VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 6 apr 2009.

  1. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 247

    Hallo allemaal,

    Vanmorgen even de bedrading van de schijnwerpers, de zwaailichten en de contourverlichting van de lichtbak aangesloten en getest of het ook daadwerkelijk allemaal brand/werkt.

    Het werkt !

    De zwaailichten doen het.
    IMG_7274.jpg

    IMG_7277.jpg

    De schijnwerpers doen het !
    IMG_7285.jpg

    Ook de koplampen en de stadslichten doen het, samen met de schijnwerpers.
    IMG_7286.jpg

    Schijnwerpers aan, zonder de koplampen en de stadslichten
    IMG_7290.jpg

    De contourverlichting van de lichtbak doet het ook, helaas moeilijk te zien op de foto. IMG_7292.jpg

    IMG_7291.jpg

    Contourverlichting aan.
    IMG_7293.jpg

    Contourverlichting uit.
    IMG_7293.jpg

    Tot zover deze update.
     
    luchard, bvdh, Cor en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    243
    Locatie:
    Nissewaard


    Als ik hier op mag inhaken:

    Aan BEC-verbruik zal deze auto niet veel hebben, hoogstens een zware stuurservo voor beide voorassen. Dat is alles.
    Deze heeft geen liftas, waar servo voor nodig is, zwaailichten gevoed vanuit de BEC oid's, etc
    Dus die voeding heeft het niet zwaar.

    Of je nu een kleine of grote motor gebruikt, sowieso geeft de regelaar warmte af.
    En voor een kleine regelaar zijn dit kleine verliezen. En daar dit een flinke regelaar is zijn de verliezen ook wat groter, en dus ook meer warmte.
    Daar zijn de koelribben prima voor geschikt om de warmte af te voeren, maar als dit in een bak zit waar de warmte niet wegkan, heeft dit alleen maar tot gevolg , dat alles opwarmt en blijft opwarmen.

    Electronica voelt zich prima tot omgevingstemperatuur max 40 C. Condensatoren op een print gaan qua levensduur oneindig mee, mit je onder die 40C Celsius blijft.
    Daarboven wordt de leeftijd bekort voor een condensator volgens een e-macht curve .....,boven 50 C gaat het heel hard en is wordt de eigenlijke levensduur maar een paar jaar.
    En als je bijvoorbeeld bij omgeving temp van 25 C lekker gaat rijden, is de 40 C hoger of meer zo bereikt. Want het is maar 15 C temperatuur stijging, en daar zit je zo aan.

    De warmte blijft nu allemaal opgesloten zitten in de tank, waar de regelaar nu inzit.En het wordt daar gewoon een kwestie van tijd, maar opwarmen zal die doen.
    En het is ook van belang, dat de regelaar in de tank er zo inligt , dat de koelribben niet aan de onderzijde zitten. maar minimaal aan de zijkant of bovenop. Bovenop heeft de grootste voorkeur.(warmte stijgt op).
    En dan scheelt levensduur voor de elektronica.

    Met bovenstaande hoef je allemaal geen rekening te houden, maar als je het wel doet, komt dit de hele auto ten goede.
    Want als straks een keer met rijden(flinke lading, helling, zachte ondergrond, etc) de regelaar overlijdt, dan zit je en is niet alleen de regelaar naar de knoppen, maar ook je hele dag. En vervolgens kan je gaan sleutelen, en op zoek naar een nieuwe regelaar, etc, etc. Kortom ook een hoop werk. En dan denk je bij jezelf...had ik maar dit of had ik maar dat :)

    De koeler aanpassen is veel werk, maar als het straks allemaal prima werkt en .....BLIJFT werken, dan is dat toch het mooiste , wat er is.
    En .....ook geen omkijken meer naar :)



    mvrgrob




    ...
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2018
    Cor en trialrolf vinden dit leuk.
  3. StingRay

    StingRay

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Piet,

    Voor het warm worden van je regelaar, misschien een optie om een ventilator van een computer in te bouwen (ventilator van een processor).
    Zijn klein werken op lage spanning en veel luchtverplaatsing, misschien voldoende om de circulatie in je tank dusdanig te maken dat je geen aanpassingen hoeft te doen.

    Gr. Raymond
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo allemaal,

    Ik wil iedereen bedanken voor de complimenten ! :yes: :thumbsup: :worship:

    Alle leuk aanklikkers ook bedankt ! :thumbsup: :worship: :yes:
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Stefan,
    (p.b.tje aan jou verzonden)

    Hallo Rob,

    Hallo Raymond,

    Bedankt voor het meedenken, betreffende het warm worden van de snelheidsregelaar ! :worship: :yes: :thumbsup:
     
    markioo vindt dit leuk.
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    laatste fotoos hahaa lijkt wel zo n 6x6 amfibivoertuigje met die wielen zo
     
  7. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Een puntje, bij dezelfde stroom heeft een grote regelaar minder verliezen dan een kleine, omdat deze een lagere inwendige weerstand heeft door het gebruik van meer parallelle Fets, of die meer stroom kunnen verdragen dus een lagere R-on. Een flinke stuurservo trekt met een beetje gewicht op de wielen al gauw een aantal Ampere. De bec van de Graupner 40R is maar 1,5A en nog een ongekoelde lineare regelaar ook, dus die zal bij 1,5A ruim 10W verstoken, wat 1 sec goed gaat voordat deze thermisch aanspreekt.
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Stefan,

    De Volvo weegt nu bijna 11 kg, met nu het meeste gewicht op de voorassen, omdat de accu in de cabine is ingebouwd en de Zwaar Transportmodule boven de 2e stuuras staat en geheel van messing is gebouwd.
    Ook het chassis en het hulpchassis is geheel van messing.
    Als de Volvo straks helemaal is afgebouwd, zal het gewicht zeker boven de 11 kg uitkomen
    Dus vandaar de zware stuurservo.
    Mr jij gebruikt toch ook de Graupner snelheidsregelaar, die wordt toch ook zwaar belast, omdat jij in het zand rijdt met de CAT dumper ?
     
  9. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Belgiƫ
    Dag Pieter.

    Lijkt mij al een behoorlijk gewicht voor de trekker als de trailer daar nog eens bij komt, zal de motor daar geen last van hebben?
    Ik ben wel eens benieuwd naar het bedrag van het voertuig.

    Mvg Erik
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi Piet,
    Ik gebruik geen stuurservo voor mijn dumper, want deze stuurt hydraulisch. Ik heb alleen een paar miniservo's voor de versnellingsbak en de parkeerrem en nog een microservo voor het hydraulisch ventiel, meer 5V spul zit er niet in. daarbij heb ik nog een koelplaatje op de 5V regelaar gemaakt. Deze zit onder de rode koelplaatjes van de Fets.
    upload_2018-6-4_18-5-59.jpeg
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Erik,

    De tijd zal het leren, de elektromotor is 11 Watt.
    We gaan het t.z.t. zien ! :)

    As het niet lukt, kan ik ook nog een elektromotor van 22 watt inbouwen.
    Die is wel wat groter, maar past nog steeds tussen het chassis.
     
  12. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Halo Stefan,

    Bedankt voor je informatie, nu begrijp ik wat jij bedoeld, betreffende de Snelheidsregelaar, het is mij nu helemaal duidelijk ! :yes::thumbsup: :worship:
    Ook is het mij duidelijk van de 9 koellamellen van toegevoegde het koelplaatje.

    Tja, een beetje dom van mij, ik had dit moeten weten dat jij hydraulisch stuurt, net als bij de 1:1
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 248

    Hallo allemaal,

    Begonnen met het demonteren van de Zwaar Transportmodule.
    De brandstoftank gedemonteerd en de Graupner Snelheidsregelaar verwijderd.
    IMG_7439.jpg

    De brandstoftank gedemonteerd.
    IMG_7442.jpg

    IMG_7443.jpg

    De aanvoer en retour brandstofleidingen gedemonteerd.
    IMG_7446.jpg

    Aan de bovenkant van de brandstoftank 3 grote ventilatiegaten geboord.
    IMG_7449.jpg

    In de rechterzijkant van de brandstoftank 4 gaten van 2 mm geboord om de ventilator van 40 mm vierkant in de brandstoftank te monteren
    Het ronde gaat afgetekend met een potlood.
    IMG_7447.jpg

    Aan de rechterzijkant va de brandstoftank en groot rond gat van 35 mm met een freesje van 5mm gefreesd.
    IMG_7453.jpg

    IMG_7456.jpg

    Daarna met een halfronde vijl het gat netjes rond gevijld.
    IMG_7458.jpg

    IMG_7461.jpg

    Tot zover deze update :
     
    luchard, bvdh, ahop en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Zo, dat is een flink gat geworden. Als de onderkant open blijft moet je het ventilatortje naar buiten laten blazen, zodat hij de warmte afvoert. Maar ik vraag me of een ventilator wel echt nodig is, want anders zat die al wel op de regelaar.
    Omdat de tank van metaal is, had je ook de ribben van de koelplaatjes af kunnen frezen en deze met een isolatie matje tegen de tank kunnen drukken, dan wordt de warmte aan de wand van de tank afgegeven en hoefde je helemaal geen gaten te maken.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Stefan,

    Ik pak het nu gelijk goed aan en het houdt mij van de straat, hahaha. :) :) :)
    Ik laat de ventilator naar buiten blazen, dat was al de bedoeling, om de warmte in de brandstoftank af te voeren naar buiten toe.

    Overigens als de brandstoftank weer in de Zwaar Transportmodule ingebouwd is, zie je niets meer van al die gaten in de Brandstoftank, ook zie je het grote gat met de ventilator in de brandstoftank niet meer, de ventilator komt aan de binnenkant van de brandstoftank.
    Er is nog ruimte genoeg over in de brandstoftank, om ook de losse BEC nog in de brandstoftank in te bouwen, komt helemaal goed ! :yes:

    Hier komen nog foto's van !
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 249

    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met de ombouw van de brandstoftank.

    In het losse linker bandstoftankschot deksel 25 ventilatiegaten geboord.

    Weer veel te veel foto's gemaakt.
    IMG_7462.jpg

    IMG_7463.jpg

    IMG_7464.jpg

    IMG_7466.jpg

    De brandstoftank en het brandstofdeksel weer mooi glad geschuurd en opnieuw in de grijze lak gespoten.

    IMG_7467.jpg

    IMG_7468.jpg

    IMG_7469.jpg

    IMG_7471.jpg

    IMG_7480.jpg

    IMG_7479.jpg

    Tot zover deze update.
     
    luchard, Cor, bvdh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 250

    Sessie : 1
    Deze update bestaat uit 2 sessies, omdat je maar 10 foto's pr posting kan plaatsen !


    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met de ombouw van de brandstoftank.


    Ik had nog een ventilator van 40 mm x 40 mm x 10 mm op voorraad.
    IMG_7482.jpg

    IMG_7483.jpg
    Te bescherming van de draaiende ventilator, monteer ik beschermrooster, (ook nog op voorraad) zodat de Snelheidsregelaar of de dikke bedrading van de snelheidsregelaar in de ventilator kan komen.
    IMG_7513.jpg

    IMG_7515.jpg

    Ventilator in de brandstoftank ingebouwd
    IMG_7518.jpg

    IMG_7519.jpg

    IMG_7522.jpg

    De draaiende ventilator. IMG_7525.jpg

    IMG_7526.jpg


    Tot zover de eerste sessie van : Update :250
     
    luchard, ahop, Marker en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 250

    Sessie : 2

    Deze update bestaat uit 2 sessies, omdat je maar 10 foto's per posting kan plaatsen !

    Hallo allemaal,


    Verder gegaan met de ombouw van de brandstoftank.

    De snelheidsregelaar in de brandstoftank ingebouwd.
    De snelheidsregelaar is een : Graupner Profi R 40.

    IMG_7532.jpg

    IMG_7534.jpg

    IMG_7535.jpg

    IMG_7536.jpg

    Met ventilator, de beschadigingen van de 4 boutjes zijn inmiddels bijgewerkt met grijze lak
    IMG_7538.jpg

    De snelheidsregelaar ligt met de onderkant plat op de open onderkant (bodem) van de brandstoftank, met de koelribben va de snelheidsregelaar naar boven in de brandstoftank.
    IMG_7539.jpg

    IMG_7540.jpg

    IMG_7541.jpg

    IMG_7542.jpg

    IMG_7543.jpg

    Er blijft nog genoeg ruimte over in de brandstoftank om ook nog de losse BEC 7 A in te bouwen.
    Nu is het wachten op de levering van de losse BEC 7 A

    Inmiddels ga ik een aantal andere nog uit te voeren aanpassingen uitvoeren/maken en monteren.

    Tot zover de tweede sessie van : Update : 250
     
    luchard, trialrolf, ahop en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 251



    Hallo allemaal,

    Nu ik even niet verder kan met het afbouwen van elektronica, het volgende aangepast.

    Ik wist al geruime tijd dat de Zwaar Transportmodule 5 mm te laag stond op het chassis, vergeleken met de 1:1 truck.
    Dit viel niet echt op, maar ik ga er wel voor om het model zo goed mogelijk, qua maten na te bouwen naar het 1:1 truck.

    Nu ik toch niet verder kan, toch maar besloten de Zwaar Transportmodule op de juiste hoogte op het chassis te gaan plaatsen.

    2 messing strippen van 5 mm dik en 15 mm breed op maat gefreesd, zodat deze op het vierkante buisprofiel passen van het frame van de Zwaar Transportmodule.
    IMG_7484.jpg

    De messing strippen worden met M 2 boutjes vastgeschroefd op de buisprofielen
    Gaatjes in de buisprofielen geboord van het frame van de Zwaar Transportmodule en M2 draad er in getapt.
    IMG_7485.jpg

    Daarna het geheel weer netjes glad geschuurd en in de grijze lak gespoten.
    IMG_7486.jpg

    IMG_7487.jpg

    Nadat de lak goed is gedroogd/is gehard, de messing strippen gemonteerd op het frame van de Zwaar Transportmodule. (droogtijd 2 dagen)
    IMG_7503.jpg

    IMG_7504.jpg

    IMG_7506.jpg

    IMG_7507.jpg

    IMG_7509.jpg

    Tot zover deze update.
     
    luchard, ahop, arm1948 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Hoi piet, je hebt nu wel de ventilator verkeerd om gemonteerd, nu blaast hij naar binnen.
     

Deel Deze Pagina