Vintage krijgertje: 10-HI Flying Wing

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 8 okt 2016.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Een lid van mijn club dat zijn huis opruimde kwam een oude vrije vlucht vliegende vleugel (V4?) tegen, en omdat ik binnen de club bekend sta als vliegende vleugel liefhebber kwam die bij mij terecht.

    [​IMG]

    Dat gaat een prima winterproject worden.

    Het is echt heel oud - er staat geen datum bij, maar de tekening, die er ook bij is, is een échte blauwdruk (waar zie je dat nog?) en de motorpylon is bedoeld voor een Cox TeeDee .049... er zit ook nog een timertje op om de brandstoftoevoer na een instelbaar aantal seconden af te knijpen...

    Mijn eerste idee was, om die pylon er af te slopen en een duwprop te maken. Maar misschien ga ik toch eerst nog van die pylon uit. Ik vind een motorpylon bijna altijd lelijk, plus het is een soort groot kielvlak aan de verkeerde kant van het CG... maar aan de andere kant kan ik het me zo voorlopig een beetje makkeljik maken. Wel zit er op de pylon een slimme inrichting om de thrusthoek van de motor aan te kunnen passen (maar op de tekening staat de volgens de ontwerper ideale hoek ook ingetekend).

    Bizonder zijn ook de kleine, druppelvormige winglets van aluminium; deze staan een graad of 15 toe-in. Dat zal best een goede richtingsstabiliteit geven, maar natuurlijk ook een standaard dot weerstand...

    Origineel is het toestel uitgerust met een soort elevons van aluminium, die tamelijk ver omhoog gebogen staan (bij wijze van S-profiel). (Die gaan er af en er zullen wel wat grotere balsa elevons aan komen.) Daarnaast heeft het toestel een flinke koorde-verdraaiïng; ik schat wel zo'n 15 tot 20 graden.

    Het profiel is nogal bizar, symmetrisch en heel dik (17% als ik goed reken). Ik hou daar wel van, dat wordt heel langzaam vliegen; de hele constructie is ook heel licht (heb 'm nog niet kunnen wegen). De spanwijdte is 178 cm. De bespanning van dit exemplaar is oracover (er zit zelfs nog een rolletje van bij, dat ga ik zeker nodig hebben als ik twee servo's in de vleugel plaats) maar het ontwerp lijkt meer te stammen uit de tijd van zijde...

    De tekening draagt de vermelding: "10-HI flying wing. Design & built by H.A. Johnson, drawn & inked by N.J. Linardos". Een uitgever wordt niet genoemd. Is er iemand die dit model kent of er iets zinnigs over weet te zeggen?
    "10-HI Flying Wing" geeft op Google alleen links naar andere Flying Wings, en alleen "10-HI" heeft helemaal geen resultaat...
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2016
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Inmiddels weet ik de leeftijd van dit toestel: 43 jaar. Volgens mij een potentiëel kampioen voor een vintage dag! Eerst maar eens vliegend zien te krijgen.
     
  3. BenMui

    BenMui

    Lid geworden:
    11 okt 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Muiderberg
    Er zit geen Oracover op maar Solarfilm., scheelt in plak temperatuur!
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ah... dat kende ik nog helemaal niet van dichtbij. Dank je dat er ook wat van dat spul bij zit... als de ombouw lukt zonder al te veel panelen open te snijden is het genoeg, zo niet wordt het overgedaan met Oracover of Hongkongcover.
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Een voorzichtig begin (want ik heb ook nog allerlei reparaties liggen...):
    Een gat boren vanaf de tip door alle ribben naar het midden toe. Voorlopig hoop ik om zo veel mogelijk van de bespanning te laten zitten; dus een paar stukjes wegsnijden voor het plaatsen van de servo's, en in het midden waar de lipo en andere electronica in moet. Als het niet lukt kan ik altijd nog opnieuw bespannen. Dus moet ik een servokabel door de vleugel gaan leggen. Het uiteinde van een aluminium buis heb ik gekarteld gevijld en daarmee kan ik nu door alle ribben boren. (Had deze buis jaren geleden gemaakt om een kabelkanaal in een beplankte schuimvleugel te maken, dat ging ook heel goed).

    [​IMG]

    Van een shampoflesje is een rompje gemaakt. Plenty ruimte voor de motor. De regelaar komt ergens voorin (zwaartepunt). Flesbodem is niet helemaal rond maar het komt in de buurt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2016
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    [​IMG] [​IMG]
    Touwtje door de vleugel rijgen om de servokabel door te trekken... en plaatsing servo.
    Nogmaals: dit was een vrijevluchtmodel, er heeft nog nooit RC in gezeten....
     
    bladak vindt dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Een vrije vlucht vleugel? Is idd een restauratieproject! Ik volg mee... :)
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Geplaagd door een paar blessures (een kapotte vinger, een zere knie...) knutsel ik af en toe verder aan dit project. Om de plaatsing van de componenten een beetje uit te puzzelen heb ik een schroefoog in de rootrib gedraaid op de plek waar volgens de tekening het zwaartepunt moet komen, en het ding aan het plafond gehangen; dat werkt heel gemakkelijk...
    [​IMG]
    Een luik uit de balsabeplankte vleugelneus gesneden, want daar moet de accu komen. Voorlopig maak ik een luikje van plastic dat ik met tape op z'n plaats plak, als dit ding leuk vliegt dan komt er misschien wel een mooiere oplossing.
    [​IMG]
    Het enige dat eigenlijk nog moet gebeuren is het lijmen van de winglets. Deze waren oorspronkelijk van aluminium, maar omdat ze nogal ver naar achteren zitten wil ik ze van lichter materiaal hebben. Ik vond een plastic documentmap die sterk en licht is en knipte daar de vorm uit, maar ontdekte toen een probleem: dit materiaal lijkt wat op die oude Carrera rompen en laat zich dus niet lijmen! Heb een aantal testjes gedaan met diverse lijmsoorten die ik in huis heb... eenmaal droog trek je het er zó af.
    Zojuist heb ik nog een laatste test gedaan met.... hotglue! Voorlopig lijkt het er op dat dit geschikt is, je kán het lostrekken maar zoveel kracht komt hier niet op in de lucht. Ik laat het nog een dagje liggen (tot volgend jaar dus) en beslis dan.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik had wat problemen met het oplijmen van de winglets; zie dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/moeilijk-te-lijmen-plastic.247979/
    Uiteindelijk zijn ze gelijmd met UHU Hart. Hopen dat ze blijven zitten (ik ben vroeger met mijn Geier wel eens vergeten de kielvlakken te monteren, dan vloog-ie keurig rechtuit maar zo gauw je een bocht wilde maken schoof hij zijdelings naar de grond...) Ik zit nog te overwegen om er een paar piepkleine schroefjes in te draaien.
    Het toestel is nu in principe klaar voor een re-maiden. Maar ik heb niet zo'n zin om in deze kou met experimenten aan de gang te gaan. Dus het wachten is nog even op iets prettiger temperaturen. En dan ook nog even een foto maken op het veld.
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Foto's niet zichtbaar (voor mij altans) Gr.Jef
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Meer mensen daar last van? Nou ja ik kan dat zelf toch niet verhelpen...
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als ik rechtstreeks naar het adres van de afbeelding surf krijg ik: "Je hebt geen toestemming om media binnen dit album te bekijken."

    Dus iedereen heeft er last van denk ik :-D
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Daar heeft iedereen behalve jij last van. Dat kan je wel verhelpen door je album met foto's openbaar te maken. Het album is nu alleen door jouw te bekijken omdat het privé is. Wil je niet dat al je foto's te zien zijn dan kan je een apart album maken met foto's die wel openbaar mogen zijn en die gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2017
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Zo beter?
    Geen idee waarom de foto's opeens privé waren, heb ik nog nooit gehad...
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nu kunnen we je foto's zien!
    Volgens mij is een album als je het maakt standaard privé en moet je het zelf openbaar maken. :rolleyes:
    Of je hebt misschien per ongeluk op "een verkeerd knopje" geklikt. Dat overkomt iedereen wel eens. ;)
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina