Vleugelmal lost niet

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Viperman, 6 nov 2011.

  1. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Dan staat die stagiair een week lang te polijsten. Kan je beter een week lang wachten, en die stagiair koffie laten halen, de harslekbak leeg laten scheppen, etc.
     
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Waarom wordt er altijd zo makkelijk gedaan over een stagiair?
    Dit zijn mensen die wat willen leren, het enige dat ze leren is dat ze de @#%klussen van een ander mogen opknappen.
    Een stagiair is geen sloof.

    Daniel
     
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Mallenbouw

    Mallenbouw is een dure grap, en een kleine onderneming die een serie product op de markt wil brengen neemt een groot risico. Als de plug bijvoorbeeld niet (goed) lost, kunnen de gerelateerde kosten zo'n onderneming wel eens de das omdoen.

    Er zijn ook steeds meer (kleine) bedrijven die op zoek zijn naar een kortere doorlooptijd in het proces van mallenbouw, doordat het zo'n arbeidsintensief proces is. Expirimenteren met autolakken hoort daar bij.

    Veel van jullie werken in het dagelijks leven met composieten, kunnen jullie voorbeelden geven van projecten waar goede dan wel minder goede resultaten zijn behaald?

    Interessant om te weten zijn de afwegingen die er in jullie ogen gemaakt worden in de markt, en dan vooral die in het proces.
    Niet dat bedrijven met naam en toenaam genoemd worden, maar wat er in het verleden misging bij het construeeren van een mal waardoor een project vertraging opliep, en dan daarnaar oplossingen aandragen, om meer inzicht te krijgen en die kennis te delen.

    Uiteindelijk willen we allemaal toch de juiste oplossing vinden, ook die voor het probleem van Viperman?


    HJ
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Gebruik voor het maken van plug en mal goede en bewezen technieken, of test je nieuwe ideeen op proefstukken. Bij ons op het lab worden zat proeven gedaan, en die lopen lang niet allemaal goed af, of geven niet het gewenste resultaat. Soms ook wel, en dan zijn we blij met de resultaten.

    Dingen die wel eens niet goed gaan:

    Ik ken een bedrijf in Zwolle dat... :) O nee, ander voorbeeld...

    plug bouwen, in PU lak, in de was zetten, gelcoat spuiten over de hele plug.
    Oja, een waterlijn is ook wel handig. Met aceton de plek waar de waterlijn moet komen vrij maken van de reeds aangebrachte gelcoat, afplakken, andere kleur gelcoat spuiten, en dan weer de originele kleur erover. wat missen we in dit verhaal? Opnieuw aanbrengen lossingsmiddel....

    Ander voorbeeld:
    Telefoontje op vrijdagmiddag: "Ik heb lossingsmiddel van jullie, maar zie dat ik de sealer 4 keer moet aanbrengen, en de release 2x. Ik heb haast, maandag gaan ze de mal maken, en kan dus maar 1x sealer en 1x release aanbrengen. Dat kan toch ook wel? Ik heb gezegd dat hij iemand dan maar op zaterdag moet laten overwerken.

    Proberen te injecteren met handlamineer polyesterhars is ook zoiets. En dan giftig worden als ik weiger daaraan mee te werken.

    Of een boot onder LLoyds moeten maken, netjes alle tekeningen hebben, maar:
    -A. Verouderde versies van de tekeningen.
    -B. ipv de voorgeschreven materialen voor dat project je eigen rest-rollen vezel (niet Lloyds) opmaken. Is overigens goedgekomen, maar enkel omdat ik in de ankers ging, en na flink wat telefoontjes.

    Maar goed, ik moet oppassen, mensen weten wie ik ben....

    Ik zie heel veel dat management en productie best wel weten hoe het moet, maar moedwillig dingen anders doen / goedkoper doen / simpeler doen, waarbij de kwaliteit in geding komt. Wat erg jammer is, en ook niet goed voor de industrie.
     
  5. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Cowboys

    Wat vindt je hiervan;

    Een mal produceren op een plug met een Rapid Tooling systeem tijdens de zomer, in een fabriekshal met een lichtkoepel.
    zo rond de middag staat de zon direct(!) op het natte werk, en gaat de hars te snel in de gel, waardoor het maldeel loskrimpt van de plug...opnieuw beginnen...:mad:

    of deze:

    Op een zomerse dag een mal in de wax zetten, terwijl de waxer met zijn (blote) knieen in de mal zit... schade bij het lossen...:mad:

    ook interessant:

    Een bootromp injecteren met epoxyhars (zonder verharder...:(:(:(): Financieel een harde klap!

    en deze:

    RT hars aanmaken met 20% peroxide (rekenfoutje) dit wordt opgemerkt voor dat het gebruikt wordt, en de delinquent in kwestie zegt doodleuk: Laat maar, ik smeer het er wel op, dat gaat wel goed...:confused:

    ook meegemaakt:

    Een mal lamineren in een plug, en deze mal wordt versterkt met een (gelast) stalen frame; staat er een of andere onverlaat te lassen boven het natte polyesterwerk, gade geslagen door een groep lamineerslaven...:confused:
    Resultaat: Bijna de hele fabriek in de fik!:mad:

    Vakkennis is niet alleen van levensbelang, het is ook het bedrijfskapitaal van een onderneming!

    Helaas is het zo dat een bedrijf in deze markt gedwongen een (te) lage prijs biedt om de klus te kunnen krijgen, en dat ze dan vervolgens de kantjes er af lopen om nog een beetje winst te maken. Slecht voor de kwaliteit, en op de lange duur ook slecht voor het bedrijf zelf.
    Maar niet alleen het management is verantwoordelijk voor deugdelijke kwaliteit, ook de werknemer zelf; ik ben al een hoop cowboys op de werkvloer tegengekomen...

    HJ
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ja, die van die (koolstof) geinjecteerde boot was idd wel leuk... Vooral ook omdat de GL certifier er met zijn neus op stond.

    Ook frappant: Na een training over peroxide (brandgevaarlijk bij morsen!) ging het personeel de geleerde theorie uitproberen door jamglazen vol peroxide door de hal te gooien...

    Zoals een klant van me zei:
    Personeel is als apen. Je kan ze africhten zodat ze van alles voor je doen, maar als je 3 dagen weg bent, slingeren ze door de bomen en eten bananen...
     
  7. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    vleugelmal

    Affin,

    When all else fails:

    volgens mij komt het dan erop neer dat de plug in deze (tenminste) tot op de gelcoat teruggeschuurd moet worden, eventuele oneffenheden plamuren en verloren details opnieuw aanbrengen. Om vervolgens met 2K DD-lak af te spuiten. Na drogen uitvoerig schuren/polijsten, tot het oppervlak spiegelglad is.

    Dan 2x in de sealer zetten, en 6 x in de honeywax. Geen PVA gebruiken, en je krijgt elk detail exact terug in je mal opp.

    Ik vindt het wel vreselijk zonde van al het werk/geld dat je er tot nu toe in hebt gestoken, maar op deze manier ben je verzekerd van goed resultaat.

    Sorry

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2012
  8. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Eerst leren hoe ze moeten polijsten voor ze een roller/kwast/verfspuit aan mogen raken zal ze leren dat ze secuur moeten werken om extra werk te voorkomen.
    Leren hoe ze luchtbellen repareren voor ze gaan lamineren...
    Mengtafel en werkplaats schoonmaken voor ze overal hars lopen morsen.
    Vlakke platen maken voor ze complexe vormen gaan doen, etc. etc.

    Leren van fouten is een van de meest effectieve manieren. laat ze eerst maar eens fouten van anderen oplossen, dan maken ze die zelf in ieder geval niet/minder.

    En stagiaires zijn meestal lang niet zo bruikbaar als normaal personeel. Het is een bedrijfsomgeving, geen school. Zodra ze de rekening gaan betalen kunnen we er een stuk meer aandacht aan schenken ;)

    Foutjes:
    Met lossing gelukkig nog weinig problemen gehad. Op een keer na dat de spuiter even een verkeerde verhouding aanhield voor de lak. En epoxy product uit een epoxy mal. Eerst de mal een goede postcure geven volgende keer...
    Polystyreen mallen van een bedrijf wat normaal kunstwerken en decoratieve stukken freest. Hier en daar de verschillende blokken niet echt recht aan elkaar gezet.
    postcure zonder de oven te testen: te weinig doorstroom, voorkant 100 graden, achterkant 30. Product krom.

    Ook een leuke. Bij mij wordt er zo veel mogelijk contact vermeden met alles wat dan ook in het laminaat komt. Maloppervlakken met blote handen (knieƫn) aanraken is not done(net als overig gereedschap wat de loslaag kan beschadigen). vezel en kernmaterialen liever ook niet. Geen losmiddelen waar ook gelamineerd wordt, alles zo stofvrij mogelijk.
    werktafels/snijtafels schoonmaken voor er op gewerkt wordt, etc.
     
  9. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Als je het zo stelt is het onderdeel van het leerproces. Niets mis mee, maar een hars lekbak legen en koffie halen niet.
    Een stagiar een week laten polijsten, wat voorkomen kan worden met een week wachten tja, wat is hier het nut van? Kan de stagiar beter luchtbellen uit andere projecten weg polijsten.
    Tja een stagiair doet misschien niet evenveel als een reguliere werknemer, maar kost bijna niets.
    Kennis en vaardigheid overbrengen op de jeugd is ook leuk , zeker als je het resultaat ziet. (uiteraard heb je ook ongeintereseerde lamsswansen ertussen)
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    die laten we een doosje bougievonkjes, een plintenladdertje en houtlaselektrode halen.

    Overigens nog een paar punten van aandacht: Bepaalde merken scheerschuim bevatten zoveel siliconen, dat prepreg dat met blote handen is aangeraakt, meer kans heeft op delamineren. Nooit meer een opmerking over iemand zijn baard dus, die man (of vrouw...) is bewust met kwaliteit bezig...

    En ken je die polsbandjes in allerlei vrolijke kleuren? Verbied die gerust. Daar kan je heel vreemde problemen mee krijgen. Ook met lossing.

    Dan de laatste: Een fabrikant van gelcoats heeft eens een trucje verzonnen om 25% meer omzet te halen: natte laagdiktemeters laten maken, die consequent 25% te weinig aangaven. Dan gebruik je dus altijd 25% meer dan anders.
    We kwamen daarachter toen een klant problemen had, die erg leken op het te dik aanbrengen van gelcoat. Dus tijdens het aanbrengen gecontroleerd met zijn laagdiktemetertje. Was goed. Toch weer problemen. Toen bij stom toeval een ander laagdiktemetertje geprobeerd. Te dik! Maar die van de klant gaf "goed" aan. Na even graven in de gereedschapskist nog een ander diktemetertje gevonden. Die gaf ook te dik aan. Toen met een schuifmaat bezig geweest op de metertjes, en toen werd e.e.a. duidelijk.

    Voor het idee: het gaat om deze dingen: [​IMG]
     
  11. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Is dat wel echt een verkooptruc? Lijkt me eerder verkeerd gebruik van gereedschap. Als in die gelcoat een krimp zit van ongeveer 25% dan is het natuurlijk te rechtvaardigen :)
     
  12. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je 4 verschillende meters tegelijk in de gelcoat zet, en slechts 1 wijkt substantueel af, dan is er zeker iets mis met dat ding.
     
  13. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Krimp

    Een gelcoat met een krimp van 25 %? Lijkt me sterk...;););)


    HJ
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2012
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Nee, zoveel niet. Als je 700 mu aanbrengt, blijft er ca. 600 mu van over. De rest is krimp of gaat de lucht in. (styreen)
     
  15. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Eindelijk

    Zo, eindelijk weer wat positiefs bereikt.:celebrate:
    Vandaag de mal gelost van de 2e ventral fin en het resultaat is geweldig.

    :music:

    Ik heb alles voorbereid op de wijze die ik normaal altijd toe pas, alleen met nog wat extra aandacht.
    Dit omdat waarschijnlijk de eerste verflaag geen geweldige hechting heeft heb ik geprobeerd de lossing optimaal te maken, met zeer goed resultaat.

    Ik heb het volgende gedaan;

    -Eerst de plug water proof geschuurd met 1200 zodat alle sinaasappel en andere kleine zaken, die tijdens het spuiten in de lak zijn gekomen, eruit zijn.
    -Met 2000 en 2500 waterproof de schuurkrasjes zoveel mogelijk eruit gehaald, als je goed kijkt zat er nog wel iets in(bijna niet te zien, alleen als je in het ligt spiegelt), maar dat is voor mij te verwaarlozen, omdat mijn modellen, nadat ze uit de mal komen toch op kleur gespoten worden.
    -Dan iets nieuws geprobeerd, namelijk autoglym paint renovator en super resin polish, beide producten heb ik na elkaar 1 keer aangebracht en weer uitgepoetst, hiermee ging de plug weer helemaal glimmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    -Nu alles een keer of 5 in de grundierwachs gezet, met tussenpozen van meer dan 1 uur.

    [​IMG]

    -De plug in de flens gefixeerd, naad gevuld met klei en een laatste laag grundier wachs erover en voorzichtig uitgepoetst en als laatste een laag PVA erover.

    Nu de mal gemaakt op gebruikelijke wijze en zie hier het resultaat, de plug is er perfect uit gekomen, precies zoals hij er van te voren uitzag en de mal glimt lekker.

    Het lossen ging probleemloos, aan 1 kan een wig in de mal getikt en de ene helft sprong er al af, daarna de andere mal een beetje getordeerd en de plug viel er al uit.


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben zeer blij met dit resultaat, nu kan ik de andere mallen maken van de resterende delen op dezelfde wijze.
    Het is wel een hele klus om alles te schuren en te poetsen, maar nog altijd beter dan alles eraf schuren en opnieuw te spuiten.
    Ik zal de vorderingen van de resterende mallen hier ook weer posten.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    mal

    Gefeliciteerd!

    Dat ziet er idd goed uit. We zien graag dat het met alle andere onderdelen ook zo goed gaat!

    HJ
     
  17. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Malletje Stabilo helft.

    Zo, vandaag het malletje van een stabilo helft gelost en ik ben weer gelukkig :).
    Het resultaat is hetzelfde als bij de laatste ventral fin, lossen ging vanzelf, de plug viel er bijna uit, geen enkele beschadiging.
    De foto's spreken voor zich.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Zo, nu verder met de rest, dat gaat in grotere partijen gebeuren, want malletje voor malletje schiet niet echt op.
    Ik hou jullie op de hoogte.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Voorbereidingen mallenbouw

    Van het weekend wil ik een stuk of 10 malletjes in 1 keer maken, alles is nu voorbereid, was weer een flinke klus.
    -Alles geschuurd met 1200 tot alles glad is.
    -Alles geschuurd met 2000, daarna 2500.
    -Paint renovator en super resin polish.
    -5 X in de grundierwax
    -Flenzen gezaagd en passend gemaakt.
    -Naden dicht gesmeerd met klei
    -1 X in de PVA.

    Foto's spreken voor zich;



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. staytuned30

    staytuned30

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Sint Joost
    Het lijkt wel of je mallen aan het maken bent van een viperjet.
    Welke grote heeft deze?
     
  20. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal

    Ja, dat klopt, een Viperjet, span 2.60 lengte 2.40

    MVG

    Edwin
     

Deel Deze Pagina