Voltage meter: Was het niet meer dan een rage of...?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Jorrit, 17 okt 2002.

  1. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    De 'voltage meter' heeft enige tijd geleden bij ons op de club heel wat stof doen opwaaien. Perfect voor beginners, kunnen instructeurs zo zien of de ontvangeraccu juist geladen is... Was dit alles een hype? Niet meer dan een tijdelijk opgevuld gat in de markt?

    Vandaag de dag hoor je er nauwelijks meer van. De hoge kostprijs voor zo'n simpel stukje electronica heeft hem de das om gedaan. Het schijnt dat je hem heel eenvoudig zelf in elkaar kunt fröbelen...

    Gebruiken jullie/mede clubleden hem vandaag de dag nog?
     
  2. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Jorrit tegenwoordig hebben we dusdanig goede accu´s en laders dat zelfs voor de beginner het bijna onmogelijk is om niet goed meer te laden, ik denk dat dit een reden is dat er bijna geen accuwachters meer worden gebruikt. ik adviseer meestal wel in een heli een wachter te gebruiken en in kisten met meer dan 5 servo´s, daar kunnen de belastingen een wat minder accutje toch op de knieen dwingen en dat geeft een wachtertje dan mooi aan...............................Peet...............................8)
     
  3. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Hoofdzakelijk kom ik beginners tegen die aan het prutsen zijn met accu's.

    - hoe moet ik ontladen? De boel aan laten staan? 8O
    - hoe lang moet ik hem opladen?

    Beginners worden immers niet weggestuurd met een reflex lader o.i.d.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    :)
    Jorrit,

    Een andere reden is dat je niet altijd wat hebt aan zo'n dingetje. Eigenlijk een beetje vreemd antwoord van mij want jaren terug heb ik zelf zo'n schakelingetje uitgedacht dat ontwerp is toen in Hobby Bulltin gepubliceerd.
    De reden is dat de spanning van de accu niet zo'n goede maat is voor de hoeveelheid energie die er nog in zit. Zeker de moderne NiCad en NiMH cellen hebben en behoorlijk vlak spanningsverloop. Dit betekend dat een volle ontvangeraccu (die al wel een paar uur van de lader af is) ongeveer 5V is, een lege accu is nog ongeveer 4,4V. Dit wil niet zeggen dat als je halverwege bent (4,7V) dat je accu dan ook half leeg is!!!!!!!
    Met andere woorden als je een accuwacht hebt en je ziet het rode lampje gaan branden (bij ongeveen 4,4V) dan ben je eigenlijk al te laat en is de accu al vrijwel leeg!!!! Als je dan nog 5 minuten door gaat is de accu helemaal leeg.
    Nee, goed bijhouden hoelang je gevlogen hebt is een veel betere manier om een schatting te doen van hoeveel energie er nog in de accu zit.

    Groeten,
    Ernst Grundmann.
     
  5. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    De nieuwe hype is FF9 radio's uit Hong Kong....

    Ik wacht op de hype voor sproeivliegtuigen ;)
    :proost:
     

Deel Deze Pagina