PPM is een 'oud' analoog systeem. PCM is een nieuwe digitaal systeem. PPM staat voor 'pulse position modulation', oftewel 'puls positie modulatie'. Dit houdt in dat bij PPM de servopositie afhankelijk is van de positie van een bepaalde puls binnen een pulstrein. PCM staat voor 'Pulse Code Modulation', oftewel 'pulse code modulatie', wat inhoudt dat er een pulstrein verstuurd wordt die door de ontvanger digitaal als code geinterpreteerd wordt, waar weer servoposities uitgehaald kunnen worden.
In theorie is er niet per definitie een beter dan het ander. In praktijk kan PCM beter met stoorpulsen omgaan. Daarnaast hebben fabrikanten vaak aan PCM extra functionaliteit gehangen als het instellen van een failsafe.
Dit komt omdat bij PCM het voor de ontvanger mogelijk is het ontvangen signaal te valideren; het moet immers een geldige 'digitale code' zijn die hij ontvangt. Bij PPM is dit moeilijker, een bepaalde blokpuls op een bepaald moment kan heel valide een servopositie doorgeven, ook al is die blokpuls afkomstig van een storing.
Wil je het meer uitgelegd krijgen dan dit:
http://www.aerodesign.de/peter/2000/PCM/PCM_PPM_eng.html
Voor duurdere toestellen en helicopters wordt vaak PCM gebruikt, dit omdat PCM meer 'rek' geeft qua storingen. De puristen zullen dan, niet onterecht, zeggen dat dit struisvogelpolitiek is.
Bij PPM is het zo dat een storing direct zichtbaar is; je toestel gaat rare dingen doen. Bij PCM kan een storing heel lang onopgemerkt blijken (want de ontvanger 'repareert' het), totdat het _echt_ teveel storing is. Dus bij storingen zal PPM het direct laten zien dat er een storing is (kun je misschien nog landen). Bij PCM merk je niets, totdat het ineens helemaal niet meer werkt.
Laatste verschil; PPM is vrij generiek. Dat wil zeggen, je kunt een Graupner ontvanger gebruiken bij een Futaba zender, enzovoort. PCM is redelijk fabrikant-gebonden, een Futaba PCM zender werkt niet met een Graupner PCM ontvanger.