Volkswagen Amarok CC-01 KL

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door reinaart, 9 feb 2017.

  1. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb afgelopen week een Tamiya CC-01 (lange wielbasis) kit in elkaar geschroefd die ik al een tijdje op voorraad had. Dit is de kit met een pre-painted Toyota FJ Cruiser body. Nu vond ik die body (oranje/wit) bij nader inzien toch wel tamelijk lelijk dus heb ik een losse Amarok body plus stickers en spiegels besteld.

    Ik heb het idee opgevat om er een militaire versie van te maken zoals ze bij de Koninklijke Landmacht dienst doen. Ik ga de body aan de binnenkant voorzien van een laag Vallejo polyuretaan primer Nato groen en het geheel aan de buitenkant spuiten met Tamiya PS-55 matte lak. Ik zal zelf de opbouw voor de laadbak en een imperiaal moeten maken. Verder heb ik nog 4 D-sluitingen nodig en wat andere details. Misschien heeft iemand een tip voor gelijkende velgen. Heb de body nog niet binnen en ik weet ook niet zeker of het allemaal wel zo goed uitvoerbaar is maar ik zie wel waar het schip strandt :).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Die Amarok is denk ik wel een gouden greep van Tamiya want er zijn erg veel aardige varianten te bedenken. Nederlandse politie en Marechaussee gebruikt ze trouwens ook. Dit vond ik nog wel een aardige (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) :

    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2017
    Tamaniac vindt dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Je hebt de smaak mooi te pakken!
    Lexan is niet het meest evidente om iets aangepast mee te doen, wat is het idee van én buiten- én binnenkant te spuiten, om een donkerder effect te krijgen?
     
  3. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    @Tamaniac , het aan de buitenkant spuiten met ps-55 geeft een mooie matte afwerking.
    Het gaat om een blanke mat lak.
    Ik heb hem zelf ook gebruikt om het spiegel effect van het lexaan tegen te gaan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tamaniac vindt dit leuk.
  4. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo heren, heb de body vanmiddag binnengekregen. De kap is mooi stevig, veel steviger dan de andere Tamiya kappen die ik ken (Unimog en Mercedes G320). Minpunt van de meeste pickup bodies en ook van deze zijn de driehoekige verstevigingen pal achter de cabine maar goed dat was me al eerder opgevallen. Ook denk ik dat de cabine wat "platter" is dan die van het echte voertuig. Niettemin denk ik dat ik wel uit de voeten kan met deze kap. Heb de kap in Duitsland gekocht voor €25 dus dat is goed te doen (stickervel €16 en spiegels €6,60). De Tamiya Amarok is kennelijk een "limited edition" dus misschien beter niet te lang wachten met aanschaffen als je er ook één wilt. Hoop morgen mijn eerste foto's te maken.Zijn er trouwens 1/10 (photo etch) logo's te krijgen van bv. volkswagen en mercedes ?

    Groet,

    Arjan
     
  5. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Bedankt, ik heb een stel van die shackles en heb ze even geprobeerd. Zoals ik al dacht zijn ze aan de forse kant. Ze worden als 1/10 verkocht maar ik denk dat ze eerder richting 1/8 gaan. Ze zijn zelfs wat te groot voor mijn D90 die 1/8,5 is. Ik weet dat er D-sluitingen in 1/16 zijn en de exemplaren voor bv een 1/16 Tiger II zouden wel eens beter kunnen uitpakken.

    Groet,

    Arjan
     
  7. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een paar plaatjes van de blanke body, valt niet mee om daar goede foto's van te maken. Body zit nog in de overspray folie dus de randen ogen wat rafelig. Nu de body is uitgesneden is ie wel bepaald minder stevig dan ik eerst dacht. Op de plekken waar ik magneten wil monteren is het lexaan gelukkig wel behoorlijk dik. Misschien moet de body nog wat zakken op het chassis maar ik wil wel de optie voor 10 cm banden openhouden.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Heb bij het uitsnijden van de body expres een strook aan de achterbumper laten zitten met het oog op bevestiging van een passende eigengemaakte bumper:

    [​IMG]

    Proef met 10 cm banden :

    [​IMG]

    Krijg vandaag mijn verf binnen, tenminste als de sneeuw de bezorging niet verhindert.

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
    Tamaniac vindt dit leuk.
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zie dat je al aangepaste 4-link ophanging hebt.
    Hoewel al de lange-wielbasis cc-01 heeft de body een behoorlijke 'kont', laat je hem als pickup?
    Het voorbeeld van de Landmacht is een stoere uitvoering, de 'Baywatch' versie is minder mijn ding...

    Er is best wat keuze in de cc-01's, zie dat ook de rerelease Rally Pajero verkrijgbaar is, ook niet verkeerd.
     
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik heb inderdaad het Junfac 4-link setje gemonteerd. Verder aluminium rocker arms (de standaard Tamiya fusee armen zijn erg breekbaar heb ik gemerkt), een steering upgrade setje en kogellagers. Vooral bij hoge snelheid is het rijgedrag van het verlengde chassis naar mijn idee beter dan van het korte.

    Ik wil een laadbak opbouw maken van gebogen 0.5 mm plastic card op "spanten" van 2mm plastic card. De opbouw wil ik met neodymium magneetjes op de laadbak zetten. Mocht de opbouw me niet aanstaan dan laat ik die er gewoon af. Imperiaal wil ik maken van 3mm plastic card en ook met magneetjes fixeren.

    Ik heb de kap inmiddels al voorzien van twee lagen Nato groen maar er zijn zeker nog twee lagen nodig . Heb de Vallejo primer met de kwast aangebracht en dat bevalt me prima hoewel het langer duurt voor je weer een laag kunt aanbrengen. Afplakken was nu niet nodig en ik kan de masking stickers van de ramen nu voor de buitenkant gebruiken (ter bescherming tegen de matte lak).Heb voor de kleur zwart ook Vallejo primer gebruikt en heb dat ook met de kwast gedaan. Body ziet er nu al heel anders uit :). Zal morgen weer foto's plaatsen.

    Groet,

    Arjan
     
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een paar plaatjes van de geschilderde kap. Kap zit nog steeds in de overspray folie en de kwaliteit van de foto's is niet echt geweldig.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
  11. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dat komt al zeer dicht in de buurt bij het originele kleur, ben benieuwd wat de matte blanke lak langs de buitenkant geeft. Kun je ook een foto maken wanneer de folie verwijderd is, vóór de eerste laag blanke matte lak?
    Lijkt me een secuur werkje om met penseel langs de raamranden te gaan als die niet afgeplakt zijn...
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    De driehoekjes van de laadbak naar de cabine zijn er wellicht gewoon omdat het technisch anders moeilijker is om de vorm te thermoformen lijkt me. Zo'n scherpe binnenhoek levert wss anders toch ribbing op.
    En zelfs alis er geen ribiing, dan is het materiaal in dat binnenhoekje zo dun gerokken, dat het een zwakke plek wordt. Maar ze staan idd wel een beetje minder strak...
     
    bobt vindt dit leuk.
  13. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Die driehoekjes zijn wel knap vervelend als je een opbouw wilt maken :hammer:. Ik zou ze het liefst verwijderen maar daar ben ik een beetje huiverig voor. Eerst maar eens de body mat zien te krijgen, hoop dat morgen te kunnen doen. Na het verwijderen van de folie ziet de body er nu zo uit, letterlijk een spiegel zoals het figuurtje naast het voertuig laat zien :

    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
  14. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Vers uit de VW-garage, op naar de Landmacht ombouw-dienst :friends:.
    Bedankt voor de foto, ben benieuwd wat de matte blanke lak zal doen, ik veronderstel als je geen kleur langs buiten wilt spuiten, de enige manier voor een matte body?
     
  15. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb de body gespoten met Tamiya PS-55, het resultaat is niet slecht maar ben niet 100% tevreden. Het is helaas op sommige plekken wel te zien dat ik de kap aan de binnenkant met de hand geschilderd heb en niet gespoten. Ik overweeg nu om alsnog een laag Vallejo op de buitenkant te spuiten. Met de Tamiya matte lak eronder zal dat best goed hechten en de ramen etc zijn nu nog afgeplakt (ook best een werk). Aan de andere kant zou ik de kap ook alleen wat kunnen vervuilen en weatheren om minder fraaie plekken te camoufleren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Met de volle zon erop (ook wat overbelicht) :

    [​IMG]

    Arjan
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  16. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zijn de minder fraaie plekken doordat de groene laag niet overal even dik geschilderd is? Zoja misschien nog op te lossen met nóg een laag langs de binnenkant?
     
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    De oneffenheden werden veroorzaakt door verschillen in verfdikte en dit was niet weg te krijgen met nieuwe lagen aan de binnenzijde van de kap. Ik heb de kap dan ook aan de buitenkant gespoten met Vallejo primer en heb daarover nog een dunne laag Tamiya matte lak gespoten. Het resultaat is volkomen naar tevredenheid. Ben alleen wat problemen tegengekomen bij mijn pogingen om de portieren en body panelen met zwart in te lijnen. Heb allerlei methoden geprobeerd variërend van potlood tot olieverf maar ben uiteindelijk terecht gekomen bij een dunne paint marker. Probleem hiervan is dat je foutjes onmiddellijk moet corrigeren omdat de verf anders niet meer te verwijderen is. Heb net nog wat foto's gemaakt maar het was eigenlijk al te donker. Moet nog een nummerbord aan de voorzijde aanbrengen. Achterlichten moeten nog worden bijgewerkt (delen van de stickers met lijm fixeren) en een aantal stickers moet mat gemaakt worden (onder andere de raamlijsten).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik zal uiteindelijk denk ik de koplamp stickers verwijderen, ze ogen gewoon niet goed.

    Groet,

    Arjan
     
  18. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    De achterlichtstickers vallen voor mij meer op dan die vooraan, ze zijn natuurlijk nogal fel van kleur in vergelijking met de matte body. De matte kleur is zeer goed geslaagd, nu mooi egaal voor zover ik kan zien :thumbsup:.

    Waardoor zou je de koplampstickers vervangen als je de originele erafhaalt, lightbuckets, andere stickers, ... ?

    Zie net dat de Amarok ook standaard op de cc-01 geleverd wordt, daarom dat de wielkassen zo goed passen. Had hem enkel nog maar gezien op de wt-01 monstertruck.
     
  19. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Ik vind de koplamp stickers storender maar die lijken op bovenstaande foto's nog mee te vallen. Het zal overigens inderdaad niet meevallen om die stickers door iets beters te vervangen.De Amarok CC-01 kit is overigens weer opmerkelijk duur en dat zal wel weer met copyright (Volkswagen) te maken hebben. Het lijkt erop dat Tamiya met Japanse autofabrikanten betere deals kan maken :).

    Ben druk bezig met een imperiaal, dat is nog niet zo eenvoudig omdat ik geen tekeningen heb kunnen vinden en ik al de maten en details moet inschatten aan de hand van een beperkt stel nuttige foto's. Dit zijn voor mij de nuttigste foto's :

    [​IMG]
    [​IMG]

    De verstevigings driehoekjes achter de cabine blijven me overigens hoofdpijn bezorgen. Als ik een imperiaal wil gebruiken ontkom ik niet aan het maken van een opbouw of huif en dan zitten die driehoekjes vreselijk in de weg .... Een huif zou misschien nog het makkelijkst zijn maar ik heb helaas maar één foto kunnen vinden van een voertuig met huif en imperiaal. Mij niet helemaal duidelijk hoe die huif rond de antenne/stroom leidingen zit :

    [​IMG]

    Alleen een huif en afzien van de imperiaal met de lastige leidingen is misschien nog het verstandigst.

    Groet,

    Arjan
     
  20. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Een paar plaatjes van mijn imperiaal in wording. Heb em net in de zwarte primer gezet en provisorisch gefixeerd met magneetjes. Ligger naar de laadbak toe is nog niet af, die zal ik later pas detailleren en op maat maken.Ik denk dat ik er qua maten niet ver naast zit maar hij mag nog wel iets dikker (is nu 3.5mm dik en zal er nog een plaat van 1 mm onder lijmen). Imperiaal moet denk ik ook wat lager op het dak zitten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Arjan
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2017
    Tamaniac vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina