Vliegtuigvlieger? Simulator = zonde geld (vind ik) (niet meer)

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door hezik, 11 nov 2008.

  1. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ja, ook al is het niet helemaal zoals de werkelijkheid, ik vind het zeker een aanrader, zeker voor beginners maar ook voor gevorderde, als je bijv. een nieuw figuur wilt oefenen kan je dat makkelijk op de sim doen zonder te crashen!
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    O? Het crashen gaat anders ook prima op een sim..
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.731
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hoe denk je anders dat Niek dat ooit had moeten leren?:rolling:;)
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Het crashen ook oefenen op de sim.. daar was ik nog niet opgekomen.

    Hoe wordt een crash gejureerd? Het toestel dient onder 90 graden de grond te raken, 1 punt aftrek voor elke 15 graden afwijking?
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Je kent de regels toch wel hezik? 0 voor t bedoelde figuur,
    en 0 voor de rest vd figuren als je niet meer verder kunt...
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Staat er niets in die regels over flauwe grappen?
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bij AM geloof ik, iets met orgineliteit..
     
  8. gixxer

    gixxer Guest

    welke sim gebruiken jullie?? mijn aerofly deluxe jureerd namenlijk niet :( en ikke maar zo mooi mogelijk proberen te crashen :p
     
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    simolater is super, heb zelf phoenix.

    Moet wel zeggen ik game+ heb een leuk scherm staan dus ook een grafische kaart die alles high draaid en het ziet er zeer realistisch uit.

    Ook het vliegbeeld klopt aardig.

    Weet niet wat je ervaart maar je moet wel een beetje fatsoenlijke vga hebben.


    Ik zeg niet dat elk vliegtuig even realistisch is maar oefen kun je er zeer goed op zeker landingen enzo met wat wind.
     
  10. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik gebruik ook Aerofly. Werkt prima. Ik heb alleen wel de simulatiesnelheid op 130% staan. op 100% vliegen/reageren de grote kisten veel langzamer dan dat ze in werkelijkheid doen.

    Verder vind ik hem aardig realistisch qua vliegbeeld. Als ik een figuur op de sim oefen kan ik hem vrij snel ook met een echte kist vliegen.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Tsja, ik blijf tegen onrealisme aanlopen, maar mss ben ik gewoon teveel een zeiker dan :p

    Het filmpje van hoe ik het indoorprogramma op de sim vloog, staat hier wel, ik heb het gister nog weer in het echt kunnen doen, hebben weer een hoop mensen kunnen zien dat het in het echt er nog niet op lijkt.

    Los daarvan.. bij gebrek aan trainingsmogelijkheden en omdat ik stiekum minder eigenwijs ben dan mensen denken.. heb ik in de tussentijd veeeel geoefend op de sim. Ik merk daar qua verbetering in het echt niets van; wat er nu verbeterd is in het echt, was ook zonder sim zo verbeterd.

    Ter vergelijk.. op de Sim kan ik nu het indoor B programma ongeveer net zo vliegen als in dit topic het C programma op dat filmpje. Niet supernetjes dus, maar zeker ook niet slecht. In het echt zou ik bij het inzetten van die cirkel met 1 rol al gecrashed zijn voordat ik de 1e meskantpositie gehaald heb, waarschijnlijk.

    De simulator-yak kan ik bv. ook minutenlang 'echt' laten torquen, dus zonder rolroeren te gebruiken laten rollen door motormoment.

    Als er mensen zijn die in het echt een Jet bezitten en de sim realistisch vinden.. dan mag ik die jet vast wel even lenen. In de sim kan ik daar een schitterende vliegshow mee vliegen..
     
  12. Pixelfixer

    Pixelfixer

    Lid geworden:
    19 okt 2007
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Leiden
    Mijn ervaring met simulators

    UPDATE: ik zie net dat ik de naam van dit draadje niet goed heb gelezen: "Vliegtuigvlieger?..." Mijn bericht gaat wat off-topic meer over heli simmen. Ik zal voortaan beter opletten.

    Ook ik blijf een simulator absoluut aanraden, en niet alleen voor beginners. Sommigen zijn inderdaad nogal aan de dure kant en wat minder realistisch, maar je kunt met goede instellingen een hoop bereiken en een snelle pc met een groot scherm maakt elk spel meestal wel beter/realistischer. Ik vind wel dat je je eigen zender op een simulator aan moet kunnen sluiten (mits het een beetje zender is natuurlijk), zo kom je dichterbij de realiteit en heb je er het meest aan. Dit is met name belangrijk als je voorbij de hover fase bent.

    Ik heb aerofly en realflight vrij vaak gevlogen, en ik vind ze geen van beiden geweldig (voor heli's in ieder geval, ik heb te weinig ervaring met vliegtuigen voor uitspraken), zeker niet voor het geld. Met name als je met kleine heli's vliegt (450 of zelfs kleiner) dan mag je de simspeed aanzienlijk verhogen in bijv. aerofly naar zo'n 165%, afhankelijk van het model, wil je dat de heli een beetje meer zoals in het echt vliegt. Maar je moet ook een hoop andere zaken goed afstellen zodat het model zoals je eigen heli voelt. Ze zijn echter wel een van de goede simulators, maar naar mijn mening gewoon niet de besten voor het geld (voor rc heli vliegen).

    Ik raad persoonlijk phoenix rc aan. Relatief goede prijs, mooie graphics, makkelijk en uitgebreid in te stellen en behoorlijk realistisch. Je gebruikt ook gewoon je eigen zender op de dongle en het signaal is zuiver (in ieder geval met een dx7 eraan gekoppeld). Loopt ook gewoon lekker, zelfs op vista. Reflex heb ik nog niet gevlogen, maar goed die kost weer een stuk meer.

    Het probleem met simulators is meestal dat men het zelden net zo leuk als vliegen vindt, waardoor ze er uiteindelijk (te) weinig gebruik van maken, en dan zijn een paar extra lipo's o.i.d. een beter idee. Het ligt allemaal aan jezelf en ook aan wat je heli kost en aan wat je te besteden hebt. Zo'n 100 euro voor een goede sim inclusief usb interface is niet veel als je 1500 euro aan heli hebt, maar het is wel nogal overkill voor een bijv. een walkera fixed pitch heli. Zo'n heli kun je eigenlijk zien als een hele realistsiche simulator voor de prijs, alleen moet je bij een crash wat meer doen dan 3 seconden wachten of op enter drukken... Je leert veel van zo'n heli, maar het kan erg frustrerend zijn.

    Ik heb het geld voor de sim er in ieder geval driedubbel en dwars uitgehaald en een stuk sneller redelijk en zelfverzekerd leren helivliegen dan zonder sim het geval zou zijn, en ik gebruik het nog altijd.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2008
  13. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Moet je op AFPD het weer eens slechter laten worden (meer wind, gusts etc.) dan is het een heleboel lastiger. Voor wat betreft de grote, ik hang een projector aan de pc en heb een hele wand om op te vliegen. Komt dicht in de buurt van het echte werk dan, majaa de EZ* was een betere les uiteindelijk.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Als je soms een grote mond hebt, zul je soms ook moeten terugkomen op je woorden.

    Dat is hier het geval. Ik heb na dit topic heel veel Aerofly gebruikt om mijn AeroMusical voor indoor te oefenen, en vandaag heb ik deze dan voor het eerst in het echt gevlogen. Het stikte uiteraard nog van de fouten en onvolkomenheden, maar de basis klopte en dat kwam louter door het oefenen op de simulator.

    Ik vind nog steeds simulatoren te duur en vind ook het vlieggedrag van veel, zo niet allen, simulatorvliegtuigen op zichzelf niet realistisch, maar moet dus domweg toegeven dat het voor het oefenen van nieuwe figuren of dingen die je nog nooit gedaan hebt, wel werkt. Ik blijf erbij dat voor F3A trainen voor buiten, de sim weinig tot geen nut heeft (tenzij het dus is om nieuwe figuren te leren), maar in feite heb ik vandaag zelf mijn ongelijk aangetoond dat een simulator nutteloos is..

    Bij deze dus.. :)
     
  15. matzes

    matzes Guest

    Hallo,
    Ik wil deze simulator kopen voor maar €20,-
    E-Sky Simulator

    Is dit aan te raden??
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik gebruik hem zelf en het lijkt mij prima om te beginnen maar heb nog geen real flight ervaring...
     
  17. razor

    razor Guest

    word ik verwijdert?
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Als moderator:

    Ja, dat soort berichten worden verwijderd. Ik heb je er ook een PB over gestuurd maar je was sneller dan dat, blijkbaar.

    Verdere communicatie over het verwijderen, graag via PB's en niet in dit topic.

    Nu verder met deze discussie :)
     
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nee, ik raad het je niet aan. Ik zou een kabel kopen voor je eigen zender, kan voor ongeveer dezelfde prijs of zelfs minder als die simulator zender.
    Met je eigen zender oefenen is veel meer waard da met zoon onding.
    Ze zijn daarnaast vaak niet precies en slecht gebouwd.

    De sim zelf is legaal gratis te downloaden.
    DealExtreme: $7.48 USB FMS Simulator Cable for Futaba and ESky Remote Controllers is goedkoper en kun je je eigen zender gebruiken.

    Maar fms is eigenlijk alleen goed om de absolute basis te leren, dat je zonder probleem weet wat je hoogteroer, rolroer, rudder en gas is en ongeveer wat het doet.
    Maar zodra je dat doorhebt is het goed om een wat betere sim te gaan gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  20. cessna66

    cessna66 Guest

    wat voor grafische kaart?
     

Deel Deze Pagina