Video (film) van een van de eerste wedstrijden in Nederland

Discussie in 'Kunstvlucht' gestart door Bruno van Hoek, 20 apr 2017.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Overduidelijk op 'De Bult' - de Galgenberg, achter Terlet-.
    Als datum wordt 1964 genoemd.
    Ik herken de locatie, ik ben daar in datzelfde jaar ook geweest (in de zomervakantie), met mijn ouders.
    Het was toen voor het eerst dat ik RC vliegen zag.
    Maar in dat weekend geen vol-multi modellen zoals in de film.
    Prachtig, die twee Taurus(sen?). De eerste piloot herken ik nog wel, al is me zijn naam ontschoten.
    Wel herken ik meteen Jan van Vliet (1:34) die, zoals te zien, toen al goed vloog.
    De twee jury leden (1:40) komen mij ook bekend voor, ik denk dat de rechter Ir. Wim Schoorel is, een van de RC pioniers in Nederland.

Bedenk dat deze apparatuur -de eerste lijkt zelfbouw, Jan lijkt me een Orbit te hebben- alleen volle roeruitslagen toeliet. De stuurmotoren waren heel traag, dus met het ritmisch aantippen van de stuurschakelaars kon men de uitslag binnen zekere grenzen beïnvloeden. Maar geen trim!
    Behalve dan voor hoog/laag, een extra stuurmotor was daartoe via een mechanische mixer met die van het hoogteroer verbonden. Dit was nodig voor een beetje strakke rugvlucht. Maar zodra je weer rechtop vloog moest je weer trimmen...... Op 0:07 zie je de vier stuurmotoren -ik denk Bonners- zitten (de vijfde zat in de vleugel) en die linksonder is de trim. Je ziet ook het korte stuurstangetje naar de mixertuimelaar. Supercreatief en, de beperkingen in aanmerking genomen, er werd uitstekend mee gestuurd!

De 2,5cc Webra Mach1 (op 0:20) lijkt uit de toon te vallen, maar hoort ongetwijfeld bij de 'rudder-only' klasse, toen 'Mono' genaamd in tegenstelling tot 'Multi'. Even later een SuperTigre St 51/56/60 -dat verschil kan ik van zo'n plaatje niet zien....- met een twee standen carburateur, een smoorklep in de uitlaat en GEEN demper!

Er is trouwens een hele revival aan de gang in het gebruik van dit soort systemen, nu vaak uitgerust met een gloednieuw binnenwerk ( accu + arduino + een 2,4 module). Zowel éénkanaals als multi (10-12 kanaals).
    Zie: Singlechannelersreunited
    In Nederland mogen we ons gelukkig prijzen met een expert die deze oude systemen meer dan uitstekend beheerst en met heel creatief zelf ontworpen old school apparatuur echt prima vliegt. Zijn Taurus is een spitting image van die van ontwerper Ed Kazmirsky.

Maar hier de video:

beemstra, classicracer, verfbrander en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Histone

Histone

Lid geworden:
    24 jul 2010
    Bruno, voor het geheugen: het andere jurylid was Harry Coolen, vaak ook als jurylid bij de v.v. schaal- en sportklassen.
    De eerste Taurusvlieger op 0:30 is Frans Martens.

Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina