volkswagen T1 bus 1:4

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door lowghia, 29 jan 2015.

  1. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Na mijn karmann ghia trapauto project ( karmann-ghia-1-4-a ) ben ik begonnen aan zoals de titel al zegt een volkswagen T1 busje die iets groter word als 1:4. Het busje word 47cm breed en 120cm lang. Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet echt, mischien komen er trappers in of een motortje of iets anders. Tips of ideeen zijn altijd welkom! ;)

    Het is een beetje een ongewoon groot model voor dit forum maar ik hoop dat jullie mijn creatie kunnen waarderen

    Foto's van Hoe het busje er nu bij staat...
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het busje is gemaakt van 0,75mm dik plaat en word met veel klop en rol werk helemaal met de hand gemaakt.


    Groet Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ja, als je zo'n klassieker gaat maken, dan volg ik zeker. De vorm is al zeer goed herkenbaar. Wordt het er eentje met kampeerdak? Of had de T1 dat niet?
     
  3. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Dankjewel voor het compliment.
    Ik denk dat het gewoon een bestel busje word.
    Meschien dat ik later nog meerdere variaties ga maken.
     
  4. anthem2

    anthem2

    Lid geworden:
    23 sep 2011
    Berichten:
    2.118
    Locatie:
    Belgie,Antwerpen,Brasschaat
    Na de eerste creatie te zien ben ik uiterst benieuwd naar deze!
    Topwerk!
     
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Wow! Echt ongelofelijk mooi!
     
  6. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Thanks!
    Ik ben nog bezig geweest met het linker paneel
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het kiertje er tussen de panelen komt omdat er een beetje spanning op zit maar dat komt wel goed als ik aan het lassen toe ben.
    Tot zover ben ik tevreden, hier en daar nog een beetje fine tuning maar in ieder geval geen moeilijke dingen.
     
  7. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo
    Hij blijft mooi om te zien. :thumbsup:
     
  8. MausNBS

    MausNBS

    Lid geworden:
    25 jan 2015
    Berichten:
    8
    petje af, wat een vakwerk allemaal, schitterend
     
  9. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Echt supermooi gedaan. RESPECT!
    Een motortje zou wel leuk zijn, miss een high torque motor i.v.m gewicht en een sterke servo, gwn op je ontvanger en hij is ook nog rc.
    Een ideetje, ga dit zeker volgen
     
  10. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Dit is echt heel mooi. Stukje vakmanschap.
    Ik blijf dit zeker volgen.
     
  11. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Iedereen bedankt!
    Dat is een goed idee, sterker nog ik heb al het een en ander in huis gehaald. Een trapauto zal hem niet worden in verband met het gewicht. Het zou wel kunnen maar dan moet je met een tandwiel verhouding gaan werken in plaats van ouderwets met stangetjes. Dus ben ik gaan na denken over wat een goede basis zou zijn, het liefst met een stuur inrichting vier wielen en een aangedreven achter as. Mijn oplossing (denk ik tenminste) is een mini-quad dus heb ik deze gekocht:
    [​IMG]
    Een 49cc chinees geval, motortje heb ik er onderuit gevist omdat ze gewoon weg waardeloos zijn en ik er geen zin in heb om 20x aan het touwtje te trekken in de hoop dat hij het eindelijk zal doen ;)
    De quad heb ik nu omgebouwd naar elektisch daarbij heb ik een 12 volt motor gebruikt van een golf trolley waar een beste vertraging op zit
    Tandwielen, ketting en trapperas van een mountenbike en gaspedaal, vooruit/achteruit versnelingspook van een peg perego gauchio jeep
    [​IMG]
    Hij heeft nog wat aandacht nodig maar is hij zo sterk dat ik er zelfs op kan rijden :D ok, erg snel gaat het niet maar het valt mij niet tegen en het is ook niet de bedoeling om er een racemonster van te maken...
    Nu mag mijn zoon van 5 de quad gaan testen en dan kan ik verder met het plaatwerk van het busje
     
  12. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    En daar wil je dan de vw omheen bouwen...
    Volgens mij snap ik het nut vd quad niet helemaal
     
  13. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Ja het is inderdaad een beetje verwarrend, ik laat de quad eerst zoals hij nu is om te zien of alles goed werkt. Zoals de motor, aandrijving enz en als dat goed werkt allemaal dan ga ik delen van de quad gebruiken. de achteras, achterbrug, delen van het frame, stuurhuis en dat soort zaken. dus het is nu nog een quad maar straks niet meer ;)
     
  14. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Aha, een soort onderdelendoos
     
  15. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Ja klopt helemaal. En op deze manier kan ik nu al zien of het gaat werken en waar nog aan gewerkt moet worden en mijn zoontje heeft er even een speeltje bij ;)
     
  16. Biem 01

    Biem 01

    Lid geworden:
    2 jan 2015
    Berichten:
    289
    Locatie:
    Haarlem
    Goed bedacht!
     
  17. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
  18. lowghia

    lowghia

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    18
    Zekers maar wel een kleine update dit keer,
    Ik heb me bezig gehouden met het maken van het bovenste stuk van het frame waar later het dak op komt. Nu komt er echt wat meer vorm en stevigheid in het busje. Volgende stap wordt het maken van de ramen wat ik tegen dit frame en op het platgeslagen gedeelte van de voorkant van het busje ga maken.
    De achterkant van het busje laat ik eerst helemaal open zodat ik als de ramen er in zitten en het framewerk voor een groot gedeelte klaar is, mallen via de achterkant er uit kan schuiven.
    Dus voor deze keer veel denkwerk maar weinig in praktijk gebracht ;)

    [​IMG]
    [​IMG]

    P.S. De onderkant van het busje lijkt nu breder maar dat komt omdat ik het plaatwerk in de wielkasten naar binnen heb gevouwen en tegen het onderste houten frame aan zit en iets naar buiten buigt. Als dit frame er uit is krijgt hij zijn oorspronkelijke model weer terug.
     
  19. truckbouwer

    truckbouwer

    Lid geworden:
    13 jan 2015
    Berichten:
    85
    je kan er ook nog zoiets van maken
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. mikerosauer

    mikerosauer

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    3
    Vet cool. Je mag voor mijn zoon er ook wel een maken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina