Voeding geschikt?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door JPV, 22 jul 2017.

  1. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    Hallo.

    Ik heb een Graupner Ultramat 18 lader waarmee ik een paar 3s drone-lipos laad, maar ook een lipo voor mijn heli van 6s en 5500 mah. Hiervoor had ik een 500 watt computervoeding van Dell, wat altijd prima gewerkt heeft, totdat die voeding vandaag van de tafel op de betonvloer stuiterde. Volgens mij is ie nu overleden.

    Na wat piekeren schoot me te binnen dat ik in een grijs verleden eens een voeding gekocht heb voor mijn modelbouw-boormachientje, dus de kast omgespit en het ding gevonden. De gegevens hierop luiden "regulated power supply" met een uitgang van 13,8 volt en 8 amp constant en 10 amp surge. Vraag is of ik deze voeding mag gebruiken om de Ultramat 18 van spanning te voorzien?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Om de drone accu's te laden zal die voeding waarschijnlijk wel voldoen. Als die ook 5000mAh zijn zal je voor het laden met 1C ongeveer 75W nodig hebben. Deze voeding kan net aan 110W continu leveren en heel eventjes 140W.
    Helaas ben ik bang dat die voeding niet voldoende zal zijn om een 6S 5000mAh accu met 1C te laden. Daarvoor heb je minimaal 150W nodig. Natuurlijk kan je langzamer laden dan heb je minder vermogen nodig maar dan duurt het laden wel erg lang.
    Je zal dus moeten uitkijken naar een nieuwe voeding of die oude voeding laten nakijken, misschien is hij te repareren. Als dat niet te veel moet kosten is dat ook een optie.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ken die voedingen waar jij het over hebt, 8A continu, ik heb ze verkocht.
    Ik kan je verzekeren dat ie dat niet aankan.
    Er zijn her en der goede servervoedingen te koop.
    Misschien dat Gerben (forumnaam) er nog wel wat heeft.
    Die leveren met gemak 20A.
     

Deel Deze Pagina