Voeding voor ultramat 12

• Topicstarter Topicstarter Marcovd
  • Startdatum Startdatum
M

Marcovd

Guest
Hallo, ik zit in oude dozen te zoeken en heb tot nu toe gevonden:

Oude compaq laptop voeding:
Maximum output
V 16,5
A 2,6
W 27

350ATX Voeding:
Output 350W
...
+ 12V 12A YELLOW
...

Microsoft FF Wheel Adapter:
Output 12V 1,3A

Bij mijn ouders liggen verder nog wel een paar AT voedingen als dat gemakkelijker blijkt.

Wat kan ik nu het gemakkelijkste gebruiken om mijn ultramat aan te sturen? De Compaq voeding? Hoe zorg ik dat de spanning lager gaat liggen? Met een weerstand? Anti-parallel schakelen van diodes? Ik heb ook een soldeerbout liggen en wat tin en hars. Valt dit zelf te klussen?

Alvast bedankt,

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vermoed dat je de laptop voeding niet kan gebruiken omdat de stroom die hij kan leveren niet zo veel is. Ook de adapter zal onbruikbaar zijn omdat ook die te weinig stroom kan leveren.
Blijft over de ATX voeding, die kan voldoende stroom leveren. Om een computer voeding te kunnen gebruiken moet je wel enkele "modificaties" uitvoeren. Er is al een lange draad op dit forum waar dit allemaal in wordt besproken.
Kijk maar eens in DIT draadje. Met de zoekfunctie kan je nog meer vinden.

Ik heb onderhand diverse voedingen geprobeerd, waaronder een oude voeding, en de 350watt computervoeding. De computervoeding kan prima mijn zenderaccu op 2A opladen (21watt lamp op de 5v), maar op de lipo accu met de balancer er tussen geeft de ultramat 12 consequent een contact break aan. Ik ga natuurlijk de balance kabels op fouten nalopen maar alles had ik vantevoren doorgemeten dus zou het inkorten van die kabel (is nu een oude 80cm ps2 kabel) nog zin hebben?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij laad nu een lipo op met de omgebouwde voeding. Het leek er op dat de balancer in de war raakte van de 5 pinnetjes die ik als plug gebruikte (een of andere 5 pins plug van een ps2 muisprintplaat). Toen ik de 5e plug wegknipte en aan de voeding hing deed hij het perfect!

Waarom kunnen die eikels niet gewoon een universeel balance plug systeem gebruiken? Dit geklooi heeft mij een week geduurd.

Back