vid: SebArt Miss Wind 50: leuke trainer?

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 apr 2009.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Sinds kort ben ik in het bezit van een Turnigy type SK3 G 110 295 KV Motor.
    Deze motor vervang de SK 5065-270 .
    De nieuwe SK 3 motor is geheel nieuw ontwikkeld en lijkt sterk op de F3A x power motor.

    De oude serie motoren moet aangepast worden door een langere as met een achter kogellager. (zie eerdere publicaties in dit draadje.)

    Zelf heb ik deze modificatie ook gedaan, een moeizaam proces bij deze motor.
    Uiteindelijk heeft deze motor de geest gegeven. Daar waar het met de Turnigy 160 SK 63-64 230 Kv 3150 watt motor heel gemakkelijk ging bleef het misluk spook mij bij de SK 5065-270 motor achtervolgen.
    Ook de K force regelaar ,de 70 ampère uitvoering gaf net als de 120 ampère uitvoering de geest.
    Voor mij geen K force meer.

    De SK 3 motor kan direct gemonteerd worden en loopt heel mooi.
    Door de korte bouw van de motor geen slingeren meer en geen modificaties meer nodig.
    Ik heb de motor getest met een Jeti spin Opto 99 en een CC 85 HV regelaar.
    De motor krijgt van mij de kwalificatie goed tot zeer goed.
    Nu voor deze motor een CC ICE 100 8 cellen regelaar besteld.
    Bij een e motor blijft de regelaar het belangrijkste onderdeel,
    Bij f3A vliegen is een goed in te stellen rem, en een goed regelbare motorcurve een een aanbeveling.
     
  2. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Miss Wind struts kwijt? Vergeet het maar. NIET TE KRIJGEN!!

    Ik ben de struts van mijn Miss Wind verloren... :(
    En nu blijkt dat er geen leverancier op de wereld is (ik heb hem nog niet gevonden tenminste) die ze kan leveren
    De enige die nog iets van hoop gaf is Aerobertics; die gaat een container bij Sebart bestellen en over 2 maanden is het er misschien.
    Ik heb nog even nagevraagd of hij écht de struts kan leveren, want tot nu toe heeft iedere andere shop (binnen en buiten Nederland) aangegeven dat de struts niet op de spare parts lijst staat...

    Het is toch ook niet normaal eigenlijk (ben best een beetje boos eigenlijk), ik heb een perfecte kist, dure hacker setup, dure servo's, maar kan niet vliegen omdat ik de struts niet meer heb...
    Zelfs Sebart.it reageert niet op mijn e-mail.

    Dus, totdat anders bewezen: aftersales support = SLECHT v.w.b. Sebart. Één lullig onderdeeltje kwijt/kapot, en je kunt het shaken. :(

    Ze mogen een voorbeeld nemen aan Pilot RC. Die goedkope chinese/taiwanese rotzooi waar iedereen zo over klaagt. Ik stuurde Pilot RC de foto's van mijn flink kort gevlogen SBACH en 1,5 week later had ik een zeer netjes gelaserde houtset om mijn romp te herbouwen op de mat liggen. Tegen verzendkosten a 25 euro. Dát noem ik nou service.

    Ik moest het écht even kwijt, pas op dat je je struts niet kwijt raakt.

    EDIT> Heli Arie heeft ondertussen de struts voor mij ingescand, kan ze nu zelf maken :)
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2014
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Heb kennis met "windige dame" ingeseind
     
  4. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Ondertussen heeft Heli Arie netjes de struts op de scanner gelegd en ingescand! Waarvoor heel veel dank! Ik kan ze nu zelf maken :)
     
  5. oos

    oos

    Lid geworden:
    12 dec 2005
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Amsterdam
    ik had ook een tekeningetje voor je kunnen maken maar je hebt ze al
    als je nog info nodig hebt moet je nog maar ff brullen
     
  6. mathijs

    mathijs

    Lid geworden:
    26 okt 2008
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Leeuwarden
    miss wind

    en, nog gelukt?

    ben binnenkort bij je in de buurt en kan de mijne even meenemen als je wilt......

    mathijs
     
  7. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
  8. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo,
    ik heb er onlangs ook eentje aangeschaft (2dehands) hier waren de struts ook "verdwenen"
    ik heb echter via jou scan een digitale tekening gemaakt, maar kan iemand mij de precieze hoogte (rode lijnen) kunnen vertellen, en hoe dik de strut is? waarschijnlijk uit triplex opgebouwd?

    en als lipo is het de aanbevolen motor voor 6cellen.
    ik vlieg normaal geen f3a of 3d...ik wil wel f3a leren om de figuren te kunnen (geen wedstrijd...
    ik had gedacht aan de 4500mah zippy compact 35c of de rhino 4900 25c
    wat zou de betere keuze zijn...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2016
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Chris,

    rechts 205
    links 196.5

    Zie net dat je de strutdikte ook vroeg.
    Ik "denk" 3 mm, maar ze liggen nu wat ver (ongeveer 25 km) om het te meten. Ik ga het nog eens na.

    Wel van puntje tot puntje dus geen verticale projectie

    Ikzelf heb al een Sebart Angel, Wind S, Sebach 50 en Mythos 50 gevlogen met de Zippy Compact 4000 25C en de SLS 3600 30C. Die SLS is een dikke aanrader hiervoor. De zippy compacts waren ook heel goed maar ze beginnen een beetje afgebot te geraken.
    Mijn advies, die zippy compacts!
     
  10. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    bedankt! ik ga er deze week een setje maken!
    heb uiteindelijk de rhino's 4900besteld, zippy was er niet meer, weegt een klein beetje meer maar valt nog goed mee van gewicht + de connectors passen al direct op diegene op de regelaar!

    bedankt voor de replay!
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vergeet natuurlijk niet om op de juiste plaats de gaatjes te voorzien om de verbindingsstangetjes te plaatsen!
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja idd, wordt nog tricky, maar als ik ze met een lange staaf kan afschrijven moet dit wel haalbaar zijn. mocht je ze eens bij u hebben kun je de dikte eens opmeten? de gaten lopen wat taps in de vleugel (buitenkant kan er denk ik wel 6mm in, maar naar binnen toe mindert dit.
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    gisteren voor het eerst gevlogen. even rekening houdende met volgende puntjes mijn reactie erop.
    dit is mn eerste f3a model en ook eerste "grote" electro (vroeger enkel tot 3s gevlogen)
    ik heb de instellingen gedaan zoals hun handleiding verteld (enkel de mix heb ik niet gedaan)
    ik ga er enkel recreatief mee vliegen en mn figuren oefenen, dus geen wedstrijden ofzo

    vliegen doet hij voor mij zeer goed, echter in rugvlucht gaat hij direct naar de grond toe en moet ik veel down geven om hem op hoogte te houden.

    in de 3standen is de expo op hoogte en rol zeeer hoog (ik kan verstaan op wedstrijd en getrainde piloten dat dit wel nodig is, maar ik vind de reactietijd toch zeer traag soms.

    dor de vele wind en de hoge expo heb ik in de landing mijn prop gebroken...
    het is een a50-16s hacker motor en er zat een 16x8prop op... welke gebruiken jullie het meest erop. (hoeft niet de beste performance te zijn, want extreme figuren doe ik nog niet, liever wat langere vluchten)

    ook happen de wielkappen altijd in het gras(positief bij de landing want hij komt toch redelijk nel binnen)
    maar ze zullen niet lang stand houden denk ik.

    hier zal ik denk ik het best iets grotere wielen steken en zonder wielkappen vliegen...

    al bij al, nog wat fine tunen en dat zal een zeer goed vliegend toestel worden!!
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Chris,

    Even je CG controleren dan toch... Nu, zo'n model kun je op verschillende manieren trimmen, een F3A model trimmen is een behoorlijke klus, en iedereen heeft wel z'n eigen voorkeur.

    Derde stand is waarsch de snap stand die je enkel gebruikt om een snap rol te kunnen uitvoeren. Een principe is dat bij halve stickuitslag op de drie verschillende standen je dezelfde uitslag hebt en de uitslag bij volle stickuitslag verschilt door met je expo te spelen.

    Roeruitslagen bij een F3A model zijn niet veel...
    A50-16S is de standaard motor voor de sebart 50 klasse. Ik vlieg die altijd op 16-10 (xoar of apc). Op m'n sebach 50 (niet echt F3A) zit er een 17*8 voor wat meer 3D gerommel.

    Wielkappen zijn optioneel, ik laat ze er altijd op, en vlieg met de gewone wielen. Nog niet echt problemen mee gehad eigenlijk, en ik vlieg VEEL met m'n sebarts.
    Landingsgestel regelmatig eens controleren weliswaar, de poten komen vrij snel los en de boutjes regelmatig eens aandraaien..

    Landen vind ik persoonlijk het gemakkelijkst met dergelijke toestellen. Idd niet heel traag maar het afronden is een eitje. Zeker vergeleken met een schaalbak die je aan de grond moet vliegen.
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    oke, even wat props bestellen dan, heb enkel nog een 15x7 liggen.
    op normal flight gaat alles zeeeer traag, op snap gaat alles goed, maar moet ik de sticks helemaal uitslaan(dus teveel expo)
    zwaartepunt zit op 100mm
    settings heb ik deze overgenomen:
    http://www.sebart.it/download/manual DR expo.pdf
     
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het zwaartepunt, waar moet dit nu zitten?
    in de manual spreken ze van 100 tot 120mm...
    maar ik lees her en der op forums ook dat ze het zwaartepunt nemen op de gaten waar de servogaten door komen, dit lijkt me wel een zeer groot verschil!
    verwarrend dus

    dit heb ik nu
    [​IMG]
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Zet het model in elkaar, daar waar de vleugel de romp verlaat aan de voorkant is het nulpunt.
    Meet vanaf dit punt de aangegeven afstand, in dit geval 100 tot 120 mm naar achteren en je komt uit op het zwaartepunt als aangegeven in de handleiding.
    Begin met 110 mm. Ga met het model vliegen. De beste manier om het juiste zwaartepunt te controleren is in meskant vlucht.
    Komt het model in meskant (waarbij je de cockpit naar je toe laat wijzen) naar je toe ,dan is het zwaartepunt te ver naar voren, gaat het model van je af dan is het te ver naar achteren.
     
  18. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het juiste zwaartepunt moet zijn 13cm vanaf de punt van de bovenvleugel. Door de benodigde Knife edge mixers gaat de bovengenoemde methode niet werken, helaas.
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik nam van een een overleden modelpiloot een Miss Wind over, en ik heb het zwaartepunt toch ook op het midden van die rechthoekjes liggen hoor.
    De kist vliegt snel, het zijn dan ook dunne vleugeltjes. Heb nog niet teveel tweedekker ervaring (buiten eens enkele vluchten met een Wayfarer...) en het voelt toch anders aan. Ik kan niet precies omschrijven hoe.

    Ik heb de uitslagen ingesteld op basis van de handleiding. Het is wel zo dat Sebart voorschrijft dat op de High Rate uitslag, je 40° uitslag hebt en dus bvb 30% op low rate hebt.
    Als je maximale uitslag door mechanische beperking slechts 25° of 30° is dan heb je natuurlijk andere waardes voor de low rate instelling.

    Een viertal vluchten ermee gedaan en er mag op low rate een snuifje expo erbij. De rest bevalt me prima.

    Heb nu van de 50 reeks al gevlogen met de Angel, Wind S, Mythos, Sebach en nu de Miss Wind.
    De Mythos bevalt me nog steeds het meest, maar deze Miss Wind doet het heel aardig.

    Ik vlieg met een SLS 6S 30C 3600 en propere vluchttijden van 6 minuten.
     

Deel Deze Pagina