Vliegen op zonne-energie

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Solar Challenger, 8 apr 2009.

  1. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Ik zie dit draadje nu weer en dacht willen jullie per sé met een motor vliegen.
    Als jullie nou een dlg achtig zwevertje bouwen maar dan wel met een ribbenvleugel en een iets grote span. en hem aan de hoogstart hangt van wat postelastieken is het allemaal wat makkelijker. Zoek anderd maar een op www.vth.de voor tekeningen van een vliegtuig er staan ook solar zwevers tussen.
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    over het algemeen zorgt je regelaar voor de stroomvoorziening richting je regelaar... dat zou je schakeling dus eenvoudiger maken.
     
  3. maxxie

    maxxie

    Lid geworden:
    3 mrt 2007
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat Jitze al zij, als je een motorregelaar met BEC neemt (wat de meeste hebben) dan heb je de voeding naar de ontvangen niet nodig, de ontvanger wordt dan via de motor regelaar netjes van de juiste spanning voorzien, de meeste ontvangers werken met 4,8 tot 6 volt.

    Maar wat ik niet snap is de zonnecellen, 12 in serie geeft 6 volt, min het verlies in de diode en je hebt nog maar 5,4 over, hoe wil je daarmee een accu van 8,4 volt laden? Je zal nog een schakeling nodig hebben die de spanning uit de zonnecellen opschakeld naar een spanning die minstens gelijk is aan de accu spanning.

    Succes met dit project, ik blijf het volgen al heb ik wel mijn twijfels maar toegegeven ik heb het zelf nooit geprobeerd.
     
  4. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    De nieuwe schakeling:

    Het verschil in voltage tussen zonnepanelen en batterij blijft wel een probleem. De diode zorgt er in ieder geval voor dat de boel niet gaat roken, maar wat zou de resulterende spanning zijn?

    [​IMG]
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    hm, waar komen die 12 zonnepanelen nu ineens vandaan? Ik dacht dat je met 18 panelen wilde gaan werken?

    Met 18 panelen zou je met moeite een 7,2V accu kunnen laden. een 6,6V LiPo zou een stuk prettiger verlopen...
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Gewoon gelijk aan de accu spanning.
    De spanning op de zonnecellen is lager maar afhankelijk van de hoeveelheid licht die er op valt.
    Er is daardoor namelijk geen enkele laadstroom.
    Zolang zonnecel spanning niet hoger is dan de accu spanning kan je de diode wel weg knippen.
    Zolang zonnecel spanning wel hoger is (alleen met 18 of meer cellen) dan de accu spanning dan wordt de accu spanning wat hoger afhankelijk van de laadstroom en hoelang deze laadstroom aanwezig is en het stroom verbruik van de motor en ontvanger.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2009
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zolang je NiMh accu's gebruikt ligt je slagingskans iets onder de 0%
    Eerst maar eens met Lipo's aan de gang en dan de zaak nog eens bekijken.....
     
  8. coolgreentea

    coolgreentea Guest

    Voor wat depron is, zie het eerder door mij gelinkte lichtbouwverslag. Depron is een materiaal wat als isolatiemateriaal gebruikt werd in muren of als ondervloer voor parketvloeren.
    Wordt voornamelijk gebruikt voor het bouwen van shockflyers, maar kan voor veel meer gebruikt worden.
    Ik vraag mij af waarom je uberhaupt nog folie over de cellen zou trekken, gebruik de cellen zelf als vleugel zou ik zeggen. Kijk ook even in het F3P gedeelte van dit forum, dan zie je dat een profiel helemaal niet nodig is..
     
  9. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Beste mensen,

    Het is inmiddels al weer lang geleden sinds we iets van ons hebben laten horen, vooral door de hectisch drukke tijden op school, de vele verplichtingen en andere zaken. Afgelopen jaar zijn we in de zomervakantie begonnen met bouwen aan ons zonne-vliegtuig. Vele tegenslagen zijn wij onderweg tegekomen. Zo moest inderdaad de batterij een LiPo (2cell 840mAh) zijn i.p.v. NiMh. (terugkijkend: wat waren we eigenwijs dat we geen LiPo wilden gebruiken) Daarnaast hebben we veel plannen moeten bijstellen. Uiteindelijk is het vliegtuig voltooid: 487 gram, LiPo accu, brushless ourunner 1100 KV motor, 8X5 prop en 15 zonnecellen. De opbrengst van de cellen was schrikbarend laag: 2,4W!! (We hadden bijna het tienvoudige verwacht).

    Na een aantal tests (het project was immers een schoolproject) hebben we al onze bevindingen opgeschreven in een verslag (zie www.solarchallenger.tk). Voor het project kregen wij een 9.8! Daarnaast won het project op school de prijs voor het beste profielwerkstuk. Echt vliegen is er niet van gekomen, omdat het vliegtuig te fragiel was en ook het weer speelde mee.

    Uiteindelijke hebben we vorige week toch geprobeerd te vliegen (weliswaar alleen op de batterij, maar ach). Kijk zelf maar op www.solarchallenger.tk voor het filmpje. De schade valt mee en is te repareren(landingsgestel eraf, prop beschadigd). Toch wel aardig gelukt voor ons eerste modelvliegtuig?!?:p:):rolleyes:

    Met vriendelijke groeten, maar vooral veel dank voor alle handige tips,

    Jesper Haverkamp en Tim van Leeuwen,
    alias Solar Challenger
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2010
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Jesper en Tim,

    Prachtig project, mooi uitgevoerd en verslagen!

    Zijn de kleine paneeltjes in serie gezet met de grote?
    Dit zal de totale output drastisch verlaagd hebben naar mijn idee.
    Daarnaast is de onbelastte spanning van de panelen vrij laag tov de belastte spanning, solarpanelen leveren hun maximale vermogen ruim onder de onbelastte spanning.

    Hebben jullie nog onderzocht hoeveel vermogen je verliest door de panelen achter het mylar te plaatsen?

    Voor wat betreft het maximaal te verwachten vermogen: In Nederland moet je op 50% van het nominale vermoegen rekenen, in verband met de relatief lage zonneinstraling. Op de evenaar zit je rond de 100%.

    Nogmaals, mooi project, heb ervan genoten en jullie ook zo te zien!

    Groet,
    Gerben
     
  11. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Ik vind het knap dat jullie tot zo'n resultaat zijn gekomen!
    Jammer dat de output van de zonnepanelen zo tegenvalt, maar met dat gewicht zou je hem met half gas op kruissnelheid kunnen houden, wat de vlucht aanzienlijk zou verlengen en dus ook meer tijd om de zonnepanelen de accu te laten 'helpen'.
    Het ziet eruit dat met wat oefening die best aardig zou vliegen.
    Het verslag ziet er ook goed uit, misschien neem ik dit onderwerp volgend jaar ook wel als profielwerkstuk!

    grt Ron
     
  12. Solar Challenger

    Solar Challenger

    Lid geworden:
    8 apr 2009
    Berichten:
    27
    Oorspronkelijk was het plan om 12 grote cellen en 6 kleine cellen te gebruiken. Dat zou zo'n 9 volt moeten opleveren. Dat kwam goed uit bij de 8,4 volts NiMH. De 2 cell LiPo was echter 7,4 volt. Daarom zijn we teruggegaan naar 15 grote cellen, dus 7,5 volt. De cellen konden alleen niet goed gesoldeerd worden, omdat de zogenaamde 'soldeerstrippen' verchroomd waren. De cellen zijn dus met draad en tape aan elkaar gezet. Dat zal het rendement niet ten goede zijn gekomen.
     
  13. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    volgens mij overtrok je hem een beetje :).
    ik denk als je hem wat rustiger los laat komen dat hij dan best wat rondjes zal vliegen
     

Deel Deze Pagina