Video (film) van een van de eerste wedstrijden in Nederland

Discussie in 'Kunstvlucht' gestart door Bruno van Hoek, 20 apr 2017.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Overduidelijk op 'De Bult' - de Galgenberg, achter Terlet-.
    Als datum wordt 1964 genoemd.
    Ik herken de locatie, ik ben daar in datzelfde jaar ook geweest (in de zomervakantie), met mijn ouders.
    Het was toen voor het eerst dat ik RC vliegen zag.
    Maar in dat weekend geen vol-multi modellen zoals in de film.
    Prachtig, die twee Taurus(sen?). De eerste piloot herken ik nog wel, al is me zijn naam ontschoten.
    Wel herken ik meteen Jan van Vliet (1:34) die, zoals te zien, toen al goed vloog.
    De twee jury leden (1:40) komen mij ook bekend voor, ik denk dat de rechter Ir. Wim Schoorel is, een van de RC pioniers in Nederland.

    Bedenk dat deze apparatuur -de eerste lijkt zelfbouw, Jan lijkt me een Orbit te hebben- alleen volle roeruitslagen toeliet. De stuurmotoren waren heel traag, dus met het ritmisch aantippen van de stuurschakelaars kon men de uitslag binnen zekere grenzen beïnvloeden. Maar geen trim!
    Behalve dan voor hoog/laag, een extra stuurmotor was daartoe via een mechanische mixer met die van het hoogteroer verbonden. Dit was nodig voor een beetje strakke rugvlucht. Maar zodra je weer rechtop vloog moest je weer trimmen...... Op 0:07 zie je de vier stuurmotoren -ik denk Bonners- zitten (de vijfde zat in de vleugel) en die linksonder is de trim. Je ziet ook het korte stuurstangetje naar de mixertuimelaar. Supercreatief en, de beperkingen in aanmerking genomen, er werd uitstekend mee gestuurd!

    De 2,5cc Webra Mach1 (op 0:20) lijkt uit de toon te vallen, maar hoort ongetwijfeld bij de 'rudder-only' klasse, toen 'Mono-motor' genaamd in tegenstelling tot 'Multi'. Even later een SuperTigre St 51/56/60 -dat verschil kan ik van zo'n plaatje niet zien....- met een twee standen carburateur, een smoorklep in de uitlaat en GEEN demper!

    Er is trouwens een hele revival aan de gang in het gebruik van dit soort systemen, nu vaak uitgerust met een gloednieuw binnenwerk ( accu + arduino + een 2,4 module). Zowel éénkanaals als multi (10-12 kanaals).
    Zie: Mode Zero
    In Nederland mogen we ons gelukkig prijzen met een expert die deze oude systemen meer dan uitstekend beheerst en met heel creatief zelf ontworpen old school apparatuur echt prima vliegt. Zijn Taurus is een spitting image van die van ontwerper Ed Kazmirsky.

    Maar hier de video:
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2018
    Cnn, Vink, beemstra en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Bruno, voor het geheugen: het andere jurylid was Harry Coolen, vaak ook als jurylid bij de v.v. schaal- en sportklassen.
    De eerste Taurusvlieger op 0:30 is Frans Martens.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Midas

    Midas

    Lid geworden:
    9 jun 2012
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Assen
    Ja, leuk filmpje. Ik herken de vliegers.
    Op mijn scootertje reed ik zondags vaak van Nijmegen naar Terlet om daar naar het modelvliegen te kijken.
    Toen ik in militaire dienst zat in Ermelo, bleek daar ook volop RC gevlogen te worden.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ineens zag ik nog iets....
    Op 0'54".
    Volgens mij is dat Nap Kramer, de man die ons later (begin jaren '70), inwijdde in de kunst van het vliegen met rolroeren (lees: modellen die, zonder sturen, bleven volharden in hun laatst ingenomen vliegstand).
    De ALC vloog toen op het opgespoten land langs de Australiëhavenweg in het westelijk havengebied van Amsterdam.
    Er kwamen ook vliegers uit de regio op af, daardoor heb ik o.m. de broers v.d. Vecht leren kennen
    Als mede-Amsterdammers vlogen een aantal van onze leden (Daedalus) daar gezellig met ze mee.
    Onze clubavonden waren op de zelfde dag in hetzelfde gebouw, alleen zaten wij beneden en zij op de eerste verdieping.
    Zo ontstond er al snel een goede samenwerking. .

    Ermelo ben ik ook een paar keer geweest.
    Zal nooit de keer vergeten dat mijn Topsy (met zelfgebouwde 2 kanaals superreg apparatuur) er na een succesvolle start tussenuit kneep (les: reikwijdte van 150m met uitgeschoven antenne is NIET voldoende) en na motorstop in grote cirkels dalend, achter de bomen verdween.:eek:
    Een eerste zoekactie leverde niets op. Staand op een soort van dijk (wat gek toch, een dijk, midden in het bos... [​IMG]) zagen wij een zanderig terrein, wat ons militair toescheen...
    "Zoeken jullie een vliegtuig?" Achter ons, onder aan de "dijk" stond iemand met een fiets. "Dat heb ik al teruggebracht"
    Hij vertelde hoe een klein model (onbeschadigd) in een struik naast een van de kazernegebouwen belandde en dat hij, toen hij het terugbracht, bij het vliegterrein een dame hoorde roepen: "Die is van mijn zoon, ze zijn nog aan het zoeken."
    Kortom, toen we terugkwamen stond de Topsy ons al op te wachten.:worship:
    Meteen daarna begonnen met de bouw van een RC set die met ingeschoven antenne al bijna 100m reikwijdte had.
    Er is nooit meer iets weggevlogen..... [​IMG]:D
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik sta er van te kijken dat er met zulke besturing zo goed werd gevlogen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    You ain't seen nothing yet....
    Hoe met 1 kanaals prima gevlogen werd kan ook niemand zich meer voorstellen.
    Drukknopzender; indrukken en vasthouden is rechts, kort indrukken, nog eens en dan vasthouden is links. Los is neutraal.
    Met een heel kort tikje zet je de motor in de volgende stand (0, half 1, vol, half 2, 0, half 1, enz.)
    Er is een hele revival aan de gang, met zelfgebouwde spullen.
    Ron Buckwell demonstreert hier, haast achteloos, zijn 'Sharkface':
     
    Cnn, Frans Bal, beemstra en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Die met de Cox -en de omgebouwde McGregor zender- is ook leuk:
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2020

Deel Deze Pagina