Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Omdat ik nieuw ben op het forum is het misschien aardig als ik me even kort voorstel en vertel wat ik doe op het gebied van DLG. Voor het overige: ik woon in Utrecht, mijn beroep is gitaarreparateur (gespecialiseerd in restauratie van oudere jaren '50/'60/'70 instrumenten) en ik speel vrij fanatiek gitaar. De band waarin ik met veel plezier speel heet The Maureens.

    Na 10 jaar geen enkel RC vliegtuig te hebben bestuurd ben ik afgelopen juni weer met een Elf gaan DLG-en. DLG was niet nieuw voor me, rond 2006 - 2007 vloog ik veel met Blaster I modellen en in die tijd heb ik nog wel eens aan wedstrijden, meetings en demonstraties deelgenomen. Na een paar dagen geklungel en even weer wennen had ik de smaak absoluut weer te pakken. Omdat ik veel oefende kwam ik al snel de grenzen van de Elf tegen maar ik vond het formaat wel erg praktisch: ik rijd geen auto en een 1m DLG pak je lekker makkelijk mee op de fiets. Daarom ben na een maand voor een Strike 2 gegaan.

    Vanaf dat moment heb ik behoorlijk wat gevlogen met de Strike 2, gemiddeld haal ik 6-8u vlieguren per week. Zo heb ik het vliegtuig behoorlijk goed te leren kennen onder veel verschillende omstandigheden. Toen ik eenmaal een ballast voorziening had gemaakt bleek vliegen mogelijk tot en met windkracht 4 dus ik ben in het najaar en de winter gewoon doorgegaan. Ik probeer vrij systematisch allerlei aspecten van DLG te trainen: natuurlijk de lancering maar ook lift vinden en benutten bij verschillende weertypes, model vangen, vliegen op grotere afstanden, taken. Volgende op mijn lijstje is doorstarten maar dat wil ik pas doen als mijn basis worp wat beter en meer ingesleten is. 1m DLG lanceren is wat apart omdat ze zo licht zijn: een Strike weegt maar 120g en dat is heel anders dan 250g, het voelt een beetje alsof je keihard een pingpongballetje in de wind probeert te gooien. Verder ben ik nooit goed geweest in gymnastiek of sporten (te klungelig) dus werpen is voor mij niet heel natuurlijk. Dus juist goed dat ik nu een motief heb om vaak te fietsen en te slingeren! :D

    Natuurlijk heb ik wel wat brokken gemaakt: een keer recht de grond ingegooid met gebroken volledig open liggende vleugel tot gevolg, paaltjes en keien geraakt, door felle turbulentie tijdens een worp de tip en pen afgebroken, ontelbare keren het kielvlakje gekraakt door beroerde landing (vooral in het begin) enz. Maar met goede lamineerepoxy, injectiespuiten, wat carboweave en vooral veel oefenen en geduld heb ik mezelf geleerd hoe je dat netjes kan herstellen. Ik heb ondertussen een nieuwe vleugel aangeschaft (die ik zo netjes mogelijk houd en vlieg met weinig wind) maar de originele doet het nog prima, is niet eens heel lelijk en is 8g zwaarder uit dit geweld gekomen, prima ballast voor matige wind. Het voordeel is ook dat ik met de wat gebutste vleugel wat meer durf.

    De F3K wintermeeting van afgelopen zondag heeft veel voor me betekend. Het was erg fijn om voor het eerst sinds mijn herstart in juni met andere vliegers te spreken en feedback te krijgen. Ik gooi na verder dooroefenen in de afgelopen week nu alweer een krappe 10m hoger! :) Maar alleen al het elegante beeld van een stel rondcirkelende DLG's maakte al wat los bij me. Daarom is mijn goede voornemen voor 2018 om wedstrijden mee te gaan vliegen en op termijn ook naar 1.5m over te stappen. Nu er steeds meer keuze komt op het gebied van DLG's met tweedelige vleugel is het transport straks geen echte beperking meer. Ik heb veel zin om de aankomende tijd lekker door te gaan en steeds weer wat beter te worden in mijn eigen tempo.

    Als jullie vragen hebben over bouwen/instellen/vliegen met de Strike 2 of Strike 3 (is in aanbouw, wacht nog op wat onderdelen) dan hoor ik dat graag! Tips en opmerkingen over wat ik doe zijn welkom natuurlijk.

    Tenslotte nog wat foto's van de Strikes en mijn transportcase ter algemeen vermaak. 20171222_153326_1.gif 20171130_184301.jpg 20171212_141425.jpg 20171208_180446.jpg
     
    flytonio, Jan Weststrate, flymax en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Klaaswaal
    Leuk verhaal! En welkom bij de club, tot gauw bij de volgende wedstrijd.

    Edwin
     
    Vink en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Elst gld.
    wat een introductie! mooi man, je enthousiasme doet me denken aan mijn eigen start met f3k, 6 jaar terug. Inmiddels 2 kinderen en iets meer bekers verder kan ik dan ook erg genieten van mensen die zo fanatiek hun hobby beoefenen, het plezier wat je eraan beleeft spat eraf!

    wij als f3k nederland zijn ontzettend blij met je verhaal en intenties, dit is nu precies waar we op hopen, dank daarvoor.

    Stuur me even een pb-tje voor wat betreft een eventuele full size met deelbare vleugel. Ik kan natuurlijk even rondvragen of er ergens een 2e hands ligt.. Laat me in dat geval even weten wat je budget mag bedragen.

    Is het zelf deelbaar maken van een vleugel een optie voor jou? in dat geval heb je heel wat meer keuze en zullen de kosten wel ietsje minder zijn.

    Binnenkort maak ik de datum van de volgende clinic bekend, we hopen dat je er dan weer bij kan zijn!

    f3k forever.
     
    flytonio en Vink vinden dit leuk.
  4. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    251
    Vink en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  5. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt allemaal voor de likes en reacties! Erg leuk en motiverend. Ik ga eens goed verder nadenken over hoe ik de deelbare 1.5m ga realiseren. Ik zal je daar nog een PM over sturen Vincent maar eerst even de keuken in voor de kerst.

    Mochten jullie interesse hebben in de bouw van mijn Strike 3 (in detail) zie dan deze RCGroups draad, ik begin vanaf post #72. Ik verwacht over enkele dagen de laatste onderdelen en zal hem dan afmaken.
     
  6. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.303
    Locatie:
    Haarlem
    Vink?? Da's inderdaad een bekende naam van vroegah ;)

    Weet je dat jouw foto nog steeds op de banner van http://f3k.nl/ staat. De 2e Zwieper van links (naast Theo) dat ben jij toch?
     
    specialpainter.nl en Vink vinden dit leuk.
  7. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Haha ik ben inderdaad de 2e zwieper van links op de f3k.nl banner! Rare pose :D Die foto is als ik me goed herinner genomen op een vroege f3k meeting in ik meen Vlaardingen, 2005 of 2006. Georganiseerd door Theo en Frans Bal. Ik kan me er weinig meer van herinneren behalve dat we een tijdje tussen het kreupelhout naar de Aspirin van Peter Aanen moesten zoeken na een buitenlanding en dat ik erg blij was toen ie weer was gevonden.

    Direct rechts naast de foto staat ook mijn Blaster I die ik toen vloog. Die is later naar Martijn, de zoon van Theo gegaan. Ik heb daarna nog 2 andere exemplaren gehad (blauw en oranje/zwarte) gehad die ik zij aan zij vloog.
     
  8. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.078
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Ik heb ooit een verslagje bij gehouden van een deelbare vleugel!
    Gaf toen ook een hoop discussie met leuke ideeen

    Zoek even op Vakantalus 8c
     
    Vink vindt dit leuk.
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.303
    Locatie:
    Haarlem
  10. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Gevonden, bedankt voor de tip Niels! Ik ga het eens even goed doornemen.
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  11. Frans Bal

    Frans Bal

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    1.949
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ha Martijn,

    Leuk dat je het DLG-vliegen weer hebt opgepakt.

    Foto is van de DLG dag in Vlaardingen 2006.

    Groet

    Frans

    IMG_6224.JPG
     
    tunderman en Vink vinden dit leuk.
  12. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Wat leuk dat je de originele foto nog hebt Frans! Ai ai ai die tong uit de bek :p
     
    tunderman en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.057
    Locatie:
    Annen
    he Martijn.

    Das lang geleden. tja, eenmaal het F3K virus in het bloed dan raak je het nooit meer kwijt. ik zou zeggen: Welkom thuis :friends:
    Bij mij staat het F3K momenteel op een laag pitje maar kwijt raken doe je het nooit.
    Je zal zien dat F3K modellen een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt de afgelopen jaren sinds we samen met Hans en Frans de eerste officiele F3K meeting in Arnhem georganiseerd hebben.
     
    Vink en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  14. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Theo! Lang geleden inderdaad, bedankt voor het welkom terug! Wat je zegt klopt wel, toen ik niet vloog zat ik nog steeds naar cirkelende vogels en weersystemen te loeren. En mijn Strike 1m vliegt al beter dan mijn Blaster I van 10 jaar geleden dus dat wordt leuk als ik overstap naar een moderne fullsize.
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    1.949
    Locatie:
    Vlaardingen
    Overstappen naar een full-size, dat wordt een hele brede grijns.:yes:

    2006, een hoog Turbo gehalte.

    1groep2006.jpg
     
    Wubbe, Vink en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  16. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Nijmegen
    Zou je de vleugel van je Strike eens op de weegschaal willen leggen (deze is zonder servo's toch?)
    Mijn mini op basis van XXLite tippen is zwaarder dan jouw Strike... En ik ben benieuwd waar ik winst kan behalen.....
    (Rompmal ligt nog klaar op de club bij de NLC)
     
  17. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    Tuurlijk! Hier de gewichten van mijn ahem... 'gebruikte' Strike 2 vleugel, de nette Strike 2 vleugel en de Strike 3 die ik momenteel aan het bouwen ben. Alles dus rond de 50g vliegklaar inclusief pen, hevels en gap seals.

    De afgeragde vleugel is wat zwaarder geworden door reparaties maar ook door het lateraal balanceren van de vleugel. Dit heb ik bij de andere twee achterwege gelaten en ik merk er niets van tijdens vliegen. De Strike 3 vleugel heeft een kern van Rohacell ipv XPS en een dikkere huid wat het iets hogere gewicht verklaart. Hij voelt ook wel wat stijver aan. Vlieggewicht zal ongeveer hetzelfde worden als een Strike 2 omdat de romp iets op dieet is gegaan.

    Vleugeloppervlakken zijn 10.8dm2 voor de Strike 2 en 10.9dm2 voor versie 3. Mijn Strike 2 weegt vliegklaar met de lichtste vleugel 118g. Ik gebruik 10/15/20g ballast tot en met windkracht 4, heb ook meer dan dat getest maar dan pakt ie bijna geen lift meer zonder duidelijke winst in snelheid. Hoop dat je hier iets aan hebt!

    20171231_135948.jpg 20171231_140052.jpg 20171231_135842.jpg
     
    flymax vindt dit leuk.
  18. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Utrecht
    20180106_143521.jpg New Year New Gear!

    Mijn 15 jaar oude Evo9 zender begon wat kuren te krijgen en het display deed het nog maar voor de helft. Ik ga hem nog wel eens repareren maar ik heb als vervanger een iets gebruikte Royal SX9 opgepikt van eBay Kleinanzeigen, de Duitse equivalent van Marktplaats. Het is min of meer hetzelfde ding maar dan 12 jaar jonger en met iets uitgebreide opties en vooral betere stuurknuppels. Hij stuurt erg nauwkeurig nu ik de veren van alle sticks zo strak mogelijk heb gezet.

    Ondertussen vliegt Strike 3 ook en hoewel ik weinig te klagen had over versie 2 kan het dus toch weer beter. Strike 3 heeft een romp met minder totaal oppervlak, volledig binnenin de romp liggende flap aansturing en een vleugel die is aangepast voor betere prestaties bij langzaam vliegen. Hij heeft merkbaar minder weerstand dus het gooit makkelijker, hij loopt beter met wat wind en zwakke lift benutten is een stuk makkelijker geworden. Ik ben ook zeer tevreden over de Bluebird A10S servos die ik heb gebruikt voor de flaps. Super nauwkeurig en razend snel op 1S. Voor meer detail dan je lief is over bouw en eerste vluchten zie hier.

    Uiteraard gaan ze allebei binnenkort mee naar de Wintermeeting in Deventer!
     
    flymax en dwarswind vinden dit leuk.
  19. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Ik moet toch echt ook weer eens aan de bak.
    Straks weet Wiebe niet eens meer wie ik ben.
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.303
    Locatie:
    Haarlem
    Gewoon doen!
    Er is nu een enthousiast groepje slingeraars in Hillegom (vliegclub V4).
     
    PE5ED en specialpainter.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina