vliegles voor kind van 10

Discussie in 'Beginners' gestart door bazz81, 15 apr 2013.

  1. bazz81

    bazz81

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    17
    Hallo iedereen,

    Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die een kind van 10 (sept wordt hij 11) vliegles kan en wil geven, en dan graag regio zeeuwsvlaanderen of net over de grens in belgie.
    De lokale vliegclub accepteerd pas leden vanaf 12, hij zit op dit moment wat minder lekker in zn vel, en kan zich slecht zelf vermaken zonder een spelcomputer of tv.
    Hij heeft lichte vorm van adhd/autisme, niet iedereen merkt dit aan hem om dat het echt een lichte vorm is.
    Het leek ons leuk om na zon speelgoed vliegtuigje van nikko hem te laten beginnen met een easystar oid.

    Graag hoor ik of er iemand is die ons wil helpen! als die persoon ook auto liefhebber is kan deze een keer meenemen in mijn 2e auto (redelijk exclusief, spartaans rijden)
     
  2. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Woon zelf in het hoekje belgie/zeeland, maar zit bij een vliegclub vlakbij wouw.
    We hebben daar volgens mij geen minimale leeftijd, maar denk dat dat wat te ver rijden is voor je?

    Is je zoon al aan het simmen? (kan ik zeker aanraden)

    Overigens zou ik als je serieus met de hobby aan de gang wil, een easystar of bixler pakken (of easystar 2, of Bixler 2)
     
  3. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Voordat hier hele verkeerde conclusies getrokken worden, met "simmen" wordt hier het leren vliegen met een vliegsimulator bedoeld en niet het treurig voor je uit zitten te kijken ;-)

    Er zijn een aantal speciale vliegsimulatoren voor radiografisch bestuurd vliegen, waarbij de piloot niet 'ín' het toestel zit (zoals b.v. bij de Microsoft fligthsimulator) maar gewoon 'op de grond' staat en naar zijn vliegtuig kijkt.
    Het is een goede manier om de juiste reflexen aan te leren, maar vervangt het echte RC-vliegen niet. Ik gebruik zelf nog bijvoorbeeld easyFly4 maar ook b.v. Phoenix is een mooie of RealFlight.
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik woon niet in de buurt (Zuid Limburg), maar heb wel ervaring met het opleiden van ADHD/Autisme mensen tot modelvlieger. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit niet gemakkelijk is en niet voor iedere modelvlieginstructeur is weggelegd.
    Het is ook nog niet gezegd dat jouw zoon na een gedegen opleiding 100% alleen zelfstandig kan vliegen, maar dat kun je zelf denk ik ook wel inschatten naar hoe goed jij je zoon kent. Mijn zoon die ook ADHD/autistisch is kan het in elk geval niet. Hij heeft veel hulp nodig in het plannen en orde houden. In paniek situaties gaat het ook vaak fout en verliest hij zijn geduld en wordt boos op alles en iedereen. En ja, dan zou die zender ook nog wel eens door de lucht kunnen vliegen.................
    Houd in elk geval rekening met het feit dat dit soort mensen vaker zal crashen of in de problemen (geheugen overflow) komt dan een gezond iemand.
     
  5. bazz81

    bazz81

    Lid geworden:
    29 jun 2007
    Berichten:
    17
    Bedankt voor de reacties zo ver. Wat is de meest geschikte sim om mee te beginnen?
    Ik denk (voor zover ik dat kan inschatten) dat het hem goed te leren is. Als hij ergens interesse in heeft, en gemotiveerd is pakt hij het vaak snel op.

    Wouw is inderdaad wel behoorlijk eindje weg, dus ik hoop dat er anderen zijn die dichterbij wonen die kunnen helpen.
     
  6. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    realflight of phoenix is denk ik wel een goede om mee te beginnen :) kosten wel wat (maar daar is ook creatief mee om te gaan evt) maar dan heb je ook wat....

    En simulator heeft mij het vliegen geleerd, en heb daarna eigenlijk prima kunnen vliegen in het echt (eerste paar keer wel aan de leerling-leeraar kabel voor de zekerheid)

    Het scheelt je een boel crashes... dus bespaart een hoop geld!!!

    PUS, het is leuk voor in de winter als je buiten niet kunt vliegen :D aangezien er heel veel verschillende modellen voor te downloaden zijn!!

    Misschien trouwens handig om je woonplaats in je profiel te vermelden, dan weten we waar in zeeuwsvlaanderen je zit :)
     
  7. Forward18

    Forward18

    Lid geworden:
    18 apr 2013
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb op dit moment phoenix. Dit is een goede sim om te beginnen
    EN zoals al gezegd wordt een easystar is een erg goede keuze.
    (heb ik ook mee leren vliegen)
    Ik zou je bij onze club (MVC swentibold) zo aan het leren krijgen maar helaas is Zuid-Limburg (NL) ook een beetje er ver voor je:\
     
  8. Gradje 49

    Gradje 49

    Lid geworden:
    14 mrt 2005
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Eindhoven
    Hallo Bazz,als je zoon met een simulator aan het werk gaat ,hou er dan rekening mee met de stick bezetting(mode1/2/3 of 4).
    Even na vragen op de plaatselijke club(anders leert hij het misschien aan op een andere bezetting als op de lokale club,en dat is dan weer lastig)

    Gerard
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je mode 2 pakt, komt het doorgaans goed...
    dit is gas en roer links, aileron elevator rechts.
    ook veel helivliegers vliegen hiermee
     
  10. marcelvdwart

    marcelvdwart

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Rosmalen, NB
    Bazz81,

    informeer bij mogelijke clubs in de buurt welke mode zij vliegen, het is wel zo handig dat als hij les krijgt, hij niet opnieuw een hele andere mode hoeft te leren. Phoenix is prijstechnisch een prima sim,
    wil je goedkoper, probeer dan eens Clearview RC flightsimulator.
     
  11. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik ben bang dat jij je toch zwaar vergist, in die club is niemand capable om iemand met een stoornis in het authisme spektrum te helpen. Ze waren zelfs niet capable om Teun te helpen waardoor hij met de hobby gestopt is.
    Zover ik weet is er maar een redelijke instructeur en die is maar spradisch aanwezig en wil dan ook zelf vliegen, de anderen zijn niet echt bij machte om mensen een gedegen modelvlieg opleiding te geven.

    En maar goed ook, vanaf Augustus is jullie veld een slagveld door het omleggen van het persriool en daarna door het saneren van de oude stortplaats naast het veld, jullie krijgen dan pas ergens in November 2014 een "nieuw" veld....... (zie voor meer info: http://www.denieuwegrensmaas.nl/presentatie/130318-presentatie-schipperskerk-hr.pdf pagina 7 voor de planning en 9 voor de tekening waar het riool loopt. Deze presentatie stamt van 18 maart 2013.)
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voordat je dingen gaat kopen...
    Ga met hem naar de club in de buurt.
    Waarschijnlijk hebben ze wel een clubtrainer en vraag of hij daar eens mee mag vliegen.
    Als hij dat leuk vind en zich wat kan concentreren, vraag dan hoe ze daar vliegen, welk merk zender, welke Mode (gas links of gas rechts) en ga dan pas naar de winkel om een simulator te kopen.
    Leer hem meteen op de mode die bij zijn (toekomstige) gebruikt wordt.
    Zelf ben ik niet voor simulators, je leert heel makkelijk verkeerde dingen aan en afleren is moeilijker dan aanleren.
    Maar als er echt geen andere mogelijkheid is dan moet het maar.

    Ik denk dat ik hem wel aan het vliegen kan krijgen met een trainermodel alleen Amsterdam is nog een stukje verder dan Limburg.
    Je kan eens proberen contact op te nemen met de KNVvL afdeling modelvliegsport.
    KNVvL Modelvliegsport
    Misschien dat ze ervaring hebben met dit soort dingen.

    Succes, en niet opgeven!

    Gert-Jan
     
  13. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    Nou nou nou, mensen die autistisch zijn hoeven niet gelijk heel andere personen te zijn (om ze iets te leren dan he). Bij mij is het ook getest, bleek op het randje en daarom niet zo te zijn, puur omdat ik er mee om heb leren gaan (voor zover dat dan mogelijk is). Maar even simpelweg, het hoeft niet moeilijker te zijn, soms zal het wel zo zijn dat er een keer wat uitgelegd moet worden op sociaal gebied:) en je even duidelijk te zijn in wat je wilt is ook belangrijk. Voor de rest als hij wil is het echt niet moeilijker. Maar daar licht dan ook een groot punt, willen. Wil hij het dan is het geen probleem, wil hij eigenlijk gewoon weg dan moet je hem laten. O ja, geef natuurlijk duidelijk aan wat je wilt gaan doen. Nou kan ik natuurlijk niet oordelen over die club. Dat klopt, misschien een andere club zoeken die wel bereid is.

    edit; lees nou net zelf dat het een lichte vorm is......
     
  14. Frazzy

    Frazzy

    Lid geworden:
    20 jan 2012
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Riethoven
    Ik ben autist, en autodidact piloot.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voordat het op een discussie over autisme uitloopt..
    Volgens mij moet er hoe dan ook een klik zijn tussen instructeur en leerling.
    Dat is bij iedereen zo en volgens mij in sterkere mate bij mensen die een vorm van autisme hebben.
    Als die klik er is dan zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om iemand te leren vliegen.

    Wat ik vreemder vind is die leeftijdsgrens van 12 jaar.
    Ik heb kinderen van een jaar of 8-9 beter met modellen zien vliegen dan hun vader.
    En het is ze ook te leren, weet ik uit ervaring.
    Het lastigste is dat ze niet weten wat links en rechts is, dus dan doe je maar een groen en een rood armbandje om.

    Maar iemand van bijna 11... ik zie het probleem niet.
    OK, verzekeringstechnisch misschien maar zolang er een instructeur verantwoordelijk is voor de vlucht is men waarschijnlijk wel KNVvL gedekt.

    Ik zou toch eens een goed gesprekje aangaan met de club en dan dat lichte adhd/autisme even niet noemen maar gewoon vragen of hij een keer aan de kabel mag lessen en kijken of hij het leuk vind.

    Grts Gert-Jan
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    In grote lijnen heb je gelijk, maar het gaat in deze niet om de leerling, maar om de instructeur, de meesten overspoelen de leerling met heel veel info en zelfs in paniek situaties doen ze dat. En dan lopen de leerlingen vast. Helaas allemaal zelf op een heel harde manier moeten ervaren en we hebben er nog dagelijks mee te maken. Lees mijn eerste bericht maar eens in deze draad.
     
  17. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    gelukkig kun je nu iemand met een duo systeem leren vliegen zodat dergelijke leden het een stuk makkelijker krijgen, en daarbij, komt de ondersteuning van een simulator, wat nog veeel meer gemak betekend voor een instructeur,, lijkt het me geen probleem om iemand te leren vliegen., en zoals gezegd, niet iedere autist is het zelfde.

    we leven niet meer in de steen tijd..
     

Deel Deze Pagina