vid: landing met halve vleugel

Ik zet mijn vleugels goed vast en ga niet vol gas een snaproll vliegen ;)

en.. in al mijn arrogantie.. ik zou dit wel aandurven. Zo moeilijk is dit niet, zo lang je maar kalm blijft.

Zonder ailerons of zonder hoogteroer landen.. daar wil ik wel eens een filmpje van zien.. zonder ailerons heb ik al eens geprobeerd, niet gelukt helaas.. achteraf had dat wel gekund, maar ja, achteraf.

Met een half stabilo vliegen heb ik wel al eens geprobeerd, dat ging prima. Zelfs zo goed dat ik, na landing, nog een vlucht gemaakt heb, omdat ik niet geloofde dat het verschil tussen 'heel stabilo' en 'half stabilo' zo klein was.. :P

Laatst bewerkt door een moderator:
@Hernri,

eerst zeg je dat het niet moeilijk is ... Maar 1 lijn verder lees ik
"zonder ailerons heb ik al eens geprobeerd, niet gelukt helaas.. achteraf had dat wel gekund, maar ja, achteraf" Wel, stel je dat moment met die ailerons nog eens voor, maar dan met de gedachte dat er een volledige vleugel afvloog...Welja achteraf zou je er misschien ook op gekomen zijn. Ik wil maar zeggen, dat het er allemaal heel makkelijk uitziet, maar je een heel goede reactie moet hebben om dit klaar te spelen!

Het is niet vergelijkbaar Jens. Zonder Ailerons ben je 1 stuurfunctie volledig kwijt. Je moet dan dus 'on the spot' een methode verzinnen dat te compenseren, zeker als je toestel wel lichtjes rolt, zoals bij mij het geval was. Achteraf had ik 'm verticaal moeten trekken en met rudder weer recht moeten leggen, maar goed, je moet dan dus constructies verzinnen om de missende stuurfunctie te compenseren.

Met een halve vleugel kun je gewoon meskant gaan vliegen met gebruik van de normale stuurfuncties. De balans zal slecht zijn en lekker rollen zal het niet, maar het is nog in alle richtingen bestuurbaar. Er ontbreekt geen van de oorspronkelijke stuurfuncties.

Meskant een landingcircuit vliegen heb ik verder geen problemen mee.

Verder schreef ik ook al 'moeilijk is het niet, als je maar kalm blijft'.. beetje zelfde wat jij zegt dus ;)

In dit geval vermoed ik opzet.. er zijn er al meer geweest die Hempels filmpje nagemaakt hebben..

In dit geval vermoed ik opzet.. er zijn er al meer geweest die Hempels filmpje nagemaakt hebben..

ik zie niet in waarom ze dat zouden doen, als ik het goed gelezen heb (op FG enkele weken geleden) was het zelf zijn toestel niet.

Het is niet vergelijkbaar Jens. Zonder Ailerons ben je 1 stuurfunctie volledig kwijt. Je moet dan dus 'on the spot' een methode verzinnen dat te compenseren, zeker als je toestel wel lichtjes rolt, zoals bij mij het geval was. Achteraf had ik 'm verticaal moeten trekken en met rudder weer recht moeten leggen, maar goed, je moet dan dus constructies verzinnen om de missende stuurfunctie te compenseren.

Met een halve vleugel kun je gewoon meskant gaan vliegen met gebruik van de normale stuurfuncties. De balans zal slecht zijn en lekker rollen zal het niet, maar het is nog in alle richtingen bestuurbaar. Er ontbreekt geen van de oorspronkelijke stuurfuncties.

Meskant een landingcircuit vliegen heb ik verder geen problemen mee.

Verder schreef ik ook al 'moeilijk is het niet, als je maar kalm blijft'.. beetje zelfde wat jij zegt dus ;)

Als je al zonder ailerons geen vliegtuig heel kunt landen krijg je hem met een halve vleugel al helemaal niet zonder crash geland . :D

Mvg Johan

Volgende keer misschien de redenatie beter lezen johan.

Overigens heb ik al meermaals een toestel met halve vleugel of gebroken vleugel veilig geland, maar dat betrof shockflyers.

Zonder ailerons op een kunstvluchttoestel is aanmerkelijk lastiger dan met een halve vleugel. Let er op dat die toestellen geen coupling hebben, geen ailerons is dus domweg niet rollen.

Dus.. landen met alle stuurfuncties of landen met een ontbrekende stuurfunctie.. dan is het eerste echt makkelijker.

Ik oefen het op de simulator (AFPD) wel eens. De hersteltijd van je vliegtuig op maximaal zetten en dan een vleugel eraf vliegen op een gebouwtje en vervolgens kijken wat er gebeurt, lukt me heel aardig op de Sim...in het echt is het iets heel anders......Als je niet meteen goed reageert is het einde oefening.
Dat heeft die kerel ook veel gedaan volgens RC-groups, dat simmen... Zou best opzet kunnen zijn....

Hier een mooie landing gemaakt met maar een halve stabilo en de kant die miste was de kant waar de aansturing zat. Maar echt moeilijk was het niet, kalm blijven en even testen voor dat je land. Doordat ik de helft van het stabilo miste, leek het net of het zwaarte punt te ver naar achter lag, waardoor je dus met gas regelen binnen kunt komen. Kon gewoon naar de pit taxien.

Bart

Hier een mooie landing gemaakt met maar een halve stabilo

Hey Bart,

Laten we eerlijk blijven. een halve stabilo is nog niet het zelfde als een halve vleugel hé. Ik vind het een brilliante recovery die ik nooit voor elkaar zou krijgen ook al vlieg ik inmiddels 22 j.

Stevo

Uhhh, je zal maar genoeg geld hebben, dan kun je toch mooi aan de hele wereld laten zien dat je minstens net zo knap bent als Bill:p
Nou, waar wacht je nog op?:rolleyes:;)
Hoewel... die pre flight check-maar-pas-na-het-opstijgen van laatst was zeker net zo moeilijk....:yes:Voor mij ben je al geslaagd...;)

Vraag me af wat voor gevoel je dan krijgt als je een halve vleugel mist.
Trekt dat ding naar een bepaalde kant ofzo ?

Uh ja...... je zijdelingse balans (over de lengte-as) is bepaald niet optimaal he;) Daarom zo snel als je kunt in meskant, dan heb je daar nauwelijks last van.

Grt.

Back