vis elastiek voor bungee/hoogstart?

Zeer twijfelachtig. Buiten het feit dat een Pibros niet je van het is aan een high start (propelleren) heeft ie wel een aardig zetje nodig. Een mini high start van Robbe kost niet veel en trekt kistjes tot iets van 600 gram netjes op hoogte. Volgens Robbe gaat het tot 800 gram goed, maar het wordt nogal zwakjes allemaal. Ik gebruik het ding steevast om hoogtestartjes met HLGs te maken en dan gaat het elastiek soms rechtop. Met 100 meter lijn en 30 meter elastiek ga ik dan rond de 100 meter van de haak. Ik heb er twee, een met een knoop en al vast een nieuwe, om niet zonder te zitten. Mits een beetje verzorgd gaan ze bij mij twee seizoenen mee.

hoi,

mijn vriend uit het startpost heeft het gekocht en hij zegt dat het aan mijn eisen voldoed binen een weekje als het goed is het resultaat

Groetjes rowan

misschien kun je door een aantal stukken naast elkaar te leggen wel de gewenstde kracht krijgen.

Groeten Halmar

ultimate Perfect match Power Elastic
Zoals U aan de naam al kunt zien is dit de krachtpatser onder het elastiek! De rek is goed en de kracht nog beter! Doordat dit elastiek een stuk sterker is dan gemiddeld elastiek is het voor zwaardere omstandigheden het meest ideale elastiek. Dankzij de grote variatie is er voor elke visser elastiek te vinden in deze serie.

dat is de beschrijving en je heb ze in de volgende uitvoeringen:

Model: Prijs:

--------------------------------------------------------------------------------

Power Elastic MT2 Blue 0.6 mm € 3,25

Power Elastic MT3 Fluo Yellow 0.7 mm € 3,25

Power Elastic MT4 Magenta 0.8 mm € 3,25

Power Elastic MT5 Light Green 0.9 mm € 3,25

Power Elastic MT6 Fluo Yellow 1.0 mm € 3,25

Power Elastic MT8 Fluo Green 1.2 mm € 3,50

Power Elastic MT10 Fluo Pink 1.4 mm € 3,50

Power Elastic MT12 Fluo Orange 1.6 mm € 3,50

Power Elastic MT14 Fluo Red 1.8 mm € 3,50

Power Elastic MT16 Fluo Yellow 2.1 mm € 3,50

Groetjes Rowan,

Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn, ik zoek ook nog een stuk om een katapult te maken. Wellicht is dit een goede en doedkope oplossing.
Net zoals gezegd is, misschien met 2 of 3 parallel.

Taco.

heb mischien maandag al mijn menig en wat gegevens over het elastiek alleen nog niet hoe hij werkt want ik krijg mijn v-mixer pas na woensdag :roll:

Groetjes,

knikvleugeltje zei:
Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn, ik zoek ook nog een stuk om een katapult te maken. Wellicht is dit een goede en doedkope oplossing.
Net zoals gezegd is, misschien met 2 of 3 parallel.

Taco.

Dat koop ik bij een boten winkel.
Daar maken ze de zeilen mee vast.
Dus 1 op 1 boten

Ik schiet er mijn 6 meter zwever mee weg.

Het is namelijk een groot verschil wat je wil.
Als je met een elastiek hoog wil komen
Moet het elastiek als het kan zo lang mogelijk even hard blijven trekken.
Die moet je dus veel meters uit kunnen trekken.
Hoe hoger de trekkracht hoe groter de zwever kan zijn.

Voor een katapult moet hij kort heel hard trekken.
Die moet je dus maar een relatief aantal meter uittrekken en heel veel trekkracht hebben.

Er zit dus heel veel verschil in wat je met het elastiek wil doen en welke je dan nodig heb.

Volgens mij was ik nog geen euro de meter kwijt
Maar dat weet ik niet meer

We hebben zelf een BM-er, maar gebruiken geen stiek, ik weet niet wat het voor soort is. Ik ken het niet.
Misschien kan ik er wat mee.

Ik wilde namelijk een katapult maken van ongeveer 2 meter lang om een kleine zwever af te schieten onder een hoek van 45 graden dacht ik (Moet nog proberen). Mijn idee was om het stiek om te laten lopen over een katrolletje, zodat je bij een 2-meterse katapult 4 meter stiek kunt gebruiken. Het is voor een soort dlg/hld, namelijk de candy van PAF.

Bij ons achter de schuur is open land, maar geen stiek/lijn-ruimte, dus dan maar een katapult.

Landen wil altijd wel.

Taco.

mijn vriend uit het startpost heeft het gekocht en hij zegt dat het aan mijn eisen voldoed binen een weekje als het goed is het resultaat

Proberen dan! Het is wel zo dat de Robbe Hi start je ook niet meer dan iets van € 17.50 kost. Ik zou daar voor gaan. Mocht je Pibros propelleren (draaien bij vertrek) dan kun je eventueel met een toom starten. Twee haakjes, maar het blijft vaak een beetje lastig. Met een katapult gaat het vaak beter, je plaatst de haak dan ook wat voorlijker..

Voor katapults verkoopt EMC Vega rubber tubes in diverse maten per meter. Het is niet goedloop, maar voor een katapult heb je niet zoveel nodig.

http://www.emc-vega.de/

Mbt twee haakjes:

Soms hebben vliegende vleugels de neiging om de draaien bij de start. Het is gewoon een extreme vorm van uitbreken. Om dat te veminderen kun je je haak naar voren zetten (beste manier eigenlijk) of een toom gebruiken. Een toom is niks anders dan twee lijntjes aan het einde van je hoogstartlijn. Om daarmee te kunnen starten moet je dus ook twee haakje aan je vliegtuig maken die links en rechts van het hart zitten. De crux van het verhaal is dat je door de lijntjes links en rechts in lengte te varieren (let op: zeer gering) kun je een uitbreekneiging naar een zijde compenseren. Maar het is buitengewoon lastig het allemaal goed te krijgen. Liever haak naar voren en een katapult gebruiken. En rustig starten de eerste keren, daarna steeds een beetje meer. Anders gaat ie mogelijk hard de grond is 8O.

luisterd idd allemaal heel nauw;

heb een delta gehad die perfect aan de lier (elastiek) omhoog ging. heel veel mee gevlogen. op een gegevenmoment heb ik een kopie gebouwd, dacht dat hij hetzelfde was, en deze ging meteen de eerste start kapot :cry:

Groeten Halmar

heej,

Ik heb tot mijn spijt vandaag nog geen gegevens kunnen meten omdat ik het elastiek nog niet heb ga komende week nog naar een andere viswinkel waarvan ik zeker weet dat ze het hebben en ik krijg morgen mijn v-mixer binnen dus het zal voor mij een leuke vakantie worden :P
jullie horen het wel overhet elastiek.

Groetjes Rowan,

Precies zoals Halmar schrijft. Een Delta of andere vliegende vleugel heeft nogal weinig eigenstabiliteit om de hoogte-as (gierdemping). Gevolg is dat een minabele afwijking in weerstand, gewicht of symmetrie in de liftverdeling tot een harde uitbreek leidt. Bij een conventioneel vliegtig wordt zo'n uitbreek snel gecorrigeerd door de vin, die aan een lange arm zorgt voor snelle tegengesteld gericht moment.

Bij een Delta ontbreekt die correctie in hoge mate: Gevolg is dat de uitbreek doorzet met als sterkste variant het zogenaamde propelleren, ofwel draaien. Vaak komt het niet zo ver en zit de kist na de eerste draai tot aan de servo's in moeder Aarde. Om dat te voorkomen is het starten met een toom bedacht. Wordt met wisselend succes toegepast omdat het zo nauw komt.

hallo,

Ik heb leuke dag gehad want: Eerst komt mijn v-mixer binnen aangesloten en gelijk deed hij het, daarna toch nog maar snel het elastiek gehaald eenmaal bij de winkel toch maar 2 rolletjes gekocht.

Dus een uur of 2 later sta ik met dat elastiek op een veld en laat ik het depron driehoekje los en als vervolg zeilt hij rustig voor uit een beetje up en hij klimt langzaam maar toch niet genoeg power.
hij gaat niet snel genoeg voor de ontkoppeling en hoog gaat hij ook niet echt.
Verder is hel wel ideaal en ik denk dat als je er 2-3 paralel zet dat je dan een goede hoogstarter hebt.

Ik heb nog een test gedaan en ik ben erachter gekomen dat als je hem ongeveer 25 meter uit trekt dat je dan bijna halve kilo trekkracht hebt, dit is echter zonder paralel alleen heb ik het idee dat een unster nou niet het zuiverste is om dat te meten :wink:

En verder heb ik geen last van propelloren gehad :P

Groetjes Rowan,

morgen mischien hoe het gaat met 2 elastieken paralel en over dat propelleren dat kwam mischien omdat ik er toch 3 vinnen op heb zitten :P

Groetjes Rowan,

Back