Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Aangezien mijn Merlin's Magic al ruim voor de winter klaar was nog maar eentje erbij. Een Start+Flug H-101 Salto, zoals lang geleden geleverd door de firma Wik.

    Van Jakkie takkie heb ik een romp en staart van een Wik Salto kunnen krijgen. Bouwtekening zat er niet bij, wel wat belangrijke delen; de complete romp met wiel, cockpitdak en wat losse delen zoals de wortelribben, een paar spantjes en de vleugelverbinder (10x1 mm verenstaal).
    Via Albert hier op het forum hebben ik een originele tekening kunnen lenen, die Jako vakkundig heeft gerestaureerd.

    Ik wil de Salto van Manfred Radius ongeveer na gaan bouwen al zal het geen schaalmodel worden. Ik neem voornamelijk de kleuren en registratie over.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ga vooral eens kijken naar zijn film, te downloaden op Welcome to my website

    Dit is wat ik nu heb. De komende weken ga ik op mijn gemak bouwen.

    [​IMG]

    Hoewel er flink wat discussie is over de profielen die Wik heeft gekozen ga ik die toch gewoon gebruiken. Het is een echte Vintage Glider....Enige wijziging die ik ga doen is het gebruik van 2 rolroerservo's. Ook vervalt de mechanische v-staartmixer natuurlijk.
    Ik ga deze Salto niet motoriseren, wordt een hoogstarter of misschien bouw ik in een later stadium een sleephaak in. Wie weet.
     
  2. dislext

    dislext Guest

    Wel waanzinig (in positieve zin hoor)waar jij zo al mee bezig bent>
    T is nog ver maar wens je een fijne jaarwiseling
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Discussie? Vertel!
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou...het is een oud ontwerp met verlopende/gemodificeerde E393 profielen, waarbij je ook nogal wat wash-out in de vleugel moet bouwen.
    Naar hedendaagse maatstaven is het profiel niet echt geschikt voor acro - en zou het ding naar verluid akelig kunnen tipstallen. Daarbij moet dan wel weer gezegd dat dit misschien te maken heeft met het feit dat niet iedereen even zorgvuldig de wash-out heeft ingebouwd.
    In ieder geval is het een vleugel zoals die vandaag de dag niet meer gemaakt zou worden en zijn er geschiktere profielen denkbaar.
    Wat leesvoer:
    Wik Salto - RC Groups
    Frage zum Profil des WIK-Saltos - RC-Network

    @Edwin; dank :) En jij ook een goed nieuwjaar!
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2008
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    jij gaat ook als een speer! ga zo door heb ik er weer een abbo bij ;)
     
  6. sjors4x4

    sjors4x4

    Lid geworden:
    4 jan 2008
    Berichten:
    196
    hoi Arjan,

    Zo te zien weer een schuur project. (romp):yes:
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2008
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Haha...ja de romp van de Harvard heb ik even weggelegd tot mijn tennisarm wat hersteld is. De vleugel heb ik wel kaal maar het is te koud om te spuiten, dat moet heel even wachten.Dus begin ik nu even met een setje vleugeltjes :)

    Is een tamelijk listige constructie trouwens, het is een heel gepuzzel om te ontdekken hoe het allemaal moet komen. Er zit wel een bouwbeschrijving bij maar dat is feitelijk niet meer dan "De nummers op de tekening geven de volgorde aan. Lijm 1 op 2. Lijm 2 op 3. Lijm dan 1, 2 en 3 op 4." enzovoort, tot aan nummer 89 :cool:
     
  8. sjors4x4

    sjors4x4

    Lid geworden:
    4 jan 2008
    Berichten:
    196
    fijn zeg, die bouwbeschrijving kan je wel gebruiken bij het spuiten. (voor op de grond) :lol:

    ps heb je een A0 tekening van de Hai, ik zit nu met A4 te*@$@%
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ckeck PB.

    Zit nog even naar die foto's van de echte te kijken, zo'n remparachute is ook wel tof.....
     
  10. sjors4x4

    sjors4x4

    Lid geworden:
    4 jan 2008
    Berichten:
    196
    Maar wel extra gewicht in de staart, dus nog veel meer gewicht in de neus. :-(
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Da's waar. Maar wie heeft een remparachute in z'n zwever !

    Ondertussen....24 down, nog 22 te gaan. Wat een werk. Je moet alle ribben stuk voor stuk maken omdat er voortdurend verloop in zit.
    De hoofdliggers zijn klaar; 8x2 vuren, tot rib 12 (onder) en 13 (boven) dubbel.

    [​IMG]
     
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo Arjan

    Leuk project

    Ik heb het geluk gehad tijdens mijn tijd bij de Luchtmacht (34 jaar) C-GJND twee maal 'life' te hebben zien stunten. (Goose Bay)

    Als modelvliegtuig ken ik dit toestel ook en de verhalen over de 'tipstall' kloppen.
    Wat helpt is een 'turbulator' aan het einde van de vleugel, gewoon een stripje plakband (papieren afplak-plakband) 2 of 3 dubbel ongeveer 3 millimeter breed en zo'n 10 tot 15 centimeter lang, +/- 10 millimeter achter de voorlijst plakken.

    Het Eppler 393 heeft zoals bijna alle, wat oudere, Eppler profielen het nadeel dat, indien de neuslijst wat minder nauwkeurig is het profiel erg kritisch wordt.
    We hebben vroeger heel wat mallen gemaakt om de nauwkeurigheid te controleren.

    Dan het positieve, heb je een Salto (maakt niet uit welke) eenmaal 'in de knip' vliegen bijna alle ander toestellen voor je gevoel super eenvoudig :p:p

    Groetjes,

    Harry
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Harry,
    Dank voor je opmerkingen. Wat ik gezien heb van Manfred Radius maakt me een tikkeltje jaloers dat jij hem in het echt hebt gezien.
    Je tip over turbulatoren zal ik zeker meenemen. Vintage okay, op z'n kop het prikkeldraad in nee dank u :D

    Overigens zit ik niet met "tekortkomingen". Mijn Cirrus is naar hedendaagse maatstaven ook traag in het bochtenwerk en langzaam, er worden nogal eens ailerons etc ingebouwd om het op het niveau van nu te krijgen. Voor mij hoeft dat niet. Liever oud en origineel.

    De balsa ribben zijn trouwens allemaal af; ik leg nu de laatste hand aan de 8 triplex ribben aan de wortel en daarnaast.
    De bouwplank is gereed. Het wachten is nu nog even op de messing stukken waar de vleugelverbinder in komt. Daarvoor moet ik gaten zagen in die 4 triplex ribben. Daarna begint het lijmen.
     
  14. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    hoi Arjan

    leuk project weer!!!
    Hier een filmpje van het nk kunstzweefvliegen 2006 op volkel. Dat begint met de salto.
    het blijft een bijzondere kist. één van de weinige 'echte' zweefvliegtuigen met een v staart.


    Jan-Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo Arjan

    Hetgeen ik geschreven heb zie:

    @(Dan het positieve, heb je een Salto (maakt niet uit welke) eenmaal 'in de knip' vliegen bijna alle ander toestellen voor je gevoel super eenvoudig :razz::razz:)

    klopt niet helemaal er is een uitzondering, de Hänel Salto, deze firma bestaat echter niet meer.
    Dit toestel heeft een tamelijk ouderwets maar onkritisch RITZ 2-30-12 profiel
    Als de verhalen kloppen worden alle toestellen van Hänel weer in productie genomen door Willkommen auf dem Fliegerland Portal, welk profiel de Salto dan krijgt is mij niet bekend.

    Zelf kijk ik uit naar de Hänel Foka 4, ik heb er vroeger steeds een willen kopen alleen had toen de wedstrijd-vliegerij de voorrang.

    Liefhebbers van een goed vliegende Salto, Foka 4 of een B4 moeten de bovengenoemde firma 'Fliegerland' zeker in de gaten houden.

    Harry
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Leuk, al die extraatjes rondom mijn Salto :) Het is in ieder geval een toestel waar wat over te zeggen valt!

    Steady progress.

    [​IMG]
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De bovenzijde is helemaal klaar. Gaat lekker zo!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ondertussen loop ik te denken over servo's. 4x Multiplex Tiny-S lijkt me wel wat. Zijn klein, niet te zwaar (17 gram), en trekken 26Ncm.

    Of Dymond D60SHT; iets kleiner en lichter, 9 gram volgens opgave maar volgens mij wegen ze net zoiets als die Tiny-S'en. Trekken ook 20 Ncm.

    Van beide heb ik er al wat in gebruik. We zien wel als we weer eens naar Kampen gaan :D
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Verder met de onderzijde.
    Vleugelverbinders uitgelijnd en met epoxy vastgezet. En nu verder met de shearwebs van 1mm triplex. Dat is nogal een saai klusje.....

    [​IMG]

    Mijn jongste zoon is zijn eigen winterproject gestart.

    [​IMG]
     
  19. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    zo zijn we toch allemaal begonnen.
    Voor je het weet vliegt ie je voorbij[​IMG][​IMG]
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De vleugels zijn ruwbouw-gereed.
    De tips heb ik aan beide zijden voorzien van een 1 mm triplex ribje. Makkelijk met het schuren van het neuslijst-profiel en geeft wat extra torsiestijfheid in de tip. Volgens de tekening is de eindrib van 2 mm balsa.
    Verder wil ik op de tips een beetje experimenteren met kleine winglets zoals sommige Salto's die hebben. Die kan ik nu makkelijk tegen de buitenzijde schroeven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mocht iemand over 30 jaar de vleugels opnieuw gaan bekleden dan is duidelijk wie deze vleugels gebouwd heeft :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2009

Deel Deze Pagina