Vliegtuig accu laden via auto accu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door pieter_oudenhoven, 19 mei 2016.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo,

    Ik wil graag mijn vliegtuigaccu's kunnen laden op het vliegveld, via de accu van mijn auto. Het gaat om een accu met 6 cellen, 4000mAh (de vliegtuig accu dan :)). Ik wil hem laden met 4A, dus maximaal 1 uur lang. De auto accu zal dus ongeveer 8A moeten leveren omdat zijn spanning de helft is van de lipo die ik wil laden.

    Vraag: is dit een acceptabele waarde voor een auto accu (ik heb een grote middenklasser)?

    Is het nodig/verstandig de motor (af en toe?) te starten tijdens het laden? Of is dat helemaal niet nodig?

    Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten, ten opzichte van het thuis laden via een 13.6V voeding?

    Alvast dank voor jullie adviezen!
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    telkens je je auto start, verbruik je net batterij. Om die effectief te laden, zou je moeten gas geven en hoog in toeren gaan. Wat ik nu niet ideaal vindt.
    Ik kan niet goed inschatten of je er nu veel of niet van vraagt... Ik denk dat het geen probleem is, maar is vingergevoel.
     
  3. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Een auto accu is niet echt geschikt om vaak en lang te gebruiken om te laden. In het NiCad tijdperk heb ik veel met een 12V accu lopen slepen om mijn cellen te laden. Ik had hiervoor een aparte auto accu gekocht. Deze accu hield het meestal minder dan een jaar vol (Ik vloog zéér regelmatig). Daarna ben ik overgegaan op tractie accu's en deze werkte veel beter maar was na twee jaar ook aan vervanging toe. Nu hebben we op de Club gelukkig 220 en kan ik met een zware voeding werken. Incidenteel zou ik wel met de accu van de auto kunnen laden maar ik zou het zeker niet regelmatig doen.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Je vliegaccu laden in de auto kan wel maar is naar verhouding erg duur. Je moet de motor laten draaien want alleen de accu van je auto gebruiken is inderdaad niet echt aan te raden. Als je niet anders kan een keer geen kwaad maar het moet niet de normale manier van laden zijn.
    Veel gas geven om te laden hoeft bij de meeste moderne auto's niet meer. Zo ongeveer 1200 omw/min. is meestal ruim voldoende. Bij dat toerental kan de moderne generator in een auto al een flinke stroom leveren, zeker voldoende voor jouw lader.
    Je wilt een 6S accu laden met 4A. Dan moet je er wel rekening houden dat de lader niet 8A maar om en nabij de 10A uit de auto (accu) zal trekken. Ten eerste heeft de lader zelf ook een beetje stroom nodig en de schakeling in de lader die de spanning moet verdubbelen kan dat ook niet zonder verliezen.
    Jouw auto zal waarschijnlijk een 55Ah accu hebben. Dat betekent dat je in theorie de vliegaccu er 5,5 keer mee kan laden. In de praktijk zal dat echt niet meer dan 4 keer zijn, dan zal de accu leeg zijn! Als dat gebeurt zal je de auto motor er ook niet meer mee kunnen starten! Zorg dat je startkabels bij je hebt. ;)
     
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank voor jullie reacties! Laden via een auto accu is dus toch niet zo aantrekkelijk, als ik bovenstaande zo lees. Ik was ook niet van plan om dit mijn normale manier van laden te maken, maar meer voor een extra vluchtje op een mooie dag. Ik heb 4 accu's, die ik altijd volgeladen mee naar het veld neem. Maar 4x vliegen op een mooie dag is net wat te weinig. Dus ik dacht aan hooguit 1 of 2 ladingen extra via de auto accu. Ik begrijp dat het niet ideaal is, maar wel mogelijk. Mits met mate toegepast.

    Net eens even gekeken, en mijn auto accu is 80Ah. Dan zit ik met maximaal 2x een lipo laden nog wel veilig denk ik?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Met een accu van 80Ah (diesel motor?) zou je naar schatting vijf tot zes vliegaccu's kunnen laden. Wanneer je er dus één of twee mee laad voorzie ik niet echt problemen.
     
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, het is inderdaad een diesel. Ok, bedankt voor de info!
     

Deel Deze Pagina