Vladimir's Plus (Windy)

Discussie in 'F5J' gestart door Justus, 10 dec 2017.

  1. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Waarom excuses? Is alleen handig dat je het weet als je deelnemer bent o_O
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2018
    Justus vindt dit leuk.
  2. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Macht der gewoonte misschien.. exc.. oh nee.
    Zeker goed om te weten!
    Wie weet doe ik een keer mee
     
    Lyckele, Justus en bobt vinden dit leuk.
  3. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik nodig je van harte uit, de eerste wedstrijd is op 21 april in Nijverdal, Overijssel. Klinkt als niet te ver weg..

    Groet,

    Jacob Bos
     
  4. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Dankjewel voor de uitnodiging, het is inderdaad niet ver weg; hetbis zelfs mijn woonplaats! Haha
    Ik kom in ieder geval even sfeer proeven!
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Als je toch komt doe dan op zijn minst 1 ronde mee, dan proef je pas echt! Als je naar een café gaat ga je toch ook niet alleen maar naar het bier kijken?

    JB
     
    jve, crins, renetl50 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Je woont in Nijverdal? Je bent modelvlieger? En je bent geen lid van de club? Dan moet je sowieso even langskomen. Van harte welkom! Tot snel zou ik zeggen!
     
  7. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Als mijn werk het toelaat kom ik!
     
  8. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Fantastisch mooi model! Proficiat!
    En wat vliegt ie ook fantastisch! Dit MOET een geweldige aanwinst voor je zijn.
    Ik wens je veel fijne vlieguren met je PLUS!
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dank je en het is zeker een aanwinst!

    Ik ben er wel zuiniger op dan gemiddeld hoor. Ik zal hem niet snel pakken voor even snel een uurtje tussendoor, of na een lange dag werken nog snel vliegen omdat het toevallig lekker weer is. Daar heb ik gelukkig genoeg ander leuk spul voor.

    Maar als het een mooie dag is en ik heb de tijd.. ja....dan is het te gek om te proeven aan wat zo'n vliegtuig kan.
    Hopelijk komen er komend seizoen genoeg dagen om te proberen dat er ook een beetje uit te halen!
     
    serge pot en Piet G vinden dit leuk.
  10. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    0C9C8C7C-F317-4726-9475-57AA9C73B689.jpeg

    Vrees dat ik alleen kom KIJKEN de 21e..
    Servo failure (waarschijnlijk in de UP positie) en verdwenen in het bos. Na 3 uur zoeken... het resultaat!
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    He .....dat is zonde zeg! Is het nog wel re repareren?

    Ik heb gisteren eindelijk weer eens met de Plus gevlogen.

    Windkracht 3bf, 4 a 5m/s, en een flauw zonnetje maakte het erg lekker weer. Maar om 1600 in deze buurt waren de thermiekbellen klein en heel moeilijk te onderscheiden van 'gewoon' turbulentie, onder deze omstandigheden heb ik hier sowieso niet vaak 'goed' gezweefd.

    Maar goed....eerst gekeken wat hij zonder ballast doet want dat ding is wel zo vreselijk licht...voelt gewoon onwerkelijk aan als je hem oppakt om te vliegen.
    Maar hij geeft elke lucht beweging erg goed aan en is nog erg goed te vliegen maar hij is ook wel heel erg langzaam en terug komen duurt dan vrij lang en kost meer hoogte dan misschien handig is. Ik had wel een goede bel te pakken en vloog de 10min te vol: ik kreeg hem niet op tijd beneden.....dat is ook wel eens leuk!
    Maar het 2de vluchtje haalde ik de 10 minuten al niet omdat ik al iets te veel moest hangen in de wind en tussen de spaarzame belletjes veel dalende lucht zat.

    Daarna heb ik geëxperimenteerd met verschillende hoeveelheden ballast waarbij hij met 3 van de 9blokjes extra het beste leek te presteren. Significant sneller en veel wendbaarder dan ik op basis van dat beetje extra gewicht zou verwachten.

    Maar ik zeg bewust leek omdat ik geen enkele keer meer de 10 minuten heb gehaald:(;)
    Ik kon geen enkele echte stijger vinden, hier en daar een 0, maar wel de ene na de andere zakker waarbij soms een machtige hand van boven hem omlaag leek te duwen. Heel frustrerend

    Maar ook daarna weer zonder ballast niets meer kunnen vinden dus ik hoop dat dat komt omdat het na 1700 gewoon ff klaar was met de thermiek :rolleyes:

    Desondanks heb ik wel erg lekker gevlogen hoor! Ik heb meerdere keren redelijk kunnen blijven hangen op hoogtes waar ik met de Orca niet in mijn hoofd zou halen nog maar een extra rondje te vliegen en dat is wat ik voor ogen had met dit ding en dat doet hij zooooo goed.....dat maakte het helemaal goed dat ik de 10 minuten niet zo makkelijk wist te halen.

    Volgende keren hopen dat ik wat eerder op de dag kan vliegen!
     
  12. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Sorry dat ik je draadje even kaapte ;)
    Gelukkig is het wel te repareren, dat kan eigenlijk altijd wel. Middensegment van de vleugel moet opnieuw maar de buitenste panelen zijn wonderlijk genoeg onbeschadigd!
    De V-tail moet ook opnieuw gemaakt maar die was eigenlijk ook wat aan de grote en zware kant.

    Adem halen en opnieuw beginnen, toch?
    .....En intussen maar doorsparen voor zo’n prachtige PULS!...:bier:
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Geen probleem hoor....het gesprek loopt zoals het loopt.

    Het is gewoon een enorme smak geld maar dat is elke laatste generatie f5j.....

    Ik ben er erg mee in mijn nopjes en dat is wat telt.

    Ik hoop dat Nijverdal door gaat en dat het mij dan een beetje lukt om te laten zien wat dat ding kan!
     
    P.L. vindt dit leuk.
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vandaag had ik weer even tijd en ben ik ondanks de volledige grijze, laag hangende bewolking toch weer ff naar de club gereden.

    De omstandigheden waren anders dan eergisteren en erg wisselend. De meeste vluchten moest ik vechten om een beetje op hoogte te blijven en tussen de 4 en 8 minuten weer beneden. (Met starthoogtes rond de 150meter)
    Maar ik heb ook een keer alle zeilen bij moeten zetten om op tijd beneden te zijn omdat ik net die ene bel wél wist te vinden

    Ik vond de wind reuze meevallen en heb uiteindelijk de ballast er weer uitgehaald en dat bleek geen verkeerde keus want ineens kon ik wel wat meer bellen vinden en ook echt oppakken.
    De laatste paar vluchten waren vol ( alles tussen de 09:50 en 10:00 vind ik vol genoeg voor een training), op tijd beneden zijn lukte steeds beter en mijn imaginaire stip wist ik ook al een paar keer te vinden:banana::banana::banana:

    Zaak is wel dat ik moet zorgen dat het cg met ballast hetzelfde is als zonder want hij vloog nu een stuk beter zonder. Wel gek dat ik dat eergisteren dus niet had.....dat zit hem in de plaatsing van de ballastblokjes (ik had er nog wat aan zitten knoeien en op de goedw gok weer vast gezet).

    Ik moet dus merktekentjes verzinnen want ballast plaatsen moet natuurlijk niet ten koste gaan van het stuurkarakter.

    Het was geen super thermiek dag maar wel een hele leerzame, ik begin een beetje aan de kist te wennen en daar wordt ik best wel blij van![​IMG]
     
    frankh78, toostbeek, bobt en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    het weekend rond 19/20 Mei ben ik weer met wat vliegvrienden naar Oostenrijk geweest voor een paar dagen modelzweefplezier en ik heb daar ook weer een beetje met de Plus kunnen knuppelen.



    Dit is mijn compilatie van de hele trip



    De 1ste dag was het eigenlijk te goed voor de Plus. De thermiekbellen kwamen vrij heftig langs de berg omhoog en de Plus werd dan zo op 1 oor gegooid. Ze was er dan wel makkelijk in te sturen maar daarna was het meer zaak van niet te hard omhoog gaan dan je best doen om op hoogte te blijven en het klinkt stom maar.............. dat is niet het leukste vliegen met zo'n lichte kist.
    Ik ben dus geland en heb de Orca erbij gepakt. Die is minder gevoelig voor die turbulentie en kan met zijn loeisterke vleugel lekker loopen en rollen om hoogte af te bouwen en dat gaat niet snel vervelen.

    2 dagen later was er wel heel licht weer en heb ik hem toch weer ff van de berg gegooid. Vliegmaatjes met motorloze F3j kisten hadden op dat moment hun handen vol om een beetje lekker op hoogte te blijven en wat we dan meestal doen is dat die gene met een elektrokist het dal in duikt op zoek naar de volgende thermiekbel zodat de anderen weten waar het vandaan gaat komen. Maar daar hadden we met de Plus dus niets aan want in dezelfde bel vliegend waar ik omhoog ging zakten zij weg........heel gaaf om te zien maar geen behulpzame indicatie om je kist uit het dal te houden.

    Al met al wel erg lekker maar niet heel erg veel er mee gevlogen daar. De Alpen zijn ook niet het inzetgebied waar de Plus voor gemaakt is maar ik wilde hem daar wel graag gevlogen hebben.




    Daarna heb ik afgelopen weekend mee gedaan met de F5j-wedstrijd in Dalfsen en daar voor het eerst een top-10 klassering behaald!
    Het was een warme dag met een beetje wind, de thermiek zat hoog en was soms lastig te vinden. Dat blijkt wel uit de vele korte vluchten en buitenlandingen gedurende de dag. De 1ste rondes liepen qua vliegen voor mij niet echt goed. Ik kreeg hem gevoelsmatig niet lekker de bocht om (waar ik 5 dagen eerder in Oostenrijk dus totaal geen last van had) en ik kon totaal niet zien of ik nu wel of niet wat stijgende lucht te pakken had. Daarnaast bleef ik veel te lang en veel te voorzichtig een beetje bovenwinds wachten op wat kon komen en dat hielp ook niet mee.

    Mijn coach viel ook op dat ik best veel met rol en relatief weinig met richting deed (en het bochten met richting was nu juist 1 van de redenen van prof.Wurz om voor deze staart te kiezen). Ik ben daarom de volgende vluchten nadrukkelijk veel meer met richting gaan bochten met alleen een beetje rol ter ondersteuning....én ik ben minder tegen de wind in gaan hangen en wat hoogte opgeofferd om een groter gebied te bestrijken met zoeken naar thermiek.
    Misschien komt het door de iets vlakkere bochten, of door het minder conservatieve vliegen, maar ik wist nu wél goede lucht te vinden en kreeg hem beter zonder hoogteverlies de bocht om.
    M'n keerpunt kwam in ronde 4 waar ik na een paar minuten uit de goede lucht was (door het bovenwinds blijven hangen) en ik echt iets moest gaan doen om de 10 minuten te halen. Bij het benedenwinds zoeken wist ik op zo'n 30meter hoogte een bel te vinden en heb hem 3 minuten lang op een 0 vast weten te houden tot ik terug moest komen voor de landing.

    [​IMG]

    Dat was een hele goede voor mijn zelfvertrouwen!!

    De volgende rondes heb ik die keuze dus al veel sneller gemaakt en wist elke keer goede lucht te vinden. Ik moest hiervoor wel verder benedenwinds vliegen dan ik gewoon ben maar dat ging heel goed en de Plus kon elke keer heel goed, maar vooral heeeeel rustig, terug komen.
    Dus ondanks 2 slechte rondes waar ik de 6 minuten vliegtijd niet eens wist te halen, en waar er maar eentje van geschrapt mag worden, waren de overige wel constant en eindigde ik de dag met 90,3% score op een 8ste plaats.........mijn beste resultaat in een F5j wedstrijd!

    Ik heb dus wel weer wat geleerd, ik heb weer iets om op te oefenen en verheug mij al op de volgende rond in Reuver!
     
    Berrie, Lyckele, arno888 en 9 anderen vinden dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn ervaring met de Plus in Reuver was al te lezen op F5j.nl maar daarna heeft het even geduurd voordat ik er weer mee op stap ging.

    Eerste keer was vorige week toen ik op bezoek ging bij vliegvriendjes op de Ermelose heide. Het was erg warm, erg winderig, gruwelijk turbulent en geen van de 4 vluchten met de Plus gingen lekker. Het was meer overleven en vechten om weer terug op het veld te komen en de omstandigheden waren totaal ongeschikt voor de Plus......daar had m'n Orca beter tot z'n recht gekomen maar die had ik voor het gemak ff niet bij me.

    Maar eergisteren werd ik door wat bevriende f5j-piloten gevraagd voor een dagje oefenen in Oosterland en dat ging echt als een speer!

    Na een dag nagenieten ben ik tot een conclusie gekomen: gisteren was de allerbeste vliegdag die ik tot nu toe met de Plus heb meegemaakt!

    Het was met dik 30graden flink warm en met een klein zuchtje wind, ik denk zo'n 2bf, uit het Noord-Noord-Oosten bleek het flink thermisch. Dat mag ik tenminste wel aannemen als ik terug denk aan hoe vaak ik "het is nu wel tijd om terug te komen want hij wordt wel erg klein" of "waar moet ik heen om hem omlaag te krijgen?" heb gehoord.

    Ik heb mij met het vliegen en starten gehouden aan hoe ik m'n f5j-rondjes vlieg. Dus even goed rondkijken en kiezen waar ik naar toe ga, lekker door klimmen zodat ik na 30sec op 150-170meter zit en dan goed kijken wat er gebeurd.

    De thermiek was goed aanwezig maar soms moest je er wel ook goed naar zoeken. Niet elke startrichting was gegarandeerd raak maar ik wist een paar hele lekkere bellen te vinden en uit te draaien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik wilde overigens nu eens niet elke 10 min beneden zijn maar juist uit een bel gaan, heel eind terug, of ergens anders naartoe, vliegen en dan opnieuw gaan zoeken naar de volgende bel.

    Het ging erg lekker maar de allermooiste vlucht was toch echt deze:

    [​IMG]

    Zoals gezegd was niet elke startrichting raak en hier koos ik duidelijk de verkeerde en ik moest vrij snel weer terug komen voor een landing. Ik had al over het veld geroepen dat ik ging landen en had het mooie neusje mijn kant op gemikt toen ik opeens de indruk had dat ik een klap omhoog kreeg.

    Ik kan achteraf nog niet helemaal uitleggen waar ik het aan zag maar ik trok hem kort de bocht om om te kijken wat het was en de Plus bleef op hoogte!

    Voor het eerst sinds ik hem heb durfde ik het aan om hem op zo'n lage hoogte toch in de maximale thermiekstand flink op 1 oor te zetten en dan kan je dat gekke ding dus zo waanzinnig kort de bocht om trekken!

    Ik stond met open mond naar mijn eigen stuurwerk te kijken en te genieten van hoe de kist aan het klimmen was en niet heel veel later begon de Plus een beetje een Plusje te worden.

    Na 2 minuten klimmen ben ik terug gaan steken en recht boven het veld ging hij wéér hard omhoog, het was op die hoogte echt een gigantisch stijggebied waar ik pas met hele grote afstanden afleggen redelijk uit wist te komen. (Ik had ook de kleppen kunnen trekken natuurlijk)
    Na nog wat kleine belletjes op gepakt te hebben merkte ik dat ik na 28minuten vliegen wel aan een slokje water toe was.

    De glimlach na afloop van deze vlucht kon je de rest van de dag niet meer van mijn bakkes krijgen....wat een bizar gevoel geeft het om van slechts 7 meter hoogte weg te klimmen!!

    En als toefje slagroom op de taart had Bob zijn fototoestel mee en wist hij m'n Plusje ook nog een paar keer in beeld te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heerlijk gevlogen!
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2018
    Berrie, hstruyk, jve en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Je ging lekker met de Plus Justus, erg leuk om (aan je) te zien!!
     
    Justus vindt dit leuk.
  18. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Goirle
    Prima Justus, laat ons hopen dat het 26 aug. net zo’n mooi, stabiel weer is!
    We zien er naar uit, de demo met je PLUS!
    Tot dan,
    Piet
     
    Justus vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik hoop dat het lukt om te laten zien wat hij kan Piet!
     
  20. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Voor de liefhebbers van een wat minder uitgesproken design:
    http://mahmoudi-modellsport.eu/plusx

    Was in ons redelijk conservatieve wereldje te verwachten, maar duidelijk minder uitgesproken, 13 in een dozijn looks.

    O.T.
    In het verhaal met werktitel "minus":bier: wordt gesproken dat het ook mogelijk is 4-6s accu's te gebruiken. Mede n.a.v. ervaringen recente EK.
    Kan me er weinig bij voorstellen, of bij (kei) harde wind zo ver mogelijk vooruit rossen met een toch relatief lichte kist?

    Johnny
     

Deel Deze Pagina