PH_AJH
Forum veteraan
Afgelopen zondag hebben we onder prachtige omstandigheden een superdag gehad in Marknesse. Het lijkt erop dat het aantal deelnemers blijft groeien en de sfeer is op ieder treffen fantastisch.
Ik ben daar, als één van de deelnemers van het eerste uur, onwijs blij mee.
In al die jaren is het steeds gelukt om zonder strenge regeltjes, zonder lidmaatschap, zonder kosten en zonder een formele organisatie treffens te organiseren die inmiddels bij heel modelvliegend Nederland bekend zijn.
En nu de overweging.
Omdat we geen formele organisatie zijn en we geen "harde" regels hebben (zoals bijvoorbeeld onze Duitse zusterorganisatie wél heeft) komen er heel erg verschillende modellen aan de start. Het merendeel daarvan is duidelijk Vintage. En onder Vintage versta ik dan: het heeft een ouderwetse uitstraling. Maar er zijn ook modellen die dat niet zo uitstralen. De vraag die ik na afgelopen weekend van een aantal mensen heb gehoord is:
"Wat past wel bij een Vintage Glider Treffen, en wat niet....?"
De achterliggende observatie is dan dat er toch wel wat vliegtuigen bij zitten die zonder meer prachtig zijn, maar geen verband lijken te hebben met de term "Vintage".
Ik heb zelf een aantal treffens georganiseerd en ik heb nooit een vliegtuig geweigerd. Ik wil dat ook niet, ik wil dat iedereen een gezellige dag heeft.
Maar ik denk dat onze treffens voor een deel zo leuk zijn omdát er met Vintage, dus oude vliegtuigen gevlogen wordt. Er zijn genoeg andere treffens waar je met alles wat vleugels heeft kunt vliegen, bij de VGG treffens is dat niet zo.
Dit zijn de spelregels die we tot nu toe hebben gehanteerd:
Om recht te doen aan het Vintage Glider uitgangspunt is de volgende opzet geldig:
- Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan. Alle modificaties voor zover enigszins in lijn met de Vintage gedachte zijn toegestaan. We hanteren hierin geen strenge eisen of grenzen en vertrouwen er op dat iedereen zelf wel zo'n beetje kan bedenken wat het idee is.
- Tevens zijn alle (semi)schaalmodellen van echte zwevers die vóór 1970 werden gebouwd welkom.
Er wordt dus een onderscheid gemaakt. Een toestel kan op 2 manieren in aanmerking komen.
1e: het RC-model is meer dan 20 jaar geleden op de markt gekomen (dat kan zijn als tekening of als bouwdoos)
2e: Het origineel van een schaalmodel heeft vóór 1970 voor het eerst gevlogen.
Eigenlijk is er nog een derde: als je nu iets helemaal zelf ontwerpt en bouwt en het doet Vintage aan (door de bouwwijze of het uiterlijk), dan kan dat ook prima.
Echter; in 1993 en de jaren daarvoor kwamen er al een heleboel modellen op de markt die geen Vintage uitstraling meer hebben. En over nog een paar jaar is dat helemaal weg. In de auto-, motor- en echte zweefvliegtuigenwereld hanteert men een harde jaargrens voor wat wel of niet mee kan doen. Dat is voor ons wat lastiger maar ik zou er wel voor zijn iets te bedenken om het vintage-karakter een beetje te bewaken.
Voorstel.
Het voorstel wat ik met een aantal mensen heb besproken om de Vintage-gedachte toch wat levend te houden is om de 1e regel aan te passen naar:
- Het RC-model is vóór 1990 op de markt gekomen (dat kan zijn als tekening of als bouwdoos)
Als Vintage-liefhebber zit ik niet echt te wachten op moderne carbon/glasvezel/EPP/depron modelvliegtuigen. Die kom ik het hele jaar al tegen, ik heb er zelf ook een paar en vlieg er graag mee, maar ze zijn niet vintage
Ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken. Hoe denken jullie dat je de Vintage-Spirit levend kunt houden op de fantastische treffens die we iedere keer hebben?
Ik ben daar, als één van de deelnemers van het eerste uur, onwijs blij mee.
In al die jaren is het steeds gelukt om zonder strenge regeltjes, zonder lidmaatschap, zonder kosten en zonder een formele organisatie treffens te organiseren die inmiddels bij heel modelvliegend Nederland bekend zijn.
En nu de overweging.
Omdat we geen formele organisatie zijn en we geen "harde" regels hebben (zoals bijvoorbeeld onze Duitse zusterorganisatie wél heeft) komen er heel erg verschillende modellen aan de start. Het merendeel daarvan is duidelijk Vintage. En onder Vintage versta ik dan: het heeft een ouderwetse uitstraling. Maar er zijn ook modellen die dat niet zo uitstralen. De vraag die ik na afgelopen weekend van een aantal mensen heb gehoord is:
"Wat past wel bij een Vintage Glider Treffen, en wat niet....?"
De achterliggende observatie is dan dat er toch wel wat vliegtuigen bij zitten die zonder meer prachtig zijn, maar geen verband lijken te hebben met de term "Vintage".
Ik heb zelf een aantal treffens georganiseerd en ik heb nooit een vliegtuig geweigerd. Ik wil dat ook niet, ik wil dat iedereen een gezellige dag heeft.
Maar ik denk dat onze treffens voor een deel zo leuk zijn omdát er met Vintage, dus oude vliegtuigen gevlogen wordt. Er zijn genoeg andere treffens waar je met alles wat vleugels heeft kunt vliegen, bij de VGG treffens is dat niet zo.
Dit zijn de spelregels die we tot nu toe hebben gehanteerd:
Om recht te doen aan het Vintage Glider uitgangspunt is de volgende opzet geldig:
- Alle toestellen waarvan het ontwerp 20 jaar of ouder is zijn welkom. Replicas of nieuw gebouwde toestellen van oude ontwerpen zijn toegestaan. Alle modificaties voor zover enigszins in lijn met de Vintage gedachte zijn toegestaan. We hanteren hierin geen strenge eisen of grenzen en vertrouwen er op dat iedereen zelf wel zo'n beetje kan bedenken wat het idee is.
- Tevens zijn alle (semi)schaalmodellen van echte zwevers die vóór 1970 werden gebouwd welkom.
Er wordt dus een onderscheid gemaakt. Een toestel kan op 2 manieren in aanmerking komen.
1e: het RC-model is meer dan 20 jaar geleden op de markt gekomen (dat kan zijn als tekening of als bouwdoos)
2e: Het origineel van een schaalmodel heeft vóór 1970 voor het eerst gevlogen.
Eigenlijk is er nog een derde: als je nu iets helemaal zelf ontwerpt en bouwt en het doet Vintage aan (door de bouwwijze of het uiterlijk), dan kan dat ook prima.
Echter; in 1993 en de jaren daarvoor kwamen er al een heleboel modellen op de markt die geen Vintage uitstraling meer hebben. En over nog een paar jaar is dat helemaal weg. In de auto-, motor- en echte zweefvliegtuigenwereld hanteert men een harde jaargrens voor wat wel of niet mee kan doen. Dat is voor ons wat lastiger maar ik zou er wel voor zijn iets te bedenken om het vintage-karakter een beetje te bewaken.
Voorstel.
Het voorstel wat ik met een aantal mensen heb besproken om de Vintage-gedachte toch wat levend te houden is om de 1e regel aan te passen naar:
- Het RC-model is vóór 1990 op de markt gekomen (dat kan zijn als tekening of als bouwdoos)
Als Vintage-liefhebber zit ik niet echt te wachten op moderne carbon/glasvezel/EPP/depron modelvliegtuigen. Die kom ik het hele jaar al tegen, ik heb er zelf ook een paar en vlieg er graag mee, maar ze zijn niet vintage

Ik ben benieuwd hoe anderen hier naar kijken. Hoe denken jullie dat je de Vintage-Spirit levend kunt houden op de fantastische treffens die we iedere keer hebben?