Voith Schneider App

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Rene_75, 6 mei 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Zie je kans daarvan een link te plaatsen?
    Jij weet tenslotte van het bestaan van dat bootje.
     
  2. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zoekt makkelijker op dat nummer.:koud:
    [​IMG]
    Met zoals te verwachten een vin aan de ene kant en de vsp aan de andere kant.

    [​IMG]
    En niet zoals hier werd beweerd voor EN achter een vin en de vsp in de midden.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    fout door forum, was een dubbelpost.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    De tekening van de Kever is misleidend. Die laat 2 scheggen zien. Ook bij de Kever zal het zo zijn dat er aan de ene kant een VS propeller zit en aan de andere kant een scheg of vin. In mijn beleving zal een schip met 1 VS en 1 vin altijd een beetje scheef door het water "lopen". Dat is (gedeeltelijk) op te vangen door de vin, ten opzichte van de hartlijn, iets scheef te zetten. Geen flauw idee trouwens hoe groot die afwijking is. Zal theoretisch te berekenen moeten zijn, maar helaas schiet mijn opleiding daarin te kort. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2017
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoals een helicopter met één hoofdrotor ook altijd scheef onder zijn rotor zal hangen.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Vraag ik me af in welke mate een helicopter rechtuit vliegt, of daar door de hoofdrotor ook een soort draaimoment optreedt. Wordt door de hekrotor wel geélimineerd, maar toch zal de heli dan scheef "lopen', net als een schip met één VS propeller. Gr. Klaas.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    foutje
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De staartrotor compenseert het moment van de hoofdrotor, zonder die compensatie zou de heli om zijn top-as tollen. Maar de staaartrotor introduceert behalve een moment ook een kracht die de heli in zijn geheel opzij duwt. Geen probleem bij vliegen, maar bij landen en hoveren moet de piloot iets rol geven om niet opzij gezet te worden. Een heli met rechtsdraaiende rotor (van boven gezien), zal altijd met rechterskid de grond raken, met linksdraaiende rotor als eerste met de linkerskid.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor... theoretisch is dat te berekenen: het actuele motorvermogen en het toerental van de VSP leveren samen een draaimoment op wat door de vin gecompenseerd moet worden, en héél theoretisch kun je daarmee aan de hand van liftcoëfficient van de vin, vaarsnelheid, vin-oppervlak en afstand van VSP tot lateraalpunt vin weer een hoek uit berekenen.... Totdat je ook weer rekening moet gaan houden met de aanstroomhoek (vanwege dat het water niet zuiver recht de VSP verlaat) en dan word het HEEL erg ingewikkeld....

    Heli's lopen in principe niet op dezelfde manier scheef als een schip: ze lopen scheef t.o.v. de horizon en daar is weinig aan te doen, maar of ze scheef lopen t.o.v. hun bewegingsrichting door de lucht is geheel aan de piloot, die er voor kan kiezen de hekrotor min of meer neutraal te zetten en de verticale vin het werk te laten doen (scheelt wat brandstof maar kost wat snelheid en stuurt wat krom), of niet. Zie het als een schip met één VSP, en daar bovenop een beweeglijk roer....

    Hoeft niet: verschillende heli's hebben de hoofdrotor onder een zijdelingse hoek in de romp staan....
     
  11. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een vraag, hoor graag jullie mening/ oplossing.

    Ik heb een Graupner Parat met twee VSP's erin.
    Probleem is dat deze wel veel stuw naar links en rechts geven maar heel weinig vooruit en achteruit.
    Ik had het al een beetje opgegeven of dit op te lossen is, totdat ik dit draadje las en de Voith app installeerde.
    Daarin zie je dat de boot veel stuw vooruit en achteruit geeft maar slechts weinig bij vol links/ rechts. Bij vol links draait de boot alleen een beetje om zijn as.
    Ik dacht dus dat de VSPs in alle kanten evenveel stuw gaven maar volgens de app is dat dus niet zo. En de app zal wel kloppen toch?
    Nu terug naar het probleem van mijn Parat. Zou het kunnen dat deze verkeerd om draaien? Of dat ze verkeerd gemonteerd zijn? Maar volgens mij kan dat niet.
    Ik hoor graag jullie reactie,
    Groet Marco
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe moeten ze alle kanten uit evenveel stuwkracht kunnen leveren. Een VSP heeft normaliter geen voorkeursrichting.

    Er zit hoogstwaarschijnlijk OF iets scheef in de mechanische aansturing, OF in de instellingen van je zender....
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hoi Mardo. Ik geef een paar mogelijkheden:

    Óf er zit speling in de overbrenging óf in de mounting van de servo's.
    Na een aantal jaren vrij intensief varen met mijn Parrot (ex-Parat) bleek dat het houten frame waar de servo's inzitten los begon te laten. Aangezien het model toch aan een forse "refit" toe was, heb ik het dek losgehaald, het houten frame eruit gehaald en vervangen door aluminium met (dik) ABS.
    Dat vervolgens weer goed aan de romp en de bodem vastgemaakt en voilá: ik kon weer tobbedansen.
    Dus: controleer of het houten frame (en de servo's!) nog steeds goed vastzitten.

    Een andere optie is: je VSP's uit de boot halen (is niet zo moeilijk) en helemaal demonteren.
    De "blokjes" die de verbinding vormen tussen de messen en het stuurmechanisme kunnen ook versleten zijn.
    Die kun je uit Nylon vrij simpel opnieuw maken.
    Een klodder uierzalf in de VSP's aanbrengen; scheelt slijtage en weerstand.

    De VSP's van Graupner hebben in alle richtingen dezelfde stuwkracht.
    Het enige verschil brengt de schipper aan met de uitslagen van z'n zender. De draairichting van de VSP's maakt volgens mij niets uit: ik heb ze dusdanig geregeld dat de bakboord VSP met de klok meedraait en de stuurboord tegen de klok in draait.
    Waarom: omdat dat makkelijk besturen was.
    Het enige verschil wat ik kon ontdekken was: als ik de VSP's op "vooruit" zet én tegelijk de bakboord VSP stuurboord geef en de stuurboord VSP bakboord geef, dat het model dan sneller vooruit vaart dan met alleen "vooruit".
    De reden? Ik weet het nog steeds niet zeker, maar het zou kunnen zijn dat het schip, omdat de stroming van de VSP's elkaar onder het schip ontmoet, iets uit het water getild wordt, en op die manier minder weerstand heeft.

    Ik hoop je een stukje op weg te hebben geholpen.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke uitslagen hebben de servo's? Vooruit-achteruit en links-rechts hetzelfde, zoals het zou moeten zijn?
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... VSP's zijn qua rendementde bepaald niet ideaal: in de voor en achterwaartse beweging van de bladen zit nogal wat verlies, omdat daar het blad kantelt en dus half mee, half tegenwerkt aan de voortstuwing. Door met tegengesteld draaiende VSP's "scheel" te gaan sturen verplaatst de plek van het kantelpunt van de messen zich wat en komt wat gunstiger te liggen, waardoor de achterwaartse beweging van het blad nog wat meer mee gaat doen in de voortstuwing, terwijl de voorwaartse beweging nog net wat minder "tegenwerkt". De zijdelingse kracht die daarbij ontstaat word door de andere VSP tegengewerkt.
    Als je de draairichting om zou keren op beide VSP's (dus in plaats van binnenwaarts, naar buitenwaarts draaiend) zul je zien dat hetzelfde effect gebeurt alleen dan wanneer je aan bakboord wat naar BB stuurt en de stuurboordse wat naar SB...

    Beide VSP's beginnen in zo'n geval wat te "peddelen".
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En weer wat geleerd... Baje danke meester....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt het vrij goed zien als je de sticks in die " optimale positie" zet, en dan de VSP's heel langzaam ronddraait.
     
  18. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    dank voor je suggestie, maar...

    Beide VSP geven exact hetzelfde beeld (veel stuw links rechts/weinig voor/achter), in de app zie je ook duidelijk dat deze boot niet zijwaarts kan varen, dus ik denk niet dat de VSPs alle kanten uit evenveel stuwkracht leveren...
     
  19. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    Dit zou weleens mijn probleem kunnen zijn..
     
  20. mardo

    mardo

    Lid geworden:
    2 jan 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Amersfoort
    alles 4 mm
     

Deel Deze Pagina