Vivak kap trekken.

Hallo,

Is er iemand in de omgeving van Eindhoven die voor mij een kap kan vacuum trekken voor mijn 1:4 Piper J3? De mal heb ik uiteraard zelf.

529748823cd90b01e.jpg

529748823cd947904.jpg

Bedankt alvast.

Ik heb inmiddels een kap die getrokken is door een mede clublid. (Bedankt Eric voor de snelle hulp.)
Daarna toch zelf maar een vaccuum bakje gemaakt en nog een paar andere kappen getrokken.
Dat gaat werkelijk supper!!!

Foto's volgen nog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kap dieptrekken.

Hoi Sjors,

Ik ken dat filmpje.
Het probleem is dat even geen tijd heb om een kast hiervoor te maken.
Dus ik dacht wie heeft zoiets bedrijfsklaar staan en wil mij even helpen.

Maar bedankt voor de tip. Geeft misschien anderen ook weer een idee.

Ik ga een gipsmal maken voor een formule1 kap.

Ik heb een lexan origineel dat ik wil aanpassen,
maar die moet ook heel blijven
iemand suggesties?

als ik hem vol giet met Gips blijft hij volgens mij niet heel.

full

Misschien folie er overheen en een negatief mal maken?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mal maken van Lexan kap.

Het zelf trekken van een kappen gaat prima. Ik vond het veel moeite om een een vaccuum bakje te maken maar ik heb inmiddels al een paar mooie kappen getrokken. Volgende week zal ik wat foto's posten.

Hoe de mal maken?
Ik heb dat opgelost door de kap in een kistje leggen en vervolgens het kisje voorzichtig vol te gieten met gips. (Niet te groot kistje maken want dat kost te teveel gips.)
De kap van tevoren wel wat "glad" maken met boenwas of vaste autowas. Ik had wel eerst een grondplankje gemaakt van de omtrek van de kap om verschuiven te voor komen.
Als je voorzichtig de yogurt dunne gips erin brengt dan denk ik dat het indrukken van de kap wel meevalt. Je kunt ook in twee lagen gieten. Voorzichtig gieten anders krijg je teveel luchtbellen.

Een andere manier is misschien om de kap in een kistje te leggen, het kistje vullen met droog fijn zand zodat de kap gefixeerd ligt en dan vullen met gips. Het nadeel is dat je een minder mooie mal hebt omdat je de binnenkant hebt afgedrukt.

Suc6

Hee Arnold ziet er goed uit,
bedankt voor de foto's

Heb je in je frame voor het lexan nog iets speciaals of klemt het gewoon tussen de twee planken?

Blijft het MDF goed in de oven?

Van welke materialen kun je de modelmal maken ?

Gips ?
Piepschuim?
Hout?

Als je de windshield van een échte Piper Cup bekijkt ziet dat er een stuk minder gelikt uit dan de jouwe... :-)

Hoi Oscar,

Tussen de twee raampjes heb ik schuurpaier geplakt.

Het MDF kan die 2 a 3 minuten in de oven bij 190 graden goed doorstaan. De zijkantjes aan het frame bepalen de maat van de geleiders in je oven.

Het materiaal voor de mal kan inderdaad gips, hout of piepschuim zijn, een fijnere schuimsoort heet "roofmate". Mijn mallen waren van gips.

Het Vivak is in verschillende diktes te krijgen, dit afhankelijk van de grote van je mal en de gewenste dikte van je kap. De grote ronde kap is van 1,5 mm gemaakt.

Als je de windshield van een échte Piper Cup bekijkt ziet dat er een stuk minder gelikt uit dan de jouwe... :-)

Dank je, ik ben er zelf ook erg tevreden over.
De wetenschap dat ik nu zelf een kap kan trekken als je een "ongelukje" hebt is geruststellend.
Ik heb er dan ook meteen twee gemaakt.

Het materiaal voor de mal kan inderdaad gips, hout of piepschuim zijn, een fijnere schuimsoort heet "roofmate". Mijn mallen waren van gips.
QUOTE]

Piepschuim in de zin van polystyreen (zalsverpakkingen, de meeste isolatieplaten,...) NIET! Dat smelt want is een thermpoplast. Denk aan isomo. Heb je Polyurethaan (sommige isolatieplaten zoals recticel, ook wel het schuim uit de spuitbussen al is dit hier niet geschikt voor denk ik) dan gaat het wel.
Pas op bij hout: als je laagjeskleeft (bv MDF) dan zetten deze uit, alles trekt een beetje scheef enz. Massief hout kan splijten,... Beste (hobby) alternatief in mijn ogen is gips.

Hallo allemaal,

ik ben blij hier deze techniek te leren kennen, en er worden veel zinvolle tips gegeven.
leuk weer iets bij te leren.
Ik ga ook zo´n bakje maken denk ik.:yes:

@ arnold remkes
Ik had alleen een vraag bij de foto van de motorkap.
In de mal zit een kamertje ingewerkt welke in het 1,5mm materiaal ook mooi tot beneden in de mal is gezogen.
Is er in de bodem van deze kamer in de mal een gaatje door de mal gemaakt zodat onderligende lucht weg kan?
Of is dit niet nodig?

Met vriendelijke groeten

Gaatje in Mal.

Er zit inderdaad een gaatje in de mal. Maar ik denk dat het zonder dat gaatje ook lukt, omdat de lucht overal wordt weggezogen.

vraagje arnold, moet je dat raam inderdaad zo snel over de mal heen "klappen" als die duitse meneer in dat filmpje laat zien ?

Hoi,

Je moet wel snel zijn, maar het gaat niet om olympische tijden.;)
Je hebt enkele seconden om het raam in positie te brengen en erop te leggen.
Hoe sneller je bent, des te minder kan het Vivak afkoelen, des gladder wordt het resutaat.
Maar het is allemaal goed te doen hoor.

Hoi Arnold,

bedankt voor je linkje, ik had natuurlijk zelf even de zoekmachine moeten gebruiken.

De linkjes die er in staan zijn erg nuttig, hiermee moet het lukken :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Jaja, dit zijn leuke dingen voor de modelbouwer :yes:
Zo wordt kappen maken een eitje :D

Back