Volgende stap na Bixler 2 - (Club) Trainer, Sbach 342 of ???

Discussie in 'Beginners' gestart door floriske.nl, 14 jan 2015.

  1. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Normaalgesproken vlieg ik met heli's maar kortgeleden heb ik ook de uitstap naar vliegtuigen gemaakt en een Bixler 2 gekocht. Het vliegen met "planken" is wat "ontspannender" dan met heli's en daarom wel een aangename/leuke afwisseling.

    Op dit moment heb ik alleen met de Bixler 2 IRL gevlogen, maar in Phoenix vlieg/oefen ik momenteel met een Kyosho Edge 540 (op 100%) en kan daar inmiddels al rolls, loops, roll/loop combos, snap rolls en knife edgen mee. Daarnaast ben ik ook met inverted flight bezig.

    Aangezien de Bixler 2 niet echt geschikt is voor aerobatics wil ik binnenkort een tweede vliegtuig aan gaan schaffen. Vooralsnog wil ik de kosten nog even laag houden omdat het bijzaak is tov het vliegen met heli's.

    De meest logische stap omhoog vanaf de Bixler 2 zou waarschijnlijk een hoogdekker "Trainer zijn". Hiervoor heb ik naar de Hobbyking Club Trainer (vergelijkbaar met de Parkflyers Wing Tiger ) gekeken, maar ik ben bang dat deze snel gaat vervelen aangezien mijn interesse toch meer naar sport/3D vliegen uit gaat.

    Groot voordeel van de club trainer is wel dat alle "kritieke" onderdelen in het EU-warehouse voorradig/verkrijgbaar zijn. Daarnaast zou ik deze met wat kleine aanpassingen met de 2200mAh lipo's van mijn Trex 450/Bixler 2 kunnen vliegen.

    Aangezien ik al met een laagdekker vlieg in Phoenix (de genoemde Kyosho Edge 540) twijfel ik of ik niet beter de trainer kan skippen en voor bijvoorbeeld een Hobbyking Sbach 342 1400mm EPO zou moeten gaan. Deze schijnt met low rates ook best geschikt te zijn voor de gevorderde beginner en ook op lagere snelheid goed te vliegen te zijn.

    Grote nadeel: geen spares verkrijgbaar/beschikbaar.

    Een alternatief is de Parkflyers Sbach 342, maar die is een stuk duurder en niet "lokaal" beschikbaar. Wat betekend dat er ook nog eens invoerrechten en BTW bij komen. Voordeel is wel dat er spares voor beschikbaar zijn, maar ook die moeten dan weer uit de US komen.

    Er is ook een Sbach 342 van Kyosho/hype, maar daar zijn ook geen spares voor te krijgen en deze is een stuk duurder dan die van HK.

    Wellicht dat de grootte van ons clubveld ook nog invloed zou hebben op de juiste keuze, vandaar dat ik daarvan de maten ook maar even meld. Het veld is ca. 60x100m (bxd) en er mag officieel tot 100m hoogte en in 3 richtingen 150m buiten held veld gevlogen worden.

    Ik hoop dat jullie wat licht kunnen laten schijnen op wat de juiste keuze zou zijn.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2015
  2. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb de HK Sbach, ik heb er het vliegen weer mee opgepakt na een 'pauze' van een jaar of 15... Wel even ingekomen met een Bixler.

    Hij vliegt erg makkelijk naar mijn mening, en zeker een stuk strakker dan een Bixler. Ik zeg doen!

    Lees 'even' het topic op rcgroups.com door, daar staan nuttige tips met betrekking tot wat aanpassingen.

    Zelf heb ik onder andere andere servo's en een andere prop geplaatst.
     
  3. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Kijk dat is goed om te horen!

    De prop vervangen was ik al ergens tegengekomen inderdaad, de servo's nog niet.
    Zou je eens aan kunnen geven welke servo's en prop jij gebruikt hebt?

    Edit: nvm, kwam deze zojuist tegen

    Heb je alleen de standard size servo's vervangen, of ook de 9g's? En weet je zo toevallig hoeveel g/kg er standaard in zit?

    Edit 2: kwam net in een review tegen dat de 9G aileron servo's ook eenvoudig vervangen kunnen worden door 13.4g. Daarbij werden deze gebruikt. Voor de rudder en elevator servo's deze, maar die zijn in de EU niet te krijgen daarom zat ik dan weer te denken aan deze.

    Daarnaast werd er o.a. ook aangeraden om de 3 nylon airon hinges te vervangen door 5 stuks nylon met metalen scharnierpen en de ESC is ook vervangen door een andere omdat de meegeleverde niet goed was.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2015
  4. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb er zelf fancydepancy HiTec's ingezet. Maar als je er gewoon een paar decent servo's in zet gaat het helemaal goed komen. Standaard zitten er 'zwarte doosjes' in zonder enige type aanduiding...

    Ik heb niets aan mijn scharnieren gewijzigd, wel even gechecked of het goed vast zat. Tot nu niks aan de hand, vluchtje of 50 gemaakt ongeveer (tijd voor beter weer, dit jaar nog niet gevlogen...)
     
  5. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ok, thx!

    Al met al als ik even vlug reken kom ik op:

    Sbach 342 (Orange) EPO 1400mm (PNF) (EU warehouse): € 138,18
    2 x Turnigy MG90S Digital Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec (EU Warehouse) : € 12,76
    2x Turnigy TGY-4409MD Metal Gear Digital Servo 9.45kg / 0.11sec / 44g (EU Warehouse) : € 23,30
    APC Style Propeller 14x7 (EU Warehouse) : € 3,33

    Totaal: € 177,57

    De pagina van het toestel zelf een aantal minuten open laten staan in de browser levert waarschijnlijk nog wel zo'n 10% extra korting op.

    De Club trainer schijnt out of the box al redelijk te zijn zonder aanpassingen en die komt op € 106,54 (net onder de € 100,- met bovengenoemde korting).

    En dan nog een frsky receivertje er bij voor m'n bixler zodat ik die nu in de bixler zit over kan zetten naar deze.

    Keuzes keuzes keuzes ;-)
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Als je al wat vliegervaring hebt en je durft zou ik het er wel op wagen met die SBach, maar dan wel beginnen met lagere uitslagen.
    Als je perfect weet hoe te sturen en niet meer 'verkeerd' om stuurt dan zou dit goed moeten komen.
    Voordeel van dergelijke toestellen is dat ze exact doen wat je zegt, ze zijn dus heel direct stuurbaar. Maar wil dus ook zeggen dat een stuurfout sneller gemaakt is.

    Ik deel de strekking met nog wat mensen dat een kunstvluchttoestel/stuntoestel best geschikt kan zijn als 2e of 3e toestel mits de uitslagen in het begin beperkt blijven.

    Ik was vroeger niet van die strekking maar dat is de voorbije zomer bijgesteld.

    De moeilijkheden zullen vooral liggen in het opstijgen en landen. Opstijgen zal wel meevallen: gas open, met de rudder hem recht houden en gaan met dergelijke overpowerde toestellen, maar landen is iets anders dan 'laten uitglijden en uitmelken' met 'n Bixler.

    Vlieg je bij 'n club, heb je mogelijkheid tot begeleiding?
     
  7. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Verkeerd om sturen heb ik vanaf het begin geen last van gehad. Dat is denk ik het voordeel dat ik al met heli's vloog. Met de Bixler vloog ik eigenlijk meteen aan en binnen 5 minuten de eerste roll (niet dat die direct al helemaal vloeiend ging overigens ;-))

    Landen is en blijft voor mij tot nu toe het lastigste aspect van vliegtuig vliegen. Met de Bixler is het gewoon buikschuiven, maar met een landingsgestel wordt het wel even wat anders. Ik probeer dit dan ook zo goed mogelijk te oefenen in de sim.

    Ik vlieg inderdaad bij een club waar enige begeleiding uiteraard ook geen probleem is.

    @Dirk77: welke prop heb jij er op zitten? Die ik postte staat niet veel goeds onder bij de reviews. En wat voor sbec/ubec?
     
  8. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb die prop die jij noemt. Tot nu toe 2 gebruikt, na balanceren prima hoor. De spinner die bij de Sbach zit moet ook absoluut gebalanceerd worden, die van mij tenminste wel. Ik heb er een m3 moertje in moeten expoy-en...

    En deze sbec:

    Turnigy 5A (8-40v) SBEC for Lipo (EU warehouse)
     
  9. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Een simpele prop balancer heb ik al voor de tailblades van mijn heli's, maar om de spinner goed te kunnen balanceren heb je een balancer als de Du-Bro Tru-Spin nodig (toch?) en die is me vooralsnog toch nog wat te kostbaar.
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Of gewoon een nieuwe spinner kopen. ..
     
  11. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Hmm, ik lees net dat de standaard esc van de HK SBach ook niet echt denderend is. Als die er ook nog bij moet kan ik qua kosten bijna beter de Sbach van FMS aanschaffen. Die kost ca. € 199,- PNF

    Daarvan zijn alle onderdelen ook nog eens los verkrijgbaar.
     
  12. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Mijn esc doet het nog prima, maar ik heb ook gelezen dat ie hier en daar overleden is. Die spinner balanceer ik graag voor je, als je hem opstuurt. Langkomen mag ook hoor, maar dat is nogal een ritje.

    Of gewoon een FMS kopen inderdaad. Kan ik je verder niets over vertellen alleen.

    Succes met de keuze!

    D.
     
  13. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik ga er nog eens goed over nadenken wat het gaat worden. Aanschaf op korte termijn is geen must aangezien het toch niet echt vliegweer is ;-)

    Edit: met m'n stomme kop helemaal de lipo's vergeten mee te rekenen (heb zelf alleen maar 3S 2200mAh en 6s 3300/3600mAh). Met 2 stuks 4000mAh 20 of 30C er bij loopt het geheel dan alweer snel richting de € 300,-.

    Dan gaat de eerste intentie "cheap" ook niet echt meer meer op :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2015
  14. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik heb nog even rondgeneusd en er zijn best wel wat epo 3D/acro toestellen die geschikt zijn voor 3S 2200mAh. Veel daarvan zijn natuurlijk weer niet wat dichter bij huis te krijgen.

    Ik kwam nog uit op:

    Robbe/Hype Edge 540 Dolderer:
    Edge 540 Dolderer, ARF, BL, Servos

    Extra 300 3D:
    Extra 300 3D 1200mm EPO PNP - Natterer Modellbau

    Eflite sukhoi SU-29:
    Sukhoi SU-29MM BNF Basic with SAFE (PKZ8050): E-flite - Advancing Electric Flight

    De laatste 2 vallen eigenlijk min of meer af vanwege merkloos en geen info over te vinden (Extra 300) en BNF met Spektrum terwijl ik Futaba heb en de prijs (Sukhoi).

    Van de edge 540 zijn ook de onderdelen los te krijgen dus misschien dat dat nog wel wat is. Alleen las ik 1 review waarin aangegeven werd dat het onderstel niet echt geschikt is voor gras. Iets om nog eens in te duiken.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2015
  15. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Het onderstel van de Robbe/Hype Edge 540 schijnt inderdaad niet geschikt te zijn voor gras. Heb filmpjes gezien waarbij mensen een poging wagen en het toestel voorover duikt zodra het de grond raakt. Verder schijnt het wel een redelijk degelijk toestel te zijn.

    Ik vond nog een ander niet al te duur 48"/1200mm model dat hier in nl verkrijgbaar is:

    Thunder Tiger - GEE BEE R3 Special EPO ARF SPW 1200mm

    Dan is er ook nog de parkzone visionaire, maar die is net als de Sukhoi vrij prijzig en bind met Spektrum:

    VisionAire BNF (PKZ6580): E-flite - Advancing Electric Flight
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vergeet aub die GeeBee. Die vliegt als een draak, heb er al verschillende wegens de minste stuurfout los in de grond zien gaan. In de nazomerdagen zijn er bij ons drie gecrashed door mensen die nochtans al behoorlijk kunnen vliegen.

    De visionaire / acromaster / stuntmaster / parkmaster etc zijn allemaal goede toestellen. Multiplex schuim is niet goedkoop maar zeer degelijk
    Maar je kunt natuurlijk niet verwachten van een schuimpje van pakweg 150-200 euro dat dit gaat opstijgen en landen zoals een houten grotere kist.

    De vraag is of je in die kleine categorie (+/- 1m) wil blijven of naar 1,4-1,5m wil.

    Als je hier mee verder wil zul je toch eens in de buidel mogen tasten want een beetje kwaliteit heeft natuurlijk altijd z'n prijs.
     
  17. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    1,4m is niet heilig. Het wordt mijn eerste acro toestel en mag van mij ook best 1,2m zijn (veel kleiner dan weer liever niet), dat zijn de meeste foam trainers ook. Als ik die met mijn 2200mAh lipo's kan vliegen en het enigszins geschikt is om te beginnen met acro vliegen.

    Ik verwacht uiteraard van een foampie geen top prestaties, het is voor mij gewoon een stapje meer dan de Bixler en om te kijken of ik straks wellicht nog een stap verder wil en een degelijke kist aan wil schaffen. Dat kan ik vanuit de Bixler nog niet echt zeggen omdat dat vliegt als een dweil.
     
  18. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    De kogel is door de kerk, ik heb de opvolger van mijn Bixler inmiddels gekozen en het
    wordt ...

    ... toch geen laagdekker. Ik heb nog even getwijfeld over een Parkzone/E-flite BNF Sukhoi SU-29MM, maar ik ben zo verstandig geweest alsnog eerst voor een hoogdekker te gaan en dan eentje waarvan ik ontzettend veel positieve ervaringen over het vlieggedrag voor zowel beginners als gevorderden tegen kwam ...

    ... het is de Multiplex Fun Cub geworden!

    De ARF versie van de Fun Cub is vrij prijzig (€ 279,-) en de elektronica schijnt overgewaardeerd te zijn dus heb ik besloten een losse kit te kopen en die te voorzien van HK elektronica. Na wat rondneuzen en vragen ben ik op het volgende lijstje uitgekomen:

    1x Multiplex FunCub RC kit 1400 mm
    4x Turnigy TGY-9025MG Metal Gear Servo 1.8kg/11g/0.09 (flaps en ailerons)
    2x Turnigy TGY-9018MG Metal Gear Servo 2.5kg/13g/0.10 (elevator en rudder)
    1x APC style propeller 12x6
    1x Turnigy Aerodrive SK3 - 3536-1050kv Brushless Outrunner Motor
    1x Turnigy Trust 45A SBEC Brushless Speed Controller

    Ik kreeg als tips dat het tail wheel niet al te denderend schijnt te zijn (hiervoor een alternatief mee besteld) en dat het main landing gear bij harde landingen nog wel eens kan verbuigen waarvoor een eenvoudige mod uit te voeren is.

    Ik ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2015
  19. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Verstandige keus succes ermee. Have a lot of FUN.
     
  20. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goeie keuze, niet teveel mee inzitten met dat landingsgestel.
    Er vliegen er verschillende bij ons op de club en zie daar geen noemenswaardige landingsstelproblemen. Meer landingsproblemen (maar dat ligt niet aan de FunCub :rolling:)
     

Deel Deze Pagina