Vleugels maken van??

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door kevin1998, 14 okt 2014.

  1. kevin1998

    kevin1998

    Lid geworden:
    14 okt 2014
    Berichten:
    1
    Beste,

    Excuseer mij als ik dit op de verkeerde plek heb geplaatst.
    Voor mijn profielwerkstuk wil ik graag verschillende soorten vliegtuigvleugels maken, welke ik vervolgens in een windturbine plaats om div. metingen te verrichten.

    Waar kan ik deze het beste van maken (relatief goedkoop) en hoe kan ik ze het beste maken?

    Ik hoor het graag,

    Kevin
     
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Zal er aan liggen hoe precies dat profiel moet zijn.

    Over het algemeen is schuim qua materiaal het goedkoopste, of het nou blokken zijn of platen (Depron).

    Van blokken schuim zijn erg nauwkeurig vleugelprofielen te maken als je tijd steekt in het maken van het gereedschap.
    Er een aantal draadjes waarin dat beschreven wordt:
    Zelf vleugels snijden
    Hoppenbrouwer

    En, met dank aan Ron:

    Verder kun je ze van Balsahout maken, maar dat is een erg nauwkeurig en arbeidsintensief werkje dat sommigen hier voor hun plezier doen :rolleyes:
    Voor jouw doel zou het geeneens Balsa hoeven te zijn, maar het is wel een stuk makkelijker te bewerken als de hardere houtsoorten.

    In alle gevallen heb je goede tekeningen nodig van de te gebruiken profielen
     
  3. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Dag Kevin,

    als er iemand is die jullie zou kunnen tonen hoe dit alles werkt en hoe je alles aanschouwelijk kan maken, dan is het mijn vriend Bruno Scordo wel. Bruno heeft een mobiele windtunnel gebouwd en reist daarmee scholen en universiteiten af om kinderen warm te maken voor de vliegtuigmodelbouw en wegwijs te maken in aerodynamica. Hij is een zeer gepassioneerd verteller en maakt de aerodynamica voor de kinderen zeer aanschouwelijk. Geef die man een medaille!!! Hij zorgt onrechtstreeks voor een grote instroom in onze hobby.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    contactgegevens: stuur mij maar een pb

    veel succes!
     
  4. Winni

    Winni

    Lid geworden:
    27 okt 2014
    Berichten:
    1
    Prachtig stuk is dat.
     
  5. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Ik heb destijds mijn VWO profielwerkstuk over exact hetzelfde onderwerp gedaan: Het testen van verschillende vleugelprofielen en de invloed ervan op de gegenereerde lift.

    Ik zal je een geheim verklappen: Het maken van de vleugelprofielen uit schuim is verrassend makkelijk. Ik deed dat destijds zo:

    1. Maak 2 ribbes van het vleugelprofiel van relatief hard materiaal. Een stukje triplex is al voldoende.
    2. Snij een rechthoekig stuk schuim uit.
    3. Plak een ribbe aan elke kant van het rechthoekige schuim.
    4. Schuren maar!

    Je krijgt zo op een simpele manier relatief getrouwe profieldelen.

    Dit is ook te doen met een verwarmde draad, je krijgt dan een mooier resultaat:

    zelf-vleugels-snijden-bouwverslagje-van-een-obelix-hellingzwevertje

    [​IMG]

    [​IMG]

    Lastiger is, vonden wij, het maken van een windturbine met een fatsoenlijke luchtstroom. Je hebt al snel een vrij grote ventilator / turbine nodig om je hele vleugelprofiel van luchtstroming te voorzien.

    Wij hebben toen dus ook gekozen voor het testen van deeltjes van het profiel, in plaats van een hele vleugel.

    Hoe dan ook, leuk man! Succes, we willen de foto's wel zien :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. ilke deplancke

    ilke deplancke

    Lid geworden:
    15 apr 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    zottegem
    Hallo,

    Ik ben volledig nieuw hier. Dus hoop dat ik dit op de juiste manier doe.

    Ik ben leerkracht STEM ( science technologie engineering and mathematics) aan het KA zottegem. Samen met onze leerlingen van het 2e middelbaar uit de richting STEM, willen we een model zweefvliegtuig ontwerpen en bouwen.
    We zijn net gestart met het project en volgende week gaan we op bezoek naar de RAC te Koksijde. De leerlingen zullen daar van de instructeurs les krijgen rond aerodynamica en dergelijke.

    Is het mogelijk me in contact te brengen met Bruno Scordo? Het lijkt me wel interessant mocht die persoon bij ons op school kunnen langskomen.

    Mochten jullie tips hebben, hoor ik het graag.
    Mochten er mensen zijn die onze leerlingen graag eens komen assisteren, dan kan dit waarschijnlijk ook wel geregeld worden. Onze school staat open voor vernieuwing en 'intellectuele sponsoring'

    Alvast bedankt voor jullie reacties
     

Deel Deze Pagina