Vintage winterproject 2: Wik Salto

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH_AJH, 27 dec 2008.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Mooi Jacob, een Salto blijft sexy.
    Ben benieuwd naar de effectiviteit van de remkleppen
    Tot morgen !
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Mooie kleuren en een mooie maat om te slepen... ;-)
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    ziet er gaaf uit ,dat vraagt om bekijken morgen .
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Zeker mag dat !


    Hier zit er nog een. Na het folien sluiten de de kleppen niet helemaal als ze dicht zijn, blijft een klein randje aan de achterzijde openstaan, toch te weinig weggeschuurd voor het folien. Maar het zal er niet minder om vliegen, Salto is er niet voor de thermiek :D

    Als ik me na een paar vluchten vertrouwd voel met de kist ga ik zeker achter je hangen! Eerst vanaf de startkar omhoog getakeld worden achter een sleper met überpower (Gerben denk ik omdat Erik niet komt), motor gaat er in dan kan ik zeker lekker lang vliegen. Als de instellingen OK zijn gaat de motor er uit en gaan we vliegen zoals het hoort!

    Kom maar langs, niet met een vergrootglas, in de lucht mag het mooi lijken, op 30 cm is er nog van alles te ontdekken


    Jullie lezen het, er kan gevlogen worden, laatste loodjes zijn toch altijd langer dan je denkt!

    Andere vleugeljhelft dus in de folie, CG is volgens tekening op 66 mm, moest toch nog een blokje lood in de neus... Daarna nog een blokkie lood wat demontabel is voor als de motor er niet in zit. Kap wilde ik nog van een randje rood voorzien over door over de bestaande laklaag heen te spuiten, dat beet elkaar en dus heb ik alles er maar afgeschraapt. Komt binnenkort wel nu geen prio. Accu op zijn plek, ontvanger vast en dan ineens kan je stilzitten en genieten!!

    De weegschaal aangezet: dit jochie is geboren met een startgewicht van 2570 grammetjes.. Zo'n kist moet wel een beetje kunnen doorzetten natuurlijk.

    Nog even een snelle foto van het eindresultaat:

    [​IMG]

    Morgen meer gelegenheid voor betere foto's!

    En nu eerst slapen, ben ik wel aan toe na 2 korte nachten, oant moarn, zin an!!

    JB
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jacob, prachtig!!!
    Oei...dan moet je wel een beetje opletten morgen. Of je hebt ergens een rekenfoutje gemaakt. Die van mij woog als zwever 1400 gram, op de helling vloog ik hem bij veel wind met ballast tot 1800 gram. Met de EDF erop kwam ik vliegklaar op 1825 gram......

    Die van Hendrik weegt vliegklaar tegen de 1800 gram.
     
  6. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hij is Super mooi geworden Jacob! Ik kan niet wachten tot morgen, dus ik ga snel naar bed, tot morgen!
     
  7. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Vond het ook al stevig:

    Romp 1360 excl accu
    Vleugel links 512
    Vleugel rechts 505
    Accu 190

    Volgens mij geen rekenfout.. maar door diverse redenen zwaarder: mijn schuimvleugels zijn een keer zo zwaar als de normale ribben vleugel. Heb de oude nog eens gewogen, zijn ongeveer 220 gram per stuk. Daar heb je je eerste pond te pakken! Was een prachtige ervaring om met schuim te bouwen, wellicht te veel glas gebruikt, zijn wel beresterk!

    Dan nog een motor erin, hoogte/richting servo's hadden wellicht meer naar voren gekund, afijn, genoeg wat je achteraf vooraf had willen weten. We hebben lol, en daar gaat het om!

    We gaan het meemaken, Eppler hield wel van snelheid toch?

    JB
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jazeker, en jouw vleugels kunnen dat ook aan dus het komt vast wel goed.
     
  9. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Goeiemorgen,

    Die van mij:

    Vleugel links: 411
    Vleugel rechts: 397
    Romp (inclusief accu) zonder lood ivm zwaartepunt: 890

    Toataal 1698 gram

    Er moest 208 gram lood in de neus om zwaartepunt goed te krijgen

    Totaal gewicht dus 1906 gram vliegklaar


    Tot zo!!!!
     
  10. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Uber power? Met de Toledo kan ik zowat vertikaal met jouw Salto... :)
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En? Hoe deden de kleppen het?
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    De kleppen deden het!

    Vandaag na 3 lange dagen en korte nachten de maiden van de Salto. De eerste vlucht is gedaan achter de Rascal van Gerben vanaf de startkar, het betere takelen.

    Paar klikjes down en dat was het, CG was prima. Duikproefje komt ie mooi uit. Overtrek ook prima, valt niet weg over een tip. Wel snelheid houden, 2,5 kg zet wel lekker door maar dan moet je wel de gang er in houden. Uitslag op rol was iets te veel, terug geschroefd én wat meer expo er op, vloog daarna een stuk relaxter.

    Door naar de tweede vlucht, ook vanaf de kar. Ging lastig, wielen zijn te klein voor dit veld. Na een herstart lekker vluchtje gemaakt. Motor trekt hem redelijk, rustig stijgen lukt mooi. Eerste keren wat rollen en loopings gemaakt, met snelheid vliegt ie strak!

    Derde vlucht na een handstart, toen ging Bos los! Vanaf hoogte lekker langsfluiten en de kist de sporen gegeven. Beetje te veel bravoure bij een strakke bocht op lagere hoogte en overtrokken, ontzettend veel mazzel dat ie op 5 centimeter boven de grond vlak het gras in ging...

    Daarna achter de Teledo van Douglas omhoog, kwam weer slecht los van de kar, afgebroken start. opnieuw geprobeerd maar nu vanuit het gras, weinig grondspeling en hakend de lucht in. Spannende dwarrelende momenten achter de Toledo, toch wat hoogte gewonnen en afgekoppeld. Wilde gaan landen en bedacht toen pas dat er een prop op de neus zit, dus op een meter of 3 gas er op en alsnog zelf omhoog. Gezien de reacties uit het publiek was ik niet de enige met even niet wat verhoogde hartslag....

    Conclusie, in potentie een heerlijke kist, vooral aan de hellingen, maar moet eerst meer uren maken om er echt vertrouwd mee te raken. Begin is goed!

    Een ieder bedankt voor de belangstelling en hulp vandaag.

    Groet, Jacob Bos

    Oh ja,, de kleppen, uitgeklapt zie je de snelheid er langzaam uit lopen en gaat de neus rustig naar beneden zonder dat de snelheid weer toeneemt. Het is niet drastisch, maar mooi geleidelijk. Enigszins effectief dus, niet drastisch, net als de echte :)
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Gefeliciteerd met de mooie first flight Jacob. Pracht kist geworden.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Van harte!

    Hij vliegt leuk, was ook wel te zien dat je je er goed mee vermaakte, die Salto bleef maar langscheuren, rechtop, op z'n kop, maakte allemaal niet uit. Gaaf!

    Groetjes,Gerben
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben blij dat al mijn oude kisten goed terecht zijn gekomen.
    Jacob en Hendrik hun Salto's, Merlijn met de SG-38....erg leuk allemaal. Iedereen blij.
    Ik heb d'r een filmpje van maar dat komt morgenavond in het Wintertreffen-draadje
     
  16. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    ja, nogmaals bedankt voor de spullen Arjan, het is mooi geworden en het vliegt uitstekend. Ik ben er zeeeer blij mee
     
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Hendrik haalt me de woorden uit de mond, driewerf hoera voor Arjan!

    JB
     
  18. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Finetunen

    Zo, na een paar mooie eerste vluchten nu verder met het fine-tunen en laatste puntjes in de afwerking. De remkleppen sluiten niet helemaal lekker dus die gaan er weer uit, folie er af, her en der wat bijschuren en dan opnieuw er in. De hoek van de arm op de kleppen naar de servo kan ook beter, dat is gesoldeerd dus moet snel op te lossen zijn. Dan nog de kap van een rood randje voorzien, de verlengde as inkorten en dan zijn we er voorlopig wel weer...

    Ander klusje is ook gedaan, opruimen van al het bouwafval, schoonmaken van het hok en de restanten opruimen, toch wel triest dat mooie ribbenvleugels zo eindigen:

    [​IMG]

    En dan het goede nieuws, het volgende project ligt al weer klaar!

    JB
     
  19. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Los!

    Vandaag was een heerlijke dag, de Salto heeft in zijn natuurlijke habitat heerlijk rondgevlogen: op de Maasvlakte met een lekker zonnetje en veel soortgenoten was het puur genieten. Raymond (Fotor) heeft veel foto's geschoten en een paar daarvan laat ik met trots (en dank aan Raymond) hier zien. Heerlijk bakkie, perfect voor dit soort condities, het beetje overgewicht is op dit moment een voordeel, lekker langs suizen (fluiten doet ie niet) en voor zo'n relatief kleine kist mooi doortrekken. Prachtig, ik heb genoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    JB
     
  20. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Vandaag op de Ginkelse de Salto achter de Ibis van Arjan lekker hoog gesleept en wat acrobatische toeren uitgehaald.

    Helaas bleek na de 2e vlucht dat de cockpitkap eigenwijs was en vroegtijdig zijn eigen weg is gegaan. Dusss, wie heeft er een adres of heeft er zelf nog een kapje voor mij?

    JB
     

Deel Deze Pagina