Verschil tussen 12x4 en 12x6 propeller

Discussie in 'Beginners' gestart door ekas, 2 nov 2017.

  1. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ik heb een paraglider gekocht en nu zitten daar 2 propellers bij, namelijk een 12x4 en een 12x6.
    Wat is het verschil tussen deze props en welke kan ik het beste gebruiken om mee te vliegen.
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Deze afmetingen zijn in inches (inch is 25,4 mm) en 12x4 betekent dat de diameter 12 inch is en de spoed 4 inch.
    De spoed is de afstand die de propeller vooruit gaat in 1 omwenteling als er geen slip zou zijn.
    Een 12x4 werkt dus goed bij lage snelheid en de 12x6 goed bij hoge snelheid, de laatste vraagt veel meer vermogen.
    Welke prop de beste is hangt helemaal van de motor, accu, regelaar en vliegtuig af.
    Een prop met te weinig spoed zal heel langzaam vliegen, een prop met een te hoge spoed kan je regelaar en motor vernielen.

    Groeten Willem
     
    Borgo vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het eerste getal geeft de diameter in inches aan, de afstand van tip tot tip. Bij jou dus 12 x 2,54 ~ 25 cm
    Het tweede is de theoretische spoed, de afstand die de prop in een omwenteling naar voren aflegt.
    6" = ~ 12,5 cm, 4" = ~ 10 cm.
    Maar let op 'theoretisch'. Als je een model met draaiende motor vasthoudt, is de werkelijke spoed 0, want je komt niet vooruit.
    Als je model zover versnelt tot de luchtweerstand even groot is als de trekkracht, dan stopt het versnellen en heb je je eindsnelheid bereikt.
    Op dat moment heeft de prop z'n effectieve spoed bereikt.
    Vuistregel: veel spoed geeft een -als het lukt- grotere eindsnelheid, maar minder spoed meer trekkracht, accelereert dus sneller, maar de bereikte eindsnelheid zal lager zijn...
    Meer diameter geeft een groter vlak waarin de lucht wordt versneld en zal dus -bij verder gelijke omstandigheden- meer trekkracht opleveren.
    Al zal je motor-regelaar-accu combinatie dat wel aan moeten kunnen. Anders schiet je er niets mee op.

    Nu weet ik weinig van paramoteurs, dus wat werkelijk beter zal uitpakken kan ik niet zeggen.
    Ik zou beginnen met de lage spoed en als je dan wel vlot accelereert, maar niet de take off snelheid haalt, de hogere spoed proberen.

    Wat heb je verder voor vliegervaring?
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motorstroom is rechtevenredig met prop-spoed¹, accu-spanning², motor-Kv³ en prop-diameter⁴.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017
  5. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Bedankt voor de reacties, maar ik snap er niet veel van. :confused: De 12x4 prop zat op de motor dus daar gaan we het eerst maar eens me proberen.
    De accu is een 3S 5200mAh 40-80C, regelaar een Turnigy 40A en de motor staat niks op.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat snap je niet?

    12x4.. eerste is diameter, geeft trekkracht. Tweede is pitch, hoek. Geeft snelheid.
    Een 12x0 als voorbeeld kan heel hard draaien, maar zal nooit een slag vooruit komen.

    Een 13x4 is dus een maat zwaarder voor de motor om rond te krijgen.
    Een 12x5 ook.
    Een 11x4 is dus een tik lichter.

    Wil je weten wat je setup kan?
    Kijk op www.ecalc.ch
    Vul je gegevens in, zie je vanzelf wat je setup kan doen.

    Gewoon een prop erop gooien kan werken, maar kan ook zorgen voor verbrande onderdelen.
     
  7. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Is die paraglider een ARF? zit er een manual bij?
    Die accu lijkt mij redelijk groot in vergelijking met de regelaar en de prop.
    Als je niet weet hoeveel ampere de motor mag hebben blijft alles gokken.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aangezien je twee props met verschillende spoed hebt, is voor jou alleen belangrijk dat de stroom rechtevenredig is met spoed, want spanning, motor-Kv en prop-diameter veranderen niet.
    Voorbeelden: dubbele spoed → dubbele stroom. Halve spoed halve → stroom.
    Jouw propellors: spoed anderhalf keer groter → stroom ook anderhalve keer groter.



    Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) en max.stroom (in ampère) betreft kunnen ...

    Brandstofmotoren houden koppel constant, elektromotoren houden toerental constant, ook al leidt dat bij te zware belasting tot een vurige dood. Trouw als een hond.
    1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
      rpm_onbelast = spanning × Kv.
    2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
      stroom = koppel × Kv (in SI eenheden!)
    3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
    4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
      capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017
  9. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Korte reactie van een 1:1 paramotorpiloot en modelvliegpiloot:
    Beschouw je prop als een versnelling van je auto,hoe hoger de spoed of pitch hoe hoger de versnelling.
    Uit ervaring weet je, denk ik wel, dat je in de eerste versnelling sneller optrekt dan in de 2e-3e-4e etc.
    Echter de snelheid die je haalt in de 1e is veel minder.
    Nu vliegt een paramotor nagenoeg op dezelfde snelheid dus moet je een prop(versnelling) zoeken die genoeg "duwkracht" geeft om alles in de lucht te houden.
    Als je een te hoge spoed/pitch(versnelling) kiest, zal de motor te zwaar moeten gaan trekken, deze zal dan warm gaan worden en bij een brushless zal of de regelaar of de motor de geest geven.
    Ik zou gewoon gaan vliegen en proberen, waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar wat geëxperimenteerd met een kleinere instelhoek van de vleugel=meer snelheid=een hogere versnelling (spoed)

    Ter info:
    Een echte paramotor heeft een 2 of 4takt motor met een vertraging van 1:2 tot ~3,5, dus de prop draait~1/2 tot een 1/3 van de motorsnelheid, maar heeft zo wel veel meer trekkracht en minder toeren is ook minder luchtweerstand=hoger rendement.
    De snelheid van een echte paramotor is 45 tot 70kmh, dus vandaar de langzaam draaiende prop bij relatief veel stuwdruk, want zo'n scherm heeft best wel wat weerstand bij een glijhoek van ~1:8

    En als je het zelf een keer wil ervaren, meevliegen kan (als ik plaats heb) voor een half of heel uur, tegen een relatief klein bedrag.

    Succes!
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij een auto kun je door te lichte/kleine versnelling de motor overtoeren. Met een te kleine/geen prop hoef je daar niet bang voor te zijn, een (RC) elektromotor zal nooit sneller kunnen draaien dan zijn onbelaste toerental, rpm_max = spanning × Kv.
     
  11. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Klopt maar dat maakt voor de vraag van Ekas niet uit, ging erom uit te leggen wat de maten inhielden en wat deze doen.
    Voor een beginner moet je het niet te moeilijk maken met allerlei termen, afkortingen en formules, dat motiveert ze niet....met alle respect.
     

Deel Deze Pagina