Verschil tussen 3s en 4s en welke ampere

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door C3ntijn, 23 apr 2017.

  1. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Beste mensen,

    Ik vraag me dus al een tijdje af hoe het zit met 3s en 4s. Krijg je meer power met 4s? En hoe kan je beslissen hoeveel ampere esc je moet gaan gebruiken. Moet je dan naar de batterij kijken of ook naar de motor? Zou iemand mij hier basic uitleg over kunnen geven? Alvast bedankt!

    Groetjes,

    C.Oomens
     
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    1s 4.2 volt max
    2s 8.4
    3s 12.6
    4s 16.8 etc etc

    Amp is de stroomsterkte
    Stelling hoe hoger de amperes hoe langer je rijd.

    Kan heel veel uitleg geven maar dat is overbodig.
    Let wel op wat je controller aannam aan Max volts.
     
  3. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Het eerste gedeelte snap ik maar
    dit niet.
     
  4. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Okay, ik ga je een link posten met daarin een hele heldere uitleg.
    Zie het als een auto accu, een 12v 45 Ah accu kun je een 15 minuten een startmotor laten draaien.
    Met een 12v 145 ah accu bijna 50 minuten.

    Link volgt moet ik even oozoeken
     
  5. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
  6. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    K heb het gelezen. Maar wat ik mij nou afvraag is wat is het verschil als ik met een 3s in een Skywalker ga vliegen en een 4s.
     
  7. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    A kan je mits esc 4s steunt harder bij volgas, zeg 20%

    Of je vliegt langer bij 3/4 gas
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat je het niet begrijpt is wel te verklaren. De stelling in onjuist! Hoe meer stroom (Ampère) je verbruikt, hoe sneller de accu leeg is. Bij een hoger stroomverbruik vlieg je dan ook korter!

    Vergelijk de "inhoud" van een accu maar met een benzinetank. Bij een hoog verbruik is de tank eerder leeg.

    Een motor-propeller-ESC- aantal Li-Po cellen is een nauwkeurig afgestemde combinatie. Verhoog je de spanning, het aantal Lipo cellen, dan neemt het stroomverbruik enorm toe. Een verdubbeling van de spanning zorgt voor een verviervoudiging van de stroom! Een Li-Po met een cel meer zorgt er al snel voor dat de motor en de ESC overbelast worden. Het kan alleen als de belasting van de motor wordt teruggebracht door een kleinere propeller te gebruiken. Maar dat kan weer nadelig zijn voor de prestaties van het toestel.

    Vandaar die zorgvuldige afstemming...
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    Rol@nd vindt dit leuk.
  9. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Dat is ingewikkeld zeg. En als ik het goed begrijp ga je niet langer vliegen met een 4s m.u.v. je een hoog mAh neemt toch? Ik ben trouwens van plan om binnenkort een Skywalker te gaan kopen. K zal dan nog wel even een topic aanmaken voor de elektronica voor dat vliegtuig.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Elektrotechniek is best lastig en ingewikkeld, dit is nog maar een begin. Er spelen nog veel meer factoren een rol....

    Milliampereuur en (milli)ampere zijn twee verschillende dingen. Het eerste zegt iets over de hoeveelheid electriciteit in de accu, de capaciteit. Zeg maar de inhoud van de benzinetank. De stroomsterkte zegt iets over de snelheid waar mee de accu wordt ontladen, hoe snel de benzine uit de tank gaat.

    Wat de keuze van apparatuur voor een Skywalker, neem wat de fabrikant adviseert. Dan krijg je zeker een vliegend toestel.
     
    C3ntijn vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Om een oude vergelijking nog een keer aan te halen, zie het als een benzine tank van een auto.
    In die tank kan je bijvoorbeeld 40 liter benzine doen, dat is dus de capaciteit van die tank. Wanneer je motor 5 liter per 100km gebruikt (1:20) kan je dus 800km ver komen met een volle tank.
    Wanneer je in plaats van benzine bijvoorbeeld nitro in de tank doet zal er nog steeds maar 40 liter in kunnen. De motor zal wel veel meer energie leveren. Dat kan misschien wel 3 keer zo veel zijn. Helaas zal de motor ook veel meer brandstof gebruiken in plaats van 1:20 kom je misschien nog maar aan 1:5. Hoewel je meer kracht uit de motor krijgt zal het verbruik enorm toenemen. (Voor de puristen: ik weet dat deze vergelijking niet helemaal juist is en er nog veel meer factoren meespelen maar daar gaat het nu niet om.)

    Een accu met een capaciteit van 4000mAh heeft een "inhoud" van 4000mAh. Dat betekend dat je gedurende 1 uur 4000mA (dat is hetzelfde als 4A) kunt trekken.
    Nu ga je in plaats van 3S een 4S accu gebruiken. Je zou dat kunnen vergelijken met nitro in plaats van benzine. De motor zal duidelijk meer kracht leveren maar wel ten koste van meer stroom. De accu zal dus duidelijk sneller leeg zijn.

    Welke regelaar moet je kiezen?
    Als eerste moet je bepalen welke motor je nodig hebt.
    Wanneer je weet welke motor je gaat gebruiken ga je bepalen welke propeller je nodig hebt.
    Je weet nu welke motor en prop je gaat gebruiken. Aan de hand van deze gegevens kan je bepalen welke spanning je nodig hebt, hoeveel cellen dus. Daarnaast hoeveel stroom de motor/prop combinatie gaat gebruiken.
    Met deze gegevens kan je de juiste regelaar (ESC) kiezen die zowel de spanning aan kan en de benodigde stroom kan doorgeven.

    Om het bovenstaande te doen zijn allerhande vuistregels voor, die ga ik hier nu niet neer pennen dan wordt dit schrijfsel nog veel langer. Met wat zoekwerk kan je hier heel veel over terug vinden op dit forum. Hier zit ook het nodige reken werk aan vast maar daar zijn rekenprogramma's voor op het internet.

    Nog even over de keuze tussen een 3S of 4S accu. Je kan soms wel naar een 4S accu overstappen maar je zal dan vrijwel altijd een andere prop op de motor moeten zetten. De motor zal meer kracht kunnen leveren en gaat sneller draaien. De prop zou best wel eens te snel kunnen gaan draaien als je een 4S accu gaat gebruiken. De weerstand van de prop wordt dan helemaal hoog en de motor zal echt heel veel stroom gaan gebruiken. De kans is dan zeer groot dat er te veel stroom gaat lopen en je de motor opblaast. Daarom moet je dus een kleinere prop gaan gebruiken. Helaas is dat niet erg efficiënt. Een grote prop die "langzaam" draait heeft een duidelijk grotere rendement dan een kleine prop die snel draait. De stuwkracht kan best hetzelfde zijn maar er gaat meer van de energie die je er in stopt verloren. Met andere woorden ook hierdoor zal je accu sneller leeg zijn.
    Let wel dat dit op gaat wanneer je dezelfde motor blijft gebruiken!
    Wanneer je een bij elkaar passende motor-prop-regelaar combinatie gebruikt kan je in theorie met een 4S accu een beter rendement behalen wanneer je hetzelfde vermogen nodig hebt. Stel dat je 500Watt nodig hebt op je model dan kan je dat wat rendement aan gaat beter uit een 4S accu halen dan uit een 3S accu. Mits je de juiste motor-prop-regelaar combinatie gebruikt!

    Ga er eens voor zitten en spit door dit forum, er is over deze materie al heel veel geschreven. Er zullen ongetwijfeld nog vragen over blijven. Schroom niet en stel die gewoon. Er wordt wel gezegd dat domme vragen niet bestaan, alleen domme antwoorden! ;)
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij dit soort vragen vind ik het altijd handig om iemands leeftijd te weten, om te voorkomen dat ik te simpele of te ingewikkelde antwoorden geef. Of ik kan verwijzen naar Engelstalige informatie, of ik machtsverheffen kan gebruiken.

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds Ah (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading) anderzijds A (ampère, stroom). Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(
    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    De vochtige analogie is handig voor snel uitleggen van stroom, spanning, capaciteit, lading enz. Uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy
     
  13. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt Ernst! Dat is nou een duidelijke uitleg. De reden dat ik dit topic heb aangemaakt was omdat ik zat te twijfelen om een 3s of 4s batterij in mijn aankomende Skywalker te gebruiken, ik denk wel dat een 3s voldoende is voor het vliegtuig aan de hand van deze uitleg. De Skywalker wordt toch niet zo zwaar in mijn geval dus de motor hoeft niet heel veel kracht te leveren denk ik:rolleyes:. Ik zal binnenkort nog even een topic aanmaken voor de elektronica van de Skywalker zodat jullie ook even mee kunnen rekenen en we een goede setup kunnen samenstellen.
     
  14. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik ben 13. Wat is eigenlijk het verschil tussen mAh en Ah?
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    1000 mAh = 1 Ah
     
  16. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt Erik
     
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    3 of 4s is een keuze die je vooraf moet maken. Op 4s moet je een motor met lager kv (toeren per Volt) nemen.
    Daar maak je dan de keuze voor de juiste motor/prop/regelaar.

    Je kunt beter een 4s setup nemen en op 3s gaan vliegen met oog op de toekomst als andersom.
    Voor 3s kan je dan een iets grotere prop draaien maar heeft verder weinig nadelen. Op zijn slechts is je accu sneller leeg bij gelijk motorvermogen (Watts) (in dat geval wel op je regelaars letten)
    Beste is de stroom gelijk te houden en het mindere vermogen voor lief te nemen.

    Voorbeeldje.
    3s 11.1V
    4s 14.8V

    Stroom 40 Ampère totaal
    3s 444Watt
    4s 592 watt.

    Maar andersom.

    4s 592W @40A
    =
    3s 592W @ 53.3A


    In geval van FPV natuurlijk ook rekening houden met je overige electronica.
    Mag die tot 12V max of ook hoger.
    Nieuwere Immersion vtx gaat tot 6s
    Camera output is 5V dus dat geeft dan geen problemen op 3 of 4s.

    OSD is afhankelijk van de fabrikant.
    Werkt die op max 12V zal je er een step-down convertor tussen moeten zetten.
    Een goede kan ook nog wel overweg met 3s maar dat moet je dan zelf even nagaan.
    5V output van Immersion is beperkt.
    Anders had je via die weg een step-up convertor kunnen nemen van 5 naar 12V


    --+ Fiveleafclover antenna service NL +--
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    C3ntijn vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    om het verschil tussen 3S en 4S een beetje te laten zien..
    Je hebt voltage (V)
    Amperes (A)
    en dan heb je ook nog Watt (W)
    Want bij motoren wordt meestal Kv(toeren per volt), aantal cellen en Watt opgegeven.

    Nu is Watt gewoon Ampere x Volt.
    W=VxA

    Rekenvoorbeeld:
    3S = 12,6 volt.
    motor verstookt 30 ampere.
    30x12,6 = 378 Watt.

    gebruik ik 4S: 16,8 Voltx30A = 504 Watt.
    Kortweg: de motor wordt een heel stuk zwaarder belast. moet hij wel aankunnen.

    Bak je de formule een beetje om, kun je de amperes een tikje inschatten.
    A=W/V
    Dan zul je zien, dat bij een hoger cel aantal, het aantal amperes omlaag gaat.
    let wel: dan moet je dus wel de vertanding/prop aanpassen om op 4S hetzelfde vermogen te krijgen als op 3S.

    Dit is weer handig om je regelaar te bepalen.
    worden de amperes erg hoog, kun je misschien beter een cel meer op de accu zetten.
    Voordelen daarvan zijn dat de regelaar het wat makkelijker krijgt (als hij de extra cel aankan)
    accu hoeft ook wat minder hard te werken, dus gaat hij langer mee.
    EN: omdat de amperes lager zijn, hoeft de accu minder groot te zijn bij dezelfde vlieg/rijtijd...

    Maar ja. een 3S 2200 is extreem veelgebruikt, zijn overal wel te koop.
    en niet al te duur.
    op een ander celaantal kan dat anders zijn.. de accu's worden ook duurder bij meer cellen..
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    C3ntijn vindt dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Iets meer uitleg: Je kent ongetwijfeld de meter dus ken je ook de millimeter. In één meter zitten 1000 millimeter. Je kent ook de kilometer, er gaan 1000 meter in één kilometer.
    Zo is het ook met Ampère (A), Volt (V) en alle andere "grootheden" in de elektronica. Er gaan 1000mA in 1A en 1000mV in 1V. Maar er gaan ook 1000A in 1kA en 1000V in 1kV.
    In de elektronica worden ook veel kleinere "getallen" gebruikt zoals microVolt (µV) of microAmpère (µA). Bij condensatoren gaat het nog kleiner via milliFarad naar microFarad naar nanoFarad (nF) naar picoFarad (pF). Een condensator van 1pF is dus 0,000000000001Farad.
    Grote of juist hele kleine getallen opschrijven is nogal lastig en fouten zijn makkelijk gemaakt. Vandaar daar die voorvoegsels worden gebruikt. Wanneer je 87km schrijft is dat makkelijker te schrijven dan 87000m en je loopt minder kans op fouten.
     
  20. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de uitleg. Nu snap ik het verschil wel tussen mAh en Ah
     

Deel Deze Pagina