[vid] meer-'cylinder' motoren

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 28 jul 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heel ander principe
    7-cylinder
    [URL=" with junk - Electric radial engine - YouTube[/URL]
    9-cylinder
    [URL=" piston engine(radial) - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Zeer vernuftig uitgedacht, alhoewel ik me afvraag of de efficiëntie/ rendement van een enkele motor met meer vermogen niet (veel) beter is.
    Maar, erg mooi om te zien :)
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tandwielen geven niet veel verliezen Thieu. Bovendien lijkt het ook een behoorlijke vertraging 1,5-2:1 of zoiets, waardoor je grotere/efficiëntere props kunt rondslingeren. Nog een overweging: bij eenzelfde totale massa is het vermogen van meerdere kleinere motoren hoger dan van één enkele grote motor doordat kleine motoren hun warmte beter kwijt kunnen dan een grote motor.

    Ik vraag me af waar dat aluminium tussenstuk (3x) voor is. Meer gewicht en hogere radiale belasting van de voorste lagers van de motoren.
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2011
  6. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik denk dat die tussenstukken zijn om de motoren vast te kunnen schroeven. Je schroeft eerst de motor op het tussenstuk, dan de tussenstukken op de bok. Je kunt de motorschroefjes anders niet van binnenuit vastdraaien.

    Edit: Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Het moet net lukken vanaf de binnenkant (misschien lastiger als het tandwiel er al op zit). Het zou kunnen dat daar nog een groter lager in zit om de fragiele lagertjes van de motoren te ontlasten.
     
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    > Ron In feite niets anders dan elektromotor met vertraging, slingert grotere > prop rond, daardoor juist wel efficiënter. En drie kleine motoren kunnen > meer vermogen verwerken dan één motor van zelfde gewicht. deze motoren wegen bij elkaar meer dan twee kilo en dat is zonder gears en behuizing. Laten we zeggen dat dit dan 8kW aan kan, want de koeling is ook niet optimaal te maken. Mijn predator 30 van 1.25 kg kan 11 kW en weegt ook nog eens de helft. Ik kan niet zeggen dat ik dat efficent vindt ? Daarbij zal 1 motor meer vermogen leveren dan de ander omdat deze een hogere kv heeft als de ander. Bart,
     

Deel Deze Pagina