Voith Schneider App

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Rene_75, 6 mei 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    22.265
    Locatie:
    zuid holland
    Klopt, maar mijn toevoeging
    was meer om niet de discussie te krijgen dat je met een raderboot ook een bocht kan maken.
    Alleen heeft die de hele breedte van de Maas nodig (bij tropicana) om rond te gaan (als hij kop en hekschroef niet zou gebruiken).

    De bewering:
    is gewoon niet waar.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.012
    Locatie:
    Salland
    Ik heb een model van een VSP-sleper. De PARROT (voorheen Parat) van Graupner.
    Twee VSP's, achteraan een (grote) scheg.
    Ik kan er alles mee: vooruit, achteruit, op de plaats wenden, zijwaarts varen, ijsbreken door simpelweg met de romp te schommelen, achter een sleep als "actief roer" (ideaal!), "gewoon" slepen ... Geen enkel probleem.
    Varen met een enkele VSP kan prima. Recent ondervonden tijdens de Open Dag van Vaargroep Flevoland. Een van de soldeerpuntjes van een motor was losgekomen (na bijna tien jaar trouwe dienst) en plotseling reageerde ze niet zoals ze normaal deed.
    Rechtuit varen? Geen probleem. Bochten? Geen probleem, weliswaar iets trager dan anders, en links iets langzamer dan rechts, maar binnen twee scheepslengtes kon ik draaien. En de snelheid was niet eens zoveel verminderd vergeleken met twee systemen. Om haar eigen as draaien kon echter niet meer, evenmin als zijwaarts varen.
    Dat het schip op een VSP wel rechtuit kon varen (met een kleine correctie in de breedtetrim van de ene, werkende VSP) komt voor rekening van de massatraagheid van het schip, maar met name door de scheg onder de kont.
    Die is best wel groot. Geen boeg- of hekschroef nodig. Het verschil met een heli is natuurlijk dat water veel meer weerstand heeft dan de lucht waarin een heli vliegt.

    Een paar filmpjes van het schip in actie:
    Onder water zie je dit:


    Op het schip zelf zie je dit:


    Vanaf de kant zie je dit:


    Ik heb ooit in opdracht de Thijssen II gereviseerd (duwboot met 2 x VSP) en die voer, met een bak ervoor, ook prima:
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    98
    Locatie:
    waar me werk is
    Roel van essen
    Mag ik u vragen hoe de besturing voor een rc voith dan werkt want mij lijkt dat een gewone zender niet makkelijk varen is.
    Want dan weet je niet echt wat je doet of wel?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    22.265
    Locatie:
    zuid holland
    gewoon net als elke andere boot met roer en schroef.
    servo A vooruit-achteruit
    servo B voor links rechts.
    Alleen kan je met vsp met servo A neutraal met servo B nog wel naar links of naar rechts bewegen met de vsp unit.

    Als je de servobewegingen zo kiest dat ze overeenkomen met de bewegingsrichting hoef je de stuurknuppel alleen maar die kant op te duwen die je wilt gaan.


    http://laoet-63.blogspot.nl/2010/06/voight-schneider-propeller.html?m=1
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.012
    Locatie:
    Salland
    Jawel hoor, het is alleen een kwestie van goed instellen. Daar ging een tijdje overheen voor ik dat goed had.
    Per VSP heb je 2 servo's nodig: de ene beweegt de bladen dusdanig dat ze vooruit of achteruit stuwing geven, de andere idem, maar dan links of rechts.
    Die servo's koppel je aan de kanalen van een knuppel: bakboord VSP aan de linkerkant van je (minimaal 5kanaals) zender, stuurboord VSP aan de rechterkant. En uiteraard bij elke VSP de vooruit/achteruitfunctie op de vooruit/achteruit beweging van de stick. Maar dat lijkt me logisch.
    Het 5e kanaal heb je echt nodig voor het gas van beide VSP's. Theoretisch kun je met een vast toerental draaien, maar bij kleine stuurbewegingen overreageert het model. Dat zie je bijvoorbeeld goed op het onderwaterfilmpje.
    Wil je nauwkeurig sturen (in een haven) heb je echt een laag toerental nodig.

    Het varen is te vergelijken met het besturen van een rupsvoertuig. (Daar heb ik gelukkig een behoorlijk aantal jaren ervaring mee)
    Toch zijn er een paar verschillen.
    Vooruit varen is logischerwijs beide knuppels vooruit, maar als je beide knuppels vooruit én naar elkaar toe drukt gaat het model met hetzelfde toerental sneller vooruit. Linkerbocht: beide knuppels naar linksboven.
    Scherpe linkerbocht: linkerknuppel links, rechterknuppel links omhoog
    Links om de as draaien: linkerknuppel links omlaag, rechterknuppel links omhoog.
    Rechts zijwaarts varen is een kwestie van "hoe staat de wind?": Linkerknuppel een beetje gas naar voren, rechterknuppel een beetje naar achteren, beide knuppels maximaal links, en blijven corrigeren.
    Achterwaarts: beide knuppels naar achteren; sneller achterwaarts beide knuppels naar achteren en uit elkaar.
    Het grappige is overigens dat het model achteruit varend beter op koers blijft dan vooruit.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    98
    Locatie:
    waar me werk is
    Dankjewel voor de reactie roel


    Dus als ik het goed begrijp kun je het manoeuvreren vergelijken met een 2 schroever alleen is roer dan afzonderlijk te bepalen.
    Ik dacht dat een cs 360 graden bedieniening was maar is eigenlijk 180 dat lijkt me wel een mooi systeem dan.
     

Deel Deze Pagina