Vliegen op zonne-energie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Solar Challenger, 8 apr 2009.

  1. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Heel erg bedankt voor het meedenken. Het idee wordt nu om een zo licht mogelijk toestel te maken dat vliegt op een batterij. De zonnecellen kunnen dan tijdens de vlucht gebruikt worden om de batterij een beetje bij te laden of in ieder geval er voor te zorgen dat de batterij langer meegaat.

    Het gaat om een profielwerkstuk, wat betekent dat we veel moeten testen en veel onderzoek doen. Aangezien we de NiMh toch al in huis hebben, zullen we de schakeling met zowel een lipo als NiMh batterijen testen. Zo blijkt precies hoeveel gewicht en energieopbrengst er is.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Het is soms handig om leentjebuur te spelen.. zie bv. dit draadje eens:
    lichtbouwverslag-indoor-shock-elipsia

    mogelijk dat sommige van die technieken voor jullie bruikbaar zijn. Ik zou op dat toestelletje best 63 gram aan zonnecellen kunnen zetten en dan zou ik nog steeds prima vliegen. Denk alleen dat de vleugel te klein is om al die cellen op kwijt te kunnen, maar het gaat om het idee ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Zou het niet mogelijk zijn om ipv een Nimh accu een condensator te nemen?
    Een condensator van 50 gram heeft meesteal al een flinke capaciteit, en dan zit je niet met overladen etc.
    Ik zou iig absoluut een brushless motor nemen!
    En probeer alles zo licht mogelijk te houden, op servotjes, nutteloze krimpfolie om ontvangers en overbodige (of verkeerd geplaatste) stevigheid is ook al zeer veel op te besparen.

    P.s. waar heb je de zonnepaneeltjes vandaan, als ze niet te prijzig zijn wil ik ook wel een poging wagen ;)

    Grt Ron
     
  4. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
  5. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    We hebben een nieuw idee voor de motor:

    Een brushless buitenloper
    2208/17 Brushless Outrunner 1100KV
    RCtechnics Internet Store

    Het lijkt mij een goed idee, aangezien het streefgewicht van het vliegtuig 400 gram is en de 7 NiMh cellen (lipo is natuurlijk ook een optie) 8,4 V en 2500 mAh leveren. Bij dit motortje is dat een half uur vliegen????
    De zonnecellen geven ons een beetje meer vliegtijd, hoeveel, dat zullen we moeten testen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2009
  6. Japie22

    Japie22

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Texel
    7 cellen nimh is 8,4v
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Met dat motortje zou het ding prima vliegen. Ik zou niet voor NiCD gaan maar gewoon lipootjes pakken.. dat scheelt je ZOVEEL gewicht..
     
  8. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    In verband met de kosten (de zonnepanelen kosten ook aardig wat), gaan we het toch eerst proberen met de 7 NiMh cellen, die we al in huis hebben. Mocht het resultaat erg tegenvallen, kunnen we als nog Lipo's nemen. Lipo's vinden we persoonlijk erg kwetsbaar, zeker omdat de zonnepanelen niet constant zijn in stroomtoevoer. Die panelen geven pieken en dalen, zeker bij een wolk voor de zon. We hebben geen zin vervolgens onze Lipo op te blazen, omdat we juist toen de zon opeens fel scheen en de motor langzaam draaide.:rolleyes:
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    waarom pak je niet de 100x100 zonnecellen? Scheelt je 1 gram en 3,20 euro per setje...

    Lijkt mij de allereerste en meest simpele besparing...
     
  10. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    En een hoop bedrading...
     
  11. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Heel slim, ik had er nog niet aan gedacht.
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    *kuch


    Ik heb nog even voor accu's zitten kijken. Voor een kleine zwever moet een 2S1P1500 pakket voldoende zijn om een tijd te vliegen. Je hebt dan 1500mAh beschikbaar, en je kunt de zwever klein houden. Dit soort pakketjes weegt slechts 75gram en je bent voor 25 euro klaar... Het scheel zooooveel in het eindresultaat... Alles wat je aan gewicht minder mee hoeft te nemen ben je minder kwijt aan motorvermogen...


    Neem een motorzwever van 1900mm spanwijdte ofzo, dan kun je er 18 van die Solarpanelen op kwijt wat je effectief iets van 9V oplevert. Hiermee kun je die LiPo nog een beetje bijladen.
    ik verwacht dat je op die manier rond de 350 gram uitkomt. 40Watt motorvermogen moet voldoende zijn. Je weet wat de rest van de componenten aan vermogen verbruikt en wat de solarpanelen opbrengen kun je schatten. Op die manier kun je bepalen welk deel van de vliegtijd de motor aan mag staan. Dit kun je op realiteitszin beoordelen...
     
  13. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Als je wat meer tijd hebt voor de accu zou ik een Lipo van Hobbycity.com bestellen.
    je hebt een 2s1700 voor < €10
     
  14. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    De plannen zijn nu als volgt:

    Onderdeel / Prijs

    Zonnecellen €127,20
    Motor € 14,50
    Propellor € 3,35
    Zender € 29,95
    Ontvanger € 13,50
    Servo's €22,50
    Motorregelaar €16,95
    Batterijen €25,00 (geschat)
    Frame €15,00 (geschat)
    Onvoorzien €32,05 (geschat)
    Totaal €300


    Onderdeel / Gewicht

    Motorregelaar 7,1
    Batterij 175
    Servo's 11,1
    Ontvanger 14
    Propeller 2
    Motor 36
    Bedrading etc. 10
    Zonnecellen 76,8
    Frame 70
    Onvoorzien 23
    Totaal 425 g

    Redelijk realistisch, moet vliegen toch?
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    mag ik het nog 1 keer zeggen???

    Als je een whopping 25% kunt besparen op het gewicht wat van cruciaal belang is voor dit project (en ongeveer de enige factor waar je veel invloed op hebt), en dat met een investering die slechts 8% van het budget uitmaakt... waarom dan niet dat meepakken?

    je zou ook naar de nieuwe Hyperion G3 accu's kunnen kijken, deze kun je flink op hun donder geven met laden en ontladen... Dan ben je al een hoop problemen vwb veiligheid de baas.
     
  16. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Ik zou even op hobbycity.com kijken. Daar zijn de lipo's nog goedkoper dan de NiMh accu's die je nu gaat gebruiken.
    Daar is zoiezo alles goedkoper.
     
  17. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Dat halveert bijna het bedrag!
    Het enige probleem met hobbycity.com is dat je met PayPal moet betalen, of creditcard.
    En de verzend tijd heeft bij mij gevarieerd van 6 dagen tot 3 weken.

    Die zippy lipo's kan je wel veilig laden met 2x de capaciteit, maar dan zal z'n levensduur wat ingekort worden.
    Je zou een schakeling kunnen maken waarbij een transistor de zonnepanelen kortsluit als de accu boven de 8 volt zit (lipo laders stoppen bij 8,4 maar 8 is veiliger bij een zelfgemaakte schakeling)
    Dan zit je accu wel voor 90% vol.
    Omdat je maar tot 8 volt laad is het niet super belangrijk, maar ik zou wel om de zoveel tijd ff de cell spanning meten: voorbeeld: als cell 1 op 3,72 volt staat en cell 2 op 3,78
    Kan je met een lampje cell 2 leegtrekken tot ie ook 3,72 volt heeft.
     
  18. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Misschien kan je er voor kiezen het hele project op een één cell lipo te laten lopen, dus 3,7 Volt.

    Heb je geen problemen met balanceren, en kan je het aantal zonnecellen ook makkelijk aanpassen.
     
  19. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Het plan is nu:
    We testen eerst de hele schakeling met zonnepanelen etc. Hierbij gebruiken we NiMh batterijen (hebben we toch al in huis en is wel zo veilig). Afhankelijk van de resultaten van de proef (is overladen mogelijk? hoeveel stroom leveren de zonnepanelen daadwerkelijk? etc.) zullen we de NiMh vervangen door Lipo's
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    prima!

    het is uberhaupt al aan te raden om eerst de hele opstelling 'droog' te testen en uitgebreid vluchten te simuleren. Dan heb je in ieder geval voldoende info voordat je ermee gaat vliegen en de kans loopt bij de eerste vlucht het geheel op te schroten.
     

Deel Deze Pagina