Victoria met Regner machine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Roel van Essen, 9 nov 2011.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Daarvoor is sinds kort dit topic in het leven geroepen, daar kun je het melden als je ergens gaat varen, en het leuk vindt als anderen ook een kijkje komen nemen, liefst met boot natuurlijk: ik-ga-vandaag-rc-varen-wie-gaat-er-mee-oftewel-het-vaarpool-topic


    @Roel: En, reageerde de stoonmachine nu beter na de afstelling?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    Tja dat weet ik ook wel, maar als je wilt dat mensen komen kijken zul je wel iets eerder moeten melden dan op de dag zelf dat je gaat varen.

    Niet iedereen zit elke dag de gehele dag op het forum.

    Moeten wel tijd overhouden voor de Hobby.

    de kolk zelf heb ik al meerdere keren gevaren met Roel is bij mij bekend, en zowat om de hoek.

    einde van de Off Topic melding , ik zal weer in de leesmode gaan, zoals de afgelopen 6 maanden.

    groeten Paul
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het was maar een tip, en Roel had het een paar dagen vooraf aangekondigd, in dat topic. Als je een abonnement erop neemt, krijg je vanzelf melding als iemand daar meldt wanneer hij of zij voornemens is ergens te gaan varen. Hoef je niet elke dag doorlopend op het forum te zitten, om toch op de hoogte te blijven. Gemak dient de mens, toch? :D


    Over Roel gesproken, zou je nog even willen reageren op mijn vraag over of je nu meer power uit de machine kreeg na het beter afstellen?
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Machine loopt regelmatiger en stiller.
    Meer power is moeilijk meetbaar.
    Een verschil tussen bijv. 2,5 en 3 km per uur is op het oog nauwelijks te zien.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    In ieder geval een verbetering, dan. Aan de boeggolf op 1 van de foto's leek het dat hij ook iets vlotter ging, maar in ieder geval, hoe dan ook, een mooi vaarbeeld.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Roel, ik heb hier een GPS unit ... lenen ?? ;)
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Open Dag VGF / MbA Redacteuren Vaardag...
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ziet er goed uit Roel, mooie snelheid zo! :thumbsup:
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraai, Roel, ze komt echt lekker op stoom, op de foto's en filmpjes. ;)
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Na het opruimen van mijn hobbyruimte mezelf maar eens getracteerd op een rustig avondje aan het water.

    [​IMG]
    De schipper wilde eens kijken hoeveel verschil het maakt tussen "uiterst zuunig" stoken of "met de vlam in de pijp". Vandaar dus een miniem klein stoomwolkje uit de schoorsteen. Brander staat op minimaal en de stoomschuif op 1/4. Het gaat dus lekker langzaam, je kunt de toeren bijna tellen. De druk blijft redelijk constant op 2 Bar. Een mooi evenwicht tussen opgewekte stoom en stoom die door de machine wordt afgenomen. Bij "normaal" varen wordt ik na 20 minuten stoken gewaarschuwd door het alarm van m'n zender: Kijk naar je waterpeil. Dat staat dan rond 1/3. Nu stond het na 20 minuten nog ruim op de helft. Oké, dan de timer op de zender 10 minuten erbij gegeven. Toen stond het waterpeil op 1/3. Vijf minuten later stand het een centimeter boven de onderkant van het peilglas. Toen heb ik de boot maar uit het water gehaald en de ketel bijgevuld. Toch mooi 35 minuten gestookt en 28 minuten gevaren (Opstoken duurt 7 minuten)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het weer opstoken van de ketel Hanja weer te water gelaten en toen de gasregelaar behoorlijk open gezet. De regulateur nu ook, want anders gaat de veiligheid blazen. Dan komt er zowaar een mooie "snor" voor de boeg. Ook regelmatig de stoomfluit laten blazen om de druk een beetje in toom te houden. (Want soms zie je de veiligheid toch open gaan)
    Weer de timer gebruikt en dan zie je na 20 minuten het waterpeil bedenkelijk laag staan. 1 cm boven onderkant peilglas. Gas uit, boot op de kant, proef geslaagd. Morgen even flink met een spons langs de romp, want de wind had allemaal alg naar één kant gedreven... Romp ziet er nu niet uit!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Behoorlijk wat jeugdig publiek gehad: bij mijn vaarwater staat een picknicktafel die door de plaatselijke jeugd nog wel eens als "hangplek" word gebruikt. Zo ook vanavond. Een halfuurtje "stoomles" gegeven aan het mannelijk deel van het gezelschap en de dames konden geen genoeg krijgen van de inrichting van "de salon". Ze vonden het "vet tof" dat het model een vrouwelijke roerganger had...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik de foto's van de zuunige sessie eigenlijk mooier vindt Roel.
    Je had een mooie avond zo te zien.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Klopt, William. Hoort meer bij het scheepje. Met die snor voor de boeg lijkt het wel op een sleper met losse boot... Slecht voor de champagne aan boord.

    Vraagje: kom jij ook op 02-09 richting Amersfoort met jouw stoomsloep?
     
  15. rudieke

    rudieke

    Lid geworden:
    21 aug 2007
    Berichten:
    102
    Locatie:
    beveren waas
    victoria

    roel

    heb het een beetje gevolgd uw bouwverslag en de daarbijhorende opmerkingen en je hebt er inderdaad iets moois van gemaakt.
    nu mijn vraag is hoe heb je de as ebn uw machientje mooi in lijn gekregen?
    volgens de foto s staan deze redelijk in lijn terwijl ik verschillende foto s en plans heb gezien om het machientje te kantelen en das bij u het geval niet .
    ik van de veronderstelling uit dat jij je as hebt aangepast naar uw machientje zodat deze mocht blijven zitten op het plaatje zoals ze is geleverd klopt dat.
    ik ben een victoria aan het restaureren zodat er met de tijd een stoommachientje in kan geplaats worden.eerst nog wat sparen want ze zijn nogals prijzig.
    dus eerst de boot in orde maken?de as moet ik wel laten zitten daar ik anders alles moet slopen.
    ben al heel blij met dit bouwverslag want je vind er erg weinig van op het net


    mvg rudieke
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraaie foto's weer, Roel. De "rustige foto's" passen inderdaad beter bij het model, al is het ook leuk om de druk even op te voeren.

    Die algen ben ik vandaag elders ook tegengekomen, lekker spul op een witte romp.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo Rudie.
    Nou, stiekum toch wel hoor... (Sssst, niet tegen anderen vertellen!)
    De machineplaat moet inderdaad aan de voorzijde iets verder omhoog dan achterin. Ik heb er een beuken balkje onder gelegd van 4mm dik. De schroefas en de machine-as staan dan nog steeds niet exact in lijn (scheelt ongeveer een millimeter) maar dat heb ik opgelost door ze te verbinden met dikwandige siliconenslang ("darm" zeggen jullie toch?) met 2mm binnendiameter. Dat zit strak op beide assen. Machine-as en schroefas zitten ongeveer 1 cm uit elkaar en zo wordt het verschil in uitlijning mooi opgevangen. Geen slip, geen verlies en helemaal geruisloos.
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Weet ik nog niet Roel.

    Als ik ga dan zal de dame zowiezo nog niet varen, zover ben ik helaas nog niet. :(
     
  19. rudieke

    rudieke

    Lid geworden:
    21 aug 2007
    Berichten:
    102
    Locatie:
    beveren waas
    victoria

    hey das goed bedacht.
    maar nu zal je wel zeggen beterweter maar die siliconenslang zaldat het wel houden op lange termijn ik weet in de paula III en de dolly zitten ook zulke slangetjes en weet dat het maar een oplossing is van je weet wel .
    en daarbij veronderstel ik dat alles een beetje warm wordt en zeker zal schuren .
    maar ja deze belg zal het wel mis hebben.
    nog een vraagje is het mogelijk om een paar detail foto s van binnin waar het machientje is geplaatst te nemen of wil je dat liever niet kwijt.
    toch alvast bedankt om uw reactie en uw uiteenzetting van de aansluiting.


    mvg rudieke
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Stoommachine maakt veel minder toeren, die van mij maximaal 600.
    Dat is niet te vergelijken met electro waar je alles mee kapot krijgt.
     

Deel Deze Pagina