verven schaalmodellen(army-green) dc3+piper

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door smarivoet, 30 jan 2018.

Tags:
  1. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Hallo,

    ik heb me zonet laten verleiden voor 2 "koopjes".
    1 oude bouwdoos van simprop DC3 in +-2m span. De vleugels zijn schuimkernen ingedekt met balsa. Deze zal voorzien worden van 2 elektromotoren. Toch wel brushless motortjes ondanks de 660BB met vertraging erbij zitten. Ontbrekend onderdeeltje: het landingsgestel. Verder lijkt de doos compleet.
    1 oude army piper van 2.7m span vermoedelijk voorzien van oratex dewelke reeds geschilderd is in een legerkleurtje met bruine vlekken. ontbrekende onderdeel: de motor (komt een 42cc benzine op)...
    En dan stel ik me de vraag waarom ik die 38cc zenoah vorig jaar verkocht heb... domdomdom...

    De DC3 moet nog from-scratch gebouwd worden. volgens de bouwbeschrijving dienen de vleugels ingedekt te worden met epoxy-glasmat 80grams... ... ik vermoed dat minder ook gaat mogen :) of zelfs 2 laagjes flinterdunne ook steviger gaat zijn...
    Nadien was het plan deze te spuiten (ik heb al verschillende moto's gespoten... dus vermoed dat dit ook wel zal lukken)... maar een vlieger spuiten op glasmat: nog nooit gedaan.

    De piper zal tegen dan al wel vliegen, maar ontmanteld worden om dezelfde kleur ontvangen...



    DUUUUSS... de hamvraag:
    welke oplossing/techniek kan voor beiden? zonder dat bij de ene de schuimkernen "opgegeten worden" door de verf of bij de andere de verf verdwijnt door de olie-restjes/dampen van de benzinemotor?
    graag tips/hint. En voorbeeldjes/linkjes steeds welkom. Ik heb tot noch toe altijd met folie gewerkt.
    [​IMG]

    [​IMG]
    ps: moest iemand per ongeluk bij het lezen van dit denken het landingsgestel te hebben liggen voor deze DC3 hoor ik dat héél graag :)
     
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.410
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 53 jaar!
    Met de glasmat heb ik ook geen ervaring.

    Als er "schuim" ter sprake komt dan wordt altijd watergedragen verf geadviseerd. Naar mijn idee echter is dat niet nodig. Ik heb dat een hele tijd geleden eens getest waarbij ik Depron met allerlei soorten verf heb bewerkt. Draadje daarover moet hier nog ergens staan.

    Het gaat uiteindelijk altijd om het oplosmiddel dat gebruikt wordt.
    Watergedragen verf (Acrylverf) in een spuitbus met een agressief drijfgas tast veel soorten schuim behoorlijk aan (ook eigen ervaring ;-))
    Gewone huis-tuin- en keuken lak (alkydverf) tast schuim NIET aan. Tenminste als er Terpentine als verdunning gebruikt wordt. Gooi je in dezelfde lak echter Thinner als verdunning dan gaat het wél fout op schuim.
    De autolakken zijn een apart verhaal. Daar zit vrijwel altijd een agressief oplosmiddel in dat schuim dus aantast.
    Veel betere schuimsoorten (Elapor?) kunnen overigens wél tegen agressieve oplosmiddelen.

    Bottomline: Testen... ;-)
    Waarbij ik gewone alkydverf die met Terpentine verdund is gerust op alle schuimsoorten durf te gebruiken.
     
  3. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    hey Thieu, bedankt voor de eerste reactie (eindelijk eentje...) ... maar schuim is m'n probleem niet. benzinedampen bij de ene en het gladkrijgen van de poriën bij de andere wel...
    Ik had een massas van reacties (en zelfs heetlopende discussies) verwacht over alle mogelijke verschillende bouw/spuit -manieren.
     

Deel Deze Pagina