Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vlieg:
    - gens ace (nu 3 setjes van gehad)
    - hyperion (3 setjes van gehad)
    - optipower, dit jaar voor het eerst ivm afwezigheid bovenste 2.
    Dit altijd in 3s 2200 mah.
    Doorgaans 35c of stevig hoger.
    Deze accu's zijn voor de aandrijving van heli en stevig veeleisende vliegtuigen.

    Ik heb wel eens goedkopere varianten geprobeerd. 1x een set zippy's.
    Die waren na een half seizoen al bijna compleet weg, op mijn manier.
    Ik moet gewoon aan de hendels kunnen trekken, zonder extreem op de accu te letten..


    SLS heb ik 4 2s 2200 mah van liggen.
    Deze gebruik ik als ontvangeraccu.
    Ik heb deze nu een jaar of 6. Nog geen van overleden, al zie ik op de in flight accu monitors dat ze wat minder goed met stevige inspanning omgaan.
    Maar op de ontvanger.. wat is dan stevig..
    4 ampere ongeveer.. piek tot 6 of 8 max?

    Zoals ik al melde, stook ik de 3s 2200 vaak in een jaar total loss.
    Iig, voor aandrijving,
    Hyperion stopt meestal gewoon omdat ze niet meer te belasten zijn. En niet meer op te laden.
    Gens kapt gewoon 1 cel er mee.
    Bij beide merken gaan de accu's in de set vrij kort achter elkaar..

    Tot nu toe in alle setjes is het zo gegaan.
    Ik maak ze ook max tot 80% leeg, vaak staan de timers met ruime marge.
    Storage doe ik niet aan. Ik heb het een keer getest, een jaar lang.
    Die set was na dat jaar net zo rot als de set ervoor op dezelfde leeftijd.
    Zal vast met een beetje overbelasting te maken hebben. Maakt me ergens niet zoveel uit.
    Na 1 a 1,5 jaar is een set (4 accu's in mijn geval) meestal op.
    Goed voor de startkist.. maar niet voor vliegend materiaal.

    Let wel..
    Allemaal 3s 2200 mah. Groter heb ik niet.
    Als er een grotere accu in moet, past er een brandstof motor op.
    Die gaat er dan ook op.

    Grotere accu's zijn gevoeliger, heb ik wel eens begrepen..
    worden meestal minder belast in totaal.
    Gaan daarom ook langer mee.
     
  2. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Mijn 2 jaar oude gens ace 5.000mah 6S zijn nog prima en ik vlieg echt niet rustig ... nogmaals ...altijd storage charge direct na het vliegen en niet verder ontladen dan 80%
    Wellicht dat een goede lader en hoeveel C laden nog meespeelt?
    Ik gebruik Revolectrix DPL8 en laad max 2c maar als de tijd er is 1c.

    Ben nu een nieuwe heli aan het bouwen welke ik uitgebreid heb met Iisi telemetrie zodat het makkelijker word om hoge en lage headspeed te vliegen en toch te eindigen met 20%rest capaciteit ..bijgevoegde waarde is de gps, rpm, etc etc

    Blijf van mening als je zuinig bent op je spullen ze ook netjes blijven.
    Pech aan de andere kant kun je weinig aan doen.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn lader is goed..
    Tussendoor wel eens overgestapt van lader. Maar toch hetzelfde resultaat.

    Ook ik laad max 2c. Als de accu's tekenen van slijtage gaan vertonen, wordt dat max 1c.

    Daarom zeg ik..
    die grotere pakketten lijken doorgaans minder belast of zoiets.
    Ik weet dat mijn heli 25 tot 40 ampere pakt. Ergens tussen de 10 en 20C
    Ik weet ook dat die vliegtuigen vlot over de 40 ampere heen gaan.
    An sich moeten de accu's dat makkelijk kunnen hebben.. die zijn minimaal 35C.
    toch zijn ze ieder jaar overleden..

    Grotere pakketten hebben blijkbaar meer reserve.
    Zou ik mijn pakketten met max 10C belasten, zouden ze misschien best 3 jaar mee kunnen.
    Alleen moet ik dan voor ieder toestel andere accu's gaan halen, inclusief het bijbehorende extra gewicht. Voor mij geen optie, vind ik.

    En ook een reden waarom ik liever brandstof vlieg..
    3S 2200 vind ik groot genoeg.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    O ja..
    Ik zie ook regelmatig clubgenoten met 15C pakketten rondlopen.
    Bij dezelfde toepassing, zie je dat die accu's nog veel eerder overleden zijn.

    Ik koop mijn accu's op 35C of hoger, om een beetje levensduur te halen.
    Voor de toepassing zijn ze overkill.. maar om op 1,5 jaar nog een beetje acceptabele accu over te houden, heb je het gewoon nodig.
    Ik wel tenminste ;-)
     
  5. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Het blijft ook soms geluk en soms pech hebben gok ik. Voor de 550L Dominator had ik een Gens 5000mAh 45C liggen waar ik kortstondig max. 135A uit trok maar die was na 50 vluchten ook echt helemaal klaar (Bolle Jan).

    P.s. en iets heel anders heeft iemand toevallig nog een setje mini cyclic servo's liggen voor een 500 size? DS515M bijvoorbeeld?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb nog wel een set voor een 600 liggen..
    Maar die set is "goed gebruikt".
    Persoonlijk zou ik die alleen nog in wat lichtere toepassingen zetten ;-)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... nog eens , een 45 / 90 C lipo voor lichte 3D moet wel genoeg zijn,
    dus pech gehad, het zelfde pakje vliegt al bijna 4 jaar, maar dat ene zetje is na korte tijd kapot gegaan !

    voor mij is de discussie hierover afgesloten,
    alle anderen lipos doen het, en in de lente koop ik weer 'n paar nieuwe.

    Bedankt voor de velen reacties, Uwe
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... gefeliciteerd, volgens mij heb ik al wat foto's over gezien, ha haaa
    veel plezier mee, Ruud !
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
  10. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Nice uwe

    Diabolo gaat de goed kant op [​IMG]
     
    bones7, Hoogvlieger en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Monster !
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Vandaag tijdens de lipos op storrage zetten,
    is me opgevallen, dat bij 6s 5000 mAH lipos
    van vol (4,2 volt per cel) tot storrage (3,8 volt per cel)
    toch behoorlijke verschillen zijn :

    zo b.v.

    OptiPower 6s 5000 mAh = 3200 mAh (lipos zijn rond 2 jaar oud)
    Python 6s 5000 mAH = 2800 mAh (lipos zijn meer dan 3 jaar oud)
    GensAce 6s 5000 mAh = 2200 mAh (lipos zijn iets meer dan 1 jaar oud)

    raar, he . :hammer:
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    geen idee of dit officieel iets zegt..

    Bijzonder is het wel.
    Je zou denken dat de Gens in je lijstje dus blijkbaar veel eerder zijn voltage laat zakken.
    Wat een slecht teken is...

    Aan de andere kant, er zijn ook een hele rits fabrikanten die een grotere accu een kleine opdruk geven, om zo aan de hoge C waardes te komen.
    Zo heb ik het een tijdje terug (per ongeluk) gepresteerd om 1 van mijn 3S 2200's een beetje verder dan leuk leeg te trekken.
    Iig, het lipo alarm in het toestel ging af.
    Die staat op 3,5 volt oid, an sich nog geen problematische waarde.

    Alleen na het laden, bleek er iets van 2700 ma in te zijn gegaan.
    op zich wel knap voor een 2200 pakket. En dan ook nog eens een redelijke reserve hebben blijkbaar, anders had het voltage wel lager geweest.
    Pakket heeft tussendoor al weer regelmatig de lader gezien, en heeft er naar mijn idee geen schade van ondervonden.
    De teller van mijn lader klopt gewoon, nooit rare dingen in gevonden.
    ik laad met zeer dikke en korte kabels.. Verliezen kunnen het niet zijn. zou je denken

    Dan wordt de vraag..
    heeft optipower een grote accu een kleine opdruk gegeven?
    Is gens degene met een "echte" 5000 mah accu?
    Misschien is beide van toepassing..
    Nog steeds niets negatiefs voor gens of de andere..
    verteld alleen iets over de trucjes van sommigen om de accu's levensduur en hoge belastbaarheid mee te geven. Al zullen de "underrated" accu's gevoelsmatig wat langer meegaan,omdat die waarschijnlijk intern een lagere C waarde te verwerken krijgen.
    Aan de andere kant.. dat doen ze wel met kwalitatief mindere cellen..
     
    arnodejong en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dank je @Student: voor (weer) de goede uitleg !!
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Toch blij dat ik hem niet verkocht heb....

    20161119_155743.jpg 20161119_160922.jpg

    Raptorrrrr... Generation 4 E720

    Blijft toch een beest van een heli.. :)
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ....................................... heeft iemand zin in een top heli tweedehands ???

    bij mij gaan 5 helikopters weg,
    staan alle maal in de verkoop gedeelde,
    (X7, Align 700e, Align 600n pro, NX4 plus kit, Oxy3 Qube)
    thuis blijven staan een Benzine-Trainer en een Bell 47 G III van Vario,

    nieuwe plannen zijn Logo 700e en Goblin 700n zo als een EC35 turbine.

    bedankt voor interesse

    Uwe
     
  17. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Zozo , dat zijn grote plannen Uwe . Leuk vooruitzicht hoor .
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  18. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Mooie plannen Uwe
     
    jeroen1987 en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    _________toch maar weer wat werk zoeken voor de wintermaanden , ha ha , :koud:
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    die prijzen voor mijn te koop heli's zijn aangepast en een heel stukje naar beneden gegaan,
    reacties en vragen s.v.p. via PB

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina