Volksregler Typ 1

pompebled

Forum veteraan
Als aandrijving in mijn 110 cm M.A.S. komt een gemodificeerde (radiateur)fan motor uit een auto.
De bedrijfsspanning was bij het begin van de bouw (bijna 20 jaar geleden...) gedacht op 24V door 20 cellen NiMH.
Ik heb niet zoveel tijd (over) voor het bouwen van (semi) schaalmodellen, dus inmiddels is het 6S Lipo geworden, daar mijn NiMH pakketten allemaal een zachte dood zijn gestorven.

Ik ben een 'budgetbouwer' en probeer zoveel mogelijk zelf te maken i.p.v. kant en klaar te kopen.

Eén van de dingen die hiervoor in aanmerking komt, is een regelaar.
Ik heb in het verleden en aantal regelaars opgebouwd waarbij de print getekend en geëtst moest worden, helaas is het IC dat in deze schakelingen gebruikt werd niet meer verkrijgbaar, dus die optie viel uit.
Na enig zoekwerk kwam ik een aantal bouwpakketjes tegen bij Modelbau-Regler.de, waarbij deze het beste aan mijn eisen voldeed:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 1 HV Ohne BEC

Eenmaal in huis was het opbouwen van de regelaar een fluitje van een cent, dankzij de prima meegeleverde instructies, weliswaar in het Duits, maar daar heb ik geen problemen mee.
Voor de dikke pennen en de grote vlakken van de print was mijn 30W soldeerstation aan de lichte kant (plakwerk) en moest ik met een 80W bout het tin even mooi laten vloeien.

Aangesloten aan de motor, ontvanger en accupakket, blijkt het instellen ervan een makkie en werkt de regelaar uitstekend; al vanaf 0,1V begint de meerpool motor te lopen en het regelbereik onderin is erg goed, je kunt de lamellen van de collector tellen tijdens het draaien, zó langzaam laat de motor zich regelen.

Onder last is dit natuurlijk niet het geval, maar aan vaartests ben ik nog niet toe, éérst maak ik een proefopstelling om de maximale schroefmaat te bepalen, die de regelaar met z'n 12A continue en 15A piek kan verwerken.
De motor trekt namelijk moeiteloos een 75 mmX-prop waarmee een kinderbadje binnen een tiental seconden is leeg geblazen, ik denk, dat ik dit geweld niet nodig heb, maar ik wil wel weten hoeveel stroom er in zo'n geval loopt.

Met een beetje mazzel is de proefopstelling dit weekend klaar en kan ik volgende week met de Amperemeter aan de slag.
Mocht de set-up op het randje zijn, dan kunnen de Fets altijd nog van waterkoeling worden voorzien.

Groeten, Jan.
 
Ja.

'Bausatz für einen Vor/Rück-Regler für bis zu 28V'

Vooruit en achteruit even snel (kun je met een computerzender natuurlijk terug regelen als dat noodzakelijk mocht zijn) en géén pauze tussen vooruit en achteruit.
Ook geen BEC, vanwege het hoge voltage, er is wel een versie met BEC, maar die gaat maar tot 12V:
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC

Als het alleen maar vooruit hoeft, werkt deze ook uitstekend:
http://modellbau-regler.de/xtcommer...0A-BEC.html&XTCsid=39qepofa87kovtlgkrvg3mp7k6
Deze heeft met waterkoeling zelfs mijn 700 Neodym probleemloos geregeld.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Een paar uurtjes knutselen met een restje Trespa en een paar blokjes POM en dan heb je een testopstelling:

full


Een aantal van de props die getest gaan worden, de grootste is een X-75:

full


De regelaar in verhouding tot de motor:

full


Voor er commentaar komt op de lange stukken as en schroefaskoker, die niet ondersteund worden; de as wordt nog ingekort en het deel, dat onder de romp komt, wordt afgestut met een scheg.

Dit hoeft alleen maar te werken terwijl de schroef onder water wordt gehouden om de opgenomen stroom te meten.
Helaas kom ik er nu (pas) achter dat het anker bij het afdraaien van de Ø 8 mm as naar Ø 5 mm, niet recht is ingespannen, voor een kunststof autofan misschien geen probleem, maar de boel slingert nu licht, vandaar ook de dubbele kruiskoppeling.

Eens zien hoe ik dat ga oplossen, wellicht de as opnieuw afdraaien, nu naar Ø 4 mm...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Piet,

Natuurlijk zijn ze ook vanuit Nederland te bestellen, ik ben alleen niet zo blij met de relatief hoge verzendkosten.
Daar ik familie in Duitsland heb, laat ik de spullen van Duitse firma's daarheen sturen, dat scheelt aanzienlijk in de verzendkosten, zeker als het kleine hoeveelheden betreft.

Voor de regelaar zijn de verzendkosten binnen Duitsland €3,25, naar Nederland bedragen de verzendkosten maar liefst €17,00 (ruim vijf (5!) keer zoveel), dat zijn bedragen, die in geen verhouding staan tot de prijs van de regelaar en die ik er niet voor over heb...

Leuk, zo'n verenigd Europa, waar de transportkosten tussen de lidstaten de pan uitrijzen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens wezen 'spelen' met de verschillende props in een bak met een paar honderd liter water.

De X 50 trok bij vol gas gemiddeld 9A,
De 60 mm prop met aanzienlijk minder spoed slechts 7A
De X 60 trok 14A, waarbij het maar goed was dat de wanden van de bak nog 25 cm hoger waren dan het waterniveau...
De X75 was nog een graadje erger, het water werd tot vlak onder de rand opgestuwd en de stroom liep op tot rond de 20A.
Dit heb ik maar even volgehouden, daar de Fets op de regelaar merkbaar temperatuur begonnen te krijgen en de boel in deellast begon te stotteren..., goed, dat het ontwerp wat reserve heeft.

Om nog wat vaartijd over te houden, maak ik de schroefasopstelling onder de boot geschikt tot een maximale schroefmaat van 60 mm.

Testruns moeten dan uitmaken welke het beste voldoet qua vaargedrag en topsnelheid.

Groeten, Jan.
 
Yep.

full


De romp is klaar en wacht op de epoxy en glasweefsel, dan komt de aandrijving er in en gaat het dek erop.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is wel een hele mooie.
Ben zelf ook liefhebber van Torpedo boten,laatste aanwinst Vosper Perkasa 1/32.
Groetjes,
Frankwin
 
Foto's herplaatst.

Door een glitch waren de foto's verdwenen, ik heb het even hersteld.

Een paar uurtjes knutselen met een restje Trespa en een paar blokjes POM en dan heb je een testopstelling:

full


Een aantal van de props die getest gaan worden, de grootste is een X-75:

full


De regelaar in verhouding tot de motor:

full


Voor er commentaar komt op de lange stukken as en schroefaskoker, die niet ondersteund worden; de as wordt nog ingekort en het deel, dat onder de romp komt, wordt afgestut met een scheg.

Dit hoeft alleen maar te werken terwijl de schroef onder water wordt gehouden om de opgenomen stroom te meten.
Helaas kom ik er nu (pas) achter dat het anker bij het afdraaien van de Ø 8 mm as naar Ø 5 mm, niet recht is ingespannen, voor een kunststof autofan misschien geen probleem, maar de boel slingert nu licht, vandaar ook de dubbele kruiskoppeling.

Eens zien hoe ik dat ga oplossen, wellicht de as opnieuw afdraaien, nu naar Ø 4 mm....



Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
waarom geen koppeling gekocht van 8 mm????
of eentje gemaakt van 8 mm
als je toch een draaibank hebt dan is het eenvoudiger een koppeling te maken dan eerst een motor te slopen om de anker in te spannen en af te draaien

maar ziet er voor de rest goed uit

gr raf
 
De as afdraaien naar 4 mm zal niet lukken denk ik
Of je moet voor het gat blijven
Anders heb je geen as meer
mvg
Frederik:D
 
Hallo Raf & Frederik,

De motor ligt al een jaar of tien te wachten op inbouw, ik kon destijds geen koppelingsinserts van Ø8mm vinden...
Daar komt nog bij, dat de as voorzien was van linkse draad M8 (vanwege de radiateurfan) en die moest er toch echt af om een koppeling op te kunnen zetten.

Ik heb toegang tot een draaibank, dat is helaas niet hetzelfde als er zelf eentje hebben, ik heb er ook geen plaats voor trouwens...

Groeten, Jan.
 
Back
Top