Vliestroom Model SlipWay

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door gerraldpeters, 20 mei 2018.

  1. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Hallo Allemaal.

    Het is eindelijk zo ver, ik ben begonnen aan de Vliestroom van Model Slipway.

    Ik zal hier een bouw verslag gaan bij houden.

    Maar aller eerst heb ik een paar vraagjes voor jullie, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    1. Het is voor mij eigenlijk de eerste keer dat ik een pre-made romp gebruik, en mijn vraag is hoe kan ik het beste de centre lijn aftekenen?
    2. Wat ik ook heb gemerkt is dat the tekening dat bij de kit zit is niet op schaal in vergelijking als de werkelijk romp. Tekening is groter. Hoe zouden jullie dit oplossen? Zou ik de schaal factor moeten vinden, en die dan toepassen?
    Elk advies van jullie is van harte welkom.

    Heel hartelijk dank!
    Gerrald
     
  2. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Hoi Gerrald,
    Ik weet natuurlijk niet welke mogelijkheden jij tot je beschikking heb, maar ikzelf heb het geluk dat ik tekenaar ben, en de tekening kan inscannen.
    Dan in een tekenprogramma inladen en aan de hand van de originele lengte verschalen.
    Zodat de tekening in het programma 1 op 1 afgebeeld staat.
    En daarna in de gewenste schaal uitprinten.
    Misschien zijn er andere mensen die een andere oplossing hebben.
    Verder zou je kunnen informeren als je bovenstaande mogelijkheid niet heb, om bij een reproservice te informeren of hun de tekening op de juiste schaal kunnen krijgen.
    In ieder geval heel veel succes.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gerrald, Kun je voor en achter in de romp het midden inmeten en daar een rechte lijn tussen trekken? Dan heb je een centerlijn.
    Ter hoogte van de motoren zou ik daaraan een lijn parallel trekken. Altijd makkelijk om je aandrijflijnen uit te richten.
    Als je een scanner en een printer hebt zou je ook zelf deelprinten op schaal kunnen maken.
    Lengte van de romp en op tekening inmeten. Dan een stukje tekening scannen waar een meetbaar stuk van de romp op staat.
    Dan een print maken en die verhouding op elkaar delen en je scan procentueel verkleinen met een fotobewerkingsprogramma.
    De print daarvan moet dan de juiste grootte hebben.
    Een reproservice kan dat zonder mankeren met de gehele tekening voor je doen. Heb destijds een tekening in schaal 1: 50 laten printen.
    Succes ermee! Zie nu pas dat je in de US woont. Land van ongekende mogelijkheden toch? Gr. Klaas.
     
  4. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Heren, Allemaal heel hartelijk dank. Het is nu een beetje rustig op de werf. Later meer.
     
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    welkom Gerrald . ik ben benieuwd.!!!
     

Deel Deze Pagina