Vette motorruimte weer bruikbaar maken.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door blaauwen, 4 jun 2018.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Stond een leuk kistje te koop. Een Sig Hog Bipe. Een leuke kist voor weinig met een mooie Saito erin nog redelijk netjes in de bekleding een paar losse randjes folie. Kortom maar gauw gekocht.

    Thuis gekomen eens nader gekeken, motor eruit, viel toch wat tegen. de verf schraapte je er af met je nagels, de houten firewall van het type vet. Dat is dan een beetje jammer. Maar niet opgegeven we zijn er mee bezig. Eerst alle verf er uitgekrabd met een beiteltje. Daarna het hout flink laten zweten met een föhn. Daarna flink met remmenreiniger bezig geweest. Daarna met Dasty ontvetter. Met name de remmenreiniger leek te werken maar na verloop van tijd voelde het toch weer vet. Het vervelende is dat je met bijna alle middelen alleen maar het vet verdund en je moet het juist afbreken. Nu was ik in mijn huis een deur aan het verven. Ik gebruik dan St Marc om het oude verfwerk te ontvetten. Werkt bijzonder goed. Maar eens de motorplaat geprobeerd. En voelt dus niet vet meer. De plakband test die ik dan doe laat zien dat er praktisch geen vet meer in zit. Het genoemde St. Marc is ook een prima middel om je kist te reinigen. Gewoon in de spuitfles een sopje maken.

    Ik ga er nu een dun plankje oplijmen (sperholz 1 mm) zodat ik daar weer goed op kan schilderen. Ik gebruik daarvoor epoxy, en de totale motorruimte wordt ook behandeld met epoxy, die daarna verwarmt wordt en er zo goed in trekt. En waar epoxy zit kan geen vet zijn :). Ja ik weet ook dat epoxy zwaar is maar het kistje kan wel wat hebben er zat namelijk ook 200 gram lood in de neus. Eerst alle randjes met Oracover Heiβsiegelkleber vastzetten. Daarna kleur ik de motorruimte mooi middelgrijs met watergedragen verf van de Action, daarna nog een laagje extron 2k lak en dan kan hij weer jaren mee. De watergedragen grijze verf is eigenlijk een soort van acryl-latex en wordt daardoor niet opgelost door koolwaterstoffen, je kunt het slechts mechanisch verwijderen, dus schuren, of krabben. Zelfs G-4 lost het niet op noch synthetische oliën, heb ik uitgebreid getest. Ik heb een stuk hout genomen, geverfd met de watergedragen Action verf een week lang er een plasje brandstof op gezet, maar de verf gaf geen krimp, je kon de brandstof eraf poetsen de verf was niet beschadigd en loste niet op.

    Zo zie je maar ook een vette kist kan nog wel even mee. Foto's volgen nog. Dit ter leering ende vermaek.

    Groet Aad dB.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het enige waar je eventueel last mee KUNT krijgen (niet gezegd dat het ook per sé zo is...) is dat het hout gaat de-lamineren, en dan heb je wel een beetje een probleempje (net als ik had met het landingsgestel van die Cap 231 een paar maanden geleden).

    Maar dat "St Marc" stufje kende ik nog niet, en dat wil ik toch wel eens proberen. Dat klinkt behoorlijk hoopgevend!
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zitten de lijmverbindingen nog wel goed vast?
     
    Huey vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou doe mij maar Heiβsiegelkleber, staat net even wat duitser.
    Dat is overigens wat anders dan een Duitser die wat netter staat, maar dat terzijde.....:beer:
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... nou gaat Bruno de "spellings-Nazi" uithangen, en dat is in combinatie met de duitse taal toch wel wat érg eng.... :D
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het hele avontuur breekt of staat met de staat van het geheel. Als natuurlijk alles zo doorgezeken van het vet is... ja dan wordt het lastig. Hier valt het nogal mee. Verder heb ik ook niet de illusie dat je het hout voor 100% vetvrij krijgt. Het doel is dat het weer een tijdje mee kan. Vorig jaar heb ik ook zo een kist behandeld. Een Escapade 40, die was er erger aan toe. Lekke brandstoftank gehad en daarvan zat het hout al echt los. Dus leek ten dode opgeschreven. Op bovenstaande manier behandeld, het schot gelijmd met de CA lijm (gele slow zap) en we vliegen er al weer een jaar zonder problemen. CA lijm bevat een ester (cyano-ester-acrylaat) en dat blijkt prima vet af te breken. Ook een plaatje hout erop met verstevigingdriehoeks latjes. Ik check het regelmatig maar blijft goed vast zitten.

    @Bertus
    Tot nu toe blijven de lijmnaden prima, verder verwacht ik dat de epoxy die ik ga gebruiken bijdraagt in de sterkte.

    Mocht het allemaal te twijfelachtig worden dan kan altijd de zaag erin en bouwen we een nieuwe neus op het toestel. Zo moeilijk is dat ook weer niet.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2018
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    is bijgewerkt.
     

Deel Deze Pagina