Vliegt ie of vliegt ie niet

Die Easystar:

• gaat recht de grond in

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    239
Easystar, vliegklaar zonder accu 531 gram.
Motor: Standaard Permax 400 6V. Prop: Graupner CAM Slim 6x3".
easystar531gramqg9.jpg

Normaal accupack 7x1400 mAh NiMh, 180 gram (+ 531 gram Easystar = 711 gram TOTAAL).
nimh1400180gramuu5.jpg

Nieuw accupack 7x4200 mAh, 500 gram (+ 531 gram Easystar = 1031 gram TOTAAL).
nimh4200500gramju5.jpg

Pollvraag: Vliegt de Easystar met die accu van 500 gram en 1031 gram totaalgewicht?
Spelregels: geen ingewikkelde wiskundig/aerodynamische berekeningen posten, gewoon stemmen op het gevoel en sappige opbouwende/afbrekende commentaren geven. :wink:

Heren medevliegers, breng uw stemmen uit!
(In ieder geval binnenkort filmpje om te laten zien wat de resultaten waren... :P )

Als het zwaartepunt goed komt met die grote accu vliegt hij ermee! Welliswaar moet hij sneller vliegen om niet te stallen en zal het vermogen in verhouding minder zijn maar het moet zeker kunnen! :D

UIteindelijk vliegt hij het beste met de kleine accu, ik heb heel veel geexperimenteerd met de EZ en hij vind bijna alles goed! 8)

een zeer vergevend kistje op dat gebied!

gr,

niels

Dat gaat wel vliegen denk ik. Verticaal zal 't niet gaan, maar dat hoeft toch ook niet?

Waarom zou hij niet vliegen?

Hier vliegt er eentje rond als fototoestel en die is ook gewichtig. Als de camera niet mee gaat dan moet er een flink gewicht aan lood voor op de neus geplakt worden. Ik dacht dat die easystar ook rond de 1000 gram weegt.

Die gaat vliegen. (mocht je hem onverhoopt toch crashen, vergeet dan niet van er een filmpje van te maken, dat vinden ze leuk hier :wink: )

zoals iedereen hier al verteld .
een ez vliegt met bijna elke aandrijving. accu .
ik heb er zelfs mee gevlogen met 350mah cellen .
multiplex was /is de eerste die dit goed voor elkaar had /heeft.
de rest van de elektro tuigjes moest altijd meer cellen ed
groet wiebe.

Theo Coenen zei:
Waarom zou hij niet vliegen?

Hier vliegt er eentje rond als fototoestel en die is ook gewichtig. Als de camera niet mee gaat dan moet er een flink gewicht aan lood voor op de neus geplakt worden. Ik dacht dat die easystar ook rond de 1000 gram weegt.
De topics over die fototoestellen heb ik hier ook gezien maar ik dacht toch dat dat altijd ging over Easystars met brushless / 3 cellen LiPo?
Ik zit nog altijd met mijn standaard motortje met iets betere prop, en maar 8,4V...

Het idee 'voelt' goed aan, in de zin dat ik aanvoel dat de Easystar het zou moeten aankunnen...
Staat tegenover dat van 711 gram naar 1031 gram een enorme gewichtsvermeerdering is van 45%!

Ik twijfel nog tussen 2 antwoorden maar ga het in ieder geval proberen, wat de gevolgen ook mogen zijn :lol:

morgoth924 zei:
mocht je hem onverhoopt toch crashen, vergeet dan niet van er een filmpje van te maken, dat vinden ze leuk hier :wink:
Zoals beloofd in mijn openingspost, mijn cameravrouw zit nu al te lachen :P

Die gaat wel vliegen !
Zorg er alleen voor dat je een mooie dag uitkiest voor de eerste vlucht, mischien met een klein beetje wind voor wat extra lift.
En zorg ervoor dat het CG goed ligt.

Succes !

René

Sadkingbilly zei:
Vandaag een perfecte dag voor een testvlucht; weinig zon, weinig wind en goed zicht. Kom op met dat filmpje! :D
Hmmm, hier waait het anders behoorlijk, genoeg voor mij om niet te vliegen vandaag :|
Van de andere kant, meer gewicht, minder windgevoelig :mrgreen:

Commander Clumsy zei:
Spelregels: geen ingewikkelde wiskundig/aerodynamische berekeningen posten, gewoon stemmen op het gevoel en sappige opbouwende/afbrekende commentaren geven. :wink:

Ik heb er alle vertrouwen in dat ie zal vliegen. Ik betwijfel echter of je zonder aanpassing je zwaartepunt goed krijgt :? Accupack moet waarschijnlijk verder naar achteren dan deze (zonder aanpassing) in de EZ kan om CG in orde te krijgen. Oplossing (als je geen lood in staart wilt natuurlijk) ruimt creeeren in romp onder de vleugel (de ruimte onder de canopy groter maken) of de accu omsolderen, twee cellen op elkaar zodat ie korter wordt en zwaartepunt van accu verder naar achteren te plaatsen is 8)

Ben benieuwd, laat ook even weten hoe je met CG uitgekomen bent en wat je eventueel aangepast hebt :D

Vanavond moet het gebeuren!
Er staat hier een aardig briesje maar hoe meer hoe beter, lijkt mij... ik zit inderdaad vooral met schrik dat dat grote gewicht niet voldoende vliegsnelheid krijgt voor het de grond raakt. :|

Zwaartepunt is zoals verwacht nogal een probleem: hier ligt het op 1 cm van de vleugelvoorrand, recept voor een instant-crash.
Het accupack kan nog een drietal centimeter naar achteren maar dat is niet genoeg; ik zou de romp moeten uithollen maar dan zitten de servo's in de weg.
En gewicht in de staart toevoegen zie ik al helemaal niet zitten :lol:
easy4200mahcog1hm4.jpg

Hier ligt het zwaartepunt perfect maar de accu dan weer wiebelig, omsolderen zie ik niet zitten want het is splinternieuw gekocht voor een ander vliegtuig.
De oplossing zal uit veel gebruik van tape bestaan :P
Cockpitkapje blijft thuis of ik moet er een gat voor de accudraden in maken, nog wat luchtweerstand erbij.
easy4200mahcog2oz9.jpg

Met dank aan de cameravrouw voor het lenen van de vingers.

Verder draait het motortje niet 100% lekker. Ik denk dat het asje een beetje krom is of dat er iets met de prop is, in ieder geval verbruikt hij veel meer de laatste tijd.
Maar ja, we gaan er natuurlijk niet verstandig snel een ander motortje in steken :mrgreen:
Het 4200 mAh NiMh-pack is trouwens nog maar 1 keer geladen.

Dit gaat lukken, ik voel het! :hammer:

Een Easystar? Die vloog toch ook nog met een X-twin motortje? :D

(trouwens: die gele banen op de rechtervleugel vind ik erg mooi! Zo is een blauwe vleugel opeens bijna aantrekkelijk...)

Bart

Vliegt wel hoor op een 7 cell Sub-C pakket ....

zelf al gedaan met de EZ van een maat ...

Hou wel rekening ermee dattie heel wat moeizamer zal klimmen ....

zweven zal ie nog steeds als de beste doen ... :D

bdoets zei:
Een Easystar? Die vloog toch ook nog met een X-twin motortje? :D

(trouwens: die gele banen op de rechtervleugel vind ik erg mooi! Zo is een blauwe vleugel opeens bijna aantrekkelijk...)

Bart
Misschien iets voor een volgende poll: Hoeveel X-Twinmotortjes zijn er nodig om een Easystar te laten vliegen?
Ik zie het nu al voor me: een blauwe vleugel met 70 kleine propjes erachter :lol:
Die gele banen zijn vooral aantrekkelijk bij vliegen in schemerduister, dat blauw met wit is wel een héél foute keuze voor een beginnerstoestel... :roll:

Het accuprobleem min of meer kunnen oplossen, gewoon rechtop dus.
Zwaartepunt een centimeter te ver naar voren.
easy4200mahzwaartepuntbrf5.jpg

Intussen een dappere poging gewaagd maar het filmpje is nog aan het uploaden, ik moet iedereen nog even in spanning houden :mrgreen:

Ben zeer benieuwd :banana:
Ik kon vanavond hier niet met me Easy Glider de lucht in, teveel wind helaas.Hoop dat het met jouw Easystar jouw beter ging :D

Veel sneller dan verwacht (met dank aan Youtube) het filmpje:
[/media]

Vliegeigenschappen:
Bij de start een écht stevige zwieper gegeven, laten doorzakken en gehoopt dat het goed zou komen.
Het stijgen ging veel minder snel (duh) en tijdens scherp draaien moest ik goed oppassen dat ie niet afgleed. Het zwaartepunt lag natuurlijk ook veel hoger.
Loopings gingen maar ik moest heel veel hoogte voorzien (zie hem zakken in het filmpje..).
Met halfgas bleef hij boven, tegenover anders met iets minder dan halfgas. Een uur vliegen moet mogelijk zijn? ("Boring!" roept iemand in het filmpje :lol: )
Zweefeigenschappen kwamen in de buurt van een baksteen.
Landen: is me niet gelukt, bij de laatste looping kwam ik een meter tekort. Helaas stond dat niet op film. :P Maar ik denk dat een landing met power off héél kort zal zijn.

Conclusie:
Dit is een ideale setup voor als het stormt, dat gaan we binnenkort eens proberen!

PS: Achteraf ontdekte ik dat ik vergeten was de draadstang uit mijn vleugel te halen :oops:
Die 1031 gram wordt dus 1088 gram.
(heeft iemand het adres van Multiplex om bloemen te sturen)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back