Vliegen op 900m hoogte

Discussie in 'Beginners' gestart door Tumpie, 2 jul 2017.

  1. Tumpie

    Tumpie

    Lid geworden:
    2 jul 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Vliegen op 900m

    Goede morgen. Ik wil met mijn vliegtuig of reine gaan vliegen in Duitsland. Ik woon daar op 900m hoogte. Moet ik nog aanpassingen doen aan propellers of motors?
    Bedankt voor de tips.

    Mvg
    Michel
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Lijkt me niet nodig. De luchtdruk op 1km hoogte schijnt 0,88 maal zo groot te zijn als op zeeniveau. Je propeller heeft dus maar iets minder lucht om in te "bijten". Woonde je nu op 4km hoogte, dan is het 0,61 en dan zou ik wel een propeller met wat grotere diameter mee naar het veld nemen om te kijken of dat beter gaat.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zal wel iets je motor moeten bijstellen, maar dat is dan ook marginaal.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het zou ook handig zijn te vermelden of het brandstof of electro is...
    Bij electro blijft het vermogen gelijk maar heb je een grotere prop nodig om dat vermogen te benutten (en zo niet, heb je dan toch lagere maximum stroomverbruiken), maar met brandstof gaat het beschikbare motorvermogen ook achteruit.

    Als het gegeven wat Hans noemt, 0.88, klopt, heb je bij benadering dus maar 88% van het motorvermogen tot je beschikking vergeleken met zeeniveau, terwijl je vleugels ook al wat minder lift leveren.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelf heb ik op 700 meter gevlogen met een electro en er was niet echt een verschil.
    Voor mijn gevoel iets minder stijgen bij vol gas. Maar dat is te verwaarlozen.
     
  7. Tumpie

    Tumpie

    Lid geworden:
    2 jul 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties. Het gaat om een electro motor, dus eventueel een iets grotere prop is misschien aan te raden begrjip ik. Op de vraag of je buiten club verband mag vliegen in Duitsland, heb ik ook geen antwoord. Voor mij maakt dat niet zoveel uit, aangezien we in dfe middle of nowhere zitten boven op een berg. Dus geen last van de buren!

    grt,

    Michel
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een electromotor is het vermogen wat de motor KAN leveren, onafhankelijk van de hoogte (nogal wiedus) maar het vermogen wat de motor daadwerkelijk levert, word puur en alleen bepaalt door de weerstand van de propeller.
    Die neemt af door de grotere hoogte (dunnere lucht), en dus zal een iets grotere prop dat weer corrigeren.

    Dan zul je nog steeds merken dat het vliegtuig iets méér snelheid nodig heeft om dezelfde lift op te wekken, ofwel de overtrek-snelheid word wat hoger, eigenlijk de gehele vliegsnelheid zal licht hoger worden.

    Hoe het zit met buiten clubverband vliegen in Dld, géén idee....
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Toen wij in september vorig jaar over de Simplonpas zijn gevolgen (ZIE HIER) wisten we niet precies hoe de motor daar zou presteren. In theorie zou de motor 17% minder vermogen leveren op 2000m hoogte. Hoeveel minder de prop zou presteren konden we alleen maar naar gissen.
    De vlucht begon op een veld dat op 870m hoogte ligt. We moesten tot minimaal 2050m hoogte stijgen om veilig over de Simplonpas te vliegen. Die pas is 2005m hoog. Uiteindelijk zijn we tot ongeveer 2300m gestegen toen we een mooie thermiekbel te pakken kregen. Daarna moesten we ruim 400m dalen om op een alpenweide te landen. Die weide lag dus op ruim 1500m hoogte.
    De motor bleef prima lopen maar leverde wel merkbaar minder vermogen. Hier in Nederland op zee niveau vliegt dit model prima op ongeveer 60% gas. Redelijk klimmen doet hij met ongeveer 80% gas. Daar in de bergen hadden we constant 100% gas nodig. Klimmen deed het model maar heel moeizaam. Zonder de stijgwinden langs de helling en de thermiek zou het niet gelukt zijn. Het model steeg zo langzaam dat we niet voldoende brandstof zouden hebben gehad.
    Wat jij kan verwachten is niet te voorspellen. Enig vermogensverlies zal er zeker zijn maar of je dat zal merken betwijfel ik. Hooguit dat je model wat meer startbaan nodig heeft en iets minder snel hoogte zal winnen.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zoals al gesteld zal je wat sneller vliegen én minder vermogen hebben als je niets doet aan de aandrijving.
    Een grotere prop is dan de oplossing zoals al is gesteld, maar je zal het vooral moeten zoeken in een iets grotere spoed en niet echt in een grotere diameter.

    Ik vlieg over twee weken in Frankrijk weer een F3F wedstrijd (zweef dus) op 2400 meter en dan merk je de dunnere lucht echt flink, net zo als de Bleriot vlucht over de Simplon pas.
     
  11. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Ja dat mag.
    Tot een vlieggewicht van 5 kg.
     

Deel Deze Pagina