Vliegwiel generator, een paar vraagjes

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 27 apr 2017.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En een project in de Oosterscheldekering.
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Benjamin,
    Als je ooit op die 7,25" een stoomgenerator gaat maken om de verlichting te laten werken ontkom je niet aan wat Ohm en amp gegevens om uit te rekenen of de generator voldoende vermogen zou kunnen leveren.

    Hoort er eigenlijk wel op bij die 23er van je.
     
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  4. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Dat is waar john, alhoewel ik dat echt wel simpel wil houden hoor. Ik had natuurlijk al eens zo'n turbine gemaakt en dat ging goed, ik stel me zo voor om dat vertraagd aan een kleine dynamo te koppelen en het geheel in een klein pakketje te maken, voor onder in de br23. Een paar volt voor een paar lampjes in de cabine van de loc.

    Maar jouw materie is te hoog voor mij John, wat jij daar hebt is een ingewikkeld ding en ik ken mijn grens... Ik ben technisch sterker en elektronisch minder haha.....

    Mvg
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik heb nog eens wat test werk gedaan.
    Geen positief resultaat.
    Gelijkrichter op de uitgang, gelijkspanning naar rotor en draaien maar met de boormachine, 0,000 volt. Helaas.

    Alleen als ik een spanningsbron op de rotor houd dan komt er aan de stator kant een iets lagere spanning uit.
    Ook geprobeerd om met spanning op de rotor op te starten, naar zodra de hulpspanning weg valt, valt alles weg.
    Hier nog wat foto's van het ding. IMG_20170502_214603676.jpg IMG_20170502_214615731.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is de kans groot dat de wikkelingen niet goed liggen.... (dat de statorspoelen elkaar tegen werken, of dat bijvoorbeeld de rotorpolen per ongeluk niet afwisselend liggen).

    Kun je testen, door een kleine gelijkstroom op de rotor te zetten en te controleren of de spoelen afwisselend N en Z zijn en er niet per ongeluk twee N spoelen naast elkaar zitten.
    Ditto voor de stator.

    Als daar fouten gemaakt zijn, gaan de opgewekte spanningen in de afzonderlijke statorspoelen elkaar tegenwerken, hou je maar een heel kleine resulterende spanning over en valt het ding dood.
     

Deel Deze Pagina