verven schaalmodellen(army-green) dc3+piper

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door smarivoet, 30 jan 2018.

Tags:
  1. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Hallo,

    ik heb me zonet laten verleiden voor 2 "koopjes".
    1 oude bouwdoos van simprop DC3 in +-2m span. De vleugels zijn schuimkernen ingedekt met balsa. Deze zal voorzien worden van 2 elektromotoren. Toch wel brushless motortjes ondanks de 660BB met vertraging erbij zitten. Ontbrekend onderdeeltje: het landingsgestel. Verder lijkt de doos compleet.
    1 oude army piper van 2.7m span vermoedelijk voorzien van oratex dewelke reeds geschilderd is in een legerkleurtje met bruine vlekken. ontbrekende onderdeel: de motor (komt een 42cc benzine op)...
    En dan stel ik me de vraag waarom ik die 38cc zenoah vorig jaar verkocht heb... domdomdom...

    De DC3 moet nog from-scratch gebouwd worden. volgens de bouwbeschrijving dienen de vleugels ingedekt te worden met epoxy-glasmat 80grams... ... ik vermoed dat minder ook gaat mogen :) of zelfs 2 laagjes flinterdunne ook steviger gaat zijn...
    Nadien was het plan deze te spuiten (ik heb al verschillende moto's gespoten... dus vermoed dat dit ook wel zal lukken)... maar een vlieger spuiten op glasmat: nog nooit gedaan.

    De piper zal tegen dan al wel vliegen, maar ontmanteld worden om dezelfde kleur ontvangen...



    DUUUUSS... de hamvraag:
    welke oplossing/techniek kan voor beiden? zonder dat bij de ene de schuimkernen "opgegeten worden" door de verf of bij de andere de verf verdwijnt door de olie-restjes/dampen van de benzinemotor?
    graag tips/hint. En voorbeeldjes/linkjes steeds welkom. Ik heb tot noch toe altijd met folie gewerkt.
    [​IMG]

    [​IMG]
    ps: moest iemand per ongeluk bij het lezen van dit denken het landingsgestel te hebben liggen voor deze DC3 hoor ik dat héél graag :)
     
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.405
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Met de glasmat heb ik ook geen ervaring.

    Als er "schuim" ter sprake komt dan wordt altijd watergedragen verf geadviseerd. Naar mijn idee echter is dat niet nodig. Ik heb dat een hele tijd geleden eens getest waarbij ik Depron met allerlei soorten verf heb bewerkt. Draadje daarover moet hier nog ergens staan.

    Het gaat uiteindelijk altijd om het oplosmiddel dat gebruikt wordt.
    Watergedragen verf (Acrylverf) in een spuitbus met een agressief drijfgas tast veel soorten schuim behoorlijk aan (ook eigen ervaring ;-))
    Gewone huis-tuin- en keuken lak (alkydverf) tast schuim NIET aan. Tenminste als er Terpentine als verdunning gebruikt wordt. Gooi je in dezelfde lak echter Thinner als verdunning dan gaat het wél fout op schuim.
    De autolakken zijn een apart verhaal. Daar zit vrijwel altijd een agressief oplosmiddel in dat schuim dus aantast.
    Veel betere schuimsoorten (Elapor?) kunnen overigens wél tegen agressieve oplosmiddelen.

    Bottomline: Testen... ;-)
    Waarbij ik gewone alkydverf die met Terpentine verdund is gerust op alle schuimsoorten durf te gebruiken.
     
  3. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    hey Thieu, bedankt voor de eerste reactie (eindelijk eentje...) ... maar schuim is m'n probleem niet. benzinedampen bij de ene en het gladkrijgen van de poriën bij de andere wel...
    Ik had een massas van reacties (en zelfs heetlopende discussies) verwacht over alle mogelijke verschillende bouw/spuit -manieren.
     
  4. warbird

    warbird

    Lid geworden:
    31 jan 2013
    Berichten:
    84
    Locatie:
    wuustwezel
    glasmat op vleugel leggen en dan met een rolletje afwerken met G4 van voss chemie, na droging nog een tweede maal afrollen en daarna goed schuren met een 300 ,dit kun je dan aflakken en geeft een perfect strak geheel en gewichtstoename is zeer weinig.
    Ik doe al mijn toestellen zo vraagt wel tijd maar dit loont zich
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.459
    Locatie:
    Betuwe
    Of anders Tamiya Acrylverf (de XF-serie, uit een potje) gebruiken, opbrengen met een airbrush.
    Prima spul, fijne korrel. Eventueel aflakken met parketlak, dan krijg je een mooie (keiharde!!) eierglans afwerking.
     
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    6.819
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als het om elektroaandrijving gaat, kan je zelfs kiezen voor latex muurverven (vent in USA deed dat bij big-scale warbirds, toestellen op benzine gestookt). Alle acrylbasis lakken. In de zon vergelen die. Alkyd lak eveneens bruikbaar, onder UV belasting vergelen die juist weer niet, wist een schilder mij te vertellen.
    Kan je er van alles op kwakken wat betaalbaar is, en na droging niet in water of spuug oplosbaar is.

    Glassen! RC1 model geglast in 25 grams weefsel. Wordt van gezegd dat je iets zwaarder gramsgewicht moet nemen, het dunne lijkt meer bindmiddel op te nemen. Ik heb 25 grams genomen en dat gaf goed resultaat. Methanolkist en afgelakt met De IJssel 2K jachtlak.

    Weefsel en geen glasmat! Glasmat is voor polyester. De mat bevat een bindmiddel dat oplost in styreen. Dat bindmiddel lost niet op in epoxy. Gebruik je dat met epoxy, dan krijg je bijzonder zwakke constructies.

    Het glas maakt je vleugel iets sterker, maar is eigenlijk bedoeld om de verfafwerking te versterken. Kunst is om alles zeer licht te houden, opdat het geen vliegende baksteen wordt.

    Het is niet de G4 of de lamineerepoxy die de sterkte afgeeft, maar het glasweefsel. De epoxy of G4 moet zeer dun worden aangebracht. Met de rol of kwast spaarzaam. Al het overtollige kam je af met een oud creditcard pasje. Echt zoveel mogelijk afnemen. Vies klusje en je moet zeer zorgvuldig werken.
    G4 moet het buiten niet te vochtig en warm zijn... reageert verbazend snel. Werk je binnen, dan binnen de kortste keren knallende hoofdpijn. Dus goed ventileren waar je werkt, of buiten doen.
    Bij epoxy een potlife kiezen waarbij je rustig kunt werken. Zorgen voor voldoende beschermende kleding. Nitril werkhandschoenen, geen latex... die zijn poreus. Systematische aanraking met huid voorkomen. Handen wassen met azijn en zeep. Het zuur breekt de reactie af, spoelen met water.
    Pasjes/creditcards... Die dingen zijn goud waar als ze eenmaal verlopen zijn...voor dit soort klusjes... ik heb er een bak vol mee... je kan er ook uitstekend mee plamuren.

    Plamuur maak je van epoxy en microbaloons. Dat kan prima met 30 min Z-poxy.

    Op de simprop 660BB zitten verrekte goede Maxxon reductiekasten. Zet er maar eens high rpm binnen of buitenlopers op. Krijg je patent rendement voor terug en je kan een grotere prop draaien. Turbinegeluid krijg je erbij cadeau.

    Met eCalc.ch goed te berekenen! Heb een 1800 span kist, net onder de 3 kilo op 4S en 1900kv + gearbox gezet. 3,7:1 (Robbe Planeta Pro)... niet omdat het kon, maar omdat het moest! :D
    Direct drive wil natuurlijk ook prima...
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2018
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.097
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Laatst bewerkt: 14 jun 2018 om 19:12
  8. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    toftof...; reacties :) heb wel geduld want niets is gehaast. De piper is voorzien van z'n motor, maar moet nog proefdraaien of afgesteld worden.
    Ondertussen ook wel aan het linken naar de EME-motoren van 35cc MET elektrische starter... leek me al jaar en dag zooooo cool. 2maand geleden een zenoah 38cc met fema-starter gemist op ebay.de

    ivm de dc3. de vleugel staat al in elkaar maar moet nog helemaal in vorm geschuurd worden. Op de tps komen Led's (groen-rood), die kabeltjes zijn ook getrokken.
    de retracts heb ik ondertussen gevonden, maar zijn peper-duur.

    Ik had wel verwacht dat het meningen zou spuien tegen de sterren op.
    @Ron: inderdaad veel tips over weatheren en panellines enz... maar de basics ontbraken telkens. Ik weet dat er inderdaad een thread was aangemaakt door richard branderhorst (?) ivm de greenley. en daar stond alles van A tot Z op kinderwijze uitgelegd. zoiets vond ik hier niet meer terug. vandaar de vraag...

    beide projectjes staan ook effe onhold aangezien er eerst een zwevertje moet komen sinds m'n arthobby odissey kennis heeft gemaakt met een paal :'(.
    ik mik op een F5J inside (ook massa-veel goede ervaringen hier op het forum).
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.097
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
  10. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    klopt... maar de flytobigs-verslagen zijn er niet meer ;) ik herinner me dat het indekken met glas en de g4laagjes en dergelijke er allemaal mooi uitgelegd stonden.
    De lowbudget-sleper is zelfs nooit zover gekomen...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.097
    Locatie:
    Tussen Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal (NL)
    Aha. Misschien heeft Richard ze thuis nog ergens op zijn computer staan?
     

Deel Deze Pagina