VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, dat lijkt me wel genoeg voor de rest van je leven ( al wordt je over de 100!!)
     
  2. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    hij zal eer met modelbouw stoppen,dan dat de hulsjes op zijn.
     
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 237

    Hallo allemaal,


    Even op herhaling :


    Ik was niet helemaal tevreden met de doorvoer van de bedrading vanaf de onderkant van de cabine naar de bovenkant van het cabinedak, veel te rommelig, te veel draden. :( :(
    Dus alle bedrading opnieuw ingevoerd !

    De bedrading vanuit het chassis via de onderkant van de cabine naar de bovenkant (het binnendak) van de cabine gebracht.
    Best nog een hele klus om de bedrading netjes naar boven te brengen en straks ook nog eens netjes weg te werken, zodat de bedrading zo min mogelijk zichtbaar is, als de achterkant/onderkant van de accubak is gemonteerd als de cabine voorover gekanteld wordt.

    Weer veel foto's gemaakt.

    IMG_5711.jpg

    IMG_5712.jpg

    IMG_5712.jpg

    IMG_5715.jpg

    Even de testaccu gepast in de accubak.
    En ja,de accu past in de accubak en is er nog genoeg ruimte over om de bedrading via de accubak naar boven te brengen naar het cabine binnendak.

    IMG_5718.jpg

    IMG_5720.jpg

    Ook de dikke voedingkabels plus + en min - naar boven gebracht op het cabine binnendak, via de ronde messing buisjes, die vast geklemd/gemonteerd worden aan de bestaande brede smalle kabeldoorvoer onder de motortunnel.
    IMG_5722.jpg

    IMG_5723.jpg

    Tot zover deze update.
     
    Rakthi, peter 55, Cor en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 237

    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met de bedrading opnieuw invoeren.
    Ook op het cabinedak de USM module een kwartslag gedraaid.

    Eerst nog even de oude situatie laten zien !

    Tja, het is de eerste truck waar ik zelf de elektronica inbouw en ja, dit is echt passen meten, maar ook uitzoeken hoe de bedrading moet worden aangelegd, waardoor ik veel te veel draden heb gebruikt en het heel rommelig wordt.:( :( :frustie:

    Ik had het ook niet kunnen laten zien, maar ik wil toch laten zien wat ik fout heb gedaan, wat er niet goed is gegaan. :(
    Want van de gemaakte fouten heb ik weer veel geleerd en wordt de bedrading veel beter en mooier aangelegd.

    Oude situatie van de plaatsing van de USM.
    IMG_4854.jpg

    Nieuw situatie van de plaatsing van de USM module en de Jeti 2.4 GHz ontvanger.
    IMG_4863.jpg

    Oude sitatie :
    Een spaghetti van draden. :frustie:
    Geen gezicht !! :(
    IMG_6837.jpg

    Het wordt nog erger ! :) :)
    IMG_6851.jpg

    En zo zit dan de totale bedrading er uit, echt geen gezicht. :frustie:
    Totaal geen overzicht, wat waar voor is ! :frustie: :(
    De bedrading allemaal veel te lang, ik heb zelf altijd het idee dat je wat lengte in de bedrading moet overhouden, als er iets gewijzigd moet worden, misschien daardoor de bedrading te kort is.
    Dit is een denkfout (beginnersfout) :)

    Overigens past het Globetrotter dak er wel op ! :)

    Ik ben met deze oude situatie niet tevreden, het ziet er niet uit, ik ben nogal secuur, dit staat me totaal niet aan, maar ik wilde het jullie toch laten zien !
    :yes:
    Ook de labeltjes die in het zicht zitten, is niet mooi, geen gezicht. :(

    Dus alles weer gedemonteerd.
    (de term slopen mag niet van Opa Wil) :) :koud: IMG_6900.jpg

    Binnenkort zal ik de nieuwe situatie plaatsen, waarbij de bedrading mooi gestructureerd is en veel overzichtelijk is, wat waar voor is !!
    Bovendien blijft er op het binnendak veel meer ruimte over !

    Kritiek geven op het bovenstaande is toegestaan ! :yes: :yes:

    Tot zover deze update.
     
    Tug.NL, peter 55, Cor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo Piet,

    Ik zou helemaal knetter gek worden van al die bedrading, ik wens je veel succes met de herindeling.:thumbsup::thumbsup:
     
    peter 55 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Belgiƫ
    Dag Piet

    Het ziet er alvast een heel werk uit met de bekabeling, hopelijk heb je plaats genoeg om het weg te werken.

    Mvg Erik
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. marcelinets

    marcelinets Guest

    Zeer duidelijke foto,s hoe het niet zou moeten, en hoe het beter kan en wat wat is.
    Voor mij zeer bruikbaar Piet, zo leer je weer wat van een andere modelbouwer, hoe je elektronica aanlegt en ook hoe je het niet moet doen.
    Dank voor de heldere uitleg hier kan ik iets mee voor mijn Scania en een nieuw project.

    mvg Marceline
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 238

    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met de bedrading opnieuw invoeren.

    Ik ga nu gebruik maken van kleurcodes en uitsluitkabels voor de USM in de zelfde kleur als van de lintkabel van de USM, dit geeft een beter overzicht wat, wie en waar aangesloten moet worden.i.p.v. de labels, alleen nog labels gebruikt voor de 12 Volt voeding van de USM en de 12 Volt voeding van de accu naar schakelaar Zwaartransportmodule.
    Tevens ga ik de nummers 1 tot en met 5 van de lintkabel als standaard toepassen op alle trucks, zodat het getrokken materiaal uitwisselbaar is en de verlichting dan ook van iedere aanhangwagen of trailer ook daadwerkelijk brandt.
    Dit heeft ook het grote voordeel dat ik ook de aanhangwagens of trailers Hobby van Robbie achter mijn trucks kan aankoppelen.
    1. Bruin = koplampen/dimlichten/stadslichten /achterlichten
    2. Rood = Stop/remlichten.
    3.Oranje = Richtingaanwijzer links voor/achter
    4.Geel = Richtingaanwijzer rechts voor/achter
    5. Groen = Achteruitrijlampen
    De volgende nummers 6 tot en met 10 ga ik ook als standaard gebruiken
    6. Blauw = Verstralers/schijnwerpers
    7. Paars (Violet) = Mistlampen
    8. Grijs = Zwaailampen
    9. Wit = Speed Control
    10. Zwart = Contourverlichting lichtbak

    Door dit standaard door te voeren zullen er ook minder problemen/storingen ontstaan.
    De tien kleuren van de lintkabel de uiteinden vertind.
    IMG_6770.jpg


    De bedrading besteld bij Conrad in dezelfde kleuren als de lintkabel (10 kleuren)
    IMG_6771.jpg

    IMG_6778.jpg

    De tien draden even gerangschikt en vast geplakt met plakband, gelijk aan de lintkabel.
    Tevens de uiteinden van de draden vertind.
    De draden worden t.z.t. gesoldeerd met de soldeerhulsjes. (adereindhulsjes)

    IMG_6779.jpg

    IMG_6786.jpg

    Zelf een Handleiding/Aansluitschema gemaakt in een PDF formaat met de kleurcodes.
    (helaas is het niet mogelijk om het PDF bestand rechtstreeks te uploaden, dus even aanklikken en openen) :( :(

    AANSLUITSCHEMA ELEKTRONICA VOLVO F 16.pdf

    P.S.
    De stickers/labels gebruik ik niet meer, te rommelig)


    Tot zover deze update.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    marcelinets, luchard, vwforum en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. marcelinets

    marcelinets Guest

    handig schema Piet.
     
  10. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 239

    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met de bedrading opnieuw invoeren onder de motortunnel en de accubak.
    De bedrading wordt straks mooi weggewerkt, als de accu wordt geplaatst en de achterkant en onderkant van de accubak gemonteerd wordt.
    Het is wel woekeren met de ruimte. :) :)

    IMG_6821.jpg

    IMG_6821.jpg

    IMG_6825.jpg

    De bedrading naar de Zwaartransportmodule worden ook mooi weggewerkt in de chassisbalken, waardoor straks de bedrading niet zichtbaar is.
    De bedrading in de tussenruimte doorvoer van de motortunnel en de 2 ronde doorvoeren ingevoerd.
    IMG_6830.jpg

    De bedrading vanuit de accubak via de zijkant, tussen de buiten en binnencabine doorgevoerd naar het binnen cabinedak.
    De 3 aderige kabeltjes tussen de USM en de ontvanger van 25 cm lang worden nog vervangen door kortere kabeltjes van 10 cm lang.
    IMG_7029.jpg

    IMG_7031.jpg

    IMG_7032.jpg

    De 10 losse gekleurde draden die van de achterverlichting en van de voorverlichting komen ingevoerd via de linkerkant na de cabine ingevoerd naar het cabinedak, deze moeten met de soldeerhulsjes aan de 10 aderige lintkabel van de USM gesoldeerd worden.
    Ook de plusdraden moeten nog aan elkaar gesoldeerd worden en gekoppeld worden aan de USM (uitgang nr. 8) de labels worden na de soldering verwijderd.
    De Plus + en Min - draden zijn ook in gevoerd via de rechterzijde van de cabine naar het cabinedak, incl. de zekeringhouder met zekering, deze zitten al opgebogen in 2 grote krimpkousen, die nog niet zijn vast gekrompen.
    De Plus + en Min- voedingsdraden moeten nog worden aangesloten worden op de USM module (uitgangen 1 en 2) deze draden nog op lengte worden ingekort.
    De bedrading ziet nu nog erg rommelig uit, maar dit wordt straks mooi weggewerkt
    (dus blijven kijken).
    :):yes:
    IMG_7034.jpg

    Ook wordt de 10 aderige lintkabel van de USM module wordt ingekort.
    Foto's hiervan volgen nog !

    Tot zover deze update.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2018
    Cor, trialrolf, hobbyvanrobbie en 6 anderen vinden dit leuk.
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Alle leuk aanklikkers bedankt ! :thumbsup: :worship: :yes:
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Ik wil iedereen bedanken voor de complimenten ! :yes: :thumbsup: :worship:
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Volvo : Ik rol............................
     
    hobbyvanrobbie en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Mogelijk donderdagavond of vrijdagavond pas weer een nieuwe update.
    Even twee dagen On Road in Duitsland. (woensdag en donderdag)
     
    modelbouwer en hobbyvanrobbie vinden dit leuk.
  15. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard
    Ha Piet,

    Volvo, ik rol.........en ik rol ... en ik rol.
    Succes morgen en overmorgen, en ben blij met je rij ervaring, ook de auto met het "kleine"stuur :)


    mvrgrob
     
    VOLVO FH 16 750 en modelbouwer vinden dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 240

    Hallo allemaal,


    De bedrading aan elkaar gesoldeerd boven op het binnen cabinedak en daarna gerangschikt en mooi afgewerkt..
    Weer veel (te) foto's gemaakt.
    De 3 aderige kabeltjes van 15 cm lang voor de USM en de ontvanger moeten nog worden vervangen door kortere 3 aderige kabeltjes van 10 cm lang.
    IMG_7048.jpg

    IMG_7049.jpg

    IMG_7055.jpg

    De 3 aderige kabeltjes voor de USM en Ontvanger inmiddels ingekort.
    Ook de 10 aderige SM lintkabel ingekort.
    IMG_7057.jpg

    De Zwarte, de Grijze en de Blauwe draden zijn voor het Globetrotter cabinedak, voor de schijnwerpers, de zwaailichten en de contourverlichting van de lichtbak, deze worden later aangesloten als het Globetrotter cabinedak wordt gemonteerd.
    De rode draad is de Plus + voeding.
    Deze bedrading wordt aangesloten door middel van kleine kroonsteentjes.
    IMG_7076.jpg

    De bedrading op het binnen cabinedak volledig gemonteerd en netjes afgewerkt met krimpkousen.

    Oude situatie :
    IMG_6912.jpg

    Nieuwe situatie :
    Dit een hele verbetering, dit geeft veel meer rust en overzicht boven op het binnen cabinedak, vindt ik zelf
    IMG_7102.jpg

    IMG_7104.jpg

    IMG_7105.jpg

    IMG_7107.jpg

    Oordeel zelf en graag jullie commentaar wat jullie er nu van vinden.

    Ook past het Globetrotter dak nu veel beter.

    Tot zover deze update.
     
    Tug.NL, Rakthi, Cor en 9 anderen vinden dit leuk.
  17. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooie oplossing voor alle bedrading Piet, ziet er stukken netter uit. Fijn weekend.
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 241

    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met de elektronica aan de achter en onderzijde van de binnen cabine.
    De wirwar van de bedrading in de accubak netjes gerangschikt en sommige draden ingekort, die te lang waren, zodat de accu erin past en het accubak ook daadwerkelijk dicht kan en de bedrading niet meer zichtbaar is.

    IMG_7108.jpg

    Ik heb nog 2 nieuwe accu's op voorraad, 1 van 5000 mAh en 1 van 4300 mAh.
    Gekozen voor de accu van 5000 mAh.
    Hiermee kan ik minstens 3 uur mee rijden, of misschien nog langer.
    IMG_7110.jpg

    IMG_7111.jpg

    Het wordt nog best lastig om de bedrading in de accubak te monteren en netjes weg te werken, maar het is gelukt.
    IMG_7115.jpg

    De stekker van de accu wordt nog netjes weggewerkt in de rechterzijkant tussen de buiten en binnen cabine.
    IMG_7116.jpg

    De bedrading is mooi weggewerkt er zijn nog nauwelijks draden te zien.
    IMG_7118.jpg

    De bedrading naast de motor blijft zichtbaar, dit in verband met he kantelen va de cabine.
    IMG_7121.jpg

    De accustekker weggewerkt in de rechter zijkant tussen de binnen en buiten cabine.
    IMG_7122.jpg

    Ik ben zelf tevreden over het monteren van de bedrading op het binnendak van de cabine en in de accubak.
    Zeker, omdat dit mijn eerste auto is, waar ik zelf elektronica ingebouwd heb, met dank aan Hobby van Robby voor de hulp, adviezen en voor het maken met de demo plank, die hij speciaal voor mij heeft gemaakt.

    :) Rob bedankt !! :thumbsup: :worship: :yes:

    Tot zover deze update.
     
    Tug.NL, Cor, Marker en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Belgiƫ
    Je mag zeker tevreden zijn met het resultaat, het ziet er zeer netjes en overzichtelijk uit.

    Mvg Erik
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 242

    Hallo allemaal,

    De inbouw van de elektronica begint in de eindfase te komen.
    Alle elektronica in en onder de cabine is ingebouwd en de bedrading is naar mijn in ziens netjes weggewerkt.
    Nu moet de elektronica in de Zwaar Transportmodule (toren) nog verder worden ingebouwd en nog netjes afgewerkt worden.
    Weer (te) veel foto's gemaakt.
    IMG_7140.jpg

    Tamiya stekkers gebruikt om de bedrading van af de cabine te verbinden met de Zwaartransport module.
    De buiten kunststof nylon stekkers niet gebruikt, die nemen te veel ruimte in beslag, alleen de binnen stekkers gebruikt en daarom heen losse zacht plastic hulsjes gebruikt, die had ik nog op voorraad.
    Door de buitenstekers niet te gebruiken geeft dit een behoorlijke ruimte besparing, want het is toch al woekeren met de ruimte, om alle bedrading netjes weg te werken, zodat deze niet meer zichtbaar zijn.

    IMG_7141.jpg

    IMG_7142.jpg

    Alvast de bedrading voor de verlichting van de trailer/dieplader voorbereid, zodat dit t.z.t. direct kan worden aangesloten.
    IMG_7133.jpg

    Inmiddels ook de Tamiya stekker met de zwarte stippen ook vervangen
    IMG_7143.jpg

    IMG_7147.jpg

    De bedrading van de cabine en de Zwaartransport module aangesloten en even getest, alles werkt !
    IMG_7149.jpg

    IMG_7151.jpg

    IMG_7154.jpg

    IMG_7155.jpg

    En ja, alles werkt, de geluidmodule werkt, de verlichting werkt, het sturen werkt en de rij-motor met de de 3 aangedreven assen werkt ook !
    YES !! :yes: :yes: :yes:

    Inmiddels heeft de Volvo F16 Zwaar Transporttrekker de eerste rondjes gereden.
    De Fine Tuning van USM geluidmodule moet nog plaatsvinden.
    Helaas weet ik zelf nog niet hoe je Fine Tuning moet porgrammeren in de Jeti box/zender.
    Hobby van Robby gaat mij dit nog leren, zodat ik bij de volgende truck dit ook zelf kan programmeren.

    Maar ik kan nu in ieder geval met de Volvo F16 Zwaar Transportrekker rijden en verder gaan afbouwen !

    VOLVO : Ik rol......................


    Tot zover deze update
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2018

Deel Deze Pagina