Voith Schneider App

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Rene_75, 6 mei 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Klopt, maar mijn toevoeging
    was meer om niet de discussie te krijgen dat je met een raderboot ook een bocht kan maken.
    Alleen heeft die de hele breedte van de Maas nodig (bij tropicana) om rond te gaan (als hij kop en hekschroef niet zou gebruiken).

    De bewering:
    is gewoon niet waar.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb een model van een VSP-sleper. De PARROT (voorheen Parat) van Graupner.
    Twee VSP's, achteraan een (grote) scheg.
    Ik kan er alles mee: vooruit, achteruit, op de plaats wenden, zijwaarts varen, ijsbreken door simpelweg met de romp te schommelen, achter een sleep als "actief roer" (ideaal!), "gewoon" slepen ... Geen enkel probleem.
    Varen met een enkele VSP kan prima. Recent ondervonden tijdens de Open Dag van Vaargroep Flevoland. Een van de soldeerpuntjes van een motor was losgekomen (na bijna tien jaar trouwe dienst) en plotseling reageerde ze niet zoals ze normaal deed.
    Rechtuit varen? Geen probleem. Bochten? Geen probleem, weliswaar iets trager dan anders, en links iets langzamer dan rechts, maar binnen twee scheepslengtes kon ik draaien. En de snelheid was niet eens zoveel verminderd vergeleken met twee systemen. Om haar eigen as draaien kon echter niet meer, evenmin als zijwaarts varen.
    Dat het schip op een VSP wel rechtuit kon varen (met een kleine correctie in de breedtetrim van de ene, werkende VSP) komt voor rekening van de massatraagheid van het schip, maar met name door de scheg onder de kont.
    Die is best wel groot. Geen boeg- of hekschroef nodig. Het verschil met een heli is natuurlijk dat water veel meer weerstand heeft dan de lucht waarin een heli vliegt.

    Een paar filmpjes van het schip in actie:
    Onder water zie je dit:


    Op het schip zelf zie je dit:


    Vanaf de kant zie je dit:


    Ik heb ooit in opdracht de Thijssen II gereviseerd (duwboot met 2 x VSP) en die voer, met een bak ervoor, ook prima:
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Roel van essen
    Mag ik u vragen hoe de besturing voor een rc voith dan werkt want mij lijkt dat een gewone zender niet makkelijk varen is.
    Want dan weet je niet echt wat je doet of wel?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    gewoon net als elke andere boot met roer en schroef.
    servo A vooruit-achteruit
    servo B voor links rechts.
    Alleen kan je met vsp met servo A neutraal met servo B nog wel naar links of naar rechts bewegen met de vsp unit.

    Als je de servobewegingen zo kiest dat ze overeenkomen met de bewegingsrichting hoef je de stuurknuppel alleen maar die kant op te duwen die je wilt gaan.


    http://laoet-63.blogspot.nl/2010/06/voight-schneider-propeller.html?m=1
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Jawel hoor, het is alleen een kwestie van goed instellen. Daar ging een tijdje overheen voor ik dat goed had.
    Per VSP heb je 2 servo's nodig: de ene beweegt de bladen dusdanig dat ze vooruit of achteruit stuwing geven, de andere idem, maar dan links of rechts.
    Die servo's koppel je aan de kanalen van een knuppel: bakboord VSP aan de linkerkant van je (minimaal 5kanaals) zender, stuurboord VSP aan de rechterkant. En uiteraard bij elke VSP de vooruit/achteruitfunctie op de vooruit/achteruit beweging van de stick. Maar dat lijkt me logisch.
    Het 5e kanaal heb je echt nodig voor het gas van beide VSP's. Theoretisch kun je met een vast toerental draaien, maar bij kleine stuurbewegingen overreageert het model. Dat zie je bijvoorbeeld goed op het onderwaterfilmpje.
    Wil je nauwkeurig sturen (in een haven) heb je echt een laag toerental nodig.

    Het varen is te vergelijken met het besturen van een rupsvoertuig. (Daar heb ik gelukkig een behoorlijk aantal jaren ervaring mee)
    Toch zijn er een paar verschillen.
    Vooruit varen is logischerwijs beide knuppels vooruit, maar als je beide knuppels vooruit én naar elkaar toe drukt gaat het model met hetzelfde toerental sneller vooruit. Linkerbocht: beide knuppels naar linksboven.
    Scherpe linkerbocht: linkerknuppel links, rechterknuppel links omhoog
    Links om de as draaien: linkerknuppel links omlaag, rechterknuppel links omhoog.
    Rechts zijwaarts varen is een kwestie van "hoe staat de wind?": Linkerknuppel een beetje gas naar voren, rechterknuppel een beetje naar achteren, beide knuppels maximaal links, en blijven corrigeren.
    Achterwaarts: beide knuppels naar achteren; sneller achterwaarts beide knuppels naar achteren en uit elkaar.
    Het grappige is overigens dat het model achteruit varend beter op koers blijft dan vooruit.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dankjewel voor de reactie roel


    Dus als ik het goed begrijp kun je het manoeuvreren vergelijken met een 2 schroever alleen is roer dan afzonderlijk te bepalen.
    Ik dacht dat een cs 360 graden bedieniening was maar is eigenlijk 180 dat lijkt me wel een mooi systeem dan.
     
  7. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Er is geen roer en geen keerkoppeling... Je past de richting en de kracht van de stuwing aan. En de stuwrichting kan traploos alle kanten(360 graden) op vectoren voor elke voith unit.

    Leg een plank in het water, zet je vinger erop en je kan de plank alle kanten opduwen. En met twee voith's, één vinger van elke hand op de plank en je kan de plank alle kanten op duwen en draaien(tegelijkertijd).
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hier zie je dat elk blad gedurende één omwenteling verschillende instelhoeken heeft. Alle bladen doen exact hetzelfde trucje.
    Bij een VS is de aansturing van de bladen anders, maar het principe van cyclische bladverstelling is gelijk. Een VS kent geen collectieve bladverstelling, je moet alleen kijken naar waar de tuimelschijf schuin staat. Omhoog/omlaag bewegen negeren.
    De 'camera' filmt achtereenvolgens vanuit vier posities.


    animatie animation
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  9. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Prachtig systeem, maar voor mij hoort een schip schroe(ven)f te hebben en geen slagroom klopper!
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Werd het idee van cyclische bladverstelling ook niet toegepast bij raderboten, zodat het blad altijd zo verticaal mogelijk in het water staat? Eigenlijk is dat een VS op op zijn kant. Door verdraaien van het eccentriek bepaal je waar op de omtrek de bladen verticaal staan.

    edit: gevonden
    Paddle_steamer#Feathering_paddlewheel (wikipedia)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar zul je vrienden mee maken Hans: raderboten, zeilschepen, hydrojets, galleien.
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zit nog altijd een schroef in.
     
  13. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Impeller ;)
     
  14. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    En de VSP vond zijn oorsprong niet op zee, rivier of kanaal maar als aandrijving voor generatoren bij een stuwdam.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Heb je daar meer info/uitleg/link over Paul?
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tja Hans, dat ligt eraan in welk medium je (model-)schip vaart...
    Als je in rauwe melk vaart, is de kans op slagroom aanwezig. Overigens is met schroef-aandrijving die kans groter, denk ik, vanwege het hogere toerental van de gemiddelde scheepsschroef...:D
    Maar ik kan je redenatie wel begrijpen. Ongeveer dezelfde als die van een vaste-vleugel-piloot:
    "Als iets vliegt, moet het vleugels hebben!" En verdorie... vinden ze de helikopter uit... en raketten...
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon... het ding is ooit uitgevonden als een soort van verstelbare turbine die aangepast kon worden aan waterdruk en massastroom...
    Toen bleek het ding ook geschikt als voortstuwer....
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]

    lijkt er een beetje op, maar is toch een heel ander principe.
    De pijl naar boven is de windrichting.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.772
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... maar toch is het daaruit ontstaan....
     
  20. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Het overzetbootje van de Belgische marine heeft slechts 1 VSP. Dat werkt prima, waarschijnlijk zal er een beetje moeten "tegengestuurd" worden. Zoek maar op, het bootje heet de Spin.
     

Deel Deze Pagina