Vladimir's Plus (Windy)

Discussie in 'F5J' gestart door Justus, 10 dec 2017.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb er toch maar een apart topic over gemaakt.

    Ik heb hem!!
    [​IMG]

    Al vanaf de eerste foto's die ik van deze kist te zien kreeg op facebook vond ik hem helemaal te gek!
    De slanke vleugel, de 5kleppen en natuurlijk die hele aparte staart en duwpropconstructie. Ik vind hem mooi en hij is anders dan anders. Ik ben vorig jaar ook, voordat er uberhaubt prijzen van bekend werden, gaan rekenen en kijken wat ik van mijn huidige modellenvoorraad wilde verkopen/wegdoen om een Plus te verantwoorden.

    Maar het bleek zelfs voor laatste generatie f5j een prijzige kist en dat heeft mij flink op de rem gezet.
    Ik was wel zeer geinspireerd door de constructie en heb toen, voor wie het nog niet wist, mijn Inside omgebouwd naar een dergelijke constructie (www.justusmoree.nl)
    De veranderingen in bochtgedrag en gevoel aan de knuppels waren voor mij zo postief beinvloed dat de originele Inside-romp nu op zolder stof ligt te verzamelen.

    Maar toch.....die Plus.....

    Afgezien van het f5j-plezier met de Inside/InPuls is mijn schouder-duiveltje al een tijdje aan het stoken voor een 'echte' laatste generatie f5j-kist, dat deed hij al voordat de Plus in beeld kwam.
    Na heel veel kijken en zoeken en vergelijken bleven er een paar kanshebbers over. De Ultima, de El Nino en de Infinity en toch ook de Plus.

    Er zijn er natuurlijk veel meer op de markt maar deze 4 bleven voor mij persoonlijk over als kanshebber.
    Na alles nog eens goed bekijken kwam ik er voor mijzelf achter dat de iets hogere prijs de enige reden voor mij was om een andere kist dan de Plus te kopen.

    Toen was voor mij de kogel door de kerk. Of ik nu heel veel geld of nog iets meer uit geef was voor mij geen doorslaggevende factor meer ik ik WIL gewoon een Plus!

    Dus heb ik contact gezocht met Darius Mahmoudi, de man die recentelijk het dealerschap voor Vladimir's Models van FVK heeft over genomen. En toen ging het snel!
    In de aanloop naar de laatste Modellbau-Fazination beurs had hij ruimte voor bestellingen en kon er voor mij nog eentje mee laten komen. Dit was anderhalve maand geleden en afgelopen woensdag stond er een DPD-bezorger voor de deur met #89 en volgens mij in Nederland #1.

    De foto's vertellen de rest:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben voor de Windy gegaan met alles er op en er aan. Dus IDS op flaps (rolroer is daar al te dun voor die aansturing), servorrahmen op alle roeren en volledige bouwservice. De motor met as en prop geinstalleerd, alle servo's gesoldeerd en geplaatst, single-pull in de staartbomen gemonteerd (en zelfs voorgerekte stuurdraden), de speciale ballastset, de afstel-sjablonen en alle vleugelhoezen...alles wat er maar op en bij kan. Alleen ontvanger en accu moet ik zelf plaatsen

    Ik ben best wel blij.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    robl, jowa, Jan Weststrate en 13 anderen vinden dit leuk.
  2. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Prachtig ..... enz.
    Kun je iets over de koorde vertellen en ook de vleugel oppervlakte. En dan nog het gwicht evetueel leeg.
    Succes met dat mooi's.
     
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zal het meten voor je, wilde straks zowieso de zender gaan programmeren dus gaat hij weer even helemaal in elkaar en op de weegschaal.

    Leeg gewicht kan ik alvast niets over zeggen want hij is 'vol'geleverd:yes:
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Prachtig toestel!
    Lijkt me een te gek gevoel zo een toestel vliegen.
    Veel plezier ermee!

    Johannes
     
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Fraaie kist Justus :feli:, veel plezier ermee! Ik ben benieuwd hoe je ermee vliegt.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er zij maar 2 dingetjes wat ik zelf heb moeten aanpassen.
    De 1ste was de rechter rolroerservo. Op de rechter vleugel zijn de servo's 1 tandje versprongen gemonteerd t.o.v. de linker vleugel. (Mahmoudi heeft meteen zijn bouwer/monteur gesproken.....beiden verbaasd en geen verklaring voor maar 1000excuses en uitleg over hoe aan te passen)

    Het viel voor de flaperons in ieder geval nog binnen de marge van afstelling in de zender maar voor de roelroeren niet. Nu was dat verder een klusje van niets: doorzichtige plakkertje loshalen, servoschroefjes los, servo uit het IDS kopje halen en 1 tandje terug er weer in duwen, Servo op zijn plek en plakkertje terug.
    5 minuten werk.

    2de was iets minder handig. De tips zijn heel erg dun en waar de hele kist nog vrij stevig aan voelt zijn de laatste millmeters van de tips heel erg kwetsbaar.
    Hier heb ik aan 1 kant met het allerlichtste contact met de muur (domdomdom...ik weet het!) al een heel klein beschadigingtje gemaakt dus heb ik op beide tips een extra laagje carbon geplakt om ze minder kwetsbaar te maken. Ze zijn nu wel keihard......maar ook van heel dichtbij iets minder mooi. (maar je moet wel binnen een meter staan om het te zien dus ik kan er mee leven)

    Vanmiddag had ik de keuken voor mijzelf en heb ik de zender geprogrammeerd:

    [​IMG]

    Wat ben ik dan ook blij met de Graupner zender! Ik heb geen moment hoeven zoeken naar hoe of wat en had binnen een uur alles er in staan.
    Die sjabloontjes werken hier heel erg mooi om alle roeren op 0 te zetten.

    [​IMG]

    Het setje is 24Euro maar aangezien ik álles wilde hebben.....wilde ik die er ook bij:hammer::hammer:

    Ik heb de 0-stand gecontrolleerd met de methode die op rcgroups werd uitgelegd waarbij je de weerspiegeling van de achtergrond in de vleugel gebruik om de stand van de roeren exact in de neutrale stant te krijgen.
    Je legt de vleugel zo neer dat je, in mijn geval, de kast ziet weerspiegelen en zodra je de flap zo hebt staan dat de weerspiegeling in 1 lijn doorloopt zit je goed.
    Met de flap op 0 op het sjabloon liep de weerspiegeling mooi door en alle uitslagen worden gegeven in mm's én in graden dus ik kon daar gewoon makkelijk mee verder.



    Wat mij opviel was als eerste de enorme welving van 7graden voor de maximale thermiekstand. Ze geven 2 thermiekstanden op met 2graden voor het begin en als je helemaal goed in de bel zit doorschakelen naar de 2de. Dit heb ik ook op de Orca en gebruik het veelvuldig en bevalt goed maar bij de Orca is de 2de stand maximaal 4 a 5 graden en die 7 van de Plus is zo op het oog toch wel veel meer.

    Daarnaast vind ik de uitslagen van de staart weer erg klein vergeleken bij wat ik gewend ben: 10graden up en down.
    Nu is de staartboom veel korter dan een conventionele zwever en bij de InPuls had ik ook niet veel uitslag nodig dus het zal wel kloppen maar gevoelsmatig is het erg weinig. (ik verdenk mijzelf er overigens ook van dat ik altijd op al mijn kisten met veel te veel uitslag op hoogte vlieg:weetnie:)

    Maar alle aanbevolen uitstlagen en mixers staan er in. Als ik dan volgende week de juiste accu's in huis heb kan ik hem gaan balanceren.
    Ik had van te voren SLS Quantum 65C 3S800's gekocht maar heb mij nooit gerealiseerd dat die voor de hele hoge C-rate ook aardig dik zijn. Net zo dik als de SLS1300 die ik nu in de Orca heb en dus zo dik dat ze niet in de romp passen. Er zijn dus al SLS Magnum's onderweg, die zijn 45C en iets smaller en dat zijn ook de accu's waar Darius zelf mee vliegt. (had ik misschien wel even na kunnen vragen voordat ik ze bestelde;).)

    Maar hij zat nu dus even helemaal inelkaar dus voor Frans:

    [​IMG]

    Dit is dus helemaal klaar zonder accu. De fabrieksopgave is 1110gram vliegklaar en de SLSjes wegen maar iets van 80 gram dus een beetje lood zal ook wel nodig zijn om het cg goed te krijgen maar dat komt volgende week wel. vleugeloppervlak is 71,5dm^2 en daarmee komt hij dan op 15,5gram/dm^2........bizar!!!

    Oh...en wat ook wel lekker is:

    [​IMG]

    De beschermhoezen passen ook over het gemonteerde model. Die voor het middendeel en de staart zijn open te vouwen en met klitteband weer om de vleugel en staartdelen heen dicht te klappen.

    De servo's zijn die voor de 'Normale'afbouw. Dus KST X08 op rolroeren en V-staart en MKS 6110 HV op lap en Flaperons.
    De regelaar is een YGE60 met de bec op 7.4V, maar aangezien ik nog geen accu heb die past (moet er ook zelf nog ff xt30 stekkers aan solderen) heb ik nog geen motortest kunnen doen. Ook dat doe ik volgende week wel.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2017
    jve vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dank je jve! ik ben ook heel benieuwd hoe ik dat doe;)

    In eerste instantie erg voorzichtig denk ik
     
    jve en Pūkas vinden dit leuk.
  8. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    191
    Locatie:
    noord limburg nl
    Prachtig toestel ,maar om nu naast je schoenen te gaan lopen ? :feli:
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
  10. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Of.... hij heeft zelfs z'n schoenen moeten verkopen om deze kist te kunnen aanschaffen :p.
     
    Justus vindt dit leuk.
  11. beerendonk

    beerendonk

    Lid geworden:
    23 jun 2013
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Hoornsterzwaag
    Wat een pracht, om bang van te worden! Heel veel succes met deze beauty!
     
    Justus vindt dit leuk.
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ben geen echte vlieger maar wat een pracht van een vliegtuig wauw , succes
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    849
    Locatie:
    Emmen
    @Justus, kun je iets meer vertellen over de reparatie van de tip. Waar heb je extra Carbon geplakt ?
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb van Lyckele ooit eens een stripje van carbon gekregen waar een plakkant op zit (geen idee hoe het heet of waar je het koopt). Daarvan heb ik een stukje van een paar cm om te tip heen geplakt en met een kwastje in de lamineerepoxy gesmeerd.

    [​IMG]

    Het ziet er van zo dichtbij niet uit en ik ga het proberen nog wat netter te krijgen maar de tips zijn nu wel keihard en minder kwetsbaar
     
    funpeter7823 vindt dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    De SLS Magnum 800 past, met xt30 stekkers, net wel. Ik geniet écht van het compromisloze minimalistische ontwerp om hem zo extreem te krijgen.

    Hij wordt gevlogen van 86mm tot 95mm en met een beetje lood in de neus heb ik hem gemiddeld op 90mm.

    Vlieggewicht zit dan op 1110gram.....wat precies het opgegeven gewicht is voor de Windy vliegklaar!

    Ik ben daar erg van onder de indruk. Niet zozeer van het lage gewicht voor een kist van dit formaat (als je hem elke dag beet hebt raak je daar aan gewend en is het niet zo bijzonder meer:eek:) maar het feit dat hij vliegklaar exact zo zwaar is als opgegeven.

    Iedereen die zelf wel eens wat gebouwd heeft weet wat er bij komt kijken om op een opgegeven gewicht uit te komen en een paar % afwijking is eerder regel dan uitzondering dus dit zegt mij wel heel veel over hoe ze bij Vladimir's werken.....respect! :worship::worship:

    Ik heb ook alvast een ballastblokje afgesteld.
    [​IMG]

    Volgens de vuistregel "een aanpassing van 10% is nog merkbaar, alles minder is leuk op papier" heb ik 2 van de 5 blokjes gepakt en de ontstane 122gram zo afgesteld dat het zwaartepunt dan op 88mm staat.

    Ballast is voor (iets) meer wind, meer wind geeft meer turbulentie, meer turbulentie vraagt om meer stabiliteit en dat verkrijg je door het CoG iets naar voren te leggen.
    Op de Orca is 2mm verschuiving van het CoG een merkbaar verschil dus lijkt mij dat hier ook een goed uitgangspunt.

    Maar de eerste vluchten gaan onder rustige omstandigheden plaats vinden zodat ik kan voelen wat hij doet en proeven aan wat hij kan.

    Nu geduld zien te houden :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
    jacobbos, bobt, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. PascalvO

    PascalvO

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Echt
    De volgende keer aandrukken met iets. Dat scheelt een hoop. Vershoudfolie is waarschijnlijk het makkelijkst. Vacuüm of een malletje kan ook, maar is wat minder makkelijk beschikbaar.
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Thanks! Ik zal het eens met folie proberen
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Flexibel plakband (isolatietape) gaat ook vaak wel mooi. Al krijg je wat randjes waar de tape zichzelf overlapt, die je met een fijn korreltje even weg kan schuren.
    Bij ronde vormen (rompbreuk oid) kun je ook krimpkous om de gelamineerde plek krimpen voor een mooi glad resultaat.
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoeveel geduld kan je hebben?

    Een lange periode van wind, regen en geen tijd heb ik vanmiddag afgesloten met de maiden van de Plus!

    Er stond vrijwel geen wind, de windmolens in de verte konden er maar net op blijven draaien, en de mist was al opgetrokken toen ik net na het middaguur op het veldje aan kwam. Ik ben nogal van de makkelijke en had thuis de staarbomen en de V-staart er al op gezet dus op de club hoefde ik alleen de vleugels er nog op te zetten en mijn zenuwen onder bedwang zien te houden. Vooral dat laatste is het moeilijkste, ik was inmiddels zo razend nieuwschierig naar hoe het vliegt dat ik constant de neiging moest onderdrukken om te gehaast te werk te gaan..........van haasten komt niet goed opletten en met dit ultralichte superkwetsbare spul betekend niet opletten ook heel veel kans op schade en dat wil ik niet. Dus ik heb mijzelf vaak hardop toegesproken dat ik rustig aan moest doen.
    Veel werk is het verder niet dus hij stond snel klaar

    [​IMG]

    Ik vlieg mijn eerste vluchtjes het liefst alleen om precies te zien en te voelen wat ik doe zonder afgeleid te worden. Mensen die mij kennen weten dat ik niet veel nodig heb om veel te veel te ouwehoeren en dat leid niet alleen anderen af, dat leid mij ook af en dat is soms niet handig;)
    Maar ik wilde ook wel graag wat bewegende beelden om mijn vliegvriendjes (en hier op het forum) wat te kunnen laten zien. Gelukkig ken ik iemand die erg veel vrije tijd heeft en ook nog eens in de buurt van de club woont dus toen ik mijn zender uit de koffer trok kwam hij al aangereden en kon ik hem mijn telefoon geven. (ik was in mijn jeugdig enhousiasme vergeten om mijn mooie videocamera op te laden dus die accu was natuurlijk helemaal plat:weetnie:)

    Na wat uitleg en sterke verhalen was het dan tijd voor een 1ste handstartje. Wind stond er dus vrijwel niet dus kon ik mooi diagonaal over ons veldje gooien en dat was nodig ook!
    Want ik gooide echt niet hard, gewoon een zetje nét hard genoeg om te kijken wat hij doet, maar ik was even bang dat ik de Butterfly al moest gaan trekken om niet in de struiken aan de rand van het veld te eindigen!....dat gekke ding blijft maar vliegen!!



    Ik moest 2 klikjes down trimmen om hem te laten 'lopen' en na een tweede handstartje vanaf de ander hoek van het veld terug wist ik voldoende en was het tijd om de motor aan te zetten. De eerste meters vliegen met het voelen, proberen, trimmen, overtrekken, butterfly testen en de eerste bochtjes heb ik op grote(re) hoogte gedaan om bij verrassingen toch altijd voldoende hoogte te hebben en met een telefoon is dat vrijwel niet in beeld te brengen.

    Maar .....mozeskriebel en weet ik veel wat voor superlatieven je allemaal kan verzinnen wat is dit een bijzonder apparaat zeg!!

    Ik heb in totaal 4 starts gedaan, 2 per accu, waarbij ik de 1ste keer de volle 30seconden liet klimmen en de 2de keer de motor uit zette op wat ik niet anders kan omschrijven als 'meer dan hoog genoeg'. Dit propje is voor deze kist ontwikkeld en is niet zozeer om zo snel mogelijk erg hoog te komen maar vooral ook om ergens naartoe te kunnen vliegen. Hij wil wel erg graag zijn neus omhoog doen als je vol gas vliegt maar dan loopt het tempo er uit en is het wachten op ongelukken. Daar is een andere Plus-eigenaar al eens achter gekomen


    Geen idee wat hij vent allemaal zegt maar ik vond het sowisoe geen slimme start, klik maar meteen naar 1:30....ik had hem veel eerder een tik down gegeven denk ik, en scheet in mijn broek toen ik het de 1ste keer zag.....en dan was dit niet eens mijn kist!:eek::eek:

    Dat ging mij dus niet overkomen:mad: maar met een beetje drukken ging hij vlot genoeg vooruit en omhoog. Zonder echt mijn best te doen om hoogte te halen, maar gewoon onder een veilige hoek klimmen en naar het gebied vliegen waar ik dacht dat ik de meeste kans op enige activiteit had, zat ik na 30 seconden tegen de 170 meter aan en gek genoeg voelde het aan als veel te hoog.
    De 3de en 4de vlucht heb ik de motor veel eerder uit gezet, volgens de Altis was dat beide keren rond de 100 meter en dat is ruim voldoende om aan de slag te gaan. Dit ding heeft zo'n belachelijk lage daalsnelheid/glijhoek dat je, onder deze omstandigheden, nog steeds de halve wereld rond kan vliegen voordat je aanstalte moet maken om terug naar het veld te komen.

    Wat ik erg leuk vond om te merken, was dat mijn InPuls best vergelijkbaar stuurt. Ondanks de heel verschillende verhoudingen van de staart moet de Plus op een zelfde manier gestuurd worden. Het is ook zeker geen kist die op alleen Richting en Hoogte gevlogen kan worden maar gelukkig hebben we 2 knuppels;).
    Het bochtengedrag deed mij dus aan m'n InPuls denken maar de rest is (gelukkig) echt wel van een andere planeet hoor! Hij reageert heel goed op de verschillende welvings-standen en blijft altijd betrouwbaar en direct sturen. in 'Cruise' vliegt hij ietsje sneller dan de InPuls maar in de 2de Thermiekstand wordt hij zo langzaam......dat is bijna eng! Om dan een overtrek te forceren moet je meer dan een tikje up geven, als je dan 1 tip een beetje ziet zakken laat je de knuppels los en vliegt hij meteen weer. Heel erg indrukwekkend!

    Ik heb alle uitslagen en mixers volgens opgave ingesteld en alleen de hoogtecompensatie op de butterfly heb ik van 30% naar 50% Down moeten verhogen.
    Verder leek de kist in steilere bochtjes een beetje de bocht in te willen vallen dus ik ga een heel klein beetje lood uit de neus halen, cg 1mm naar achteren ofzo, en dan is het volgens mij al helemaal goed.

    Ik loop nog helemaal te glunderen van hoe dit ding vliegt zeg! .........ff de dooddoener "Het kost wat maar dan héb je ook wat" er in gooien...ik ben er echt superblij mee!

    Nu genoeg tekst denk ik....de meesten lezen dit toch niet een klikken meteen de bewegende beelden aan:cool:



    En dan meteen de Altis-logjes er ook maar bij.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als kleine toelichting: Het gras, en eigenlijk alles in de omgeving, was zeiknat en de mist was maar net opgetrokken. Ik had niet de hoop om echte thermiek te vinden maar tijdens de 3de en 4de vlucht kwam er een zonnetje door en leek er af en toe een beetje activiteit te ontstaan. Dat is ook in de logjes terug te zien, hier en daar leek hij zelfs al even te blijven hangen........:kwijl::kwijl:

    Dat belooft wat als straks de konijnen weer gaan lopen ruften rond het veld......dan komt hij nooit meer beneden!!:banana::banana:
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2018
  20. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Ha, gewoon uber vet man!!! Gefeliciteerd met je maiden :feli:

    Dat gaat een mooie zomer worden.
     
    jve en Justus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina