Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Goed bezig Martijn, en wat een mooie locatie! ben er zuinig op bofkont:)
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2018
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Ho maar Martijn... da's gnoeg progressie.. ;)
    Genietze!
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Is dit bij de Nedereindse Plas? Indien ja, dan is er iets verderop naast de skiheuvel ook een goede heuvel. Daar draagt het bij ZW wind.

    Erik
     
  4. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ja inderdaad. Ik zie die heuvel die je noemt liggen vanaf waar ik vlieg. Ga ik misschien nog wel eens proberen bij ZW wind maar ik oefen en vlieg nu eenmaal het liefst vlak terrein thermiekzweven dus dan is het plateau interessanter.

    Ik heb vanaf de randen van het plateau wel wat aan hellingzweven gedaan met mijn Strikes als het echt te hard waaide voor thermiekvliegen. Of eerder 'slermallen': bij sink bovenblijven op helling lift maar erop uit trekken zodra de wind wegvalt omdat er een bel in de buurt zit.
     
  5. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb besloten mijn Strike 2 te koop aan te bieden. De Flitz 2 heeft er financieel nogal ingehakt en ik kan prima uit de voeten met mijn Strike 3 wanneer ik 1m DLG wil vliegen.

    Het gaat om een gebruikte vleugel (die ik eerder aan het begin van deze draad de 'nette vleugel' noemde) met een ongebruikte nieuwe romp, stabilo, vin en toebehoren. Ik vloog met dit model op de beide F3K winterclinics van 2017/2018.

    Edit: de Strike 2 is verkocht!
    == Einde commercial break ==
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2018
  6. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ondertussen weer twee sessies met de Flitz gevlogen. Eentje van een uur bij harde wind uit ongunstige richting waardoor het erg turbulent was. Wel een paar keer weggekomen maar ik had wat moeite om er echt vat op te krijgen. Bij die vliegplek is een soort cirkelvormig grasveldje met een straal van ongeveer 100m met lage randen eromheen, daar ben ik lage saves gaan oefenen door uit een lage worp binnen de grenzen van het veld te proberen zo lang mogelijk te vliegen. Erg leerzaam, goed voor de reflexen en om te leren op zeer geringe hoogte ondanks wind en onverwachte luchtbewegingen zorgvuldig te sturen. En leuk om te doen!

    Gisteren ook wel weer een en ander bijgeleerd. In de namiddag gevlogen bij 13-20km/u wind en veel maar vrij zwakke lift omdat de zon gedurende de dag niet echt door de hoge bewolking heen was gekomen. Ook flinke gebieden met sink. Ik begon met veel vrij korte vluchten, wat in eerste instantie kwam omdat ik bij wijze van experiment 'leeg' vloog, ca. 215g. Met 20g ballast stuurde het veel beter en kwam ik wel goed terug maar het bleven vrij korte vluchtjes. Dus na een uur maar weer even denkwandelen en geconstateerd dat ik te veel aan het sturen was, te vaak aan het cirkelen was in te zwakke lift en te weinig gebruik maakte van de nabije bomenrand. Daarna ging het een stuk beter, vaak 3-4 minuten gehaald terwijl het al een uur of vijf was.

    Al met al ben ik nog wat mini-DLG gewoontes aan het afleren. Met een mini is het een kwestie van bijna alles wat op lift lijkt achtervolgen terwijl ik met de Flitz selectiever moet worden. Hij geeft veel meer aan dan wat werkelijk voldoende draagt. Dat is een karakter dat samenhangt met het achter liggende zwaartepunt dat ik heb ingesteld. Laag bij de grond vind ik dat heel fijn omdat het helpt met weer wegkomen maar hoog in de lucht is dat anders.

    Zometeen pak ik de draad weer op in mooi lenteachtig zonnig weer en zwakke wind. Dat wordt vast leuk :yes:
     
  7. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Genoeg geouwehoerd dus wat plaatjes van vanmiddag. 20180326_152800.jpg 20180326_160632.jpg 20180326_152813.jpg Screenshot_20180326-151822.png Screenshot_20180326-175347.png
     
  8. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Hoi Martijn,
    Mooie plaatjes, om jaloers op te worden.
    Waarmee time jij de vluchten? Ik probeer het met mijn zender, maar dat is nog een beetje Hannessen.

    Groeten,

    Merijn
     
  9. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Merijn! Ja het zag er mooi uit, ik zat precies op de grens tussen mooi lenteweer en een zich steeds verder ontwikkelend onweersfront. Na een uur vliegen won het front dus gauw de boel ingepakt voordat het ging regenen. Zeiknat geregend op de fiets terug naar huis (tochtje van 30min/10km) maar dat interesseerde me weinig, ik was vooral blij vanwege de twee 8 minuten vluchten en de toenemende gemiddelde tijden. En het eerste half uur voor het eerst sinds tijden zonder jas aan gevlogen :cool:

    Voor timen gebruik ik de gratis versie van F3K Master, een Android app die de bewegingssensoren van de telefoon gebruikt om een worp te herkennen. Ik heb zo'n sporthouder voor mijn telefoon waarmee ik hem aan mijn linker bovenarm bevestig. Dat helpt met precies triggeren, broekzak of jaszak timet bij mij te vaak mis. Zodra ik land schud ik een keer met mijn linkerarm zodat de timer weer stopt. Omdat ik geen enkele telemetrie in mijn Multiplex RC systeem heb is het voor mij een handige aanvulling.

    Je kan de meest voorkomende wedstrijdtaken erin zetten om te oefenen maar ik vlieg meestal blokken van 30min 'free flight / no maximum'. Na zo'n blok even rookpauze en evalueren helpt me om geconcentreerd lange sessies te kunnen vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
  10. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb ondertussen een vraag. Zoals jullie misschien weten heb ik de neopreen rubber steuntjes om de onderdelen van de Flitz te fixeren in mijn transportkist bevestigd met dubbelzijdig tapijttape. Dit is niet mijn favoriete methode maar ik slaag er maar niet in om iets permanent vast te plakken in de case. Secondenlijm en epoxyhars pakken niet, siliconenkit, Bison Max Repair en PU constructielijm iets beter maar onvoldoende. Nu ook de tapijt tape af en toe begint los te laten zou het fijn zijn een betere oplossing te vinden.

    Ik weet niet precies van wat voor materiaal de case is gemaakt, hij is gegoten in een vorm. Heeft iemand een tip? Ontvetten en opruwen heb ik geprobeerd met de genoemde lijmsoorten maar blijft net te zwak.
     
  11. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Als lijmen niet gaat misschien een paar klittenband strips of houten strips op strategische plekken vast schroeven met korte schroeven(jes) of vast poppen waarop je dan je zachte draagdelen vast kunt zetten. Dat zou ik doen als contactlijm niet houd want dat is wat ik anders zou gebruiken. Just my two cents
     
  12. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Contactlijm kan ik nog wel proberen met vooraf ontvetten en opruwen. Niet eens aan gedacht. En inderdaad, anders misschien gewoon korte schroeven.
     
  13. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Hoi Martijn,

    Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar voor dit soort materialen bestaat speciale lijm. Wel aan de prijs:
    https://polyestershoppen.nl/lijmen-...MI66vkrLqN2gIVA2wbCh2G5wPjEAAYASAAEgK24PD_BwE

    Het oppervlak aanbranden kan ook helpen, pas op dat je geen gaten smelt. Chroomzuur etsen ook, maar da's niks voor thuis. Ik beide gevallen niet lang wachten met lijmen.

    Het meest praktisch is al genoemd: stukje klittenband erop popnagelen. Ziet netjes uit en blijft goed zitten.

    Succes,

    Merijn
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
  15. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Martijn,


    Zo verschillend zijn we niet.....na bijna 5 jaar niet tot bijna niet gevlogen te hebben en nu een periode dat ik mijn rust moet vinden ik deze ook vind in het vliegen van een dlg.
    Vandaag het ik ook weer een accutje leeg gevlogen....half leeg =1,5uur waarna ik weer mijn eigen accu heb vol geladen om ruim een halve dag mijn werk te kunnen doen.
    Ook veel voldoening haal ik uit het kistje wat ik van Edwin heb overgenomen steeds te verbeteren en aan te passen en steeds weer nieuwe dingen te ontdekken in wat mogelijk is met de kist. De allereerste dag dat ik ermee vloog gaf ik het kistje een ruime onvoldoende....nieuwe kist en nieuwe zender en het nieuwe vlieg gedrag waren een beetje teveel om op die dag op te lossen maarrrrrr stapje voor stapje ging het steeds beter en beter. Inmiddels heb ik de zender al aardig op orde zoals ik het wil hebben voor nu, de synergy vleugel helios romp combinatie heb ik na de aansturing spelingsvrij gemaakt te hebben (na twee aanzetten) op orde zodat ik nu met volle kracht kan launchen zonder dat ik flutter hoor en ik dus nu ruim 10 meter met gemak gewonnen heb. Van de week na jou verhaal over het zwaarte punt gelezen te hebben mijn zwaarte punt 5mm na achteren gehaald en met wat natrimmen vliegt dat nu ook strak maar minder strak als voorheen zodat ik elke scheetje thermiek aan de kist kan zien en ik ook nu bijna om een dubbeltje kan draaien met het kistje. Dus met deze aanpassing al bijna elke dag van de week aan het vliegen om mijn accu vol te laden en het gaat steeds beter want vanzelf vliegt deze kist zich niet vergeleken met de bv flitz2 en andere huidige kisten maar dat houd mij alert en blijft het een uitdaging om elke keer het beter te doen.
    Wat mij ook verbaasd is dat de 1,5meter kisten echt met heel weinig thermiek al omhoog kunnen gaan en ik vaak met weer ging vliegen waarvan ik dacht dat het alleen starts oefenen en hoogte uitvliegen zou worden toch met enig gemak 2 minuten en nu tot 3 minuten boven kan blijven iets wat mij niet lukte met mijn oude balsahouten 1 meter dlg-tje

    Inmiddels zal ik ook wat meer in de weer gaan met de tweagle td vleugel helios romp combinatie en kijken hoever ik daar met alle kennis die ik nu heb opgedaan ga komen.....dus work in progress en dus ook werken aan mezelf op deze manier.


    Laat de leuke verhalen maar komen want ik lees ze graag en aandachtig!

    Grtz,
    Heino
     
    tunderman, Vink, macedh en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    echt leuk om te lezen hoe jullie bezig zijn met de hobby. Al dat gepriegel met vleugels, rompen en ideeën, dat is volgens mij de manier om goed in de smiezen te krijgen hoe alles nu werkt. Proefondervindelijk op je bek gaan en dan met een glimlach een nieuw idee proberen;) en het leuke is; het houdt nooit op, zelfs met gloednieuwe kisten werkt het bij mij zo, ik klooi wat af voordat ik vind dat ze vliegt zoals ik wil dat ze vliegt. morgen denk ik er anders over en begint alles opnieuw;) Ga lekker zo door en voordat jullie het weten moet je je vlucht afbreken, niet vanwege de lage hoogte, maar omdat het ''al weer etenstijd'' is...;)
     
    tunderman, Vink en heino vinden dit leuk.
  17. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Fijn om te horen dat vliegen je rust geeft Heino, ik merk ook dat ik me beter voel omdat ik meer op mijn veldje ben geweest de afgelopen tijd. Ik probeer ook iedere keer weer beter te worden en heb nog veel te leren maar heb ondertussen ook veel plezier en geniet van het beeld van mijn rondvliegende DLG. Ik vind ze nu eenmaal prachtig om te zien in de lucht en dat ik deze zelf bestuur is dan helemaal mooi meegenomen.

    Gisteren was het mooi ruw en onstuimig lenteweer. Eerst zon, cumuluswolken en veel turbulentie en onrust in de lucht, lekker avontuurlijk om in te vliegen. Toen even een half uurtje een onweersbui maar daarachter weer heel rustig weer. In die kalmte heerlijk ontspannen de 11:30 gevlogen. Lekker met de meeuwen, valken en buizerds meedraaien of zelf lift vinden en daardoor juist de vogels in de buurt aantrekken. Het gaat goed. En ja, ik moest inderdaad met lichte tegenzin naar huis om te koken ;) 20180329_141145.jpg 20180329_141327.jpg 20180329_150724.jpg 20180329_151437.jpg 20180329_153041.jpg 20180329_153331.jpg 20180329_170641.jpg 20180329_170651.jpg Screenshot_20180329-182548.png
     
    heino vindt dit leuk.
  18. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Nou Vincent,

    Met etenstijd ben ik meestal wel thuis want ik houd erg van eten
    Vandaag weer gevlogen maar het waaide wel erg hard, zelfs met 60gram kwam ik moeizaam vooruit en kan wel zeggen dat ik zonder ballast net zo lang en makkelijk boven kon blijven als met ballast... dus "less is more".
    Helaas had ik weer een ongelukje en weer een geknakte richtingsroer en heb dat weer ff gefixed.

    Bij gebrek aan carbon wave maar even zelf met roofing op tape iets gemaakt op maat geknipt met seconden lijm erop gelijmd en aangedrukt tape eraf getrokken (ging met laptop tape wel beter) vlak geschuurd en even nog gepolissched en hij is weer klaar en als je goed kijkt zit er precies boven een zelfde soort reparatie en morgen kunnen we weer vliegen2
    20180330_230451.jpg 20180330_230754.jpg 20180330_230835.jpg 20180330_230848.jpg 20180330_231938.jpg 20180330_232925.jpg 20180330_234622.jpg 20180330_234735.jpg 20180331_000554.jpg


    Grtz,
    Heino
     
  19. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    Hoi Martijn,

    Gisteren heb ik ook gevlogen alleen was het toen nog grijs weer maar ook daar toch eentje van 6,5 minuten erbij zitten en dus een vlucht met meerdere belletjes gehad....super leuk en toch ook spannend

    Maar Martijn ook jij moet eten dus na een voldane sessie op veld lekker na genieten tijdens een lekkere maaltijd.....beter wordt het bijna niet

    Misschien tot over twee weken.

    Grtz,
    Heino
     
  20. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Vanochtend vroeg even een uurtje gecirkeld boven mijn kleinere veldje dichterbij huis. Best fris en bijna windstil, omgeving werd al wat opgewarmd door de net doorgekomen zon. Ik kon voor het eerst sinds enige tijd zonder ballast vliegen dus lekker langzaam rondtoeren met 216g boven de nabije plas waar vaak lichte belletjes ontstonden. Prachtig sereen vliegen en ook weer goede tijden, veel 3-5 minuten vluchten.

    Ik heb lang getwijfeld of ik een Flitz 2 Standart layup of een Light moest kiezen toen ik begin dit jaar mijn bestelling plaatste. Een Standard is met leeg vlieggewicht 235-240g eigenlijk identiek aan een Light met 20g ballast, wat ik er 9 van de 10 keer wel in heb. Hoewel de Standart een wat stijvere vleugel heeft en een wat steviger oppervlak ben ik op een ochtend als deze toch blij dat ik zo licht kan vliegen. Maar wie weet, ik sluit niet uit dat er op termijn nog wel een Standart bijkomt als allrounder/wind versie. Met de 2x KST08s die ik in Bergeijk in ontvangst mocht nemen heb ik al een beginnetje, ontvanger en accu's heb ik ook nog liggen.
     
    heino vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina