[Vleugelverbinding]Verenstaal met een dia van 5.9mm??

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Igwe Aneke, 23 jun 2004.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Voor mijn laatste project heb ik als ligger voor de vleugel een gfk-buis gebruikt, waarmee ik van plan was de vleugels met elkaar te verbinden d.m.v. een (massieve) verenstaal (of alu) buis. Buiten diameter van de gfk-buis is 8mm en de binnen diameter 6mm, of althans dat dacht ik. Blijkt dat de binnendiameter niet 6, maar 5.9mm is. :? :x (Waarom verkopen ze uberhaupt buizen met deze afmetingen :evil: )

    Jullie zien het natuurlijk al aankomen...nu kan ik dus geen verenstaal (of alu) buis vinden die hier precies in past. Ik heb, uit frustratie, maar een 5mm meegenomen, maar natuurlijk zit hier (veels) teveel speling tussen. :cry:
    Aangezien er voor zover ik weet geen verenstaal is te krijgen in 1/10 van een mm heb ik dus een aardig probleem. Iemand ideeën om dit toch passend te krijgen...of kan ik de vleugel weggooien en een nieuwe maken... :cry:
     
  2. Mark

    Mark Guest

    Kun je de ruimte niet vol laten lopen met lijm? (met die 5mm er in natuurlijk)

    Sommige 2 komponent lijmen zijn heel dun na het mixen.
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Dat zou inderdaad kunnen voor één kant van de verbinding (met dunne epoxy). De andere zal dan nog op een manier moeten zodat de vleugels nog te demonteren zijn. Zou tape mogelijk zijn? Ik twijfel namelijk een beetje aan de (eventuele) extra krachten die een speling van 0.9mm kan veroorzaken.... :?
     
  4. Mark

    Mark Guest

    Tape lijkt mij ook wel een test waard.

    Moet het verenstaal zijn? anders zou je het ergens af kunnen laten draaien.
     
  5. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Hoeft niet persé verenstaal te zijn, maar wel iets wat sterk genoeg is om als vleugelverbinding te dienen. (Het mag ook niet al te zwaar zijn overigens)
     
  6. Mark

    Mark Guest

    oke
    Dus het mag ook ijzer of rvs zijn(dit is niet zwaarder dan verenstaal en wel te draaien)

    Alu lijkt mij te slap.

    Om hoeveel stuks en hoe lang zijn die verbindingen.

    Ik heb namelijk een draaibank. dus als het niet te veel is wil ik die wel maken(zit wel met een gebroken voet dus ik kan het niet giga snel voor je maken)

    Of je gaat naar een plaatselijke metaalbewerkingsbedrijf.(zal niet duur zijn)
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vind jouw maat zo-i-zo heel erg klein.
    Ik zou nooit onder de 8 mm verenstaal gaan.
    Met jouw afmetingen, van jouw zwever.
    Je kan straks anders nog geen looping draaien hoor.
    Ik heb bij een 1700 gram 2500 mm houtbouw vleugel,
    De vleugelpen tijdens een heftige thermiek bel, zo'n 25 graden verbogen.
    en het ging helemaal niet wild.
    Hij werd op zijn kant gegooid door de thermiek.
    En ik kwam met een v stelling binnen dat wil je niet weten.
    Mijn rolroer deed niets meer.
    Dus kijk uit wat je doet.
     
  8. Muxje

    Muxje Guest

    Is het niet simpeler om die GFK-buis te ruimen naar 6mm? Om 0,9mm ruimte vol te laten lopen met lijm lijkt me geen strak plan.

    Alu is inderdaad veel te zacht, en ik zou niet voor iets anders dan verenstaal gaan. Maar wellicht kan je wel een dunne messing buis van 5/6mm vinden en hem af (laten) draaien tot 5,9mm. Dan lijm je daar het verenstaal in. Tja... of het stevig genoeg is durf ik echt niet te zeggen. Maar het lijkt me dat als er krachten op de vleugel komen die 5mm verenstaal kunnen buigen, dat de houten spanten allang zouden breken.

    Leuk project trouwens! Ziet er erg goed uit.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    ik dacht dat ook, maar het was niet zo.
    dus kijk uit, anders ben je er snel van af.
    Je kan verenstaal wel dunner maken.
    door de lengte af te slijpen.
    En dat in een boortol te zetten, en met schuurpapier de staaf afschuren.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Wel eens geprobeerd? Geef je weinig kans, en veel geduld ;)
     
  11. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Messing buis om dat v5 mm verenstaal heen (lijmen).
    Messing kan mischien makkelijker op maat maken.
     
  12. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik ben weer naar de (vlieger)winkel geweest waar ik de gfk-buis had gekocht en hier wisten ze me te vertellen dat de buizen al een tijdje niet meer exact op maat worden gemaakt en dat een afwijking van 0.1mm zeker mogelijk is. Fijn dat dat verder nergens wordt vermeldt. :mad:

    @ Mark: Bedankt voor het aanbod! :D. Het betreft in totaal 4 stuks met een lengte van +- 10cm
    Ik zou echter eerst kunnen proberen - nadeel is wel dat als het fout gaat ik de vleugel sowieso kan weggooien - de buis te ruimen naar 6mm.
    Boren lukt denk ik nooit zo nauwkeurig, dus zou ik slechts kunnen proberen het te schuren. Ik kom er nog op terug of het nodig is.

    @ Bertus: Er zit één buis over de gehele lengte van de vleugel en bij de root-koorde zit er een extra buis van +- 15cm. De krachten worden dus over twee 6mm verenstalen buizen verdeelt. Ik hoop dat dit voldoende is...

    Ik heb, toen ik in de vliegerwinkel was, meteen maar twee koolstof buizen meegenomen. Direct gecontroleerd of de verenstaal paste, zodat ik dit gezeik straks niet weer heb..viel me ook meteen op hoeveel lichter koolstof eigenlijk is. 8O 8)
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.837
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Oke met 2 6 mm staven lukt het wel denk ik.

    Ik heb het zelf, met goed schuurpapier gedaan, ja.
    Je moet het even met zijn tweeen doen, of de boortol vast klemmen.
    In mijn 4 meter zwever, paste de verenstalen staaf ook niet.
    En op deze manier heb ik het opgelost.
    Ik ben er een half uur mee bezig geweest dus dat gaat nog wel.
    Je moet wel goed schuurpapier (schuurlinnen) gebruiken.
     

Deel Deze Pagina