vid: SebArt Miss Wind 50: leuke trainer?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 apr 2009.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    inderdaad:

    Betriebsspannung: 4,8-6,0 V
    Stellmoment: 52/65 Ncm
    Haltekraft: 130 / 163 Ncm
    Stellgeschwindigkeit: 0,17/0,13 s/45°
    Abmessungen: 40 x 20 x 38,1 mm
    Masse/Gewicht: 42.50 pond/g

    pff. op het doosje staat: 36 euro en nu zijn ze nog maar 23 bij servocity...


    welke zouden aan te raden zijn ipv deze?
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Als je ze al hebt liggen, zou ik ze gewoon gebruiken. Noch in het B noch in het C programma zit iets waarvoor meer snelheid echt nodig is. Het kistje zal er sowieso altijd wel mee vliegen, als Max dan tegen grenzen aanloopt, kun je ze altijd nog vervangen. Ik denk niet dat ie er ooit wat over zal zeggen of van zal merken. Snelheid van servo's is naar mijn mening een groot overschat iets als je het over gewone F3A programma's hebt.

    Ik herlas overigens; je schrijft 'een grotere prop bij meer wind'.

    Bij meer wind zou je niet een grotere prop willen, maar een kleinere met meer spoed.

    Heel kort door de bocht is groter meer trekkracht en meer spoed meer snelheid.

    Trekkracht zal het ding zat hebben, maar bij echte wind recht op de vlieglijn zul je snelheid tekort gaan komen, als je met constante snelheid wil vliegen tenminste. Dan is dus meer spoed een oplossing.

    Je wil echter niet dat ie dan minder toeren gaat draaien, want dan is het netto-effect mogelijk nul of zelfs erger, dus wordt het dan kleiner met meer spoed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2010
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Idd, je hebt ze liggen dus doe ze der maar in. Persoonlijk zou ik ze vanwege de snelheid niet kopen, maar dat is wat anders natuurlijk. Om 100€+ extra uit te geven aan iets waar je in een B/C programma weinig van merkt is niet echt handig. (f3p, 3d, am is een ander verhaal)

    Ik had in mijn verhaal de grotere prop al vertaald naar zwaardere prop, ik nam aan dat de diameter gelijk blijft en spoed omhoog gaat.
    De kans dat "het netto-effect mogelijk nul of zelfs erger" is volgens mij behoorlijk klein, en betekend dat met de 'lichtere' prop je al op de max van wat die motor kan leveren zit. (en hij dus al warm word)

    Als je de diameter gaat vergroten en spoed blijft gelijk is de kans wel groot dat je max snelheid omlaag gaat (ook verticaal).
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    mbt. de prop; ik ga er niet vanuit dat iemand gaat onderproppen. De 'windstil prop' is dan dus zo gekozen dat ie tegen de max van de motor aanzit. Zo groot mogelijk met een spoed zo klein mogelijk, maar nog wel zodanig dat je de hele range aan snelheden hebt die je nodig hebt.

    Als je dán een andere prop gaat pakken voor winderige dagen, kom je niet weg met alleen meer spoed. Dan wordt het een zwaardere belasting, gaat het toerental omlaag en is het resultaat minder trekkracht en mogelijk ook minder snelheid. Dat bedoelde ik.

    Als je er als 'windstil prop' gewoon een te lichte prop op hebt staan.. ja dan kan je idd straffeloos meer spoed toevoegen.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ah,
    Zoals ik het bij bericht #174 las kreeg ik het idee namelijk dat de lichtere accu de bottleneck was, waarom zou je anders een lichtere prop nemen... (ja, stickresolutie, maar ik gebruik dan liever volgas niet dan dat ik props om ga zetten.)
    En er daarom een meer belastende prop op kan bij een grotere accu.

    Nu ik het teruglees kan je het er idd niet uit halen, te weinig info.

    Goed, er komt nu volgens mij toch al 1 prop op, en met de hoeveelheid mensen die er al mee vliegen kun je in 1 keer de juiste nemen. (hoewel ik persoonlijk het altijd leuk vind om ermee te experimenteren.)
     
  6. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ik experimenteer er ook wel mee, ik heb de 16 en 17 inch apc props met 8,10 en 12 inch spoed in huis.. deze motor hebben we op een sukhoi staan met een 17x8 en dat is daarop perfect. op dit model wil ik naar 17x10 of zelfs naar 17x12. even meten waar we uit komen.

    heb het toestel ongeveer klaar, nog wat kleinigheidjes.. nu blijk ik geen propadapter te hebben voor de 8 mm as..grr. nergens te krijgen zo een span-adapter.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Laatst bewerkt: 8 mei 2010
  8. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    ik meet meestal op de grond de toeren en stroom, dan vliegen en temperatuur meten. nadien zet ik de logger erin, dan zie je pas echt wat de stroom is tijdens het vliegen en in de figuren. adhv deze gegevens kun je dan ook nog de prop vergroten/verkleinen.
    meten is weten zeggen ze..ha, nou nog leren vliegen.

    als je die propadapter zou willen sturen GRAAG! ik heb er al een besteld en als deze binnen is krijg je het terug of ik reken deze af.. wat je wilt!
    ik pm je mijn adres even..
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik snap alleen niet wat je met de stroom moet, bij de motor althans. Stel je trekt pieken van 150A, so what? Is je vliegtijd genoeg en alles blijft koel en heel en vliegt het lekker, dan is dat toch de prop...
    Je moet alleen weten of de regelaar en accu dat aankunnen.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2010
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    en dat meet ik dan toch... indien ik een jeti spin 66 monteer en het blijkt dat ik maar 50 amp gebruik kan ik toch de prop/spoed vergroten..

    heb je de adapter nog kunnen versturen?
     
  11. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    de maiden was ok, Misswind vliegt goed. wel even wat anders dan een 3d kistje..
    welke capaciteit accu/lipo gebruiken jullie voor een wedstrijdvlucht? ik heb 4000 en 3600 Mah maar vraag me af of dat wel zin heeft. 3000 Mah zou bijvoorbeeld al voldoende zijn, 100 gram lichter en als ik Hyperions zou nemen ook nog eens meer vermogen..
     
  12. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ik zou de accu's niet te klein nemen. Alleen een programma is wel te vliegen in 7 minuten, maar als je wilt trainen wil je ook wel eens langer vliegen. Daarbij is het ook beter voor je lipo's om wat reserve te hebben, als je ze continu 'tegen leeg aanvliegt', kost dat levensduur.

    Als het gewicht een issue is, het ding niet goed vliegt omdat ie te zwaar is, kun je het overwegen, anders zou ik het laten.

    Het 'meer vermogen' van Hyperions is in de praktijk amper tot niet merkbaar, wat wel merkbaar is, is dat de Hyperions een constantere spanning hebben. Maar dan, als ze leeg zijn, ook bruusk instorten.

    Het probleem met het meer vermogen verhaaltje, is de capaciteiten van de motoren. We zetten er props op die op het randje van het maximum zitten. Een volgeladen 6s hyperion lipo kan dan nominaal misschien een keer 1v meer leveren, dat resulteert niet in 1v * kV meer toeren, het resulteert alleen maar in een warmere motor/regelaar tegen misschien 0.1v 'aan extra vermogen'.
     
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zonder zoon ding gevlogen te hebben(mag binnenkort een maiden voor een clubgenoot doen :D).
    Zou ik voor de zwaarste accu gaan waar hij nog lekker mee vliegt, ook als je duurzaamheid, vliegtijd en vermogen uit de picture haalt.
    Hij is al niet de grootste, dan moet hij niet ook nog licht zijn...
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    hallo mensen, ik wilde graag weten wat jullie mening is om dit vliegtuig met een A50/12S te vliegen op 5 cellen.

    Specs:

    Technical Specifications for Hacker A50-12S

    Motor Type: Brushless, Outrunner
    Weight: 395g (13.93 oz)
    Power: 1250 Watts
    RPM/Volt (KV): 492
    Continuous Current: 40A
    Burst Current: 55A
    Recommended Propeller: APC 13x8 to 15x10
    Recommended Lithium Polymer Battery: 4 cell, 6000mah


    Ik vind de Miss Wind een heel leuke kist maar wil eigenlijk niet een aparte set accus ervoor kopen.

    Volkert
     
  16. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Naar mijn mening een onjuiste motivatie. Een accupack is niet zo duur, een ondergedimensioneerde aandrijving is wel weggegooid geld.
    Een beetje in analogie denkend; 5kg 10s = 3kg 6s
    Maw als je ongeveer evenlang als je 2m kist wilt vliegen met dezelfde prestaties dan zit je bij 3kg aan een 6s pakket van minimaal dezelfde capaciteit vast.
    Blijkt in de praktijk ook zo te zijn, heb zowel de MissW50 en de WindS 50 vliegen op een 6s Rhino 4900. Koop je er nog een 4S Rhino 4900 bij heb je ook nog een 10s F3A pack.
    Turnigy 5065 380Kv met een 16*12 of 17*10 of 17*12 = een perfecte aandrijving voor deze modellen.
    Neem ook een regelaar met een instelbare rem en dat is niet een Master Basic. Let ook op als je een kleine spin koopt (bijvoorbeel 66). Deze zijn niet voldoende gekoeld, het gebruik van de BEC kost je je model.
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2011
  17. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De Miss Wind op 5s moet prima kunnen, mits je de juiste motor pakt. Of die Hacker de juiste motor is in dat verband, durf ik niet te zeggen.

    @Hans: 5kg 8s! ;)

    Op zich zouden de aandrijvingen die jij en Hans noemen, gelijkwaardig moeten zijn. Je komt op hetzelfde toerental uit met dezelfde prop. Ik zou dus niet weten waarom dat niet zou functioneren.

    Verschil is dat je meer stroom zult trekken. Met een 5000mAh pack zul je dan alsnog de 7~8 minuten vliegen echt wel halen.

    Bij die Hacker zou ik de CC80 ICE Lite pakken, die heeft een prima BEC aan boord. Denk dat je dan een prima vliegende combo hebt, die lichter is dan het 6s alternatief.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2011
  18. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    dat was mijn gedachte ook, in analogie naar wat jij op 8S nu met een 5kg kist doet. Mits je de juiste tpm/V kiest, en de motor voldoende vermogen heeft, moet dit kunnen werken.

    Andere alternatieven voor Hacker?

    Volkert
     
  19. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    ja, deze

    scorpion s-4025-10

    Stator Diameter 40.0 mm (1.575 in)
    Stator Thickness 25.0 mm (0.984 in)
    No. of Stator Arms 12
    Magnet Poles 14
    Motor Wind 10 Turn Delta
    Motor Wire 27-Strand 0.25mm
    Motor Kv 515 RPM / Volt
    No-Load Current (Io) @ 10 v 1.48 Amps
    Motor Resistance (Rm) 0.016 Ohms
    Max Continuous Current 100 Amps
    Max Continuous Power 2000 Watts
    Weight 354 Grams (12.49 oz)
    Outside Diameter 48.9 mm (1.925 in)
    Shaft Diameter 5.98 mm (0.235 in)
    Body Length 51.15 mm (2.014 in)
    Overall Shaft Length 83.40 mm (3.283 in)
    Max Lipo Cell 6s
    Motor Timing 5deg
    Drive Frequency 8kHz

    meer power dan in mijn extra van 2.5 kg moteor wel 50 gram zwaarder.
    anders deze

    S-4020-12/

    Wat voor een prop kun je kwijt ?

    Bart,
     
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    volgens mij vliegen er mensen met een 17x10 als grootste maat.

    Volkert
     

Deel Deze Pagina