Vliegende Engel 2015

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 25 dec 2015.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    In 2012 maakte ik mijn eerste vliegende engel. Helaas vloog die nog niet erg goed, en het duurde lang voordat ik er achter was waar dat door kwam. Het model was gebouwd van 1 mm dun piepschuim en tussen de bolletjes van dit schuim zaten holle ruimtes. Dat maakte de vleugels zo lek als een vergiet ... Pas toen ik de vleugels beplakte met dun papier begon het wat op vliegen te lijken, maar toen was hij weer een stukje zwaarder dan dat ik zou willen. Daarom heb ik in 2015 besloten opnieuw een huiskamermodel van een engel te bouwen! Deze keer van balsa en papier. Het zijn er zelfs twee geworden en ze vliegen echt goed. Bij de kinderkerstviering heb ik samen met wat kinderen de engelen laten vliegen boven de kerststal. Dat was een groot succes! En na de viering op kerstavond heb ik de engel die nog luchtwaardig was weer laten vliegen en zelfs een tijd van 1:20 kunnen klokken!

    [​IMG]
    Meer over de engelen volgt later ...

    Wout
     
    crins en jef vinden dit leuk.
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De engel uit 2012 is inmiddels omgebouwd tot indoor chuck. Daar kon tijdens het kinderkerstfeest gewoon lekker mee gegooid worden waarbij leuke loopings gedraaid werden. Het beetje extra gewicht van het schoenendozenpapier op de vleugels was hierbij eerder een voordeel dan nadeel. De staart was ook stijver geworden omdat ik deze tweezijdig had ingestreken met behangerslijm. Daardoor was alle pluis die was ontstaan bij het schuimsnijden ook verdwenen, dat lag nu mooi strak tegen het schuim geplakt.

    [​IMG]

    En het modelvliegen met en door kinderen heeft ook zijn risico's ... Mijn andere engel van dit jaar vond ik toegetakeld op de grond terug. De vleugels konden vrij op en neer bewegen, de prop was aan diggelen en de staart op veel plaatsen gebroken. Ik had secondelijm meegenomen voor noodreperaties, maar dit kwam die avond niet meer goed. Maar de dag erop heb ik het model weer vliegklaar kunnen krijgen, met wat lijm en een nieuwe staart.

    [​IMG]
     
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    mooi!
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Gaaf gemaakt Wout!

    Groeten, Ramses
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Hé Wout! Dat was jij dus die met die engel op de KNVvL vergadering vloog! Ik was die meneer die niet meteen zag dat het een engel was en vroeg waarom er zo'n 'boegbeeld' op je vliegtuigje zat. Aangenaam! :bye:
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is grappig, hebben we elkaar in levende lijve ontmoet en niet eens in de gaten gehad!
     

Deel Deze Pagina