Voerboot karpervisser zoekt techneuten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door hulpgevraagd, 26 aug 2012.

  1. hulpgevraagd

    hulpgevraagd

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    10
    Goedendag allemaal!

    Disclaimer: Voordat het hier helemaal los gaat met "gebruik de zoekfunctie" en "die rotvoerboten met hun frequenties" etc: Ik heb de laatste 3 dagen zo'n dikke 12 uur op alles gegoogled en alle termen/threads/posts op modelbouwforum doorgelezen, maar ik kom er dus gewoon niet uit met de vragen van anderen. Het is dus niet zo dat ik het niet geproberd heb :)

    Wie ben ik:

    Ik ben 36 jaar, fervent karpervisser, en in bezit van een voerboot. Deze voerboot is voorzien van een dieptemeter (ook wel fishfinder genoemd) van humminbird (de rf15). Verder heeft het een laadbak om voer te "droppen". Helaas heb ik totaal geen ervaring met elektrotechnologie (maar als je een website gebouwd wil hebben kun je me altijd vragen aangezien ik webdeveloper ben met een eigen webdesign bureau ;)). Dus de vragen die ik zo ga afvuren, komen van iemand die nog net weet hoe hij een lamp kan verwisselen, maar TOCH een nieuwe hobby ziet in de modelbouw. Mocht me dit gaan lukken ga ik het zeker vaker doen dus jullie moeite en energie om me te helpen is niet voor een "keertje" aanklooien.

    Wat wil ik doen (en waarom):

    Doordat ik vaak op troebel water zit, en water waar veel wier/planten op de bodem liggen is het voor mij als karpervisser belangrijk te weten of mijn lijn+haak+aas+voer niet in de war, of in het wier ligt. Over het algemeen duren mijn vissessies zo'n 24-72 uur. Een karpervisser haalt niet telkens op maar laat na het vinden van een goede plek zijn geprepaarde lijn/haak/aas/voer vallen en daar kan het dan als het moet 12uur blijven liggen. Ligt het dus in de war, of in het wier: zit je 12 uur lang van de natuur te genieten zonder ook maar kans op een visje aan de kant.

    Aangezien me dit nu met regelmaat gebeurd is heb ik het nobele plan om een draadloze camera op mijn voerboot te gaan monteren. En dat is nog niet alles. Deze camera wil ik door middel van een motortje met lier op afstand laten zakken naar de bodem (inspectie visplek) en weer laten stijgen (zodat ik bij terugvaren niet een anker achter me aansleep en de boot zwemmend terug moet halen).

    Wat heb ik aan apparatuur:

    - Voerboot: In de voerboot zit een ontvanger waarop staat: Graupner IR 14-kanal Micro-superhet R700 FM40. En de nummers 1 tot en met 7 met rechts daarvan contactjes. Daarnaast zit een Graupner speed-profi 40R 7.2v-12v/40a. Uiteraard een aantal servo's een bekabeling.

    De voerboot heeft 1 schroef, en 1 roer. Met de linkerstick van de zender bedien ik de schroef. Met de rechterstick vooruit/achteruit.

    Verder zit er een voerbak op. Die ik kan kantelen/legen door aan de draaiknop van mijn zender te draaien.

    Als laatste zit er een dieptemeter in de boot ingebouwd. Een sonareitje zit vast onder de boot en stuurt een signaal naar het ontvanger/lcdscherm aan de kant.


    - Zender: Ik heb een Graupner X-412 zender, 40mhz. Er staat FM transmitter op. Linksbovenop zit een switch die nu zo te zien geen functie heeft.
    Rechtsbovenop zit een draaiknop, hiermee draai ik de voerbak open en dicht. Verder dus de linkerstick voor het roer en de rechterstick vooruit/achteruit.
    Ik heb geen idee of deze zender te programmeren is, en zo ja, hoe ik dat dan zou moeten doen.

    - Dieptemeter aka fishfinder: Humminbird RF15 Fishfun Fishfinder, voerboot inbouw fishfinder set *-*Berns Voerboten

    - Onderwatercamera set: http://www.fishfun.nl/site/index.ph...ategory_id=34&option=com_virtuemart&Itemid=74

    Wat wil ik:

    - Uiteraard moet de besturing blijven werken: vooruit, achteruit, links, rechts, en de voerbak omkiepen.
    - De cameraset die nu met 20 meter draad werkt ombouwen naar een set die draadloos vanaf de boot het videosignaal doorzend naar de tv aan de kant (in de koffer dus).
    - Een manier om de camera met de zender te kunnen laten dalen en stijgen. Belangrijk is dat ik de camera moet kunnen laten stoppen. Dus als het 10 meter diep is dat ik hem op 9 meter kan laten hangen, en als het 2 meter diep is dat ik op 1.50 meter de camera kan laten hangen. Hierdoor ligt er dus niet 10 meter kabel op 2 meter diepte met het risico hopeloos verstrikt te raken. Kortom, er moet dus een stop op zitten. Maximaal wil ik ongeveer 10 meter diep kunnen halen, er zal dus ook 10 meter kabel op de rol zitten van de lier.

    Een voorbeeldje van een dergelijke constructie: Fish-Master | Unterwasserkamera - Unterwasserkamera | No. 1 in fishing electronics

    Ik heb inmiddels zo'n 30 verschillende a/v zender ontvanger combis/sets gezien, maar geen idee wat ik nu nodig heb. De zender van de camera zal in de boot zitten dus niet onder water. De antennes zullen redelijk dicht bij elkaar op de bovenkant van de boot zitten (3 antennes: stuursignaal boot, signaal van de dieptemeter naar de kant, en dus nog 1 voor het zenden van het videosignaal van de boot naar de kant).

    Het liefste iets wat een soort van plug en play is en niet een compleet soldeerpakket.

    Voor de lieroplossing: Geen idee. Een collega van me zegt dat het met een simpel motortje en een regelaar te doen is, maar hoe, waar, wat heb ik nodig?

    Stroomvoorziening:

    Er zit nu een 12 volt accu in de boot. Er is ruimte voor 2 accu's in de boot.
    Ik denk dat de volgende onderdelen van stroom voorzien moeten worden:

    - Op het water: De av-zender op de boot, de besturing in de boot, de voerklep in de boot, de dieptemeter/sonarei in de boot, de motor van de lier om de camera te laten stijgen/dalen, en de camera zelf.
    - Op de kant: Het (tv)scherm, de av ontvanger.


    Nou, dat was volgens mij wel het hele verhaal. Mijn excuses bij voorbaat voor de lapt tekst, maar gezien de complexheid (voor mij dan) van deze uitdaging wilde ik zo volledig mogelijk zijn.

    Vriendelijke groet, en ik hoop dat iemand me kan helpen!
     
  2. evbragt

    evbragt

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    1.549
    Locatie:
    Oss / MVC Berlicum
    Leuke uitdaging!
    Zet in je profiel even waar je woont, dan krijg je in elk geval reacties van mensen uit de buurt.
    Als je in de buurt van Oss woont, ben je van harte welkom om bij een kop koffie ideeen op te doen.

    Kijk eens in het FPV-gedeelte, daar vindt je veel video informatie.
    Kijk eens in het zeilschepen gedeelte voor ideeen voor de lier.
     
  3. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    yep, geld ook voor mij, ik woon in Drunen.
    I.dd een mooi project. Ik ga voor jou in mijn geheugen graven omdat ik al een keer ergens zoiets heb gelezen, wat ik mij nu direkt herinner is dat het een filmpje was met een lokeend waaronder ook een kamera hing. Die kon ook rond draaien om de as maar ook naar de bodem loeren. Volgens mij hier ook op het forum.

    Kijk hier maar eens onderzoeksvaartuig-de-duck-3
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Serieuze uitdaging.
    Moet de camera nog te draaien zijn? Lijkt mij wel handig.
    Wat weegt de camera en wat is het drijf vermogen van de boot, 10 meter kabel lijkt mij vrij zwaar.

    Misschien in het duikboten forum kijken en een mini sub omlaag sturen vanaf je voerboot.
     
  5. hulpgevraagd

    hulpgevraagd

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    10
    Ik woon in wijchen (bij nijmegen).

    En het is inderdaad een hele uitdaging :)
    Des te meer daar ik zo weinig verstand van elektrotechniek heb, maar daarom hoop ik ook zo dat er hier met zoveel techneuten aan boord (om maar eens in de boottermen te blijven) iemand wat antwoorden kan geven die gericht op mijn uiteindelijke doel betrekking hebben

    Heb heel veel threads gelezen, heel veel gegoogled, en dozijnen met webshops bekeken, maar het is gewoon lastig om een oplossing voor het probleem van een ander te vertalen naar mijn specifieke eisen en onderdelen die ik al heb.

    Alvast bedankt in ieder geval!

    Ps. de camera hoeft niet te draaien, vanaf de boot recht naar beneden is genoeg omdat vanuit de boot het voer ook recht naar beneden gedropt word. Drijfvermogen is een goede vraag, ik ga het even nazoeken. Het is een stevige boot maar daar kom ik nog op terug!
     
  6. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
  7. hulpgevraagd

    hulpgevraagd

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    10
    @brandweerboot: Jup die heb ik ook helemaal doorgelezen. Probleem is echter dat er grote verschillen zijn in wat het uiteindelijke doel is. Mijn camera moet kunnen dalen/stijgen, en draadloos het beeld kunnen verzenden.

    Ik ben vandaag weer de hele dag aan het zoeken geweest naar oplossingen maar heb het idee dat ik nog tegen heel wat "uitdagingen" aan ga lopen.

    Bijvoorbeeld: batterijgebruik boot/camera/dieptemeter en hoe zorg ik ervoor dat een motortje de lier aanstuurt maar niet met 100km/u de kabel waaraan de camera hangt op en neer hijst. Zomaar 2 dingen waarvoor ik ook nog oplossingen moet zoeken.

    Bedankt voor je hulp !
     
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Nou daar is wel een oplossing voor, vertragingsmotorje.
    Op MP adverteerd iemand uit limburg met Buhler vertragingsmotortjes die ongeveer 4x4x3 cm zijn en verbazend sterk met een zeer laag stroomverbruik en een paar euro kosten. als ik het goed heb is zijn website www.hobbieplaza.nl Deze worden op modelbouw schepen veel toegepast. Ook de vertragingsmotortjes van Graupner zijn goed sterk en die zijn nog aardig wat kleiner. Alleen of die doelmatig een camera kunnen liften betwijfel ik. De buhlers zij sterk zat
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je zult een motor (inderdaad met vertraging), voorzien van een encoder moeten gebruiken. De gegevens van de encoder zou je dan draadloos naar de kant kunnen sturen, zodat je exact (tot op de mm) kunt zien hoe ver de camera zich onder het oppervlak bevindt.
     
  10. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ik ga er vanuit dat de videosignaal direkt naar de kant moeten worden gezonden. anders heb je er nog niks aan. Hij wil tenslotte direkt kunnen zien of zijn lijn goed ligt. En dan zie je de grond op de monitor al aankomen en kun je je lier stilzetten. Tenslotte is de bodem niet overal gelijk.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb wel eens wat onderwaterfilmpjes gezien die gemaakt zijn in Nederlands binnenwater. Ik vraag me af of je op 1 meter afstand de bodem ueberhaupt al kunt zien (tenzij je een bak licht aanzet waar de honden geen brood van lusten)
    Wat je ook nog zou kunnen proberen is, het uitgangssignaal van de dieptemeter koppelen aan de lier. Je zou dan kunnen ingeven dat de camera altijd 50cm boven de bodem moet hangen.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2012
  12. hulpgevraagd

    hulpgevraagd

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    10
    Ik ga inderdaad live kijken dus ik hoop dat ik de bodem goed genoeg kan zien om op tijd de lier te kunnen stoppen :) Kan er trouwens ook een max/min opgezet worden op de 1 of andere manier? Dat als ik de camera via de lier ophaal dat hij automatisch stopt op bijv 10 cm kabellengte en als ik de lijn laat dalen hij op 10 cm voor het eind van de kabellengte stop?

    Niet dat ik um doldraai ofzo :)

    Edit: net voordat ik op posten drukte had je al gereplied micropuller, maar inderdaad, zoiets dus :)
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Als je een encoder inbouwt is dat geen enkel probleem. Anders kom je uit op eindschakelaars o.i.d.
     
  14. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ja of ik begrijp jou verkeerd of jij mij. Als je een lijn in het water gooit weet je nooit hoe diep die ligt. Dus moet je via je camera in real time kunnen zien wanneer je de bodem bereikt.
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    De boot is voorzien van een dieptemeter. Als je meet hoe ver de bodem verwijderd is van de boot en tegelijkertijd meet hoeveel lijn/kabel je gevierd hebt (waar de camera aan hangt), kun je ervoor zorgen dat de camera altijd op een van tevoren ingestelde waarde boven de bodem stopt / blijft hangen.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een vraagje ben je al al eens gaan duiken op de plaats waar je gewoonlijk vist? vraag dit om te weten wat de zichtbaarheid is op die plaats. Ben al regelmatig achter spullen gaan duiken , bril sleutels, de max zichbaarheid 50 cm op zoet water, als je je hand uitsteekt zie je deze niet meer ;)
     
  17. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    prachtig idee van die camera!

    kan je direct zien hoeveel van je aas er al op de bodem ligt te rotten en daar de boel ligt te verpesten
    en ook zeer handig om de afgerukte nylon vislijnen terug te recupereren vooraleer deze verstrikt raakt rond al wat zwemt of vaart


    mvg
     
  18. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Hee Ben,
    Bespeur ik daar enig Sarcasme, ieder zijn hobby toch?
     
  19. hulpgevraagd

    hulpgevraagd

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    10
    In de plassen waar ik vis mag niet gedoken worden, dus ik heb eerlijk gezegd geen idee. Ik hoop iig dat ik door de camera te laten zakken voldoende kan zien. Er zitten felle leds op de camera zelf, dus in principe zou het moeten kunnen.

    Beetje een rare reaktie van iemand als jij Ben. Vaar jij niet met snelle speedboten over de plassen? Maar je maakt je druk over vislijnen en aas wat op de bodem "iets" ligt te verpesten?

    Ik denk dat je net zo weinig verstand hebt van wat wij karpervissers doen als ik verstand heb van elektrotechniek.

    Voor jou info: Een gigantisch groot deel van de karpervissers maken hun voer en aas zelf. Dit zijn bolletjes die gemaakt worden van natuurprodukten en totaal afbreekbaar zijn. Wat ligt het daar te verpesten?

    Daarnaast vissen wij met lijnen die niet compleet afbreken maar visvriendelijke (tot zover het kan zonder te prikken) en visveilige lijnen. Mocht een lijn onverhoopt "breken" door wat voor oorzaak dan ook blijft er op zijn hoogst een bolletje lood en 5-10cm lijn op de bodem liggen. Veel van de materialen zijn trouwens ook afbreekbaar door de natuur.

    Veel karpervissers zijn echte natuurmensen (op een uizondering na). Wij zijn bijvoorbeeld verplicht een zachte onthaakmat bij te hebben als de karper op de kant ligt zodat hij niet beschadigd. We hebben een firstaidkit speciaal voor karpervissen bij waardoor we een evt wondje kunnen schoonmaken en desinfecteren etc. We ruimen onze rommel netjes op.

    Mijn vereniging heeft wateren waar speciaal op de natuur gelet word. Er worden zelfs lokale bomen en planten teruggezet en gekweekt. Planten en bomen die jarenlang niet meer voor kwamen door vervuiling van anderen.

    Verder mag op de meeste visplassen NIET met een andere boot dan een voerboot gevaren worden, dus is het 99.9% ONMOGELIJK dat JIJ met je speedboot last hebt van ons karpervissers.

    Ik denk dat we het ook om kunnen draaien, dat jij met je speedboot meer schade aan de omgeving KAN aanrichten dan ik met mijn voerbootje.

    Laten we vooral respect hebben voor elkaars hobby.

    Ik kom hier om wat te leren van de techneuten en modelbouwliefhebbers. Zelfs om te kijken of ik mijn 2 enige hobby's kan combineren: karpervissen en misschien in de toekomst het bouwen van modelboten.

    Ps. ik zit niet te wachten op een reaktie van je op mijn reply, ik hou het vanaf nu liever weer ontopic.

    Bedankt.

    MVG ;)
     
  20. hulpgevraagd

    hulpgevraagd

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    10
    Hallo MP!

    Dat zou natuurlijk een geweldige oplossing zijn. Maar ik ben bang dat dat helemaal boven mijn pet zou gaan. En ik vind het tot nu toe al een mooie uitdaging haha.

    Voor mij zou het genoeg zijn als ik de lier op afstand kan laten zakken/stijgen. Dat zou al heel mooi zijn zodat ik dicht genoeg bij de bodem kan komen om te zien wat er ligt.

    Ik heb trouwens vandaag mijn koffer met onderwatercamera binnen gekregen, en hoop morgen de av zender en ontvanger combi te krijgen.

    De eerste uitdaging zal zijn de bestaande stekkers/contacten/pluggen aan te sluiten op die van de AV zender en ontvanger. Het is zo te zien geen kwestie van "druk het maar ergens tussen". Verder zal ik hoogstwaarschijnlijk een extra accu in de boot moeten zetten, want de boot blijkt op een 6V accu te werken, de camera en zender op 12v.

    To be continued..

    Edit: Ik zoek nog een goede elektrowinkel of modelbouwwinkel in de buurt van wijchen/nijmegen. Want ik denk dat ik daar wat stekkertjes/plugjes en een batterij dien te halen :)
     

Deel Deze Pagina