Vliegende helipiloten?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Taya-chan, 15 sep 2009.

  1. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Zomaar een vraagje, ik ben nieuwsgierig of er ook helipiloten zijn (op de échte machines) die model vliegen. Ik heb namelijk gehoord dat heel veel echte piloten niet zouden kunnen vliegen vanwege het verschil dat ze bij een echte heli in het ding zitten, en bij rc erbuiten staan. Klopt dat? :D:confused:
     
  2. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mijn broer zit bij de marine en vliegt als tacco in een Lynx, maar 1 van de grootste rages daar was toch wel de Picoz :). Grotere modellen weet ik niet direct, maar dat kunnen ze zeker wel hoor. gewoon een kwestie van oefenen. Het is alleen niet zo dat een gewone helipiloot zomaar met een model weg vliegt vaak idd. Heb het met mijn broer op de sim geprobeerd en die moest toch wel ff oefenen, maar na een tijdje vloog hij toch ook gewoon netjes rond hoor.
     
  3. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    bij ons op de club vloog ooit iemand heli (rc) en heli (1:1). ik heb hem nooit gekend, maar hij is blijkbaar gestopt omdat hij het niet kon leren. in de heli (1:1) voelde hij dat de heli wat naar links ging en stuurde hij terug. met de rc-heli voelde hij dat niet en moest dus alles op het zicht doen. het lukte hem niet en daarom is hij gestopt. sad but true
     
  4. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    dat is idd het grote verschil: Voelen <=> Zien

    ik ken iemand die 1:1 perfect kan vliegen, maar met een model niet over weg kan. In de sim niet, en in het echt niet.

    hij meldde hetzelfde: "Als ik voel dat de heli iets doet, weet ik wat te doen"
     
  5. nwolsink

    nwolsink Guest

    Andersom gaat wel goed :) ik ben nl begonnen aan de opleiding en reeds in de eerste vlucht heb ik geheel zelf gevlogen.
     
  6. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Oh dus je brevet is al (bijna) binnen :-s ???
    Zo makkelijk zal het nu ook wel niet gaan lijkt me/weet ik zeker.

    Greetz,

    Michiel.
     
  7. nwolsink

    nwolsink Guest

    "Oh dus je brevet is al (bijna) binnen :-s" heb ik dat ergens gezegd dan??
    Volgens mij is het gedeelte buiten het fysieke vliegen nl haast nog meer / moeilijker > dus navigeren, radio, instrumenten, theorie.

    Wat ik zeg is dat het vliegen me de eerste vlucht wel goed afging, dus stijgen/dalen > rechte lijn vliegen en bochten maken.

    Hoveren is echter wel vrij lastig, dit komt met name omdat de controls een veel grotere vertraging hebben dan je van een RC heli bent gewent, dit zijn gewoon secondes.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik heb een jaar of twee geleden iemand "leren" helivliegen, die beroeps-helipiloot is. Ik schrijf bewust "leren" tussen aanhalingstekens: hij kwam zelf om les vragen omdat hij dit ook gehoord had (geloof ik) maar na twee keer aan de kabel heb ik hem maar geadviseerd zijn centen in een heli te stoppen in plaats van in lessen, want ik heb er werkelijk helemaal niks aan hoeven doen: binnen vijf minuten al alle functies tegelijk (en dan nog alleen maar omdat ik voorzichtig wilde beginnen) en tsja, meer viel er niet over te zeggen. Geen naam, want hij zit ook op het forum, en anders had hij zelf wel naar voren gekomen, maar het is dus in elk geval niet per definitie een feit dat "echte" helivliegers niet met RC overweg kunnen.

    Moet zeggen: daar was en ben ik nog steeds van onder de indruk, omdat hij binnen een of twee maanden gewoon vrolijk rugvlucht hooverde, en dat is nu eenmaal iets wat je niet in een gewone heli leert....

    Groet, Bert
     
  9. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik ben inmiddels wat verder in de opleiding en ik kan je vertellen dat je het met echt vliegen nog heel wat drukker hebt dan met een RC heli, je moet nl veel meer dingen tegelijk doen.

    Kan me dus goed voorstellen dat een echte piloot het vliegen van wel RC voertuig dan ook vrij snel zal snappen.
     
  10. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat het 2 heel verschillende dingen zijn.
    Ik vlieg geen heli, maar weet wel dat een vliegtuig voor een heel groot deel bestuurd wordt door je zitvlak en je visuele waarnemingen.... uitgaande van vliegen volgens VFR, en een andere manier is er niet voor modellen want je hebt geen instrumenten.
    Je voelt wat het vliegtuig doet, bv schuin gezet worden door wind , en je ziet ( bv via de horizon) de stand die bv hoogte bepaalt en de manier waarop je moet tegensturen.
    Dit is heel belangrijke informatie die je bij een model nooit kan hebben want je zit er niet in.
    Zoals bij autorijden, door je gevoel, heel subtiel, weet je hoe je moet sturen bij bv zijwind, en heb je bij geen enkel model.
    Wel heb je bepaalde eigenschappen nodig die in beide gevallen mooi uitkomen, bv gevoel voor met de juiste proporties sturen, een lompe haal met de knuppel zal zowel je model als een echt viegtuig geen goed doen en een snel reactievermogen.

    Echt vliegen heeft zelfs een groot voordeel ... je hoeft nooit nose-in ;) ....maar daar tegenover ook een aantal dingen die echt vliegen toch tot iets anders maken dan een model besturen, ofwel, volgens mij appels met peren vergelijken.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2009
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Nop, vergeet het maar.

    Heb bij mij op het werk al diverse piloten gehad die dachten ook wel even te gaan modelvliegen want ze kunnen toch vliegen met de echte???
    Ze kwamen van een koude kermis thuis (en met veel stukken ;-) ).
     
  12. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik heb vorig jaar voor het behalen van mijn VWO-diploma een proefles helivliegen cadeau gehad. Ik mocht met instructeur een halfuur vliegen in een Robinson R22. Het ging vrij goed, beetje bij beetje gaf de instructeur mij alle controls. Aan het eind van de vlucht hoverde ik helemaal zelf. De ervaring die ik had was MS Flight Simulator (joystick, collective, rudder pedals), zweefvliegen (200+ vluchten) en natuurlijk modelvliegen.

    [​IMG]
    Deze foto is genomen op 1 meter boven de grond.

    Het is ook gefilmd:
    mOG7iq0M-vc[/media] - Helikoptervlucht Robinson R22 Lelystad Airport

    Waar ik wel moeite mee had was de speling in de mechanische aansturing. Er zit een dood punt rond center stick dus de kleine correcties die ik gewend was te maken, hadden nu geen zin.

    Een absolute aanrader zo'n vlucht.

    Tim de Boer

    P.s. 24 oktober jl heb ik weer gevlogen, R44 dit keer, 2 passagiers mee, was weer geweldig, weer zelf gehoverd. Film en foto's komen nog.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. nwolsink

    nwolsink Guest

    Het is ook geen zinnige discussie, ik denk alleen dat piloten het wel sneller oppakken, niet dat ze er meteen zonder brokken mee wegvliegen.
     
  14. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Het schijnt andersom wél sneller te gaan, als je model vliegt/hebt gevlogen en dan helipiloot wordt, iemand daar nog ervaring mee? Volgens voorlichters van de heli-opleiding kwam dat door een verbeterde hand-oog coördinatie die je had verkregen door het modelliegen, tenminste, als je het een beetje kon.
     
  15. nwolsink

    nwolsink Guest

    Dat ging in mijn geval wel op, tevens weet je al wat je actie/reactie moet doen, alleen gaat het veel trager dan modelhelies en is de bediening anders.
     
  16. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    ppl/cpl opleiding

    Hoi Nick,

    @nwolsink, Heb net de papieren binnen voor ppl opleiding deze is overigens te betalen maar wil je je cpl daarbij behalen beramen ze de opleiding op een kleine 100.000,00 eurootjes berekend met de minimale vlieguren. Moet je toch een stevig salaris bij elkaar vliegen om dit bedrag terug te kunnen "zwoegen".
    Had wel gedacht aardig in de buidel te moeten tasten maar een "TON".
    Denk dat ik deze droom moet laten varen helaas. Alleen ppl is leuk voor de hobby maar als je echt commercieel wilt gaan vliegen is dit voor mij te hoog gegrepen:(.
     
  17. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    Misschien kan ik hierbij nog wat toevoegen over de professionele heli-opleiding; ben namelijk laatst naar een voorlichting geweest voor een opleiding commercieel helipiloot bij Heli Holland. Dat zwoegen valt namelijk best wel mee; als beginnend piloot verdien je bruto ongeveer 4100 euri. Ook krijgt 97% van de leerlingen daar vóór of direct na het halen van het diploma een baan :D Als je captain wordt, komt daar duizend overheen. Voor zover ik weet - ik weet echter de exacte voorwaarden niet - kun je, als je nog binnen anders een studiebeurs zou vallen, een deel van die ton na afloop terugkrijgen van de regering.
    Hopelijk was dit op een leuke manier informatief~
     
  18. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Helaas krijg je geen studiefinanciering.

    Heli Holland is door het ministerie van Verkeer en Waterstaat/ Divisie Luchtvaart erkend als
    Flight Training Organisation (FTO) maar niet door het Ministerie van Onderwijs & Wetenschappen.​
    Daarom vallen onze cursisten niet onder de Wet Studiefinanciering.

    Dit staat in hun info.

    35% eigen vermogen
    35% voorfinancieren heliholland
    35% voorfinancieren bankrelatie heliholland.

    Mocht je een baan als piloot/vlieger vinden mag je eerst flink wat jaren vliegen om je financiering en rente terug te betalen.
     
  19. mautje

    mautje

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    176
    Het is echt flauwekul dat je alleen bij HH terecht zou kunnen voor een opleiding. Ik heb 3 keer geprobeerd daar een vlucht te boeken maar werd nooit teruggebeld. (en ik heb gehoord dat CHC helemaal niet blij wordt als je bij HH je opleiding hebt gedaan...) Ik adviseer om als je wilt leren vliegen een paar lessen in nederland te nemen om te zien of je aanleg hebt (kan je bij www.rotarywings.nl doen) en dan vervolgens naar Bristow in Florida te gaan. (Helicopter Flight Training - Bristow Academy Inc) Bristow is de ENIGE buiten europa aanwezige flight school die JAA brevetten mag afgeven. Kijk maar eens op de website, dan zal je zien dat alles er echt veel goedkoper is!!!! Ik heb zelf 50 uur met een Schweizer 300 model op FSX geoefend en ben toen vervolgens gaan testvliegen bij Rob Evenhuis (Rotarywings). Goeie gast met zeer veel vliegervaring. Rob wist niet of het door FSX of door model helivliegen kwam, maar hij zei dat ik een bovengemiddelde oog-hand coordinatie heb... Ik heb gelest en vlieg nog steeds op een Schweizer 300 omdat die een toch stuk veiliger is dan een Robinson R22. Google maar eens op SFAR73, die zie je wat ik bedoel........
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2009
  20. Vinnie-Pinnie

    Vinnie-Pinnie

    Lid geworden:
    11 feb 2008
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Brabant
    Zeg niet dat je alleen bij HH terecht kunt,je hebt meerdere vliegopleidingen die overigens in Nederland dezelfde min.vlieguren eisen met dezelfde uurtarieven en dus enorm in je "buidel" moet tasten.Overigens je ppl halen is goed te bekostigen (20.000 à 25.000 euro) maar een volledige opleiding van ppl tot cpl en de min.vlieguren die daarbij horen om te slagen is 97.250,000 euro moet je wel in 1x slagen.
    Deze kosten komen erbij:
    - Praktijkexamen+afgifte kosten PPL/CPL/IR € 1.650,-
    - Landingsgelden € 5.200,00
    Dus in Nederland kostdeze opleiding tot beroeps een dikke "TON".
     

Deel Deze Pagina