Vleugel vraagstuk

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door andreasfischer, 24 sep 2010.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Je metingen kan je in een grafiek zetten. probeer die grafiek te vangen in een polynoom functie beschrijving. Die kan je dan weer vergelijken met formules uit de aerodynamica.
     
  2. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    poeh dat wordt ingewikkeld :eek: maar ik ga der eens naar kijken. Maar je kan die daling toch niet in een functie vatten of wel ?
     
  3. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41
    zie Polynomial - Wikipedia, the free encyclopedia onder "graphs"
    voor een 2-de graads polynoom/functie heb je 3 punten nodig
    voor een 3-de graads polynoom/functie heb je 4 punten nodig
    voor een 5-de graads polynoom/functie heb je 6 punten nodig

    dit kan ook met excel maar die stopt na een 6-de graads polynoom/functie

    alphamax
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Bij het bepalen van een functie door experimentele punten werkt dit echt niet zo. Normaal gesproken heb je véél meer datapunten nodig, en dan kan je een polynoombenadering maken met de z.g. "kleinste kwadraten methode", waarbij de polynoomcoëfficienten zodanig worden bepaald dat de som van de kwadraten van de verschillen tussen de data punten en de polynoombenadering minimaal wordt.
    Maar door zo'n beperkt aantal punten zal de hier geschetste polynoombenadering, waarbij de polynoomfunctie gedwongen wordt door alle punten te gaan niet werken. Een een knik in de funtie laat zich al helemaal niet benaderen door een polynoom.
    Ik ken de genoemde "formules uit de aerodynamica" niet, dus een suggestie hoe dit dan wel aan te pakken kan ik zomaar niet geven. Dan zou ik de betreffende formules eerst moeten zien.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mannen,

    Ik weet van mijn eigen zoon, 5 jaar terug, nog een beetje het niveau van een Atheneum PWS.
    Als Andreas daar met een 6e graads polynoombenadering of met de kleinste-kwadraten-methode komt aanzetten, is de eerste reactie van zijn begeleiders "Wie heeft dit voor jou geschreven?".

    Het moet wel een beetje zijn werk blijven, niet het onze.

    Ik verwacht best dat Andreas die methodes na wat uitleg zou kunnen toepassen, maar er wordt straks ook verwacht dat hij uitlegt, bij de verdediging van zijn scriptie, waarom hij die methode heeft gekozen. En dan ga je toch een paar stapjes verder als je van een redelijk goede Atheneum-leerling kunt verwachten.

    Of schat ik dat helemaal verkeerd in, Andreas?

    Gr. Dirk.
     
  6. alphamax

    alphamax

    Lid geworden:
    9 mrt 2009
    Berichten:
    41
    misschien kan hij bij zijn testopstelling met een vleugelslankheid van b.v. 4

    de meetgegevens met een formule corrigeren naar meetgegevens met een oneindige vleugelslankheid

    en dan concluderen dat de draagkrachtgradient ongeveer 0,1 per graad is (de theoretische draagkracht coefficient voor een vleugel met oneindige strekking)
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2010
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Er is niet direct een functie die de metingen die Andreas heeft uitgevoerd kan berekenen. Of je moet het over de panel-methode uit XFoil hebben. Die is door Prof.(!) Mark Drela ontwikkeld.

    Wordt o.a. gebruikt in Profili.

    Gr. Dirk.
     
  8. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    hee
    Bedankt dat jullie zo meedenken :) ik moet me nog storten in deze formules, maar heb even contact gehad met me Wiskunde leraar. En die zou even helpen om te kijken of het mogelijk is om dit toe te passen.

    mvg.

    Andreas
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als dat zo is, is het benaderen van de meetpunten door een analytische functie ook zinloos. Op andere gronden (te weinig data) leek me dat ook al een doodlopende weg.

    Wat ik zou doen is in eerste instantie maar een kwalitatieve vergelijking tussen de drie profielen te maken. Dat doe je het best door de grafieken voor de drie profielen in één grafiek te plaatsen. Dan zie je in één oogopslag waar de verschillen en overeenkomsten liggen, zeker als je ook nog verschillende kleuren aan de drie lijnen toekent.

    In het stijgende stuk (hoek < 5°) zie je nauwelijks verschil, maar ik ken de meetonnauwkeurigheid niet dus dat is niet "keihard", de piekwaarde is ook niet spectaculair verschillend. De grootste verschillen zitten in de daling na de piek. Ik weet niet of dit iets kan zeggen over het gedrag van de profielen in de (vlieg)praktijk, want mijn kennis van vliegen is beperkt tot de wetenschap dat objecten dan in de lucht voortbewegen zonder als een baksteen naar beneden te vallen.

    @Andreas
    Ik ken je vaardigheden met Excel niet. Het combineren van meerdere data series in één grafiek is vrij simpel te doen, maar als dat problemen geeft laat dat dan even weten.
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik durf de stelling wel aan dat ALLE profielen dezelfde stijging per graad hebben: de Cl neemt 0,1 toe als de invalshoek 1 graad toeneemt. De variatie daarin is in ieder geval veel kleiner dan de meetonnauwkeurigheid in dit onderzoek.


    Waarin zitten dan wel verschillen?
    1. de nul-lift-hoek
      De invalshoek waarbij het profiel nul lift levert (geen positieve en geen negatieve lift)
    2. de maximale lift
      i.e. de grootste Cl (de Clmax)
    3. het verloop na de Clmaxinderdaad, hoe verloopt de grafiek nadat de maximale lift is overschreden.
    In de praktijk zijn er nog heel kleine verschillen rond de nullifthoek, maar die gaan qua diepgang en nauwkeurigheid veel te ver voor dit onderzoek.
    Inderdaad alle meetresultaten in een grafiek (met verschillende kleurtjes [=standaard Excel] ) geeft het beste inzicht.


    Dan kiezen op basis van de eerder geformuleerde criteria voor een trainer:
    1. langzaam kunnen vliegen (=veel lift),
    2. goedmoedig (overtrek)gedrag (=geleidelijke daling na Clmax)
    3. lage topsnelheid (= veel weerstand bij hoge snelheid)
    M.n. het laatste criterium heb ik nog niet gezien.
    Probleem: weerstand is niet gemeten in het onderzoek. Althans, ik heb er in dit draadje nog niets over gezien.

    Dirk.
     
  11. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    Ja Dirk zoals u het daar zegt had ik het ook in me hoofd ongeveer zitten :p De weerstand is niet gemeten omdat dat niet mogelijk was met de opstelling die ik tot me beschikking had. Graag had ik ook verschillende snelheden gemeten op de profielen maar dit was niet mogelijk want ik had maar beperkte tijd dat ik de windtunnel mocht gebruiken. En meet onnauwkeurigheden zijn er denk ik niet elk geel puntje is 100 x berekent. Het kan wel zijn dat door kleine imperfecties in de me profielen de lucht langer vasthoudt of eerder loslaat. ( soort golfbal effect)

    mvg.
    Andreas
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Als je dus 100 metingen hebt gedaan kun je wel wat doen met de nauwkeurigheid in de zin van significante cijfers, gemiddelde, standaard deviatie, etc.. Staat weer goed in je scriptie! ;)

    Dirk.
     
  13. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    is even stil hier geworden, afgelopen weken waren nog al druk.
    Heb voor de de eerste test vleugel wel de polynoom functie gevonden was eigenlijk heel simpel, want de grafische rekenmachine rekent het zo voor je uit, na het invoeren van de meetgegevens

    Dit zijn de formules (X= alpha, Y=CL):

    Y = -0.020X^2+0.195X+0.242

    Y = -0.0011X^3-0.00806X^2+0.160X+0.253

    zal der in me verslag niet al te veel tijd aan besteden, maar meer als leuk extratje.

    mvg.

    Andreas
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk hè, die grafische rekenmachines. Je hebt er meer aan dan je zelf weet. Zelfs studenten die het ding dagelijks gebruiken. :D

    Laat je nog weten wat ze (de docenten) van je PWS vonden?!

    Dirk.
     
  15. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    Heb vandaag concept versie ingeleverd, bespreking is over een paar weken.
    Iedereen bedankt voor jullie hulp :)

    mvg.
    Andreas
     
  16. andreasfischer

    andreasfischer

    Lid geworden:
    1 aug 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    rotterdam
    Had jullie beloofd om nog het resultaat van me PWS mede te delen. Is uiteindelijk een 7.3 geworden, een van de mindere punten was dat er te weinig wiskunde in verwerkt zat. En ze konden de werking van bepaalde elementen niet begrijpen zoals een servo. Terwijl me moeder die totaal a-technisch is, het wel redelijk begreep. Ik heb wel de publieksprijs gewonnen voor de mooiste presentatie. Meeste mensen hadden nog nooit een modelvliegtuig gezien :p

    Nogmaals bedankt voor jullie hulp :)

    mvg.
    Andreas
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Graag gedaan.
    Toch een ruime voldoende.

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina