Voor de liefhebber van Voith Schneider aandrijvingen is er de Voith Schneider App. De werking van de aandrijving in een simulatie en live te bedienen. Altijd leuk, via de app store (Mac-iphone) te halen. Groeten René_75
Even een vraagje Zials ik begrijp is het een beetje het principe van wrikken met een roeiboot Of zie ik dat verkeerd?
Nee, het is een profiel dat zich met beurtelings negavieve en positieve instelhoek door het water beweegt. Cyclische bladverstelling, lijkt nog het meest op spinnekop aansturing bij een heli. Zie animaties Swashplate (wikipedia) Cyclorotor (wikipedia)
Dus voor en achter drukken ze andere kant op Als je naar een vin/blad zou kijken gaat ie voor bijv: in een hoek naar links En dan ongeveer rechts een hoek naar rechts Bedoel de onderste punt dan trouwens Begrijp ik het zo goed?
Bert, De bladen staan verticaal en gaan rond in een cirkelvormige beweging. Daarbij wordt op iedere plek in die cirkrl de stand aangepast om het water dezelfde kant op te stuwen. Zie filmpje in onderstaande link. Gr. Klaas.
Aha dus zo zit het bij mij op school eigenlijk als een paar bladen die ronddraaien beschreven. Heb er wel een boel over prakiseren want zoals ik het toen begreep gingen die bladen wat doorelkaar heen haha. Maar dit systeem heeft zeker vrijwel geen (zoals ik het zou noemen) Schroefeffect?
Bert, Ben geen kenner op dit gebied, maar Google er eens op. Gr. Klaas. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Voith-Schneider-propeller
Niet in de klassieke zin van het woord... maar zelfs al zou hij er last van hebben, de stuwkracht is traploos en over alle 360 graden in het rond te controleren.... Maar strikt theoretisch genomen, zou een boot met één VSP, ongeacht de richting waarin hij op dat moment staat te werken, een klein beetje de neiging hebben tegen de draairichting van de VSP in om zijn as te gaan draaien. Of dat effect daadwerkelijk merkbaar is zou ik niet weten, ik heb nog nooit met zo'n ding gevaren....
Zo bedoelde ik het dat ie wat draait door het in werk zijn. En dat effect is denk ik makkelijk te corrigeren indien nodig dan. Dankuwel voor de uitleg. Vriendelijke groet bert
Het effect is te compenseren door twee tegengesteld draaiende VSP's te gebruiken. En ik vermoed dat dat sowieso gebeurt want daarmee kun je heel vlot in stilstand draaien.
Ik heb eigenlijk nog nooit schepen met maar 1 VS gezien. Ik denk dat je met 1 voith aandrijving een hekschroef nodig zal hebben, net als een helikopter.
Of ze nooit gebouwd zijn, ik durf het niet te zeggen, maar het lijkt me in ieder geval nogal zinloos om een boot met maar één VSP te bouwen, aangezien die dingen eigenlijk maar één doel hebben: een extreem manouvreerbaar schip creëren. Maar je hebt alleen maar een (vaste) kielvin nodig als je maar één VSP hebt, en de VSP dient kort voor het lateraalpunt opgesteld te zijn en dan ben je al behoorlijk manouvreerbaar. Eigenlijk het enige wat je dan niet kunt is op de plaats draaien en dwarsuit varen....
Schepen (ook sleepboten) met een VS-propeller zijn wel gebouwd. Heb er wel plaatjes van gezien. Maar je hebt een heel ander vaargedrag dan met een schroefboot. Misschien reageert er nog iemand die ermee heeft gevaren. Gr. Klaas.
Ik niet... mijn broer wel, ooit.... Volgens hem was het een heel rare gewaarwording, want de boot stuurt een beetje als een auto: de voorkant gaat in de nieuwe richting in plaats van dat het achterschip wegdraait, en een ander vreemd iets volgens hem, was dat een VSP boot éérst scheef gaat hangen en daarna pas begint met draaien, in plaats van éérst een draaiing in te zetten en daarna pas te gaan hellen. Volgens hem stuurde het zo makkelijk dat een kind binnen 10 minuten oefenen een VSP boot langszij brengt... Broerlief werd een beetje week in de knieën als het over manouvreren ging... vond ie geloof ik het mooiste wat er bestond....
Kan ik me wel iets bij voorstellen, Bert. Mocht zelf ook graag manoeuvreren. Zag en zie er nog steeds een uitdaging in. Maar de MK vond ik ook mooi. Als ik ergens aan boord kom moet ik altijd even beneden kijken. In de laatste 50 jaar is er zoveel veranderd en voor machinisten een hele uitdaging om bij te blijven. Met alle elektronische ondersteuning lijkt het me steeds moeilijker om door systemen heen te kijken en uit te vinden waar het "lek" zit. En de bezetting wordt steeds kleiner en internationaler. Ook voor de "ouwe" een uitdaging om daar een team van te maken. En zo lang zit je ook niet meer met elkaar aan boord. Gr. Klaas.
Lijkt me dat een rotortug dat ook doet en als je maar pk's genoeg geheel dwarsuit zet dat je makkelijk water aan dek kan zetten. Als dan de boot ook nog "slecht" ontworpen is (zoals de omvalboot Fp 21-- 23) loopt dat wel eens verkeerd af.
Tsja, wat kan ik daar nu van zeggen.... Alleen dat met een Rotortug ook "normaal" te varen valt.... Op dit moment is er een lichte trend dat de bemanningen weer wat groter worden, het besef dat alles wat te ver gegaan is komt (tenminste in de tankvaart) heel langzaam door, maar dat is meer een politiek iets wat door de oliemaatschappijen afgedwongen word. Qua teamvorming, is dat meer een kwestie van dezelfde mensen voor één schip vast zien te houden, meer iets voor kantoor dus.... Maar goed... dat wijkt allemaal wel opeens heel erg af van het oorspronkelijke topic....